"Driver irql not less or equal" ännu en gång bara en månad efter reparation

Permalänk
Medlem

"Driver irql not less or equal" ännu en gång bara en månad efter reparation

I slutet av oktober fick jag tillbaka min dator efter en reparation av Inet, som bytte min dators trasiga RAM-minnen. Jag hade nämligen fått BSOD med "driver irql not less or equal".

Nu har samma problem uppstått igen. Det känns dock enligt mig inte särskilt troligt att helt nya RAM-minnen skulle gå sönder ännu en gång, så jag undrar om det är någon komponent i min dator som kan skapa dessa problem. Känns meningslöst att släpa datorn till Inet om problem skulle komma tillbaka. Vad tror ni?

Be om olika specifikationer så berättar jag. (Vet inte riktigt vad som är relevant.) Från system information:

Processor Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz, 3301 Mhz, 4 Core(s), 4 Logical Processor(s)
Installed Physical Memory (RAM) 8,00 GB
Total Physical Memory 7,98 GB
Available Physical Memory 5,49 GB

Kan vara värt att nämna att datorn oftast kraschar när jag håller på med skrivbordet, kontrollpanelen eller liknande. Jag har spelat timmar i sträck utan några problem.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

driver irql not less or equal" brukar vara minnen eller cpu kontakt. Det brukar oftast vara trasiga minnen. Eller trasig minnes kontroller eller dålig kontakt på cpu eller minne. Men då jag har löst det med rengöring av bussar och cpu var på amd athlon 64 x2 på 939 och felmedelandet kom från xp. fick inte samma in w7.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vill också säga att det är dåliga minnen - prova kör memtest och kolla om du några fel. Låt det gå åtminstone 2 varv!
Kan lika gärna vara moderkortet som gett upp och inte minnena i sig själva!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Okej, jag kanske borde köra Memtest. Vet någon vart det finns en bra guide? Hittar nämligen bara daterade instruktioner. Och finns det risk att man misslyckas med Memtest och förstör datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tindle:

I slutet av oktober fick jag tillbaka min dator efter en reparation av Inet, som bytte min dators trasiga RAM-minnen. Jag hade nämligen fått BSOD med "driver irql not less or equal".

Nu har samma problem uppstått igen. Det känns dock enligt mig inte särskilt troligt att helt nya RAM-minnen skulle gå sönder ännu en gång, så jag undrar om det är någon komponent i min dator som kan skapa dessa problem. Känns meningslöst att släpa datorn till Inet om problem skulle komma tillbaka. Vad tror ni?

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL betyder (enligt Microsoft) att det är problem med en drivrutin eller hårdvarukonflikt. Det har alltså inget med defekta minnen att göra.

Börja med att ladda ner de senaste drvrutinerna för de vanligaste komponenterna som nätverkskort, chip set, ljudkort, grafikkort osv. Därefter kan du avinstallera de olika komponenterna i enhetshanteraren. Starta om datorn och installera de drivrutinern du laddat ner i förväg.

För mig har det vanligen handlat om grafikkort eller ljudkort som ställt till det. Har ett 5870 som orsakade samma BSOD efter en uppdaterig av drivrutiner. Jag tvingades avinstallera ALLT som hade något med grafikkortet att göra. Det räckte alltså inte med att bara ta bort grafikkortet i enhetshanteraren. Först därefter kunde jag installera de senaste och nya drivrutinerna. Följ någon guide eller använda Driver Sweeper.

Är det en enhet som inte fungerar alls, ej startad, så syns den inte i enhetshanteraren. Detsamma gäller äldre drivrutiner som kan orsaka konflikt och för att se dessa i enhetshanteraren så måste du skapa ett värde i registret:

1. Navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Environment 2. Skapa en DWORD parameter devmgr_show_nonpresent_devices med värde 1 3. Starta om datorn

Lycka till

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL betyder (enligt Microsoft) att det är problem med en drivrutin eller hårdvarukonflikt. Det har alltså inget med defekta minnen att göra.

Börja med att ladda ner de senaste drvrutinerna för de vanligaste komponenterna som nätverkskort, chip set, ljudkort, grafikkort osv. Därefter kan du avinstallera de olika komponenterna i enhetshanteraren. Starta om datorn och installera de drivrutinern du laddat ner i förväg.

För mig har det vanligen handlat om grafikkort eller ljudkort som ställt till det. Har ett 5870 som orsakade samma BSOD efter en uppdaterig av drivrutiner. Jag tvingades avinstallera ALLT som hade något med grafikkortet att göra. Det räckte alltså inte med att bara ta bort grafikkortet i enhetshanteraren. Först därefter kunde jag installera de senaste och nya drivrutinerna. Följ någon guide eller använda Driver Sweeper.

Är det en enhet som inte fungerar alls, ej startad, så syns den inte i enhetshanteraren. Detsamma gäller äldre drivrutiner som kan orsaka konflikt och för att se dessa i enhetshanteraren så måste du skapa ett värde i registret:

1. Navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Environment 2. Skapa en DWORD parameter devmgr_show_nonpresent_devices med värde 1 3. Starta om datorn

Lycka till

Förväxlade termerna, fick BSOD med "Memory Managment" förra gången. Nu är det "Irql..." som gäller. Tack, ska försöka mig på det där.

Permalänk
Medlem

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL kan vara en jävla massa olika saker.

Enda sättet att felsöka är att dra en omformatering(gissar att verkstaden gjort det) och sedan byta ut del för del tills bluescreensen slutade.

Hade detta problem på min senaste dator och det slutade med att jag bytte ut nästan allt i den

Lämna in den på rep igen och hoppas på att de byter ut rätt del

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Förstår inte riktigt det här med att avinstallera de olika komponenterna. Vilka komponenter egentligen, och innebär en avinstallation att man tar bort drivrutinerna?Är det bara att trycka på "uninstall"? Drivrutinerna som jag borde ha på datorn är till komponenterna som jag avinstallerade?

Skrivet av Zcorc:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL kan vara en jävla massa olika saker.

Enda sättet att felsöka är att dra en omformatering(gissar att verkstaden gjort det) och sedan byta ut del för del tills bluescreensen slutade.

Hade detta problem på min senaste dator och det slutade med att jag bytte ut nästan allt i den

Lämna in den på rep igen och hoppas på att de byter ut rätt del

Att lämna till verkstaden tar jag som sista utväg. Känns jobbigt att släpa datorn till Sergels torg .