Bildredigerins laptop ~15000 Mac/pc?

Permalänk
Medlem

Bildredigerins laptop ~15000 Mac/pc?

Jag ska köpa mig en ny laptop då min dotter slet tag i strömsladden på min ASUS G53SX så pinnen innei strömuttaget på datorn gick av.
Jag vet inte om jag orkar skicka in den för att betala en reparation för det gick inte på garantin sa dom när jag pratade med dom.

Just nu har jag kikat på en begagnad Macbook PRO 17" early 2011 Specs:

I7 quad core 2,2ghz
8gb ram
120gb ssd + 750gb 5400rpm
radeon minns ej modell men 1gb ddr5

för 14.000

Eller ska man istället leta efter någon gaming laptop med bättre prestanda?
Var lite trött på G53an då jag tycker den är brutalt ful, stor och klumpig

Har en budget på 15000 och vill ha något som flytar på med stora filer och har en hyfsad skärm.
Tips mottages gärna, har sökt lite här men inte blivit så mycket klokare då dom flesta trådar handlar om datorer i 5-8000 klassen

Tack på förhand Sweclockers medlemmar!

EDIT: Jag har 1st 500gb 7200rpm samt 1x 750gb 5400rpm diskar liggande, så krav för 2 hdd platser / utbytbar optisk enhet. samt 1st ssd ska vara i.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar inte att köpa en begagnad laptop eller Macbook mest på grund av att delarna är relativt daterade och du kan oftast hitta något runt det priset som har likvärdiga, om inte bättre delar. Att sedermera köpa en gaming-laptop är rätt onödigt för just det syftet på grund av du knappt kommer använda grafikkortet som sitter i. När det kommer till bildredigering så rekommenderas det att du köper en laptop med en bra processor (du får helt klart en i7:a för det här priset), nog med RAM, en IPS-skärm för bästa betraktningsvinklar och färgåtergivning.

Frågan är om det inte är bättre att köpa en stationär och en vettig skärm om du är villig att lägga ner så pass mycket, särskilt när det är väldigt svårt att hitta t.ex. IPS skärmar och liknande för 17.3" laptops. Att sedan den ska innehålla två platser för HDD och en plats för SSD är att vara lite väl kräsen då jag knappt tror att det finns någon laptop som tillåter en att ha så många hårddiskar, och om den gör det är den nog lika stor och klumpig som din G53:a.

För en PC skulle jag väl ta http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164501-samsung_np700z... och sedan byta ut hårddisken mot en SSD. Jag tror dock inte den har utrymme för två HDD platser + en SSD, du får helt enkelt kompromissa om du fortfarande vill ha en laptop.

Permalänk
Medlem

Har du ingen drulle-försäkring annars? Så slipper du byta ut den helt.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kromgol:

Rekommenderar inte att köpa en begagnad laptop eller Macbook mest på grund av att delarna är relativt daterade och du kan oftast hitta något runt det priset som har likvärdiga, om inte bättre delar. Att sedermera köpa en gaming-laptop är rätt onödigt för just det syftet på grund av du knappt kommer använda grafikkortet som sitter i. När det kommer till bildredigering så rekommenderas det att du köper en laptop med en bra processor (du får helt klart en i7:a för det här priset), nog med RAM, en IPS-skärm för bästa betraktningsvinklar och färgåtergivning.

Frågan är om det inte är bättre att köpa en stationär och en vettig skärm om du är villig att lägga ner så pass mycket, särskilt när det är väldigt svårt att hitta t.ex. IPS skärmar och liknande för 17.3" laptops. Att sedan den ska innehålla två platser för HDD och en plats för SSD är att vara lite väl kräsen då jag knappt tror att det finns någon laptop som tillåter en att ha så många hårddiskar, och om den gör det är den nog lika stor och klumpig som din G53:a.

För en PC skulle jag väl ta http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164501-samsung_np700z... och sedan byta ut hårddisken mot en SSD. Jag tror dock inte den har utrymme för två HDD platser + en SSD, du får helt enkelt kompromissa om du fortfarande vill ha en laptop.

Nej, alltså TVÅ HDD platser totalt, eller en hdd plats och så byter jag ut dvdn.
Kommer aldrig att skaffa mig en stationär då dom tar för mycket plats i hemmet så det är dessvärre inget alternativ.

Beg priserna tycker jag ligger bra därför jag letar där, men det är väl som du säger att dom e halvdaterade redan.
Men Photoshop använder väl grafikkortet nu för tiden i dom senare versionerna, eller har jag missuppfattat något där?

17" är absolut inget krav, 15" funkar kanon även det.

Jo, jag har drulle men denna tog jag ut på drulle så sent som i Maj månad då det blev nå liknande med förra MSI datorn där laddaren bara slutade ufnka så körde jag i en universal med fel spänning så skiten brann, så jag känner inte riktigt att jag vill ta ut ytterligare på hemförsäkringen

Permalänk
Avstängd

KÖP EN MAC! Det var precis av den här anledningen jag köpte en mac, för att ha i skolan där alla snubblar över sladdarna.
en MBP Retina ska det bara för bildredigering, finns ingen i samma klass.

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

KÖP EN MAC! Det var precis av den här anledningen jag köpte en mac, för att ha i skolan där alla snubblar över sladdarna.
en MBP Retina ska det bara för bildredigering, finns ingen i samma klass.

Nu vill han nog dock ha så bra prestanda som möjligt för priset, och då bör han definitivt inte köpa en Mac. Att den du pratar om dessutom inte har plats för någon vanlig 2.5"s hårddisk alls när TS har ett krav på att två stycker ska få plats gör det till ett ännu sämre tips. Att sladden sitter med en magnet är inte enligt mig värt 5000kr+.

TS, varför ska du tvångt ha en laptop? Du får minst dubbel prestanda om du köper en stationär istället. Du kan även köpa en skärm som faktiskt duger till seriös bildredigering, vilket i princip inga laptopskärmar gör. Nämn gärna också exakt vilka program du använder etc. så vi kan se om du kan ha nytta av ett kraftigt grafikkort eller inte, det finns vissa program som fungerar mycket bättre om det kan rendera via en GPU.

Permalänk
Medlem

Det ör ju just detta. Jag har av någon underlig anledning snöat in på Mac just för jag fotograferar. Men jag vet igentligne inte varför, kanske för man hänger på fotoforum där det enda rätta är Apple, tillsammans med att jag är förälskad i min ipad Men det känns ju absolut som att man får mycket mer för pengarna om man väljer PC.

Kanske får kika på Clevo eller va dom som pc-konsulten säljer. Välja någon modell där så man iallafall har möjlighet att trycka i överdrivna 32gb ram.

Får nog strunta i detta med att undvika stor och ful laptop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spuute:

Det ör ju just detta. Jag har av någon underlig anledning snöat in på Mac just för jag fotograferar. Men jag vet igentligne inte varför, kanske för man hänger på fotoforum där det enda rätta är Apple, tillsammans med att jag är förälskad i min ipad Men det känns ju absolut som att man får mycket mer för pengarna om man väljer PC.

Kanske får kika på Clevo eller va dom som pc-konsulten säljer. Välja någon modell där så man iallafall har möjlighet att trycka i överdrivna 32gb ram.

Får nog strunta i detta med att undvika stor och ful laptop

Visst att man får mer prestanda i en PC, men fördelarna med en mac (INOM DETTA OMRÅDE) överväger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon av dessa kanske;

http://www.inet.se/produkt/1969549/asus-zenbook-u500vz
http://www.inet.se/produkt/1969544/asus-zenbook-ux31a
http://www.inet.se/produkt/1969474/asus-zenbook-ux31a-prime

1080p och IPS skärmar, 13-15". Det kan nog inte bli så mycket under mer 15k.

På Mac sidan finns nya MacBook Pro 13" för 12-15k. Men dom lockar inte enligt mig då Asus datorerna ger mycket mera för pengarna, om du nu inte är ute efter just Mac OS.
Annars finns 15" MacBook Pro med Retinaskärm för 17k, men där är det endast 128gb HDD och jag vet inte vad Apple tycker om att man byter ut hårddiskar å grejer

Min röst går på Asus-datorerna med 1080p och IPS. Annars en begagnad Mac.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Såg att du var trött på din gamla ASUS tänkte ändå länka en ny som förslag. Priset tillåter dig utan problem att uppgradera ram-minnet och med en ny SSD om det behövdes köpas till
http://www.inet.se/produkt/1969552/asus-g75vw

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Visst att man får mer prestanda i en PC, men fördelarna med en mac (INOM DETTA OMRÅDE) överväger.

Jag vill gärna ha en förklaring på varför mac har fördelar inom detta område, det är just detta jag inte förstår riktigt

Ja, den där 15" asusen är jävligt lockande kan jag säga.

Den där asusen har ju i princip samma prestanda som den jag har, så då kan jag lika gärna försöka laga min, då det sitter 14gb ram i min samt en 500gb 7200rpm + 750gb 5400rpm disk i, men tack för länken iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Jag tar gärna del av fördelarna. Då jag har både pc och mac tycker jag faktiskt att pc är att föredra rent utav vanesak.
Men några verkliga fördelar just för bildredigering ser jag inte.

Permalänk
Medlem

Denna tror jag på, 1080p skärm. Ordentlig processor samt grafikkort för de programmen som stödjer detta.
Det enda jag inte vet hur bra det är så är det hårddisken. Men du kan alltid köpa en kassett och byta ut mot den optiska.
Denna skulle ge dig pengar till en ORDENTLIG skärm. För tyvärr hur mycket du än vrider och vänder på det så kommer man aldrig ifrån att en sån skärm är mycket bättre när det kommer till fotoredigering. Det behöver inte mycket plats, bara för en skärm och sen lägga laptopen bredvid och koppla in den.
Detta är mitt tycke

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164691-lenovo_y500-core_i7-3630qm-8gb-1tb__16gb_ssd-2x_gt650m_2gb_sli-156_full_hd-windows_8

+

http://www.dustinhome.se/product/5010380195/dell-u2711-ultrasharp-27-wide-tft-black/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

Annars finns denna
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159595-medion_x7817-i7-3610qm-16gb-1tb_128gb_ssd-17.3_full_hd-gtx_670m-blu-ray-w
Liknande, två hårddiskar, 1080p skärm.

Annars finns webhallens egna

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/166227-webhallen_config_l12-0403_i7-3610qm-8gb-120gb_ssd_500gb-17.3-hd7970m-windows_8
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157788-webhallen_config_l12-0303v2-i7-3610qm-8gb-120gb_ssd_500gb-17.3-hd7970m-win7_hp_dvd

(skillnaden är vad jag kan se vara windows version)

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk

Lenovo y580?

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Jag säger som flera, var snäll och beskriv vilka fördelar som överväger?
Just denna diffusa åsikt släcker inte många frågor.

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Tror inte Apple erbjuder något som inte PC/windows/alla andra har i programvara eller kompatibilitet. Apple kostar dessutom säkert någon tusenlapp mer i slutändan. Trots detta tycker jag du ska föröka få tag på en MacBook och testa. Jag anser, och jag är inte ensam, att arbetsflödet blir betydligt trevligare samtidigt som man får en otrolig kvalitets känsla, bra batteritid och en genomtänkt dator. I slutendan handlar allt om hur mycket pengar man vill lägga och personliga preferenser.

Har du möjlighet till att testa en macbook under någon vecka så rekommenderas det starkt. Är man inbiten windows användare så kan det vara svårt att vänja sig och vissa gör det aldrig På windowssidan känns Lenovo som en av de absolut bästa tillverkarna.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GM:

Jag säger som flera, var snäll och beskriv vilka fördelar som överväger?
Just denna diffusa åsikt släcker inte många frågor.

Åh, det finns så mycket.

Bästa laptopskärmen på marknaden
Bra batteritid
Tyst dator (idle/lätta program)
LADDAREN (Magnetisk)
SSD
Musplattan, överlägsen
Tangentbordet (+bakrundsbelyst)
Mac OS, (Photoshop + Pixelmator fungerar riktigt riktigt bra här)
Stabilt OS.
Allt bara fungerar, Skrivare, kameror osv, det är simpelt.
(JAG GILLAR WINDOWS. JAG FÖREDRAR WINDOWS, JAG ÄR WINDOWS7 FAN INGET JÄVLA MACFAN SOM ALLA KOMMER SKIVA NU, HATEA INTE TACK )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt tidigare haft en macbook 13" första unibody modellen, mest för att testa men detta var före min tid med foto intresse. Tror jag sålde den för jag ville ha en kraftfull gaming pc så jag kunde spela, men det är något jag helt har lagt ned.

Gick idag miste om en 15" macbook med 500gb ssd + 500gb mekanisk.
Men denna 17" jag skrev i mitt första inlägg är jag fortfarande riktigt inne på. Mest då för det som smOOthy säger:
Känns som det är bra batteritid samt hög kvalitets känsla i just Apples produkter. Arbetsflödet har jag ingen aning om, men jag har ju fotografvänner som bara tjatar om det, men där är det mycket apple fanboy snack också

Kikar lite på den där billiga lenovon med grymma komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Åh, det finns så mycket.

Bästa laptopskärmen på marknaden - Ok, för tillfället
Bra batteritid - Fördel?
Tyst dator (idle/lätta program) - Fördel?
LADDAREN (Magnetisk) - Fördel?
SSD - Finns inga SSD till PC?
Musplattan, överlägsen - Hands down
Tangentbordet (+bakrundsbelyst) - Fördel?
Mac OS, (Photoshop + Pixelmator fungerar riktigt riktigt bra här) - Photoshop + alternativ. Fördel?
Stabilt OS. - Fördel? Gärna källa på att Windows 7 är ostabilare.
Allt bara fungerar, Skrivare, kameror osv, det är simpelt. - Källa?

(JAG GILLAR WINDOWS. JAG FÖREDRAR WINDOWS, JAG ÄR WINDOWS7 FAN INGET JÄVLA MACFAN SOM ALLA KOMMER SKIVA NU, HATEA INTE TACK )

Summa sumarum är det endast skärmen som jag ser här en riktig fördel för MAC
Resten var bara nonsens.
Ska du ha samma prestanda som på en PC för 15k får du nog lägga till rätt många tusenlappar till.
Dubbla HDDS kan du glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Resten var bara nonsens.
Ska du ha samma prestanda som på en PC för 15k får du nog lägga till rätt många tusenlappar till.

Dubbla hdds är inga problem om man plockar ut dvdn och stoppar i en optibay. Detta blev som jag oroade mig för, snararw svårare än lättare att välja. Men bara ösa på med tips och länkar

tack för alla svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Resten var bara nonsens.

du kan väl knappast säga att det inte är en fördel att laddaren är magnetisk?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Åh, det finns så mycket.

Bästa laptopskärmen på marknaden
Bra batteritid
Tyst dator (idle/lätta program)
LADDAREN (Magnetisk)
SSD
Musplattan, överlägsen
Tangentbordet (+bakrundsbelyst)
Stabilt OS.
Allt bara fungerar, Skrivare, kameror osv, det är simpelt.

Det finns lika bra skärmar som Macbooks har.
Det finns lika bra (även bättre ska finnas) batteritider
Finns datorer som inte låter alls som inte är Macbook.
Laddaren på Mac är faktiskt väldigt smart, känner inte till någon med samma eller liknande laddare men skulle inte förvåna mig
om det finns, gäller bara att hitta det med.
SSD finns i princip i varje Ultrabook med en prislapp på 6-7k+
Musplattan kan du gärna förklara vad du menar med överlägsen, ytterst få som faktiskt säger varför
Bakrundsbelysta tangentbord finns det mycket utav. Inget speciellt med just Apples.
Mac OS, vad är det bättre på? Snälla förklara. Photoshop är ett program som finns till Windows med om du inte visste det.
Enligt några artiklar och tester jag läst om så är Windows 7 minst lika stabilt som OS X.
Allt bara fungerar på Windows baserade datorer också, kravet är bara ett IQ på minst 70 och förmågan att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Det är det här saken gäller. Kan du utveckla och kanske jämföra med Windows?

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/anvandningsomrade/des...
vs
vs
vs
http://www.apple.com/se/macbook-pro/specs/

Låt oss se, aekblom, om du har rätt eller fel:
Asus Zenbook(AZ) vs Macbook Pro(MBP) vs Samsung(S) vs Acer(A)
Batteri: AZ=7H MBP=7H S=10H A=6H
CPU/GPU: AZ=i7 3517U/HD4000 MBP=i7 2,9Ghz (?)/HD4000 S=i7 3517U/HD4000 A=i7 3517U/HD4000
SSD/HDD: AZ=256GB SSD MBP=750GB HDD S=256GB SSD A=128GB SSD
Material: AZ=Aluminium MBP=Aluminium S=Aluminium A=Aluminium
Vikt: AZ=1,3KG MBP=2KG S=1,7KG A=1,3KG
Upplösning: AZ=1920x1080 MBP=1280x800 S=1600x900 A=1920x1080
Pris: AZ=14990kr MBP=14795kr S=12990kr A=14990kr

Nu har jag inte jämfört allt för det blir massa jobb. Men ni kan nog själv jämföra.
Att skärmen på Mac är bättre är ju som vi nu vet 100% skitsnack. Vill du ha Retina skärm får du lägga kanske 2k till.
TS bestämmer själv, jag respekterar folk som väljer Mac dock så är det ganska störande med folk som predikar om sina Macs
osv och hur mycket bättre de är när dom faktiskt inte är det. Det är bara helt vanliga bärbara datorer. Inga konstigheter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Det finns lika bra skärmar som Macbooks har.
Det finns lika bra (även bättre ska finnas) batteritider
Finns datorer som inte låter alls som inte är Macbook.
Laddaren på Mac är faktiskt väldigt smart, känner inte till någon med samma eller liknande laddare men skulle inte förvåna mig
om det finns, gäller bara att hitta det med.
SSD finns i princip i varje Ultrabook med en prislapp på 6-7k+
Musplattan kan du gärna förklara vad du menar med överlägsen, ytterst få som faktiskt säger varför
Bakrundsbelysta tangentbord finns det mycket utav. Inget speciellt med just Apples.
Mac OS, vad är det bättre på? Snälla förklara. Photoshop är ett program som finns till Windows med om du inte visste det.
Enligt några artiklar och tester jag läst om så är Windows 7 minst lika stabilt som OS X.
Allt bara fungerar på Windows baserade datorer också, kravet är bara ett IQ på minst 70 och förmågan att läsa.

Skrivet av OllO:

Det är det här saken gäller. Kan du utveckla och kanske jämföra med Windows?

Orkar inte skriva ner allt, kolla denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/1159266-macboo...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spuute:

Dubbla hdds är inga problem om man plockar ut dvdn och stoppar i en optibay. Detta blev som jag oroade mig för, snararw svårare än lättare att välja. Men bara ösa på med tips och länkar

tack för alla svar

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menade dubbla hhds på Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

du kan väl knappast säga att det inte är en fördel att laddaren är magnetisk?

Tyckte mest det var en smaksak egentligen då jag aldrig tyckt laddarna på PC varit något fel på
Magnetisk laddare kanske är bra dock brukar jag köra in USB sladden där rätt ofta då jag ska ansluta min mus

Permalänk
Medlem

http://www.pc-konsulten.se/barbara/mobility/m-192b.html

Tryck på en snabbare prolle i denna och släng in en SSD och lite extra RAM. Då får du en IPS skärm, bra batteritid och en stark dator så när som grafikkortet.

Vet att PS stödjer GFX, men borde inte mycket ram samt snabb hårddisk och processor väga tyngre?

Angående mac så visst, som folk säger så är det bra grejer, schysst finesser och snygg design. Men om du vill ha valuta för pengarna är det inte Apple du ska söka dig till då prestandan på PCs är såpass mycket bättre.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll hur stor skärmen är TS?