SweClockers drop!

Speldator ska inhandlas. Utgångspunkt; GTX 660 och budget på 5000-7000kr

Permalänk

Speldator ska inhandlas. Utgångspunkt; GTX 660 och budget på 5000-7000kr

Hej och god jul!

Ny dator ska köpas och vill ha lite experthjälp

Spelar just nu Dota 2 och Warz. Men vill kunna lira andra spel också. Många spel jag inte orkat testa för jag vet att min dator inte pallar med.

Nuvarande rigg:

Processor: i5 750 2.66 GHz
Grafikkort: 4890 HD 1GB
Minne: 2x2GB Corsair XMS3 DDR3
Nätagg: 630 Watt Xion
Lagring: 450 GB
Moderkort: Asus P7P55D
DVDläsare: JA
Skärm: Samsung SyncMaster 226BW 1680 x 1050
Chassi: Aerocool Extremeengine 3t

1. Jag ska behålla OS(Windows 7 64), Skärm(om det inte är stor skillnad på skärmarna nu och för 5-6 år sen samt att jag hittar en under julrean) samt DVDbrännare.
2. Fick Intel® SSD 330 Series 120GB i julklapp så behöver inte köpa någon SSD.
3. Jag vill ha ett nytt chassi då jag aldrig gillade det jag hade. Låter mycket(är väl delarna också I guess) Inga borttagbara filter osv.
4. Datorn behöver inte vara tystgående, men helst inte brumma som en motor som min gör nu.
5. Jag tänkte inte överklocka själv, så delarna får gärna vara fabriksklockade. Vill alltså inte betala för delar som är "gjorda" för att klockas själv.
6. Tänkte utgå från ett grafikkort i GTX 660 - GTX 660 TI klassen, så om alla delar passar ihop med ett sådant kort så det inte blir någon flaskhals.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Discodance:

Hej och god jul!

Ny dator ska köpas och vill ha lite experthjälp

Spelar just nu Dota 2 och Warz. Men vill kunna lira andra spel också. Många spel jag inte orkat testa för jag vet att min dator inte pallar med.

1. Jag ska behålla OS(Windows 7 64), Skärm(om det inte är stor skillnad på skärmarna nu och för 5-6 år sen samt att jag hittar en under julrean) samt DVDbrännare.
2. Fick Intel® SSD 330 Series 120GB i julklapp så behöver inte köpa någon SSD.
3. Jag vill ha ett nytt chassi då jag aldrig gillade det jag hade. Låter mycket(är väl delarna också I guess) Inga borttagbara filter osv.
4. Datorn behöver inte vara tystgående, men helst inte brumma som en motor som min gör nu.
5. Jag tänkte inte överklocka själv, så delarna får gärna vara fabriksklockade. Vill alltså inte betala för delar som är "gjorda" för att klockas själv.
6. Tänkte utgå från ett grafikkort i GTX 660 - GTX 660 TI klassen, så om alla delar passar ihop med ett sådant kort så det inte blir någon flaskhals.

Tack på förhand!

Vad består dagens datorsystem utav? Låt oss försöka avgöra om något utav delarna kan återanvändas.

Permalänk
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Mr.Murdoc:

Vad består dagens datorsystem utav? Låt oss försöka avgöra om något utav delarna kan återanvändas.

jag skrev det innan men tog bort för ingen svarade. Tänkte att det blev "wall of text" Men lägger till igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Discodance:

jag skrev det innan men tog bort för ingen svarade. Tänkte att det blev "wall of text" Men lägger till igen.

Personligen hade jag med din budget uppgraderat följande:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646592
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760109
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757654
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=491282
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=572572

Permalänk

Så du tycker jag kan behålla min CPU men med bättre kylare. Håller minnen från 5 år? Är det inte stor skillnad mot nyare modeller? Moderkorter funkar också? Vad ger nya moderkort mot gamla? Om jag köper det grafikkortet kommer inte datorn flaskhalsa på processor? Behöver man verkligen 850 watt för allt det där?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2642402/2012-12-05

Detta skulle ge dig mest för pengarna enligt mig för din prolle är fortfaranade bra, god jul!

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk

Det som ligger på köplistan nu efter julafton och snack med farsan.

1. 4 GBMinne. Kan jag använda mig av dom 4GB minne jag har och lägga till 4GB eller är det värt att köpa 8GB nya?
2. Grafikkort.
3. Chassi.

Behöver jag ny processor tycker ni om jag kör på en GTX 660 TI? Samt behöver jag nytt nätagg samt moderkort för att allt då ska funka?

Permalänk
Skrivet av REPTiL3:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2642402/2012-12-05

Detta skulle ge dig mest för pengarna enligt mig för din prolle är fortfaranade bra, god jul!

Ser vettigt ut, kommentarer.

1. Du tycker jag ska köpa helt nya minnen istället för lägga till 4GB?
2. Fläkten är den till för att det grafikkorten låter/blir väldigt varmt? Eller för att jag ska överklocka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Discodance:

Så du tycker jag kan behålla min CPU men med bättre kylare.

Ja, kylaren kommer vara värd sitt pris.

Citat:

Håller minnen från 5 år? Är det inte stor skillnad mot nyare modeller?

Nu tog jag bara ett par minnen, för att avgöra om de passar rekommenderas du att ladda ner HWinfo64 och kolla upp exakt vilka minnen som sitter i din dator, då kan jag avgöra samt byta ut minnena åt dig mot ett par som passar.

Citat:

Moderkortet funkar också? Vad ger nya moderkort mot gamla?

Ja, moderkortet fungerar även det, nya moderkort har SATA6 samt PCI-Express 3.0 portar. Detta kommer även att finnas på framtidens moderkort.

Citat:

Om jag köper det grafikkortet kommer inte datorn flaskhalsa på processor?

Nej, den kommer inte flaska något enormt, Grafikkortet är prisvärt p.g.a dess låga pris samt framtidssäkert, du kommer inte behöva köpa ett nytt på minst 2år.

Citat:

Behöver man verkligen 850 watt för allt det där?

Du kommer inte behöva 850w, men dels p.g.a du köper nytt chassi kommer du behöva en ny nätdel, då kablarna på ditt nuvarande är för korta. samt att denna nätdel även den ingår i deras mellandags rea. Ordinarie pris ligger strax över 1000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discodance:

Ser vettigt ut, kommentarer.

1. Du tycker jag ska köpa helt nya minnen istället för lägga till 4GB?
2. Fläkten är den till för att det grafikkorten låter/blir väldigt varmt? Eller för att jag ska överklocka?

1. Det är vad jag hade gjort, känns bättre att ha helt frächa än att blanda nya och 5 år gamla.
2. Processorkylaren? För att kyla processorn såklart och hålla temp och oljud nere.

Släng ner en ny låda i kundvagnen också så har du en tyst dator om din gamla lät så fruktansvärt!

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M