200gigare kräver controller kort? varför?

Permalänk
Medlem

200gigare kräver controller kort? varför?

Gör alla det? och varför gör dom det??? Vill gärna att någon förklarar detta, eller kanske länkar till en artikel?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

därför vanliga ide-kanaler bara klarar 130 gig eller vad det nu är?

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Nja vad jag vet så klarar väl som sackt inte hårdvaran mer i den sypunkt att dom inte kan hitta mer men 137Gb grännse är för ata 100 så har du 133 så borde det gå men är disken ata 100 kannse det inte går, vet e fan.....
däför brukar det följa med kontrollkort eller så får man köpa till för dom kan offta klara mer på ata 100 än 137Gb....
Men sedan tar ett modärnt OS över så då kan man ha större än vad mobot kan hantera.

Tex kör jag en 80Gb disk i en P 200 och bios hittar den som en 8.5Gb disk men linux kan hanntera alla 80Gb och den går inte ens i ATA 33 utan i PIO mode... typ 15Mb/sek.

Permalänk
Medlem

jag har hört att det har nått med att ide bara är 48bit eller nått, är det fel?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
jag har hört att det har nått med att ide bara är 48bit eller nått, är det fel?

har inte hört nåt om det.
Men att jag kan köra en 80Gb diske på ett gammalt socket 7 mobo som inte ens har ata 33 stöd och där bios bara hittar 8.5Gb men linux fixar alla 80Gb villekt win 2k/xp borde klara med så kan jag inte förstå varför man inte skulle kunna köra en 200Gb disk på ett mobo som kannse max hittar 137Gb om OS:et självt kan ta över och hitta mer.

Permalänk
Medlem

pa1983
linux behöver ju inte bios utan fungerar lite som bios själv och läser av allt sånt själv och i vissa fall funkar det bättre än bios. win läser ju från bios.. Därav skílnaden..

Hipshot
Jo, det är något sånt eller så är det att ata100 är 32bitars och och ata133 är 48bitar, men jag kommer inte ihåg nu så jag ska inte säga att det är så.. Men det har något med hur många bitar det är. Ata100 klarar inte mer än 137 som sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
pa1983
linux behöver ju inte bios utan fungerar lite som bios själv och läser av allt sånt själv och i vissa fall funkar det bättre än bios. win läser ju från bios.. Därav skílnaden..

Hipshot
Jo, det är något sånt eller så är det att ata100 är 32bitars och och ata133 är 48bitar, men jag kommer inte ihåg nu så jag ska inte säga att det är så.. Men det har något med hur många bitar det är. Ata100 klarar inte mer än 137 som sagt.

Ja win 9X men det är stendöt licksom....
windows 2000 har jag hört anndra säga ska klara det men efftersom jag tycker windows suger p*ng så har jag inte kunnat testa det.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns flera kontrollerkort och moderkort som fått uppdaterad bios med 48bit LBA till ATA100 .. så det är inte ett måste att det ska vara ATA133 för att stöda 48bit LBA.

Med 48bit LBA bör vi klara oss ett tag då diskar upp till 144PB ska stödas.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

petabyte e rätt mycket

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

twinlight har då inte sätt moderkort med ett inbyggt ata100 som klarar 48bitars LBA, men däremot kontrollerkort har jag sett som klarar det.

Permalänk
Hedersmedlem

Nån som vet om hur detta kan gå?
Jag har ett Abit KT7A raid (VIA KT133A chipset), raidchipet är ett sånt där highpoint 370.
Om jag vill köra 2 st 80 GB i raid 0 (och ha OS på den raid arrayen).
Hur räknas det med LBA, var för sig eller för båda (som blir över 137 GB).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
twinlight har då inte sätt moderkort med ett inbyggt ata100 som klarar 48bitars LBA, men däremot kontrollerkort har jag sett som klarar det.

Mitt moderkort klarar (minst)160GB hårddiskar iaf å då måste man ju bryta den gamla spärren på något sätt, troligtvis med en ny BIOS med 48bit LBA.

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Prime Radeon RX9070 - 32GB Corsair CL28 DDR5 6000MHz - WD Blue SN550 500GB SSD -Samsung 32" Odyssey G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback