Vill lära mig grunderna i programmering först, Hjälp

Permalänk
Skrivet av Kabeltv:

1. OOP är ett sätt att programmera, man skapar funktioner(ungefär som i algebra) som gör olika saker tex en funktion som räknar ut x+y. Då anropar man denna funktionen och "berättar" för den vad x och y är så den får veta vilka tal den ska räkna med. Ibland skickar funktionen tillbaka något tex svaret på x+y.

2. Att börja med Python blir nog bra, om du sedan vill göra en hemsida så är det ju HTML och CSS som gäller. Annars fortsätt med python.

3. Om det är hemsidor du vill göra så ska du börja med javascript och sedan PHP. Databaser kan vara bra att kunna med så börja med det när du känner att du skulle behöva det. Om du däremot vill fortsätta med desktop så börja med java eller c# beroende på vad du tycker verkar bäst

Lycka till!

Jag har inte tänkt och göra massvis med hemsidor men kanske någon minecraft server också , så då borde jag väll köra double? asså javascript och php och HTML OCH CSS?

en till sak kan du gör skillnader mellan c# och java?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Jag har inte tänkt och göra massvis med hemsidor men kanske någon minecraft server också , så då borde jag väll köra double? asså javascript och php och HTML OCH CSS?

en till sak kan du gör skillnader mellan c# och java?

c# utvecklas av microsoft och är en del av .NET framework, alltså ett bibliotek med massor av klasser och funktioner. Men skillnaden mellan dem två är väl inte så stor egentligen, java har också sitt bibliotek med massa användbara klasser. Men rent generellt så ligger c# lite i framkant och har mer funktioner, bättre IDE. Men java kan man köra på dem flesta operativsystemen och är plattformsoberoende(du behöver knappt ändra din kod för att kunna köra ditt program i olika operativsystem). Mono finns så att man kan köra c# under linux, men då är det inte microsoft som utvecklar det. Men för nybörjaren är väl den största skillnaden att det är väldigt lätt att göra GUI i c#, så man får resultat snabbt. Jag själv föredrar java då det är plattformsoberoende och att man lär sig OOP.

Alltså: ska du bara utveckla för windows så kör på c#, annars så rekommenderar jag java

Edit: vad menar du med att du kanske skulle göra en minecraft server? en adminsida eller?

Permalänk
Skrivet av Kabeltv:

c# utvecklas av microsoft och är en del av .NET framework, alltså ett bibliotek med massor av klasser och funktioner. Men skillnaden mellan dem två är väl inte så stor egentligen, java har också sitt bibliotek med massa användbara klasser. Men rent generellt så ligger c# lite i framkant och har mer funktioner, bättre IDE. Men java kan man köra på dem flesta operativsystemen och är plattformsoberoende(du behöver knappt ändra din kod för att kunna köra ditt program i olika operativsystem). Mono finns så att man kan köra c# under linux, men då är det inte microsoft som utvecklar det. Men för nybörjaren är väl den största skillnaden att det är väldigt lätt att göra GUI i c#, så man får resultat snabbt. Jag själv föredrar java då det är plattformsoberoende och att man lär sig OOP.

Alltså: ska du bara utveckla för windows så kör på c#, annars så rekommenderar jag java

Edit: vad menar du med att du kanske skulle göra en minecraft server? en adminsida eller?

Ne men då tycker jag väl att java passar bättre för mig

Jag menar att jag ska göra en hemsida för min minecraft server? , så ja typ adminsida

Permalänk

Nu kan jag inte programmering alls mycket.
Men lästa Programmering A, Java i gymnasiet.

Tänkte ändå dela min lärdom från att ha läst den kursen.
Det jag vill säga är att om Python är enklare än java är det rimligtvis rätt att börja med.
Det jag kände när jag läste ovanstående kurs var lite som att bli inslängd bland "{", "int;" ETC utan att ha en aning om vad det faktiskt gjorde. Visst, lyckades väl i slutändan fixa ihop en miniräknare och lite skit... men för det mesta skrev jag av boken och klippte och klistrade tills något gav resultat. Kanske är det för att jag helt enkelt inte är programmerare-material, kanske hade jag dålig lärare, kanske var språket lite knepigt att bara bli inkastad i. Oavsett fick kursen mig att inte vilja gå vidare med programmeringen.

Läste dock webdesign (HTML, CSS) i tvåan och det fastnade jag mer för.

Av vad det låter som så bygger python en bra grund för programmeringstänket, så börja du där.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Men gud... C# För in i trollskogen!

Finns inget annat språk som är lika enkelt som det för sina nybörjare. Börja med console applications, sen fortsätt uppåt till XNA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabeltv:

1. OOP är ett sätt att programmera, man skapar funktioner(ungefär som i algebra) som gör olika saker tex en funktion som räknar ut x+y. Då anropar man denna funktionen och "berättar" för den vad x och y är så den får veta vilka tal den ska räkna med. Ibland skickar funktionen tillbaka något tex svaret på x+y.

Det här var nog den sämsta förklaringen av OOP jag sett. Det du beskriver kan man göra i alla paradigm.

OOP står för objekt-orienterad programmering. Det betyder att man skapar klasser som beskriver en typ av objekt. Klasser är alltså beskrivningar, ungfär som ritningar, av någonting. Sen skapar man objekt av klassen, de är konkreta instanser, d.v.s. ungfär som att din egen Volvo V70 (objekt) är en instans av ritningen (klassen) för Volvo V70. När man programmerar objekt-orieterat så skriver man klasser som har metoder/funktioner. T.ex. kanske klassen Volvo V70 har en metod som heter öppna_motorhuv(). Sedan kan man skapa hur många objekt av klassen man vill, som alltså är enskilda Volvo V70-bilar när programmet körs. Och sedan anropar du metoderna på något specifikt objekt, t.ex. kan du anropa öppna_motorhuv() på ett speciellt objekt, för alla bilar kanske inte behöver öppna sina motorhuvar.

OOP kanske låter enkelt och trevligt, men det finns många nackdelar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Men gud... C# För in i trollskogen!

Finns inget annat språk som är lika enkelt som det för sina nybörjare. Börja med console applications, sen fortsätt uppåt till XNA.

Jo, det finns det. Vilka språk kan du, om jag får fråga? Bara C# och kanske C++?

Permalänk
Skrivet av tufflax:

Jo, det finns det. Vilka språk kan du, om jag får fråga? Bara C# och kanske C++?

C# och lite HTML. Men vad spelar det för roll, är det e-penis mätning?

C# är en nedkortad och förenklad version av C++, så varför i in i trollskogen skulle vi be honom att börja lära sig det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Det här var nog den sämsta förklaringen av OOP jag sett. Det du beskriver kan man göra i alla paradigm.

OOP står för objekt-orienterad programmering. Det betyger att man skapar klasser som beskriver en typ av objekt. Klasser är alltså beskrivningar, ungfär som ritningar, av någonting. Sen skapar man objekt av klassen, de är konkreta instanser, d.v.s. ungfär som att din egen Volvo V70 (objekt) är en instans av ritningen (klassen) för Volvo V70. När man programmerar objekt-orieterat så skriver man klasser som har metoder/funktioner. T.ex. kanske klassen Volvo V70 har en metod som heter öppna_motorhuv(). Sedan kan man skapa hur många objekt av klassen man vill, som alltså är enskilda Volvo V70-bilar när programmet körs. Och sedan anropar du metoderna på något specifikt objekt, t.ex. kan du anropa öppna_motorhuv() på ett speciellt objekt, för alla bilar kanske inte behöver öppna sina motorhuvar.

OOP kanske låter enkelt och trevligt, men det finns många nackdelar också.

Jasså? Försökte göra det så enkelt som möjligt bara, kan säga att din förklaring hade jag aldrig förstått då du använder orden klasser, objekt och instanser. TS har nog ingen aning om vad en klass är eller vad ett objekt är. Och att en klass är som en ritning? Hur tänker du där? Det är snarare en samling funktioner som man kan använda om och om igen tex öppna_motorhuv().

Han ville inte ha en så djup förklaring, bara ha en aning om vad det gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Det spelar en väldigt stor roll. Hur kan du komma på tanken att säga att C# är det enklaste när det är det enda du kan? Du har ju ingenting att jämföra med.

Skrivet av LinusNeuman:

C# är en nedkortad och förenklad version av C++, så varför i in i trollskogen skulle vi be honom att börja lära sig det?

Har jag sagt att han ska börja med C++? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabeltv:

Jasså? Försökte göra det så enkelt som möjligt bara, kan säga att din förklaring hade jag aldrig förstått då du använder orden klasser, objekt och instanser. TS har nog ingen aning om vad en klass är eller vad ett objekt är. Och att en klass är som en ritning? Hur tänker du där? Det är snarare en samling funktioner som man kan använda om och om igen tex öppna_motorhuv().

Han ville inte ha en så djup förklaring, bara ha en aning om vad det gör.

Enkelt och enkelt, du förklarade inte alls OOP. Om man struntar i vad som efterfrågas är det väl lätt att skriva en enkel text. Klasser och objekt försöker jag förklara.

"Och att en klass är som en ritning?" Ja, jag tycker att man kan säga det; på samma sätt som ett konkret hus är en instans eller förverkligande av en ritning så är objekt instanser av en klass. "Det är snarare en samling funktioner" Det beskriver åter igen inte bara OOP, utan alla paradigm. Alla paradigm har funktioner (eller något liknande) som man kan samla i en modul eller en namnrymd.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av LinusNeuman:

C# och C++ är en av de två absolut mest komplicerade språk som överhuvudtaget skapats, så skulle definitivt inte kalla någon av dessa för enkla. Skulle gissa att du aldrig tittat på något annat språk mer än C# alt. att du faktiskt inte läst språkdefinitionen för C# som är väldigt lång, inte alls speciellt mycket kortare än den för C++.

Däremot kan man definitivt skapa både det ena och det andra både i C# och C++ utan att kunna ens hälften av respektive språk och är rätt övertygad om att de flesta som "kan" C#/C++ faktiskt bara håller sig till relativt små delmängder av både språken och tillhörande standardbibliotek.

Java är ett definitivt ett enklare språk än C# och som extra grädde på moset så kan Java flyttas mellan alla idag relevanta OS för desktop och servers samt att även under Windows så är numera Java mer effektivt än C# i genomsnitt. T.ex. så har JVM implementationerna från både Oracle och IBM stöd för dynamisk omkompilering av koden (re-JIT) kombinerat med s.k. escape analysis, eller i mindre tekniska termer: Java har en mer avancerad virtuell maskin än .Net.

Men även Java är ett relativt komplicerat språk (sett till språkdefinition) jämfört med t.ex. Scheme eller Clojure, men ingen av dessa språk är (tyvärr) speciellt vanliga i industrin så av den anledningen kanske man känner att C++,C# eller Java är mer intressant att lära sig.

Och ska man kort förklara OOP så är det ett sätt att modellera program genom att representera världen med minnes-areor (objekt) som innehåller en eller flera egenskaper (attribut) som man typiskt modifierar och/eller läser genom funktioner som är associerad med en viss uppsättning egenskaper (en klass).

OOP har varit väldigt framgångsrikt de senaste 15-20 åren, men faktum är att det sättet att konstruera program är ett horribelt sätt att modellera program som man vill kunna köras på många CPU-kärnor. I teorin så skulle funktionell programmering (typ Haskell, Clojure, Erlang, ML) lösa dessa problem, men i praktiken har det visat sig att funktionell programmering må leda till program som är korrekta, men de blir relativt ineffektiva på dagens SMP system då man måste ta väldigt mycket hänsyn till layout och design av CPU-cache om man vill skriva effektiva multicore program. D.v.s. övergången till multicore system har tyvärr också inneburit att livet för oss programmerare blivit rejält mycket mer komplicerat, till viss del en återgång till 80-talet när man fortfarande var tvungen att begripa sig på ganska specifika detaljer om HW.

Notera att för de flesta som jobbar med programmering så fungerar det ypperligt att vara helt ovetande om HW-design och liknande då det är ganska få som faktiskt skriver riktigt prestanda-kritiska program. Men trådskaparen här nämner spel, som är ett exempel på programvara som faktiskt kräver att man får ut mycket av sin HW, så den aspekten ska inte utelämnas.

Det positiva med C++ jämfört med Java och C# är att C++ tvingar inte in en i OOP. OOP är en av flera paradigm som C++ stödjer + att vill man göra lite mer seriösa/krävande spel så är det C++ som gäller oavsett plattform (även iOS, Android och numera även WP8 använder normalt sett C++ för spel).

C++ är tillsammans med C de enda språken (jag känner till och känner till rätt många språk) som ger programmeraren den kontroll som krävs för att skriva riktigt effektiva, CPU-bundna och icke s.k. embarrassingly parallel program. De som tänker protestera och hävda att man kan skriva väldigt effektiva program i Java och C# också så tänk igen: är programmen inte I/O-bundna (definitivt sant om det finns en databas med i bilden) eller begränsade av något annat än CPU?

Har även sett Python nämnas. Python är definitivt ett bra språk för saker som inte är prestanda-kritiska och ett program i Python är typiskt betydligt kortare än motsvarande i C++, C# eller Java. Men OOP aspekterna i Python är rätt kassa, de är en efterkonstruktion och det märks. Är man ute efter ett dynamiskt språk som genererar korta och koncisa program med bra OOP stöd så är Ruby ett betydligt bättre val!

Men efter att ha skrivit allt detta: är man bara ute efter att lära sig grunderna så fungerar faktiskt i princip vilket språk som helst. Lärde mig själv grunderna i BASIC och assembler (6502, Z80 och 68000). Det största misstag man kan göra om man vill utvecklas är att fastna i ett enda språk. Även om man bara jobbar i ett enda språk på jobbet så blir man en bättre programmerare även i det språken om man lär sig grunderna i en rad andra språk då kommer lära sig se alternativa sätt att lösa ett givet problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

<Jättemycket text>

Men efter att ha skrivit allt detta: är man bara ute efter att lära sig grunderna så fungerar faktiskt i princip vilket språk som helst. Lärde mig själv grunderna i BASIC och assembler (6502, Z80 och 68000).

Jag vet inte om jag håller med riktigt. Fungerar kanske, men inte lika bra. C++, förutom att vara extremt komplicerat, ger också för en nybörjare oförståeliga felmeddelanden. Python (eller Ruby, eller Scheme, etc.) å andra sidan är mycket enklare att komma igång med, har mer begripliga felmeddelanden, och har en interaktiv tolk som man kan testa saker i. Alla dessa saker gör att man kan lära sig grunderna mycket snabbare och mer smärtfritt än med t.ex. C++, C#, Java, o.s.v.

Skrivet av Yoshman:

Det största misstag man kan göra om man vill utvecklas är att fastna i ett enda språk. Även om man bara jobbar i ett enda språk på jobbet så blir man en bättre programmerare även i det språken om man lär sig grunderna i en rad andra språk då kommer lära sig se alternativa sätt att lösa ett givet problem.

Håller helt med. Dessutom är det praktiskt att kunna många språk, t.ex. om man hittar något open source-projekt som man vill ge en extra feature eller nått. Jag har haft just det problemet nyligen.

Tänkte också säga att jag brukar ofta anpassa programmen jag gör efter språket jag vill använda, och inte språket efter programmen jag vill göra. Jag tycker det är så sjukt stor skillnad på att programmera i Clojure (det roligaste) och C++ (det hemskaste). Det är liksom inte ens roligt att programmera om man måste använda C++ , C# eller Java. Fast som tur är kan man göra rätt mycket med Clojure och t.ex. Python.

Permalänk
Skrivet av tufflax:

Det spelar en väldigt stor roll. Hur kan du komma på tanken att säga att C# är det enklaste när det är det enda du kan? Du har ju ingenting att jämföra med.

Har jag sagt att han ska börja med C++? Nej.

1. Så jag måste alltså ha programmerat i språket för att kunna säga att jag vet om dess existens?
Ja, C# är det enda jag KAN, men det är inte det enda jag vet om.
Alla förbannade C språk,
Java,
XML,
HTML,
CSS,
PHP,
Och mer, men i din logik som jag har förstått det, så måste jag ha programmerat i det för att veta hur svårt det är?
Som den andra sa här så gick han noga igenom om svårighetsgraderna för språken, men som jag har förstått det så är C# en nedkortad och förenklad version av C++. På alla skolor lär man eleverna i början C# för just det, att det är enkelt, och man kan lära sig fler språk efteråt för att det liknar alla andra C språk.

2. Jag pratade inte med dig, jag pratade med de som röstat på C++.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tufflax:

Jag vet inte om jag håller med riktigt. Fungerar kanske, men inte lika bra. C++, förutom att vara extremt komplicerat, ger också för en nybörjare oförståeliga felmeddelanden. Python (eller Ruby, eller Scheme, etc.) å andra sidan är mycket enklare att komma igång med, har mer begripliga felmeddelanden, och har en interaktiv tolk som man kan testa saker i. Alla dessa saker gör att man kan lära sig grunderna mycket snabbare och mer smärtfritt än med t.ex. C++, C#, Java, o.s.v.

Beror lite på vad man menar med "grunder". Grunder för mig är att man förstår skillnaden mellan ett uttryck och en sats, förstår villkor, tilldelning etc. Sådant kan man lära sig i princip vilket språk som helst. BASIC är däremot inte att rekommendera idag då det inte precis inbjuder till strukturerad programmering.

Skrivet av tufflax:

Håller helt med. Dessutom är det praktiskt att kunna många språk, t.ex. om man hittar något open source-projekt som man vill ge en extra feature eller nått. Jag har haft just det problemet nyligen.

Tänkte också säga att jag brukar ofta anpassa programmen jag gör efter språket jag vill använda, och inte språket efter programmen jag vill göra. Jag tycker det är så sjukt stor skillnad på att programmera i Clojure (det roligaste) och C++ (det hemskaste). Det är liksom inte ens roligt att programmera om man måste använda C++ , C# eller Java. Fast som tur är kan man göra rätt mycket med Clojure och t.ex. Python.

Håller med att det är roligare att jobba i vissa språk än andra, men min poäng var mer att även om man är säg C# programmerare så kommer ens sätt att programmera och angripa problem förändras (till det bättre) om man också har erfarenhet av andra språk med annat fokus, som t.ex. funktionella språk (Haskell, ML) eller "concurrent" språk som (Go, Erlang). Jag använder mest C samt lite Python i jobbet, men fördrar språk som Clojure och Go när programmerar på fritiden. Att lära mig Haskell och Erlang har definitivt förändat hur jag skriver C-kod i vissa lägen, framförallt i samband med multicore-optimeringar.

Och inser att jag aldrig skrev varför OOP är så horribelt om man vill använda många CPU-kärnor. Problemet är att metoder per definition är associerade med implicit tillstånd, ett tillstånd som i de flesta fall inte ens är konstant över tid. Att resonera kring sådan kod när flera trådar kan använda objektet är nära nog hopplöst. Det är mycket bättre att hålla data öppet och modifera data med funktioner som i sig inte är associerade med ett tillstånd, något som rena funktionella språk kräver men man definitivt kan göra själv i t.ex. C eller C++. Går naturligtvis att göra i Java och C#, men det betyder i praktiken att man bara kan använda sig av klassmetoder (statiska metoder).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Om du ska börja lära dig programmera, så börja med Python. Det viktiga är att du lär dig hur man tänker när man programmerar. Börja absolut inte med t.ex. C++, för det är så jobbigt att du inte kommer programmera mycket. All tid går åt till att få rätt på paranteserna och andra konstiga tecken.

När du väl fattar hur man tänker för att programmera, så är det enkelt att byta språk. Då kan du gå över till C++, som är mycket snabbt. Men börja absolut inte med det.

Typ, om du ska lära dig driva ett företag, börja med det enklaste, typ en liten kiosk. Då lär du dig bokföring, marknadsföring, hantera kunder, etc. När du kan allt det där grundläggande, då kan du starta ett nytt, större och komplicerat företag, på riktigt. När du kan allt det grundläggande, så kan du enkelt byta och starta vilket företag du vill.

Så börja med något enkelt, Python, och när du kan programmera, så kan du enkelt byta språk till vad du vill. Det svåra är att lära sig tänka rätt.

T.ex Spotify har gjort sin back enda i Python. Dvs, den stora servern som hanterar alla klienter. Den är gjord i Python. Så Python är absolut inget leksakspråk. Det finns böcker hur man gör spel i Python. Börja med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller med att det är roligare att jobba i vissa språk än andra, men min poäng var mer att även om man är säg C# programmerare så kommer ens sätt att programmera och angripa problem förändras (till det bättre) om man också har erfarenhet av andra språk med annat fokus, som t.ex. funktionella språk (Haskell, ML) eller "concurrent" språk som (Go, Erlang). Jag använder mest C samt lite Python i jobbet, men fördrar språk som Clojure och Go när programmerar på fritiden. Att lära mig Haskell och Erlang har definitivt förändat hur jag skriver C-kod i vissa lägen, framförallt i samband med multicore-optimeringar.

Jag vet, det var därför jag sa att jag håller med. Speciellt Clojure har jag lärt mig enormt mycket av. Jag håller också på att lära mig Haskell, inte för att jag tror att jag kommer programmera mycket i det, men jag vill lära mig mer om typeclasses, monader och hur man progammerar utan sidoeffekter.

Permalänk
Skrivet av saddam:

Om du ska börja lära dig programmera, så börja med Python. Det viktiga är att du lär dig hur man tänker när man programmerar. Börja absolut inte med t.ex. C++, för det är så jobbigt att du inte kommer programmera mycket. All tid går åt till att få rätt på paranteserna och andra konstiga tecken.

När du väl fattar hur man tänker för att programmera, så är det enkelt att byta språk. Då kan du gå över till C++, som är mycket snabbt. Men börja absolut inte med det.

Typ, om du ska lära dig driva ett företag, börja med det enklaste, typ en liten kiosk. Då lär du dig bokföring, marknadsföring, hantera kunder, etc. När du kan allt det där grundläggande, då kan du starta ett nytt, större och komplicerat företag, på riktigt. När du kan allt det grundläggande, så kan du enkelt byta och starta vilket företag du vill.

Så börja med något enkelt, Python, och när du kan programmera, så kan du enkelt byta språk till vad du vill. Det svåra är att lära sig tänka rätt.

T.ex Spotify har gjort sin back enda i Python. Dvs, den stora servern som hanterar alla klienter. Den är gjord i Python. Så Python är absolut inget leksakspråk. Det finns böcker hur man gör spel i Python. Börja med det.

Skrivet av tufflax:

Jag vet, det var därför jag sa att jag håller med. Speciellt Clojure har jag lärt mig enormt mycket av. Jag håller också på att lära mig Haskell, inte för att jag tror att jag kommer programmera mycket i det, men jag vill lära mig mer om typeclasses, monader och hur man progammerar utan sidoeffekter.

Glömde se era kommentarer men har lärt mig mer om python och hur man programmer osv men Om jag har tänkt och göra ett spel i python (Skojs skull)
Asså finns det app till det eller hur gör man? förstår inte riktigt :S

Permalänk
Medlem

Sök på Google. Tips: Du behöver ett grafikbibliotek. Det finns ett som heter PyGame.

Permalänk
Skrivet av tufflax:

Sök på Google. Tips: Du behöver ett grafikbibliotek. Det finns ett som heter PyGame.

såg inte att du hade svarat men tack :), Ville bara säga lär mig grunderna i python nu och går bra:), Dock så börjar jag bli nyfiken på att göra ett "spel" i IOS Och undrar är det värt och småförsöka lära sig objective c? har inte tänkt och göra något jätte avancerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

såg inte att du hade svarat men tack :), Ville bara säga lär mig grunderna i python nu och går bra:), Dock så börjar jag bli nyfiken på att göra ett "spel" i IOS Och undrar är det värt och småförsöka lära sig objective c? har inte tänkt och göra något jätte avancerat

Om du verkligen, verkligen vill göra spel till iOS så kanske, annars skulle jag rekommendera att du håller dig till Python ett tag till. Det finns dessutom många roliga saker att lära sig utöver att göra spel.

Permalänk
Skrivet av tufflax:

Om du verkligen, verkligen vill göra spel till iOS så kanske, annars skulle jag rekommendera att du håller dig till Python ett tag till. Det finns dessutom många roliga saker att lära sig utöver att göra spel.

Först har jag tänkt mig att hålla mig till python vill göra Ios spel efter det, Har gjort ganska mycket där just det är lite svårt när man ska komma ihåg allt och skriva rätt på allt, så objecitve c skulle kunna vara något att lära efter? anitgen javascript - Java?