Permalänk

Hur mycket drar strömsparläge?

Familjen började nyligen diskutera hur mycket ström min dator drar, oftast så sätter jag ju min dator över natten i strömsparläge för att få sova och inte höra min dator då undrar jag ungefär hur mycket som går åt för att driva den?

Mvh Jimmy

Visa signatur

Stationära: ASRock Z87 Extreme4 ATX - Intel Core i5 4670K - Crucial Ballistix Sport 16GB - Gainward Gtx 760 2GB - Fractal Design Integra R2 650W - Nzxt Phantom 410

Permalänk

Är också intresserad av att veta. Hoppas någon som vet kan svara på detta. Min gissning är väl typ 3 watt kanske.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

När ja satte min dator i "Sleep" i W7 så registrera effektmätaren inget.
Efter 1 Dag 19 Timmar har min dator dragit 4,57kWh.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

Dator i sig samt Yamakasi Catleap i standby läge drog 5.1W från väggen med datorn i viloläge (Sleep).

Permalänk
Medlem

Om du har datorn igång 24/7 utan viloläge skulle jag tänka mig att den kostar 1000kr i ström om året såvida inte ni betalar helt andra summor för elen än mig men det tror jag inte. Med viloläge kanske bara 500kr.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

När ja satte min dator i "Sleep" i W7 så registrera effektmätaren inget.
Efter 1 Dag 19 Timmar har min dator dragit 4,57kWh.

Det kan väl inte stämma? Blir inte det över 100 watt i timmen? eller det är bara jag som är nyvaken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maljo:

Det kan väl inte stämma? Blir inte det över 100 watt i timmen? eller det är bara jag som är nyvaken?

Beror på om min UPS räknar med när jag har datorn i viloläge och när Task manager räknar.
Men när jag har igång datorn så drar den 110-150W.

Sen kan ja också minnas fel om vad min effektmätare visade.
Enda som hålls igång vid viloläge är min Power Led som blinkar den drar ju sådär 10mA och sen beror det på om Ram skrivs ner till hårddisken eller om det uppdateras till Ram, men några Watt kan en dator dra i viloläge men det kan skilja mellan dator till dator.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

När ja satte min dator i "Sleep" i W7 så registrera effektmätaren inget.
Efter 1 Dag 19 Timmar har min dator dragit 4,57kWh.

Skrivet av Maljo:

Det kan väl inte stämma? Blir inte det över 100 watt i timmen? eller det är bara jag som är nyvaken?

Som Maljo säger så är det fel. Såvida du inte hade datorn igång under de där "1 Dag 19 Timmar", men eftersom diskussionen gäller strömsparläge så utgår jag från att datorn inte var igång under den tiden om du inte specifikt säger att den var.

Då skulle datorn ha dragit ~105 W kontinuerligt, vilket är totalt osannolikt i strömsparläge. Datorn kommer så gott som säkert under det om den är på utan att användas/utan belastning.

Effektmätarna är mindre exakta ju lägre effekten är, men jag tycker samtidigt att det låter konstigt att den skulle ha registrerat en så pass hög effekt då.

Permalänk
Medlem

Min hdator drar 25w fastän avstängd. :/

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Väldigt konstigt. Är det inte bara RAM-minnet som är igång under strömsparläget och samlar information från den senaste sessionen? Har alltid fått för mig att strömsparläget i Windows 7 är väldigt strömsnålt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asteroid:

Min hdator drar 25w fastän avstängd. :/

Inte helt omöjligt om din dator maxar 5V standby och har usel effektivitet enligt nedan. Dock tror jag ditt mätinstrument eventuellt visar lite fel också, inte helt ovanligt om det är en billigare variant.

Det kan skilja alldeles väldigt mellan sämre och bättre nätagg när det gäller den separata strömmatningen/kretsen 5V standby som använda när datorn är avstängd eller i viloläge. En del har neråt 50% i effektivitet medan bättre, mer välkonstruerade och påkostade agg kan ligga på normal effektivet, dvs 80+. Inte många siter testar detta, men det finns några. Vilka minns jag inte för ögonblicket.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Beror på om min UPS räknar med när jag har datorn i viloläge och när Task manager räknar.
Men när jag har igång datorn så drar den 110-150W.

Okej, med UPS inkopplad blir det givetvis skillnad, men låter ändå mycket.

4,57 kWh=4570 Wh
24+19=43
4570/43=106.28

alltså runt 106W i timmen

Vill bara visa hur jag tänker

Permalänk

Nu blir man ju lite mörkrädd, kanske dags att stänga av datorn på nätterna. Känns onödigt när det drar så mycket ström.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maljo:

Okej, med UPS inkopplad blir det givetvis skillnad, men låter ändå mycket.

4,57 kWh=4570 Wh
24+19=43
4570/43=106.28

alltså runt 106W i timmen

Vill bara visa hur jag tänker

Sen så var det ju lilla parentesen om Task Manager i W8 ränar med tiden datorn vilar.
Men det låter lite som att den gör det i.o.m att jag har igång längre än den är "avstängd", för medeltalet är lägre än när datorn arbetar.

Edit: Man skulle inte behöva göra sånthär när man nyss vaknat
Edit2: Testade att stänga av min Led Remsa och Led skärm att förbrukningen går under 100W så det ser ut som att det jag har sagt har har inget med förbrukning i viloläge att göra

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

Om man kör med Viloläge så kan man ju dra ut t.o.m. kontakten ur väggen och sen så när man startar datorn igen så är fortfarande sessionen sparad. Men då tar det ändå lång tid att starta, så då är det ju inte värt det ändå

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

intressanta svar
funderar nästan om man på tisdag ska ta med hela datorn till skolan (går el programmet) och se om vi har någon test utrustning

Visa signatur

Stationära: ASRock Z87 Extreme4 ATX - Intel Core i5 4670K - Crucial Ballistix Sport 16GB - Gainward Gtx 760 2GB - Fractal Design Integra R2 650W - Nzxt Phantom 410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.falcon:

intressanta svar
funderar nästan om man på tisdag ska ta med hela datorn till skolan (går el programmet) och se om vi har någon test utrustning

Det är ingen större mening, för att du ska få ett vettigt resultat vill du mäta hur mycket ström datorn drar under en vecka eller mer med vanlig användning och sedan räkna ut kostnaden baserat på det resultatet. När du sitter vid datorn växlar strömförbrukningen en hel del, strömförbrukningen vid viloläge, idle och load räcker inte för att ge ett bra svar på hur mycket datorn drar över en längre tid.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Inte helt omöjligt om din dator maxar 5V standby och har usel effektivitet enligt nedan. Dock tror jag ditt mätinstrument eventuellt visar lite fel också, inte helt ovanligt om det är en billigare variant.

Det kan skilja alldeles väldigt mellan sämre och bättre nätagg när det gäller den separata strömmatningen/kretsen 5V standby som använda när datorn är avstängd eller i viloläge. En del har neråt 50% i effektivitet medan bättre, mer välkonstruerade och påkostade agg kan ligga på normal effektivet, dvs 80+. Inte många siter testar detta, men det finns några. Vilka minns jag inte för ögonblicket.

Har nog ingenting med saken att göra egentligen. Även om jag väljer stänga av i windows får jag ut ström från usb med mera. Det är ett antec nätagg så inga dåliga grejer. Det måste vara nån sorts inhibering på moderkortet kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Förstår forfarande inte vad det är som drar all ström..

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asteroid:

Har nog ingenting med saken att göra egentligen. Även om jag väljer stänga av i windows får jag ut ström från usb med mera. Det är ett antec nätagg så inga dåliga grejer. Det måste vara nån sorts inhibering på moderkortet kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har ingenting med saken att göra? Menar du effektiviteten så påverkar den i allra högsta grad hur mycket som dras från väggen.

Vilken "inhibering" tänker du på?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Min hdator drar 25w fastän avstängd. :/

Låter väldigt mycket, tror att Du mäter s.k. skenbar effekt istället för aktiv. Det är endast dyrare effektmätare som mäter aktiv effekt (det korrekta). När effektuttaget är lågt på nätagget så går det fortfarande ganska mycket ström men den är inte i fas med spänningen och effekten går tillbaka till nätet igen (skenbar effekt).

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker ni blandar lite väl mellan strömsparläge och viloläge

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Sleep-and-hiberna...

Vad är skillnaden mellan strömsparläge, viloläge och hybridströmsparläge?

Strömsparläget är ett energisparläge från vilket datorn snabbt återställs till sitt ursprungliga läge (normalt inom några sekunder) när du aktiverar den för att fortsätta att arbeta. Att försätta datorn i strömsparläge kan liknas vid att pausa en DVD-skiva. Datorn avbryter omedelbart alla aktiviteter, men är redo att starta igen när du vill fortsätta att arbeta.

Viloläge är ett energisparläge som främst är utformat för bärbara datorer. Medan strömsparläget sparar dina inställningar i minnet och drar lite ström, sparar viloläget alla öppna dokument och program på hårddisken och stänger sedan av datorn. Av alla energisparlägen som används i Windows, förbrukar viloläge minst energi. På en bärbar dator bör du använda viloläge när du vet att du inte kommer att använda datorn under en längre period, och du inte har tillfälle att ladda batteriet under tiden.

Hybridströmsparläget är i första hand utformat för stationära datorer. Hybridströmsparläge är en kombination av strömsparläge och viloläge – det sparar alla öppna dokument och program i minnet och på hårddisken och försätter sedan datorn i ett energisparläge, så att du snabbt kan återuppta arbetet. Om ett plötsligt strömavbrott uppstår kan Windows därigenom återställa ditt arbete från hårddisken. När hybridströmsparläge är aktiverat försätts datorn automatiskt i hybridströmsparläge när du försätter datorn i strömsparläge. På stationära datorer aktiveras hybridströmsparläge som standardinställning.

Strömsparläge innebär att datorn i princip är helt igång men inte gör annat än att vänta på ett kommando att köra för fullt, viloläge sparar ner till disk och slår av strömmen för att starta där det slutade, Hybridströmsparläge sparar ner minnet till disk men slår inte av nått direkt, det mera "förbereder för strömavbrott"
Det är alltså mycket stor skillnad mellan dem och vad man kan förvänta sig för energiförbrukning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Har nog ingenting med saken att göra egentligen. Även om jag väljer stänga av i windows får jag ut ström från usb med mera. Det är ett antec nätagg så inga dåliga grejer. Det måste vara nån sorts inhibering på moderkortet kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är ett äldre Antec så kan det ha dålig verkningsgrad vid lågt effektuttag.

Permalänk

Min dator drar ca 15W i strömsparläge och samma om den är avstängd, det är därför man har en grendosa med knapp på så att man kan stänga av strömmen när man inte har datorn på.

Edit: Detta är på AC sidan så den faktiska förbrukningen är lägre.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Skrivet av Mr.falcon:

intressanta svar
funderar nästan om man på tisdag ska ta med hela datorn till skolan (går el programmet) och se om vi har någon test utrustning

Jag skulle kolla först och ta med datorn sen, men det är bara jag

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RedDotFire:

Min dator drar ca 15W i strömsparläge och samma om den är avstängd, det är därför man har en grendosa med knapp på så att man kan stänga av strömmen när man inte har datorn på.

Edit: Detta är på AC sidan så den faktiska förbrukningen är lägre.

Det kan man väl diskutera, det är på ac sidan förbrukningen du betalar för mäts, sedan om du bara värmer upp rummet med förlusteffekten bry sig inte elbolaget om. sedan så går väl värmen ut via datorlådan och påverkar kylningen negativt för den, så nog är det en faktisk förbrukning som påverkar tycker jag även om elen inte passerar moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

I BIOS/UEFI kan man ställa in olika stömsparlägesnivåer (S1, S2, S3 oev...kan man googla på) och då kan man få ner förbrukningen under standby ytterligare. Nackdelen är att på S3-nivån så har jag för mig att USB-portarna inte matas med ström och i något läge så kan man inte väcka datorn via WoL m.m. så det får man läsa på och kolla. Är inte någon expert på stömsparlägesnivåer dock så ta detta med en liten nya salt.

Effektutvecklingen på en dator beror ju väldigt mycket på komponenter, men när jag "crunchar" på WorldCommunityGrid 24/7 med CPU+GPU i princip på full load så ligger jag väl på 450W vid väggen ungefär. I standby tror jag att jag uppmätte 18W någon gång i tiden men är osäker på vilken strömsparlägesnicå som var inställd då i BIOS.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad har ingenting med saken att göra? Menar du effektiviteten så påverkar den i allra högsta grad hur mycket som dras från väggen.

Vilken "inhibering" tänker du på?

Lampan på mobot lyser och usb levererar volt så 25 watt kan bero på hur mycket enheter som är påkopplade? Min tv drar 0'3 watt i standby så ja 25 w är mycket.
Tror inte mätaren visar fel.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Är det då samma sak med "viloläge" eller vad är det?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Lampan på mobot lyser och usb levererar volt så 25 watt kan bero på hur mycket enheter som är påkopplade? Min tv drar 0'3 watt i standby så ja 25 w är mycket.
Tror inte mätaren visar fel.

Om effektmätaren uttryckligen inte anger att den mäter aktiv effekt så kan den mycket väl visa dubbel så hög effekt eller mer än vad det verkligen är. Billiga effektmätare är enkla i sin konstruktion och kan inte skilja på skenbar och aktiv effekt.