Problem med avbrott i fibernätet som sker slumpmässigt under 5-30 sekunder
Hej!
Jag har haft återkommande problem med mitt internet, något som började under våren 2022. Innan detta fungerade allt klockrent, men av någon anledning började strulet efter att jag uppgraderade från 500/500 till 1000/1000. Jag har Bahnhof som ISP och Splitvision som stadsnät (Borås stadsnät). Jag har nästan tappat hoppet, men tänkte att jag rådfrågar här också.
Problemet jag har ser ut enligt följande:
Helt utan förvarning kan internet lägga ned mellan 5-20 sekunder. Avbrottens längd varierar en aning, men brukar aldrig överstiga 25-30 sekunder som mest. När detta sker försvinner nätet helt och hållet, och ingenting fungerar innan det helt plötsligt kickar igång igen. Det jobbiga är att jag inte får några som helst felmeddelanden i routerns loggar, utan det känns som att hela anslutningen bara störs ut en stund.
När jag pingar tex ping.bahnhof.net får jag exempelvis följande resultat: (jag har antecknat tiderna och datumen också om det hjälper på något vis).
2023-07-09
mellan 14:00 - 15:00
Ping statistics for 142.250.74.131:
Packets: Sent = 1049, Received = 1027, Lost = 22 (2% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 7ms, Maximum = 16ms, Average = 7ms
mellan 15:00 - 15:30
Ping statistics for 142.250.74.131:
Packets: Sent = 1049, Received = 1027, Lost = 22 (2% loss),
Minimum = 7ms, Maximum = 16ms, Average = 7ms
18:00 - 00:26
Ping statistics for 142.250.74.67:
Packets: Sent = 19065, Received = 18920, Lost = 145 (0% loss),
Minimum = 7ms, Maximum = 26ms, Average = 7ms
Det där var under förra söndagen tex, och under måndagen fortsatte avbrotten ungefär i samma takt. Tisdag fram till idag har dock flutit på (nästan) utan avbrott. Paketförlust har hänt några enstaka gånger, men överlag har jag kunnat använda nätet utan problem. Det som irriterar mest är att perioderna med mer återkommande avbrott kan hålla på i några dagar, innan det successivt minskar, och till slut försvinner. Det enda jag har noterat är att mest fel sker under sommarmånaderna (maj-augusti), men utöver det hittar jag inget samband med någonting.
Vad jag har gjort redan:
1) Kört pingplotter med Bahnhof och de har i sin tur vidarebefodrat problemet till Borås stadsnät (med en dator direkt ikopplad till fiberomvandlaren)
2) Haft tekniker här hemma från Borås stadsnät som har bytt fiberomvandlaren (CTS nånting) två gånger
3) Teknikerna har bevakat min anslutning med en så kallad "prob" och kommit fram till att något strular, dock bara ibland.
4) Teknikerna har tittat på ljuset i fiberkabeln och konstaterat att allt ser bra ut
5) Pingat ping.bahnhof.net, www.google.se mfl med en rad olika datorer direkt ikopplade fiberomvandlaren, med flera olika nätverkskablar. Samma fel återkommer helt slumpmässigt.
Jag har nu hamnat i ett dilemma där stadsnätet säger att allt fungerar som det ska, förutom när dessa tillfälliga avbrott sker. De vet inte heller varför de återkommer, eller vad de beror på. Enligt dem själva har de kollat allt de kan kolla. Bahnhof i sin tur hänvisar bara till Borås stadsnät.
Några saker jag har spånat på är tex:
* Att hastigheten på fibern (1000/1000) är "för hög" av någon anledning, och att det stör ut anslutningen då och då. Jag upplevede inga liknande fel när jag hade 250/250, eller 500/500 i hastighet. (kan dock bero på att felet är så pass nytt också)
* Att det är någon switch i mitt närområde som felar ibland, men för lite att det ska upptäckas av tekniker.
* At något hos Bahnhof strular, men att de skyller på Borås stadsnät
Tacksam för tips eller hjälp!