Asus släpper Ares II med dubbla Radeon HD 7970 GHz Edition

Permalänk
Medlem

10721a;13087738]Sant som du säger, jag tänkte dock mer som standard-eftermarknadskylare från Asus (typ DCIII eller nått?) och utan att man behöver fippla med det själv, förlora garanti osv. Jag tror det skulle bli väldigt populärt, som det är på CPU-sidan med Corsair's Hxx/Hxxi-serie.[/QUOTE]

Detta är väll precis som tex Corsair's Hxx/Hxxi-serie, en eftermarknadskylare som man får byta till själv, tror tex inet skulle montera den till dig om du beställde en dator med den samt montering och testning. Ända skillnaden är väll att visa tillverkare drar garantin om man bytt kylare samt att grafikkort inte alls är lika enhetliga när det kommer till formfaktor som moderkort.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter nästintill otroligt bra gjort temperaturmässigt.

Om det ligger 30 grader under vad ett gtx690 ligger på måste det väll röra sig om typ 95-30, dvs ca 65 grader vilket inte är fyskam alls för ett kort som teoretiskt skulle kunna sluka i sig hela 525watt (även om det kanske inte gör det).

Det känns som att vattenkylningspaket is the way to go även om det som någon redan skrivit kan bli lite knöligt att få in de, speciellt då man gärna har en cpu vattenkylare också. Eventuellt kanske också dubbla grafikkort. Roligt att försöka få plats med 3 sådanahära klumpiga reservatorier.

Permalänk
Medlem

Temperatures are nice, but there are still one big question remaining.... Will it blend?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vilket monster!

Nu vill jag se att AMD fixar till sina drivrutiner!

Tänkte just det samma. Vad ska man med ett svindyrt grafikkort till som saknar propra drivrutiner? :annoyed:

Permalänk

Jävlar Den vill ja ha

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SeF.Typh00n:

Varför inte fyra eller fler då?

Skrivet av Ignostic:

Nej nu tycker jag att du överdriver lite

Enligt mig så skulle 3st vara mest logiskt eftersom microstuttering är nästintill icke-existerande med 3 GPUer

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Enligt mig så skulle 3st vara mest logiskt eftersom microstuttering är nästintill icke-existerande med 3 GPUer

Hehe ja, fast tre stycken av Ares II är 6 GPUer

Du får köpa två och kapa ett på mitten.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS:

Asus säger att kylningen ska hålla grafikkortets temperaturer 31 grader lägre än referensdesignen till Nvidia Geforce GTX 690.

Så, Asus jämför en AMD GPU med en Nvidia GPU? För tempsensorerna är likadana, sitter på samma ställe och är kalibrera likadant. Eller har dom monterat kylningen från GTX690 på detta Ares II månne? Eller är det bara en ren konstlast som har testats?

Skrivet av lanbonden:

Detta är väll precis som tex Corsair's Hxx/Hxxi-serie, en eftermarknadskylare som man får byta till själv, tror tex inet skulle montera den till dig om du beställde en dator med den samt montering och testning. Ända skillnaden är väll att visa tillverkare drar garantin om man bytt kylare samt att grafikkort inte alls är lika enhetliga när det kommer till formfaktor som moderkort.

Har läst att beställer du en eftermarknadskylare till ditt kort och låter Inet (dom jag läste om) monterna datorn åt dig, kommer dom inte montera kylningn åt dig, då garantin bryts på de flesta kort om du tar bort kylare/byter. Om detta inte ändrats på senaste sex månaderna, är väl nästan bara Evga som är lite friare i detta fall.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SeF.Typh00n:

Hehe ja, fast tre stycken av Ares II är 6 GPUer

Du får köpa två och kapa ett på mitten.

Jag antog faktiskt att Ignostic menade 3 GPUer på samma kort och inte 3st i Crossfire när jag såg kommentaren men alla tänker ju annorlunda
Isåfall skulle ju det faktiskt varit logiskt! Frågan är ju varför kort med trippel-GPUer inte görs? Förmodligen för att prestandaökningen med det tredje kortet är för litet för att kunna skylta med snygga benchmarks

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Har läst att beställer du en eftermarknadskylare till ditt kort och låter Inet (dom jag läste om) monterna datorn åt dig, kommer dom inte montera kylningn åt dig, då garantin bryts på de flesta kort om du tar bort kylare/byter. Om detta inte ändrats på senaste sex månaderna, är väl nästan bara Evga som är lite friare i detta fall.

Där ser man, har dock inte haft problem med retur ärende än så länge trots att jag kör med vatten och har använt kort av andra märken än Evga, handlar väll bara om att spara och montera tillbaka original kylaren vid problem.

Permalänk

HÅRDPORR !!

VILL HA !!!

VILL HA!!

Vill ha!

Ok lugnat mig nu. Förnuftet kopplar in:
12K-15K för ett grafikkort som får spö av ett 8k kort om 6 månader!
Och som får spö av ett 4K kort om 2år.
Som tar 450-525w. Ok man får med vattenkylning, men ändå...

Men vill fortfarande ha.

Beträffande kylning: Det här kortet behöver vattenkylning! Och skall installeras så att den blåser ut från från chassiet!!! För er som tror något annat så prova med att stänga in en 500W värmefläkt i chassiet och se vad som händer.
Och det kommer nog fram flera andra lösningar än Arctic Coolings hybrid. Det skulle inte förvåna mig om både Corsair och Antec sitter och filar på sådana. Det finnes dock 2 problem 1. En massa olika storlekar på GPU (fästena till vga-kylaren) 2. Minnena behöver också kylas.

Skrivet av Rba:

Så, Asus jämför en AMD GPU med en Nvidia GPU? För tempsensorerna är likadana, sitter på samma ställe och är kalibrera likadant. Eller har dom monterat kylningen från GTX690 på detta Ares II månne? Eller är det bara en ren konstlast som har testats?

Ööööh det är Asus som säger det! Världen största tillverkar av grafikkort. De tillverkar BÅDE AMD och Nvidia kort! Så jag tror att de klara av att testa.

PS: Önskar se en test här på SweC. Helst med 2 st, ni så som ni gjorde med Mars II. Borde gå bra nu när vi har en mild vinter och kärnkraften fungerar. DS

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luxor ABC80:

HÅRDPORR !!

VILL HA !!!

VILL HA!!

Vill ha!

Ok lugnat mig nu. Förnuftet kopplar in:
12K-15K för ett grafikkort som får spö av ett 8k kort om 6 månader!
Och som får spö av ett 4K kort om 2år.
Som tar 450-525w. Ok man får med vattenkylning, men ändå...

Men vill fortfarande ha.

Beträffande kylning: Det här kortet behöver vattenkylning! Och skall installeras så att den blåser ut från från chassiet!!! För er som tror något annat så prova med att stänga in en 500W värmefläkt i chassiet och se vad som händer.
Och det kommer nog flera andra lösningar än Arctic Coolings hybrid. Det skulle inte förvåna mig om både Corsair och Antec sitter och filar på sådana. Det finnes dock 2 problem 1. En massa olika storlekar på GPU (fästena till vga-kylaren) 2. Minnena behöver också kylas.

PS: Önskar se en test här på SweC. Helst med 2 st, ni så som ni gjorde med Mars II. Borde gå bra nu när vi har en mild vinter och kärnkraften fungerar. DS

Dold text

Man ska aldrig köpa mer än vad man behöver.

Permalänk
Medlem

AMD lol nej tack, dubbla 680 kanske vore något?:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Ööööh det är Asus som säger det! Världen största tillverkar av grafikkort. De tillverkar BÅDE AMD och Nvidia kort! Så jag tror att de klara av att testa.

Jaha, och?

Jag undrar hur dom testat, men troligast är väl en platta som dom matar med en given effekt, som dom monterar kylaren på och mäter en viss temperatur...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

fan man får ju tält när man ser såna här kort, synd att det är så sent nu när 8000 seiren känns vara ganska nära.

är inte 20 fasers strömdesign lite lite om man vill överclocka tungt med 2 gpu'er? har liksom 18 på mitt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Snacka om skrytbygge.
Några större pengar tror jag inte Asus förväntar sig med detta kortet. Nästa generation är alldeles för nära och kortet i sig är alldeles för dyrt.

Dock är det ju rätt kaxigt att säga "Jag har en krigsgud i min dator, han är så hetlevrad att jag måste kyla ner honom med vatten".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha exakt detta, fast på nästa generation istället

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Snusfri

Skulle vilja se ett Ares II GTX Edition med dubbla 690 i sig

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Vem lägger såna pengar på en grafikkortsgeneration som är över 1 år gammal? Sluta fjanta på med onödiga släpp och ge oss 8 serien.

För det är ju Asus som släpper nya generationer grafikkretsar. När AMD inte släpper något nytt får väl tillverkarna hitta på egna saker, även om det kanske inte är någonting som är tänkt att säljas till den stora massan...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Skrivet av THB:

Det kommer aldrig att ske Gtx 690 kommer endast i referens designen å tror inte att Nvidia kommer att ändra på det heller.

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Skrivet av krilleeee:

Det kommer aldrig att ske Gtx 690 kommer endast i referens designen å tror inte att Nvidia kommer att ändra på det heller.

edit: dubbla 690 hinner inte tänka ibland.....4 gpuér vore redigt nice å se nån gång på ett enda kort tror dock det är en rätt bra utmaning att lyckas med det

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk

Sjukt tungt! Kunde varit intressant om det inte släpptes såhär lagom till nästa generation /Facepalm. Nästa uppgradering ska det nämligen inte snålas med!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Men då skulle väl den hetta Mars III? Ares hör till ATI/AMD och Mars hör till Nvidia.

+ det går kanske inte att ha dubbla GTX 690 på ett pcb, liksom 4 st GPU:er. Men om dom gör macka av två pcb:er, så kanske. Men då återstår kylnings problemet och strömförsörjningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Du vet om att det sitter samma GPU i 690 som i 680 hoppas jag, bara att det är 2 av dem på 690

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Strömförsörjningen verkar vara samma som på Matrix 7970, snacka om överdimensionerat då det bara har en gpu.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av prixt:

Men då skulle väl den hetta Mars III? Ares hör till ATI/AMD och Mars hör till Nvidia.

+ det går kanske inte att ha dubbla GTX 690 på ett pcb, liksom 4 st GPU:er. Men om dom gör macka av två pcb:er, så kanske. Men då återstår kylnings problemet och strömförsörjningen.

Helt rätt, vart en liten tankevurpa gällandes namnet där.

Skrivet av Justbecause:

Du vet om att det sitter samma GPU i 690 som i 680 hoppas jag, bara att det är 2 av dem på 690

Japp, det vet jag.
Men ett singleboard med 4 GPU's vore mumma.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Kul Bygge! men varför har dom monterat en "40mm" -fläkt om det ändå är vattenkylt? minifläktar brukar ju låta som söndertrimmade gokarts hehe, om man ändå är i behov av fläktkylning trots vattenblocken varför inte använda sig av 2 st 140mm ovanpå blocken? grafik kort kan väl aldrig bli för svala

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

Kul Bygge! men varför har dom monterat en "40mm" -fläkt om det ändå är vattenkylt? minifläktar brukar ju låta som söndertrimmade gokarts hehe, om man ändå är i behov av fläktkylning trots vattenblocken varför inte använda sig av 2 st 140mm ovanpå blocken? grafik kort kan väl aldrig bli för svala

Citat:

Vattenkylningen kompletteras av en centrerad fläkt på 80 millimeter, som med största sannolikhet är dedikerad till att kyla minneskretsar och VRM.

Alltid roligt med sådana här monsterkort
Tycker dock inte alls om detta med sluten vattenkylning på grafikkort :\
Köper man ett sådant här kort anser jag man antingen får leva med att det äter utt tre kortplatser eller får man se till att har riktig vattenkylning (vilket jag misstänker största flertaler har ändå)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

"Vattenkylningen kompletteras av en centrerad fläkt på 80 millimeter, som med största sannolikhet är dedikerad till att kyla minneskretsar och VRM"

80mm så inte så farligt. Men troligen en typo för ser mer ut som 40mm som du sa!

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Jag antog faktiskt att Ignostic menade 3 GPUer på samma kort och inte 3st i Crossfire när jag såg kommentaren men alla tänker ju annorlunda
Isåfall skulle ju det faktiskt varit logiskt! Frågan är ju varför kort med trippel-GPUer inte görs? Förmodligen för att prestandaökningen med det tredje kortet är för litet för att kunna skylta med snygga benchmarks

Skulle gissa på att trippel-gpu, förutom att både kylning, strömförsörjning samt storleken på kortet ska övervägas skulle kunna ställa till det lite om 3st gpu'er ska dela på en x16 pci-e. Men bara en tanke.

Hur som helst så tror jag storleken på kortet blir första stora problemet att lösa om man inte ska börja skicka med specialbyggda chassin på köpet