Permalänk

800d på vatten

Chassie: Corsair 800d
Moderkort: Gigabyte Z77x-UP7
Processor: Intel I5 3570K
Minne: Corsair 16Gb 1600Mhz
Grafikkort: AMD 7970 3Gb @ 1000/1500 4-way Quadfire X
Lagring: Corsair 120Gb SSD
Ljudkort: Finns inte plats tyvärr.
Nätdel: XFX Pro 1250w
Chassi Fläktar: 1st Corsair AF 140
Fläktstyrning: Aquacomputer Aquaero 5 Pro

Vattenkylning:

Radiator 1: Alphacool Monster 480
Radiator 2: Alphacool UT60 240
Radiator 3: EKWB XTX 120
Vattenblock CPU: EK Suppremacy
Vattenblock GPU: EK-FC 7970 + Backplate
Pump: 2x Alphacool VP655 (D5 vario) i serie
Reservoar: EK-D5 X res 140
Anslutningar: EK-PSC kompressionsnipplar 19/13
Kylmedium: Vatten
Slang: Masterkleer vit 19/13
Fläktar: 5st 120mm Schyte GT + 2st 140mm Yate Loon

Kringutrustning:
Skärm: 3st Benq XL2420T
Mus: Steelseries Sensei
Tangentbord: Razer Blackwidow utlimate
Gamepad: Razer Nostromo
Lurar: Razer Tiamat 2.2

Temperaturer:

Vet inte riktigt då systemet är ganska nyligen uppstartat. Men den går riktigt svalt och tyst. Alla fläktarna styrs beroende på temperaturen på vattnet. Steglöst från 0 till 100%. Ska göra om kurvorna så att vid idle går bara chassie fläkten och fläkten på 120mm radiatorn. Resten ska vara avstängt tills vattentempen sticker iväg, tex när man spelar. Allt för att få det så tyst som möjligt.

Återkommer med mer info.

800d på vatten

Visa signatur

Intel

Permalänk
Medlem

Jäkla vad maffigt. Ser riktigt bra ut!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Riktigt schysst!

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk

Dags att uppgradera CPUn lite? 4/5p, riktigt snyggt, men lite enformiga bilder

Permalänk
Medlem

Det är sådär ett 800D ska se ut! Riktigt fint bygge

Något snål CPU kanske om man jämför med grafiken? Och lite enformiga bilder som Mattias sa, vill gärna se ovansidan, datorhörnan osv Gav det 4/5

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Skrivet av Jerkanftw:

Det är sådär ett 800D ska se ut! Riktigt fint bygge

Något snål CPU kanske om man jämför med grafiken? Och lite enformiga bilder som Mattias sa, vill gärna se ovansidan, datorhörnan osv Gav det 4/5

Proppen ska ur och en I7 3770k skall in. Den ska sedan masseras norr om 4.7Ghz. Även om I5an gör sitt jobb bra så skulle några extra trådar inte skada. Tanken var att köra 3 kort för att få bra FPS i 5760*1080. Råkade köpa ett kort för mycket så ja, det blev som de blev.

Bilderna tog jag lite snabbt nu på eftermiddagen, ska sätta mig in lite i hur kameran fungerar och fixa något bättre. Om någon vet en bra länk på hur man tar bra bilder med en Canon Eos 550d så får ni gärna tipsa

Och vad gäller datorhörnan, väntar på att mitt tripple monitor fäste ska dyka upp, vilket det borde göra nästa vecka. Sedan löser vi den biten.

Visa signatur

Intel

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med ett sådant här bygge?? Tycker det bara luktar £-penis...

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk

Grymt beast bygge!

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Det behöver han inte om han bara spelar på datorn! Vilken upplösning och grafik han än spelar på så räcker i5:an bra.

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Skrivet av Crapmind:

hahahaahhaahah, kanske spelar med en jävla massa skärmar och gillar höga fps???

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får plocka upp hakan Om du har lust får du gärna visa FPS-resultat på lite populära titlar. Nu skulle det suttit med 3x 120Hz-2560x1440-IPS- paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crapmind:

Blir riktigt förbannad när jag läser såna här kommentarer på ett entusiastforum för datorbyggare.

Är det den svenska avundsjukan som visar sitt fula tryne?

Jag vet inte med dig, men vi andra är här för att vi är intresserade av datorer. och en rigg som denna är synnerligen intressant!

OnTopic: Grymt fet rigg!

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem

Jävlar vad schysst! Dreglar fan

Tycker det är riktigt snyggt när det lyser vid CPU'n! Man känner att där är själva hjärtat i datorn.

5/5!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svurre:

Blir riktigt förbannad när jag läser såna här kommentarer på ett entusiastforum för datorbyggare.

Är det den svenska avundsjukan som visar sitt fula tryne?

Jag vet inte med dig, men vi andra är här för att vi är intresserade av datorer. och en rigg som denna är synnerligen intressant!

Kan inte vara annat än avundsjuka, tröttsamt är det helt klart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av vondran:

Jävlar vad schysst! Dreglar fan

Tycker det är riktigt snyggt när det lyser vid CPU'n! Man känner att där är själva hjärtat i datorn.

5/5!

Va? Jag trodde att det var modermodemet som var hjärtat!

OnT: Riktigt läcker bygge! Gillar du inte har krämat på med oändligt antal fläktar utan att har det lite blygsamt med bara push på radiatorerna.
Skulle jag vara negativ mot något skulle det vara CrossFire bryggorna, finns det ingen snyggare eftermarknad som sträcker sig över alla fyra kort? Typ som 3-SLI bryggorna.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice bygge! Vad har du för temps i idle å load?

Permalänk
Medlem

Vackert.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Sjukt fint. O:

Permalänk
Medlem

4.6ghz med 1.068 volt. Galet bra exemplar du har fått?

Permalänk
Skrivet av Crapmind:

Anklaga mig inte för att vara dum nu men vad menas med E-Penis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svurre:

Är det den svenska avundsjukan som visar sitt fula tryne? (Jag kan oxå bygga ett par sådana här system om ja vill, så inte är det pengar!! Skrivet av Crapmind)

Skrivet av Kvickstick:

Kan inte vara annat än avundsjuka, tröttsamt är det helt klart.

Jag gillar datorer minst lika mycket som ni, om inte mer! Det ja menar är varför slänga tusen å åter tusen med pengar på kraft som man aldrig kan utnjytta fullt ut, speciellt inte med amd drivisar idag för så stora crossfire system, pengarna på en sådan dator är snart borta, med tanke på hur fort allt blir "gammalt" idag i denna värld.

Sedan tycker jag oxå att datorn är grymt snygg å grym. Lite fel formulerat av mig i första inlägget..

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crapmind:

Jag gillar datorer minst lika mycket som ni, om inte mer! Det ja menar är varför slänga tusen å åter tusen med pengar på kraft som man aldrig kan utnjytta fullt ut, speciellt inte med amd drivisar idag för så stora crossfire system, pengarna på en sådan dator är snart borta, med tanke på hur fort allt blir "gammalt" idag i denna värld.

Sedan tycker jag oxå att datorn är grymt snygg å grym. Lite fel formulerat av mig i första inlägget..

faktiskt undrar jag också ibland varför man slänger ut så mycket cash på en dator...liksom inte datorn som gör dig bra på spelen.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crapmind:

Skrivet av thunderboy88:

faktiskt undrar jag också ibland varför man slänger ut så mycket cash på en dator...liksom inte datorn som gör dig bra på spelen.

Ur ett rent ekonomiskt perspektiv så kan era åsikter vara korrekta. Mycket cash för mycket kraft som inte kommer 100% till rätta, so far so good.

Men så gör vi en liten jämförelse. Vad går detta bygge ut på? Det är ju ett klart mycket påkostat och imponerande bygge som ändå krävt en hel del tid och arbete i planering, inköp och montering.

Jämför det med att bygga en hotrod vs köpa en Toyota Prius. Inte tusan är det ett praktiskt fordon med komfort, bagageutrymme och snål motor. Men går å andra sidan att visa upp på ett galleri med sköna foton...

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Nice system. Nu slipper du tänka på att uppgradera på 2 år! schweet!

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Va? Jag trodde att det var modermodemet som var hjärtat!

OnT: Riktigt läcker bygge! Gillar du inte har krämat på med oändligt antal fläktar utan att har det lite blygsamt med bara push på radiatorerna.
Skulle jag vara negativ mot något skulle det vara CrossFire bryggorna, finns det ingen snyggare eftermarknad som sträcker sig över alla fyra kort? Typ som 3-SLI bryggorna.

Tack!

Jag har letat efter en solid bryggas som sträcker sig över alla fyra korten, liknande de som finns till Nvidia korten, men det verkar inte finnas tyvärr. Får bli 3 st svarta flexibla när jag hittar några.

Visa signatur

Intel

Permalänk

10721a;13078132]Riktigt nice bygge! Vad har du för temps i idle å load?[/QUOTE]

Tack!

Proppen ligger på runt 30 grader i idle och 60-65 i load. Detta vid 4.6 Ghz. Verkar svårt att få Ivy Bridge att gå mycket kallare än så.
Vattentemperaturen ligger på runt 25-26 grader i idle och den stiger till drygt 30 vid load. Iaf med den kruvan jag använder just nu för att styra fläktarna. Grafikkorten ligger på runt 29 idle och 35-37 i load. Funderar på att koppla in pumparna i Aquaeron och styra flödet med. Ska läsa på lite mer om hur det fungerar.

Visa signatur

Intel

Permalänk
Skrivet av Joojl:

Får plocka upp hakan Om du har lust får du gärna visa FPS-resultat på lite populära titlar. Nu skulle det suttit med 3x 120Hz-2560x1440-IPS- paneler.

Haha. Tack, antar jag

Faktum är att jag bara kör med två skärmar just nu, den tredje är inte uppackad ännu då jag inte får plats med den på skrivbordet. Väntar på ett triple monitor stand från England, hoppas det dyker upp till veckan. I och med det så har jag bara två kort aktiverade, går inte att få upp GPU usage på mer än två kort i 1080p. Spelar bara BF3 mp för tillfället, med två kort och Ultra settings så skyfflar den ut FPS i rasande takt. Spelade lite på Seine crossing igår, 48 spelare. Låg aldrig under 100 FPS. Pendlade mest mellan 125-170. Eyefinity 5760*1080 kommer givetvis att förstöra dom siffrorna. Det är då jag aktiverar de andra två korten

Visa signatur

Intel

Permalänk
Skrivet av Tartaros:

Anklaga mig inte för att vara dum nu men vad menas med E-Penis?

Det min herre, är ett uttryck för den Svenska avundsjukan. Och det enda stället på nätet jag stött på uttrycket är här på Swecklockers.

Visa signatur

Intel

Permalänk
Skrivet av Zhacha:

Sjukt fint. O:

Tack!

Visa signatur

Intel

Permalänk
Skrivet av Reddie44:

4.6ghz med 1.068 volt. Galet bra exemplar du har fått?

Det är vad CPUID och Aida 64 säger att den suger i sig vid load. Jag vet inte, men det låter väldigt lågt. Jag har försökt söka på om det är en bugg som gör att volten rapporteras fel men har inte kunnat hitta någon information.

Så tills jag hittar information som säger annorlunda så är det 1.068v som gäller

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2639275

Visa signatur

Intel