Extremt slö nedladdning med Utorrent?!

Permalänk
Medlem

Extremt slö nedladdning med Utorrent?!

Har precis fått installerat fiber i min villa!
Valde bredband2 som internet leverantör, hastighet 100/10.
Använder mig av en sprillans ny laptop compaq. 4GB ram 500gb HDD, AMD....
Kör kabel rätt in i väggen, dvs ingen router emellan.
Har även kopplat bort brandväggen.

Kör jag bredbandskollen i Explorer så visar den drygt 95/10
Kör jag bredbandskollen i Firefox så visar den drygt 35/10

Surfar jag i Explorer så går det grymt segt o laggar konstant!
Surfar jag i Firefox så går det lätt o smidigt som alltid!
Ingen logik i detta tycker jag....
Och japp jag har provat att starta om datorn flera ggr utan resultat.

Och nu till det tråkigaste problemet.
När jag ska ladda ner med Utorrent så går det superlångsamt.... jag ligger på 1-2mbit/s. Varför? det är ju låååååååångt under vad jag borde ligga!

Har kollat i lite olika trådar o försökt följa de tips som beskrivs men dock utan resultat!

Permalänk
Administrativ avgift

Beror mer på hur folk delar till dig osv...

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Inte så att hårddisken är överbelastad? Brukar stå längst ner i Utorrent.
Om så är fallet kan du öka diskcache.

Annars ingen aning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Torrent är en usel värdemätare. Gå in på sunet o ta ner en dist via FTP: ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-cd/1...

Om du får ner en CD (750MB) på ca 1min så kör du fullt blås.

Permalänk
Medlem

nepp står inget om någon överbelastad hdd

Skrivet av Wiiga:

Inte så att hårddisken är överbelastad? Brukar stå längst ner i Utorrent.
Om så är fallet kan du öka diskcache.

Annars ingen aning.

Permalänk
Medlem

Seeds 41 (2114)
Peers 10 (528

Skrivet av trisse23:

Beror mer på hur folk delar till dig osv...

Permalänk
Medlem

Bredbandskollen kanske inte funkar helt perfekt i firefox.
Internet explorer är långsam, därför upplever du den som det.

Är du helt hundra på du menar millibit/s? Jag tänker utgå från att du menar MB/s då detta är enheten µTorrent mäter i.

När du laddar ned med torrentar kan du inte få högre nedladdningshastighet än den sammanlagda uppladdningshastigheten hos alla anslutna källor (och klienter). Om tex .en av källorna har en mycket snabb anslutning så får du möjligheten att ladda ned snabbare. I detta fallet verkar det inte som att det är någon/några av källorna som laddar upp i otroliga hastigheter men det är ändå ganska snabbt för att vara torrent. (Iaf för mig som max kan ladda ned i 1.7 MB/s)
Därför kan du inte mäta din hastighet med µTorrent.

"stavfel"
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

ok testade precis...
Tog en fil på ca 775mb.
laddade ner i ca 10MB/s (inte mbit/s)
Dvs tog drygt 1min.
Men är det godkänt? Vad är skillnaden på mb/s o mbit/s? jag betala ju för 100mbit/s

Skrivet av Tanis:

Torrent är en usel värdemätare. Gå in på sunet o ta ner en dist via FTP: ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-cd/1...

Om du får ner en CD (750MB) på ca 1min så kör du fullt blås.

Permalänk
Rekordmedlem

Bredbandskollen är flashbaserad, så den skiljer mellan webläsarna även om allt är normalt och har du ställt om (stängt av) hårdvaruacceleration så kan det bli stor skillnad, det kan även bero på QOS och säkerhetsprogram eller inställningar i webläsaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Försök hitta en sjukt populär torrent med massor med seeders, för att fastställa att det inte är upload som är felet.

Annars kan du även testa en äldre version av utorrent, en polare hade samma problem med 3.X.X och laddade hem 2.X.X och sedan funkade det klockrent.

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

Seeds 41 (2114)
Peers 10 (528

Dessa 2114 källor behöver inte ladda upp och därmed påverka din nedladdningshastighet. Den siffran betyder bara att de är anslutna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

ok testade precis...
Tog en fil på ca 775mb.
laddade ner i ca 10MB/s (inte mbit/s)
Dvs tog drygt 1min.
Men är det godkänt? Vad är skillnaden på mb/s o mbit/s? jag betala ju för 100mbit/s

På en höft går det tio bitar på en byte. (8 egentligen men vissa förluster så räkna med 10)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

ber om ursäkt...
självklar mäter Utorrent i mb/s o inte mbit/s.
Min senaste nedladdning fick ett medelvärde på 1,4mb/s. Det känns kasst. Men vad motsvarar det i mbit/s?

Skrivet av LemonIllusion:

Bredbandskollen kanske inte funkar helt perfekt i firefox.
Internet explorer är långsam, därför upplever du den som det.

Är du helt hundra på du menar millibit/s? Jag tänker utgå från att du menar MB/s då detta är enheten µTorrent mäter i.

När du laddar ned med torrentar kan du inte få högre nedladdningshastighet än den sammanlagda uppladdningshastigheten hos alla anslutna källor (och klienter). Om tex .en av källorna har en mycket snabb anslutning så får du möjligheten att ladda ned snabbare. I detta fallet verkar det inte som att det är någon/några av källorna som laddar upp i otroliga hastigheter men det är ändå ganska snabbt för att vara torrent. (Iaf för mig som max kan ladda ned i 1.7 MB/s.
Därför kan du inte mäta din hastighet med µTorrent.

Permalänk
Medlem

Och så tycker jag att du skall mäta ordentligt med http://www.speedtest.net/. Det finns ingen mening med att mäta din hastighet med en torrentklient.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det tipset har jag redan testat faktiskt
Kör nu med utorrent 2.2.1 men dock ingen skillnad!

Skrivet av Smajlarn:

Försök hitta en sjukt populär torrent med massor med seeders, för att fastställa att det inte är upload som är felet.

Annars kan du även testa en äldre version av utorrent, en polare hade samma problem med 3.X.X och laddade hem 2.X.X och sedan funkade det klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

ber om ursäkt...
självklar mäter Utorrent i mb/s o inte mbit/s.
Min senaste nedladdning fick ett medelvärde på 1,4mb/s. Det känns kasst. Men vad motsvarar det i mbit/s?

Inte för att vara otrevlig men du behöver nog öva på det här med enheter och SI-prefix lite.

Snabb lektion: B=byte b=bit M=mega=miljon m=milli=tusendel stora och små bokstäver gör skillnad
mb=millibit Mb=megabit mB=millibyte MB=megabyte

1,4(MB)*10=14(Mb) =Bra för att vara torrent

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

ok testade precis...
Tog en fil på ca 775mb.
laddade ner i ca 10MB/s (inte mbit/s)
Dvs tog drygt 1min.
Men är det godkänt? Vad är skillnaden på mb/s o mbit/s? jag betala ju för 100mbit/s

Om du drog ner i ca 10MB/s så motsvarar det ca 80Mbit/s.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av LemonIllusion:

Inte för att vara otrevlig men du behöver nog öva på det här med enheter och SI-prefix lite.

Snabb lektion: B=byte b=bit M=mega=miljon m=milli=tusendel stora och små bokstäver gör skillnad
mb=millibit Mb=megabit mB=millibyte MB=megabyte

1,4(MB)*10=14(Mb) =Bra för att vara torrent

Det fanns lite logik bakom ditt resonemang när man delar med 10 istället för 8 (nog för att det är långt ifrån så stort). Men när du gångar med 10 så saknar det ju helt kontext.

Han får runt 11,2, inget annat. Han har ingen nytta av glädjesiffror.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RichiB:

ok testade precis...
Tog en fil på ca 775mb.
laddade ner i ca 10MB/s (inte mbit/s)
Dvs tog drygt 1min.
Men är det godkänt? Vad är skillnaden på mb/s o mbit/s? jag betala ju för 100mbit/s

Det är klart godkänt. Omräknat till mbit/s så blir det ca 80. Sen går det inte alltid ligga i fullt blås eftersom servern kanske inte pallar det. Tror mer det är utorrent som är problemet än linan. Har du öppnat rätt portar för utorrent osv?

Prova även att höja cache size i utorrent. Kan vara att din hdd blir överbelastad ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

ber om ursäkt...
självklar mäter Utorrent i mb/s o inte mbit/s.
Min senaste nedladdning fick ett medelvärde på 1,4mb/s. Det känns kasst. Men vad motsvarar det i mbit/s?

Tänk på att Mb/s är samma som Mbit/s, och Megabyte per sekund skrivs med stort B, alltså MB/s. 1 Megabyte är 8 Megabit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

ok testade precis...
Tog en fil på ca 775mb.
laddade ner i ca 10MB/s (inte mbit/s)
Dvs tog drygt 1min.
Men är det godkänt? Vad är skillnaden på mb/s o mbit/s? jag betala ju för 100mbit/s

10-12mb/sec är som det ska vara med 100/10
http://en.wikipedia.org/wiki/Data_rate_units

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

Höj även antalet seeders & leechers som varje torrent får tillgång till, verkar som att dina seeders är av sämre kvalitet och då är det kvantitet som gäller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det fanns lite logik bakom ditt resonemang när man delar med 10 istället för 8 (nog för att det är långt ifrån så stort). Men när du gångar med 10 så saknar det ju helt kontext.

Han får runt 11,2, inget annat. Han har ingen nytta av glädjesiffror.

Vänta va?
Räkna om byte till bit, *8 (+förluster)
Räkna om bit till byte, /8 (+förluster)

Hur gjorde jag fel? Det skall multipliceras (eller "gångas") där precis som jag gjorde. Eller var det förlusterna du klagade på?
Det är dessutom lättare att räkna /10 än /8 och de gäller i olika fall beroende på datan man behandlar. Vid "vanlig" nedladdning (t.ex. i webbläsaren eller torrentar) får jag oftast som max 1,4-1,5 MB/s. I Steam ligger jag på 1.6-1.7. Min genomsnittsliga nedladdningshastighet är 14 Mb/s.
14/10=1.4 (resultat vid vanlig nedladdning)
14/8=1.75 (resultat i steam)
Det varierar mellan 0 och 2 bitar förlust per byte beroende på datan så det är inte helt fel att räkna med 10.

EDIT: Efter vissa klagomål vill jag nu förtydliga att ovanstående endast gäller när man räknar överföringshastigheter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vänta va?
Räkna om byte till bit, *8 (+förluster)
Räkna om bit till byte, /8 (+förluster)

Hur gjorde jag fel? Det skall multipliceras (eller "gångas") där precis som jag gjorde. Eller var det förlusterna du klagade på?
Det är dessutom lättare att räkna /10 än /8 och de gäller i olika fall beroende på datan man behandlar. Vid "vanlig" nedladdning (t.ex. i webbläsaren eller torrentar) får jag oftast som max 1,4-1,5 MB/s. I Steam ligger jag på 1.6-1.7. Min genomsnittsliga nedladdningshastighet är 14 Mb/s.
14/10=1.4 (resultat vid vanlig nedladdning)
14/8=1.75 (resultat i steam)
Det varierar mellan 0 och 2 bitar förlust per byte beroende på datan så det är inte helt fel att räkna med 10.

Vad är "förluster" för nått i en enhetskonvertering ? Det blir inga förluster där, men om du börjar blanda in kapaciteten i ett nätverk och dyligt så ja det skickas mer databitar i det än den information som ska överföras eftersom det ska adresseras och styras i övrigt, men det blir fortfarande inga förluster när man räknar om mellan bit å byte, 8 bitar är en byte helt oavsett om du har nått komunikationsprotokoll som har ett overhead för att styras, goodput är vedertagen benämningen på "nyttodata" som användaren har nytta av http://en.wikipedia.org/wiki/Goodput den är lägre än throughput som är det nätverket ska hantera då det innehåller kontrolldata så att man vet vart datan ska skickas och hur det ska gå till http://en.wikipedia.org/wiki/Throughput men man ska inte blanda in det i en ren enhetskonvertering, det blir bara galet då.

Dessutom så finns redan Mi, Gi, Ti osv prefixen, alltså vanliga prefixet med ett "i" efter om man ska blanda in basen 10 så håll "förluster" borta i en enhetskonvertering mellan bit o byte.
Det är redan väldigt många som inte skiljer på bit o byte och dessutom blandar tal med basen 8 och basen 10.
skriv istället ut bit o byte istället för att använda gemener eller versaler om det är i ett sammanhang det kan förväxlas och man vill vara tydlig med vad man menar, detsamma gäller med prefixen, men det är å andra sällan man råkar ut för millibit i verkligheten i nätverkssammanhang eftersom det är en så oerhört liten enhet att den inte är rimlig på nått sätt, inte ens gps systemet har så låg hastighet och det är väl bland det långsammaste som finns som man kan komma i kontakt med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av RichiB:

ber om ursäkt...
självklar mäter Utorrent i mb/s o inte mbit/s.
Min senaste nedladdning fick ett medelvärde på 1,4mb/s. Det känns kasst. Men vad motsvarar det i mbit/s?

mb är samma sak som mbit. Det finns mängder av såna här trådar som beror på att många inte har koll på enheterna.

Därför skriver jag nu en sak till alla:

VAR NOGA MED ATT ANVÄNDA RÄTT BETECKNINGAR. DET ÄR INTE ALLTID SÅ ATT "MAN FÖRSTÅR VAD MAN MENAR".

En lathund:

1 byte = 8 bit

mb = millibit
mbit = millibit
Mb = megabit
Mbit = megabit
MB = megabyte

"mb" och "mbit" är skräp. De förekommer inte i verkligheten. ANVÄND DEM INTE.

"Mb" kan misstolkas som MB. Undvik den.

Använd "Mbit" när det handlar om megabit, så kan det inte bli fel.

Använd "MB" eller "Mbyte" när det handlar om megabyte, så kan det inte bli fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Testa även att tanka från speedtest.tele2.net eller speedtest.bahnhof.net

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Och jag som blir glad när jag kommer upp i 1-2Mbit/s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Yuel Beast Calypso ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

10-12mb/sec är som det ska vara med 100/10
http://en.wikipedia.org/wiki/Data_rate_units

Men va fan.
Du länkar till en wikisida men orkar inte läsa den själv?

Var i artikeln hittar du enheten mb/sec?
Står ju klart och tydligt Mbit/s

"A megabit per second (Mbit/s or Mb/s; not to be confused with mbit/s which means millibit per second,"
http://en.wikipedia.org/wiki/Data_rate_units#Megabit_per_seco...

Snälla, snälla. Försök få till det här med enheter. Och det är en jäkla skillnad på MB och MB/s.
Det är extremt förvirrande att läsa alla trådar. Säger någon MB tolkar jag det som en datamängd, säger en annan mb så har jag ingen aning om det betyder millibit, megabyte, megabytes/s eller megabit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är "förluster" för nått i en enhetskonvertering ? Det blir inga förluster där, men om du börjar blanda in kapaciteten i ett nätverk och dyligt så ja det skickas mer databitar i det än den information som ska överföras eftersom det ska adresseras och styras i övrigt, men det blir fortfarande inga förluster när man räknar om mellan bit å byte, 8 bitar är en byte helt oavsett om du har nått komunikationsprotokoll som har ett overhead för att styras, goodput är vedertagen benämningen på "nyttodata" som användaren har nytta av http://en.wikipedia.org/wiki/Goodput den är lägre än throughput som är det nätverket ska hantera då det innehåller kontrolldata så att man vet vart datan ska skickas och hur det ska gå till http://en.wikipedia.org/wiki/Throughput men man ska inte blanda in det i en ren enhetskonvertering, det blir bara galet då.

Dessutom så finns redan Mi, Gi, Ti osv prefixen, alltså vanliga prefixet med ett "i" efter om man ska blanda in basen 10 så håll "förluster" borta i en enhetskonvertering mellan bit o byte.
Det är redan väldigt många som inte skiljer på bit o byte och dessutom blandar tal med basen 8 och basen 10.
skriv istället ut bit o byte istället för att använda gemener eller versaler om det är i ett sammanhang det kan förväxlas och man vill vara tydlig med vad man menar, detsamma gäller med prefixen, men det är å andra sällan man råkar ut för millibit i verkligheten i nätverkssammanhang eftersom det är en så oerhört liten enhet att den inte är rimlig på nått sätt, inte ens gps systemet har så låg hastighet och det är väl bland det långsammaste som finns som man kan komma i kontakt med.

Ber om ursäkt. Självklart menar jag att det är när man räknar överföringshastigheter som förlusterna tillkommer. Åtta bitar blir alltid en byte.
Nu är det dock överföringshastigheter som diskuteras i denna tråd och då tillkommer ofta 2 bitar adressering och andra saker som du kan mer om än jag.
Jag inser nu att jag borde förtydligat att det endast var när man räknade överföringshastigheter som man kan räkna in förluster.

EDIT: Såg nu att även du var lat och inte skrev ut "per tidsenhet" när du skrev om millibit och GPS. Det är visst fler än jag som är lata.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

själv löste jag problemet med att öka cache till 128 mb och ställde den nedre cache valet till auto och vips så pumpar man ner i 120 mbit

Har 100/100 bredband2 och får nästan alltid ut mer än jag betalar för..Kan bero på att i huset som jag bor i är jag den enda som utnyttjar fibern

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz