Problem med avbrott i fibernätet som sker slumpmässigt under 5-30 sekunder

Permalänk
Medlem

Problem med avbrott i fibernätet som sker slumpmässigt under 5-30 sekunder

Hej!

Jag har haft återkommande problem med mitt internet, något som började under våren 2022. Innan detta fungerade allt klockrent, men av någon anledning började strulet efter att jag uppgraderade från 500/500 till 1000/1000. Jag har Bahnhof som ISP och Splitvision som stadsnät (Borås stadsnät). Jag har nästan tappat hoppet, men tänkte att jag rådfrågar här också.

Problemet jag har ser ut enligt följande:

Helt utan förvarning kan internet lägga ned mellan 5-20 sekunder. Avbrottens längd varierar en aning, men brukar aldrig överstiga 25-30 sekunder som mest. När detta sker försvinner nätet helt och hållet, och ingenting fungerar innan det helt plötsligt kickar igång igen. Det jobbiga är att jag inte får några som helst felmeddelanden i routerns loggar, utan det känns som att hela anslutningen bara störs ut en stund.

När jag pingar tex ping.bahnhof.net får jag exempelvis följande resultat: (jag har antecknat tiderna och datumen också om det hjälper på något vis).

2023-07-09

mellan 14:00 - 15:00

Ping statistics for 142.250.74.131:
Packets: Sent = 1049, Received = 1027, Lost = 22 (2% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 7ms, Maximum = 16ms, Average = 7ms

mellan 15:00 - 15:30

Ping statistics for 142.250.74.131:
Packets: Sent = 1049, Received = 1027, Lost = 22 (2% loss),
Minimum = 7ms, Maximum = 16ms, Average = 7ms

18:00 - 00:26

Ping statistics for 142.250.74.67:
Packets: Sent = 19065, Received = 18920, Lost = 145 (0% loss),
Minimum = 7ms, Maximum = 26ms, Average = 7ms

Det där var under förra söndagen tex, och under måndagen fortsatte avbrotten ungefär i samma takt. Tisdag fram till idag har dock flutit på (nästan) utan avbrott. Paketförlust har hänt några enstaka gånger, men överlag har jag kunnat använda nätet utan problem. Det som irriterar mest är att perioderna med mer återkommande avbrott kan hålla på i några dagar, innan det successivt minskar, och till slut försvinner. Det enda jag har noterat är att mest fel sker under sommarmånaderna (maj-augusti), men utöver det hittar jag inget samband med någonting.

Vad jag har gjort redan:

1) Kört pingplotter med Bahnhof och de har i sin tur vidarebefodrat problemet till Borås stadsnät (med en dator direkt ikopplad till fiberomvandlaren)
2) Haft tekniker här hemma från Borås stadsnät som har bytt fiberomvandlaren (CTS nånting) två gånger
3) Teknikerna har bevakat min anslutning med en så kallad "prob" och kommit fram till att något strular, dock bara ibland.
4) Teknikerna har tittat på ljuset i fiberkabeln och konstaterat att allt ser bra ut
5) Pingat ping.bahnhof.net, www.google.se mfl med en rad olika datorer direkt ikopplade fiberomvandlaren, med flera olika nätverkskablar. Samma fel återkommer helt slumpmässigt.

Jag har nu hamnat i ett dilemma där stadsnätet säger att allt fungerar som det ska, förutom när dessa tillfälliga avbrott sker. De vet inte heller varför de återkommer, eller vad de beror på. Enligt dem själva har de kollat allt de kan kolla. Bahnhof i sin tur hänvisar bara till Borås stadsnät.

Några saker jag har spånat på är tex:

* Att hastigheten på fibern (1000/1000) är "för hög" av någon anledning, och att det stör ut anslutningen då och då. Jag upplevede inga liknande fel när jag hade 250/250, eller 500/500 i hastighet. (kan dock bero på att felet är så pass nytt också)
* Att det är någon switch i mitt närområde som felar ibland, men för lite att det ska upptäckas av tekniker.
* At något hos Bahnhof strular, men att de skyller på Borås stadsnät

Tacksam för tips eller hjälp!

Permalänk
Medlem

Du har uteslutit din egen utrustning? Router, switchar, kablar?

Funkar inget annat skulle jag testa att nedgradera till 500/500. Hellre en fungerande 500:a än en trasig 1000….

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Du har uteslutit din egen utrustning? Router, switchar, kablar?

Funkar inget annat skulle jag testa att nedgradera till 500/500. Hellre en fungerande 500:a än en trasig 1000….

Ja jag funderar på det med. Har provat allt, tro mig. Flera olika datorer, routrar, allt. Även kopplat in olika datorer med olika kablar direkt i fiberomvandlaren.

Permalänk
Medlem

Har dem testat att byta fysisk port i noden du är kopplad till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Har dem testat att byta fysisk port i noden du är kopplad till?

Det vet jag faktiskt inte, kan prova och fråga nästa vecka. Dom är väldigt hjälpsamma hos Borås Stadsnät i alla fall, teknikern svarar snabbt och gör så gott han kan. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0r21:

* Att det är någon switch i mitt närområde som felar ibland, men för lite att det ska upptäckas av tekniker.

Det borde i så fall finnas loggar i utrustningen, kan man tycka, som borde kunna korreleras med den tid du har på dina förlorade paket (se till att ha synkad klocka). Men det är ju inte säkert att rätt person har rättigheter att kolla på loggarna.

Har du mätdata som faktiskt kan visa avbrottens längd, till exempel genom att du ibland förlorar X st ping-paket i rad med intervall Y vid en viss tidpunkt, men aldrig annars?

Varierar dessa uppmätta avbrott verkligen i tid, eller är 5-30 sekunder det upplevda avbrottet?

Om det är en konstant tid så skulle jag sätta mina pengar på att utrustningen startar om. Ifall det varierar känns någon form av överbelastning mer troligt.

Om du inte redan har det (via pingplotter) så föreslår jag att du tar fram data som visar förlusterna på paketnivå. Borttappade ICMP echo request/response säger i och för sig inte så mycket i och med att det är lågprioriterad trafik, men om det går igenom i normalfallet och du dessutom upplever problem i "riktig" trafik samtidigt så säger det ju i alla fall något.

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde använda ett program som pingar flera vettigt valda ställen för att få en logg på problemet och även kunna visa att det inte är fel i dina prylar.

Du bör tex pinga din routers lan och wansidan, din operatörs gateway och dns server och några stabila pingsiter typ ping,sunet.se och Google då får du förhoppningsvis fram fakta om hur ofta och länge det sker avbrott och att det inte är i ditt lan nått strular.

För att testa pingar du typ varje sekund dygnet runt under en längre tid, helst så att du täcker in både vardag och helg, minst 4 dygn (kanske en vecka) det viktiga är att få bra underlag som täcker in olika belastningar på nätet om det inte omedelbart blir helt uppenbart vad som felar. Med den statistiken har du sedan bra fakta för att felanmäla.
Programmet nedan är bra.
https://www.nirsoft.net/utils/multiple_ping_tool.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det borde i så fall finnas loggar i utrustningen, kan man tycka, som borde kunna korreleras med den tid du har på dina förlorade paket (se till att ha synkad klocka). Men det är ju inte säkert att rätt person har rättigheter att kolla på loggarna.

Har du mätdata som faktiskt kan visa avbrottens längd, till exempel genom att du ibland förlorar X st ping-paket i rad med intervall Y vid en viss tidpunkt, men aldrig annars?

Varierar dessa uppmätta avbrott verkligen i tid, eller är 5-30 sekunder det upplevda avbrottet?

Om det är en konstant tid så skulle jag sätta mina pengar på att utrustningen startar om. Ifall det varierar känns någon form av överbelastning mer troligt.

Om du inte redan har det (via pingplotter) så föreslår jag att du tar fram data som visar förlusterna på paketnivå. Borttappade ICMP echo request/response säger i och för sig inte så mycket i och med att det är lågprioriterad trafik, men om det går igenom i normalfallet och du dessutom upplever problem i "riktig" trafik samtidigt så säger det ju i alla fall något.

De förlorade paketen varierar varje gång avbrotten sker. Ibland förlorar jag 2-3 paket och då varar avbrottet kanske 10 sekunder, ibland förlorar jag upp till 5-6 paket och då varar det cirka 20 sekunder. Jag har inte mätt det med något stoppur dock Ok, men varje gång jag får packet loss så fungerar ingenting, kan inte ladda några hemsidor eller dylikt. Allt jag gör på internet bara bryts.

Det är svårt för mig att kolla intervall och tidpunkter nu då nätet har fungerat felfritt sedan tisdag morgon. Felet dyker upp helt slumpmässigt, men när det väl börjar fela så brukar det göra det rejält i några dagar. Av denna anledning tror jag också det har något att göra med överbelastning, men hur och var är ju jättesvårt att veta. I alla fall för mig... och tydligen även för teknikerna hos Borås stadsnät.

De har i alla fall provat att starta om switchar tidigare, och (jag antar) även bytt min anslutning till någon annan port, men jag det går jag fråga om nästa vecka som sagt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av raz0r21:

De förlorade paketen varierar varje gång avbrotten sker. Ibland förlorar jag 2-3 paket och då varar avbrottet kanske 10 sekunder, ibland förlorar jag upp till 5-6 paket och då varar det cirka 20 sekunder. Jag har inte mätt det med något stoppur dock Ok, men varje gång jag får packet loss så fungerar ingenting, kan inte ladda några hemsidor eller dylikt. Allt jag gör på internet bara bryts.

Det är svårt för mig att kolla intervall och tidpunkter nu då nätet har fungerat felfritt sedan tisdag morgon. Felet dyker upp helt slumpmässigt, men när det väl börjar fela så brukar det göra det rejält i några dagar. Av denna anledning tror jag också det har något att göra med överbelastning, men hur och var är ju jättesvårt att veta. I alla fall för mig... och tydligen även för teknikerna hos Borås stadsnät.

De har i alla fall provat att starta om switchar tidigare, och (jag antar) även bytt min anslutning till någon annan port, men jag det går jag fråga om nästa vecka som sagt.

Då kan du låta ett pingprogram rulla så länge som behöv för att få med åtminstone ett par avbrott, du kommer inte att lyckas särskilt bra om du pingar helt manuellt för det tar för lång tid att börja när man märker nått det och blir väldigt oöverskådligt när du sitter där med nån miljon pingar att analysera.
Du får fundera lite på hur du ska få statistik både då det funkar och felar men ett pingprogram som som jobbar mot några logiskt valda platser är mycket bättre än att försöka göra nått manuellt i kommandotolken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nätet har fungerat nu utan problem så kan inte riktigt felsöka mer förrän det inträffar igen. Förhoppningsvis inte, men man vet ju aldrig.

Senaste svaret jag fick från teknikern var:

"Nej, jag skulle inte säga att det blir mer ostabilt för att ni har en högre kapacitet. Det är i sådana fall om ni maxar kapaciteten och därav tappar ping. Men då borde problemet snarare försvinna när ni köper en högre hastighet, om ni inte sedan problemens start börjat använda mer kapacitet vid vissa tillfällen.

Ljuset är inte heller problemet, det vi får in i vår switch – alltså ljuset från din mediabox är -7.21 dBm och ljuset som din mediabox får från vår switch är 9.4 dBm vilket inte är ”utanför gränserna” så att säga. Vet inte om dämpningsvärden säger dig så mycket men tänker att jag skriver med dem så har du i alla fall fått informationen. 😊

Det är absolut inte omöjligt att det är fel i någon switch på vägen. Jag har kollat i dem switchar din trafik kan gå igenom men ser inga fel där heller, har kollat på räknare som bör räkna upp om det blir några fel men i stort sett alla har varit på noll och dem som haft några har haft så pass få jämfört med hur länge switchen varit uppe att det inte bör vara dem felen som syns. Kan inte se att vi har några problem med lasten i vårat nät men det är isåfall om det är bahnhof som har problem med kapaciteten vilket jag inte tror men man kan ju aldrig veta säkert."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av raz0r21:

Nätet har fungerat nu utan problem så kan inte riktigt felsöka mer förrän det inträffar igen. Förhoppningsvis inte, men man vet ju aldrig.

Senaste svaret jag fick från teknikern var:

"Nej, jag skulle inte säga att det blir mer ostabilt för att ni har en högre kapacitet. Det är i sådana fall om ni maxar kapaciteten och därav tappar ping. Men då borde problemet snarare försvinna när ni köper en högre hastighet, om ni inte sedan problemens start börjat använda mer kapacitet vid vissa tillfällen.

Ljuset är inte heller problemet, det vi får in i vår switch – alltså ljuset från din mediabox är -7.21 dBm och ljuset som din mediabox får från vår switch är 9.4 dBm vilket inte är ”utanför gränserna” så att säga. Vet inte om dämpningsvärden säger dig så mycket men tänker att jag skriver med dem så har du i alla fall fått informationen. 😊

Det är absolut inte omöjligt att det är fel i någon switch på vägen. Jag har kollat i dem switchar din trafik kan gå igenom men ser inga fel där heller, har kollat på räknare som bör räkna upp om det blir några fel men i stort sett alla har varit på noll och dem som haft några har haft så pass få jämfört med hur länge switchen varit uppe att det inte bör vara dem felen som syns. Kan inte se att vi har några problem med lasten i vårat nät men det är isåfall om det är bahnhof som har problem med kapaciteten vilket jag inte tror men man kan ju aldrig veta säkert."

Du kan ändå låta ett pingprogram logga i bakgrunden för att kolla under en lite längre tid men om du inte själv upplever problem så pinga inte supertätt utan kanske 1 gång i minuten för att se om det händer nått när du inte själv är aktiv vid datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Halloj, en uppdatering. Jag fick detta mejl nu från teknikern hos stadsnätet:

"Det låter lovande! Vet du om du upplevde några problem mellan den 17 Juli (då v hördes av sist) och 25 Juli? Vi bytte nämligen den switchen du är kopplad till den 25 Juli. Tänker om de trotsallt kan ha varit den som ställt till det.

Med vänlig hälsning"

Det har fungerat klockrent nu sedan att dom bytte switchen så det var nog ändå den det var fel på, bara att den inte flaggade för några fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0r21:

Halloj, en uppdatering. Jag fick detta mejl nu från teknikern hos stadsnätet:

"Det låter lovande! Vet du om du upplevde några problem mellan den 17 Juli (då v hördes av sist) och 25 Juli? Vi bytte nämligen den switchen du är kopplad till den 25 Juli. Tänker om de trotsallt kan ha varit den som ställt till det.

Med vänlig hälsning"

Det har fungerat klockrent nu sedan att dom bytte switchen så det var nog ändå den det var fel på, bara att den inte flaggade för några fel.

Hej! Gammal tråd detta men jag har samma problem med min uppkoppling från Bahnhof (fiber 1000/1000) och har nu bytt min utrusning hemma då Bahnhof trodde det var min router. Det var det inte så nu är jag 3500kr fattigare men har samma problem. Så jag tänker att det kanske är någon switch eller liknande som felar hos Bahnhof (som jag trott hela tiden)... :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av janniced:

Hej! Gammal tråd detta men jag har samma problem med min uppkoppling från Bahnhof (fiber 1000/1000) och har nu bytt min utrusning hemma då Bahnhof trodde det var min router. Det var det inte så nu är jag 3500kr fattigare men har samma problem. Så jag tänker att det kanske är någon switch eller liknande som felar hos Bahnhof (som jag trott hela tiden)... :-/

Varför bytte du router istället för att koppla in datorn direkt i uttaget/CPE? Billigaste och lättaste är ju att utesluta routern som felkälla helt och hållet. Är du säker att det är samma fel och inte bara liknande symptom?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Varför bytte du router istället för att koppla in datorn direkt i uttaget/CPE? Billigaste och lättaste är ju att utesluta routern som felkälla helt och hållet. Är du säker att det är samma fel och inte bara liknande symptom?

Det var Bahnhofs tips när jag ringde supporten. Jag kan ingenting om sånt här. Allt bryts random och kommer tillbaka efter 10-30 sekunder. Både kabelanslutna pc och allt wifi tappar nätet totalt och så kommer de tillbaka igen utan att vi gör nåt alls. Vi blir utkastade från spel, jobb etc. Sjukt jobbigt. Bahnhofs support har inte kunnat svara på varför "er router är ju rätt gammal, testa att köpa en ny" var det de sa sist så jag köpte en ny Ubiquiti. Idag har det brutits minst två ggr ändå. Grannar upplever samma fel och det är en samfällighet där alla har samma lösning.