Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk

Jag är inte heller så nöjd med min telefon. Hade jag fått möjligheten att välja igen hade jag hellre behållit min iphone 4 eller skaffat mig femman. Tycker det är massa saker som stör, mest det har med ljudet som redan nämnts, samt att multitaskingen är helt efterbliven. Det går ju tex att öppna flera instanser med meddelande vilket tillslut brukar leda till att jag har ca 5 rutor med meddelande öppna.
En annan grej som är sjukt kass är att när man spelar musik, lyssnar man på musik med hörlurarna, pausar för att sedan dra ut sladden -ja då börjar musiken spela igen vilket lett till några pinsamma grejor när det i övrigt är knäpptyst runt en och man fumlar runt efter stopp-knappen.
För att fortsätta med musik-grejen, varför kan man inte spola genom att dra slidern med fingret? Bara en sådan sak, och att man inte kan låsa skärmen i stående läge. Det är en jävla massa smågrejor som inte finns som jag tycker att man ska förvänta sig av en telefon idag.

Sedan har vi ju hela historien med att min skärm sprack efter ett litet litet tapp medan min iphone 4 höll i över två år. Visst man kan ha otur men ändock, jag hade den senare mycket längre. Får hoppas på att det kommer skärmar på ebay snart så att man kan byta den själv. Verkar ju inte så svårt om man tittar på de filmer som finns på youtube.

Nej jag tycker att det känns som att både Microsoft har stressat för att få fram mjukvaran, och att Nokia har stressat för att få fram hårdvaran eftersom många grejor med telefonen inte precis osar kvalitet. Ta bara en sådan sak som vibratorn, eller att telefonen knakar på sina ställen. Visst, finns säkert ex därute som är perfekta men min är det inte.

Det sista är ju högst personligt men jag tycker att telefonen är sjukt klumpig också. Trodde verkligen inte att jag skulle tycka det men jag tycker det är jobbigt att hala fram den ur jack/byx-fickan för att kolla ett meddelande etc. Känner man på Nexus 4 eller SGS 3 så har de en betydligt mer slimmad profil trots lika stor/större skärm. Sedan har vi ju Sony Xperia Z som är exakt på pricken lika stor som nokiian men har en femtums skärm, bara en sådan sak.

Ja, skulle jag sätta ett betyg på telefonen skulle det bli 5/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AF4590:

All text
.

Mmm jag kan hålla med om SVT men det är SVTs fel, jag är om svensk ägare till SVT och de får fan fixa en app till mig.

Youtube har enligt mig slutat fungera på samtliga telefoner, macar och surfpattor. Vetifan va de sysslar med men de håller på att spåra ur totalt. Jag kommer byta till Microsofts eller Apples videotjänst, om de startar en, utan att blinka.
MEN Metro Tube funkar klockrent.

OT. Jag ska överge gmail också så fort jag orkar för google har fan gjort allt för att göra livet surt för en på sistone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AF4590:

Jag hoppas och tror också det kommer åtgärdas. Överlag är det väldigt mycket jag stör mig på om jag ska vara ärlig.

- Avsaknad av "inställningar" från dropmeny för wlan/flightmode/osv direkt från startskärmen. Köpte dock appen "Shortcut Tiles" som löser problemet någorlunda.
- Svt Play fungerar inte, liksom resten av play utbudet för andra kanaler. Använde det dagligen i mina andra telefoner, riktigt sunkigt...
- Internet Explorer, kom igen sämsta webbläsaren någonsin. Flikar ligger gömd under inställningar :S nej det blir ingen trevlig internet upplevelse.
- Dåligt stöd för Youtube
- Borde vara möjligt att ändra färg på ikonerna på startskärmen, nu följer det flesta program färgen jag valt som tema.
- Appar överlag, saknar många och resten verkar vara lite småbuggiga som Facebook etc..
- Nokia Kartor fungerar dåligt.
- Att inte "knapparna" i nedre delen av displayen stängs av när jag kollar film, väldigt störande.
- "Knapparna" vibrerar, går ej att stänga av.
- Inbyggda sökfunktionen, varför går den inte att avaktivera? Fast jag hatar nog inte den lika mycket nu som i början.
- Wifi-delning fungerar dåligt
- Kameran är rätt dålig egentligen, får ofta suddiga bilder.
- Borde ploppa upp namn från telefonboken automatiskt när jag börjar skriva en siffra.
- Rörigt under inställningar.
- Problem med missade samtal fast jag har sändning osv, samtal går till röstbrevlåda. Verkar överlag gälla många "Smartphones"

Ungefär det jag kommer på just nu. Mycket kommer fixas, är nog därför jag har kvar telefonen. Men det känns som att Microsoft borde väntat lite och rullat ut WP8 när det var färdigt.

Du kan ändra vad som ska vara hotkey i Internet Explorer. Om du tycker YouTube stödet är dåligt rekommenderar jag MetroTube.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Nej jag tycker att det känns som att både Microsoft har stressat för att få fram mjukvaran, och att Nokia har stressat för att få fram hårdvaran eftersom många grejor med telefonen inte precis osar kvalitet.

Så jäkla mycket kan de inte ha stressat de är väll snart 6 månader sedan de presenterade telefonen och fortfarande finns det inga röda att få tag i... Letar fortfarande efter en i närheten av Växjö:P

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Medlem
Skrivet av AF4590:

Känner nog likdant som dig. Det där med musiken har jag också råkat ut för. Det är väl standard att när sladden åker ur (om man har headset) så ska den pausas. Men inte med WP8, pinsamt värre första gångerna

Nu kan man hålla in "bakåt knappen" och då få fram en slidemeny över vad som är öppet. Varför kan man inte bara stänga ner fönster på ett lätt sätt? Tokigt. Många brukar påpeka hur inlåst man är med iPhone men jag måste nog säga att jag känner mig betydligt mer inlåst med lumian tyvärr!

Jag vill också stänga dom från multitaskingen men det jag fått höra som anledning är att de redan är stängda och inte drar CPU, det är mer som en historik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AF4590:

Enligt det jag har läst så är det inte bara SVT som är felet här. Om vi sen ser att Play finns till i stort sett varenda smartphone förutom wp8, så säger det nog mer om Microsoft än SVT. Men det kommer garanterat komma med tiden. Metro Tube säger du, ska kika på det.

Det köper jag inte, det är SVTs skylldighet att finnas tillgängliga om vi är tillräkligt många. Det skulle vara så jäkla lätt för dem att fixa det (jag har jobbat på SVT/SR och känner/är bekant de som gjort SR-apparna, det var nemas problemas.)

EDIT: räknade lite på hur många år som gått sen jag träffade de där app-människorna sist och la till bekant. Fan vad jag börjar bli gamal

Permalänk
Medlem

Jag är inte heller så nöjd med min telefon. Hade jag fått möjligheten att välja igen hade jag hellre behållit min iphone 4 eller skaffat mig femman..

Kul ändå hur olika folk är, jag har kvar min iP4 men den är sjukt till salu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ahh kanske var är jag såg det, jag trodde ett tag att jag drömt alltihop.
Måste testa den där, tycker Camera Pro är bra så är den bättre är det ju grymt.

Ja "bättre" och "bättre", det är ju lite subjektivt och en smaksak. Men jag föredrar interfacet, och när man tittade på exempelbilderna, på testet mellan de två, gillade jag proshot snäppet mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AF4590:

http://blogg.svt.se/testbild/2012/09/battre-bildkvalitet-i-mo...

"Ingen Windows Phone
Mobilsajten för SVT Play har haft en liten men engagerad grupp tittare som använder Windows Phone. När vi byggde om SVT Play (http://blogg.svt.se/testbild/2012/06/nypremiar-for-svt-play/) i somras var tanken att vi skulle lägga till stöd för Windows Phone. Nu har Microsoft presenterat höstens uppgradering av Windows Phone till version 8 och 7.8 och de lägger då ned stödet för streaming i webbläsaren.

Möjligheten att köra SVT Play begränsas till nedladdningsbara filer, vilket vi inte kan erbjuda av rättighetsskäl. Windows Phone stöder även videoformatet Smooth Streaming, men det kräver både stora investeringar på serversidan och en särskild SVT Play-app i stället för vår webbplats. Därför kan vi tyvärr inte längre erbjuda video för Windows Phone.

Vi förstår att detta gör dig som berörs besviken och vi för diskussioner med Microsoft för att försöka hitta en lösning."

Jag blir ju inte lite nyfiken på hur stora investeringar vi pratar om i relation till vad en melodifestival kostar.
Och så undrar jag vad kostnaden för att lägga ut det på entrepenad skulle kosta i relation till hur mycket de betalar till bemaningsföretagen (nästan ingen ni ser i rutan eller eftertexten är anställd av svt).

EDIT: Jag ska be om en offert lite på kul till en konsult på ÅF som utveklar den TV o Radio jag tar fram till en annan myndighet, bara för o se vilka summor vi pratar om.

EDIT2: ber om ursäkt för galet OT.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ahh kanske var är jag såg det, jag trodde ett tag att jag drömt alltihop.
Måste testa den där, tycker Camera Pro är bra så är den bättre är det ju grymt.

Skaffade först Camera Pro för att jag gillade hur interfacet påminde om sökaren på en systemkamera. Däremot var jag lite besviken på tex exponenringskompesationen som är typ en drop down menu och inte så värst intuitiv. Likaså är det lite trist att man bara har ett bildformat (4:3 var det väl). Värsta av allt är att jag kan ta bilder men vet inte vart f-n på mobilen dom hamnar, de är inte bland mina andra kamerabilder...!?

Skaffade sedan Pro Shot och måste säga att det är mycket mer lättanvänt. Som just tex exponeringskompensationen (viktigaste "extrafunktionen" enligt mig) som är en slider som alltid är synlig på skärmen. Man kan dessutom välja två olika bildformat + att man kan kolla på senast tagna bilden med att svepa till höger, precis som på den inbyggda kamera-appen osv... Tummen upp från min sida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Skaffade först Camera Pro för att jag gillade hur interfacet påminde om sökaren på en systemkamera. Däremot var jag lite besviken på tex exponenringskompesationen som är typ en drop down menu och inte så värst intuitiv. Likaså är det lite trist att man bara har ett bildformat (4:3 var det väl). Värsta av allt är att jag kan ta bilder men vet inte vart f-n på mobilen dom hamnar, de är inte bland mina andra kamerabilder...!?

Skaffade sedan Pro Shot och måste säga att det är mycket mer lättanvänt. Som just tex exponeringskompensationen (viktigaste "extrafunktionen" enligt mig) som är en slider som alltid är synlig på skärmen. Man kan dessutom välja två olika bildformat + att man kan kolla på senast tagna bilden med att svepa till höger, precis som på den inbyggda kamera-appen osv... Tummen upp från min sida!

Menyerna är lite knepiga men det som är bonus är ju att man själv väljer vad rutorna i sökaren ska göra (arrange menu), så man kan göra kameran till sin egen med de funktioner man vill ha lättillgängliga.
Sen gillar jag den manuella focusen.

Ska definitivt prova Pro Shot också, vem vet det kanske blir en liten fördjupad kamera reviewvpå tuben.

Permalänk
Medlem

En skum grej...när jag gick o la mig hade jag 100% batteri....sex timmar senare var det nere på 27%. Ingeng uppkoppling på eller wifi, utan den ligger i standby. Fler som råkat ut för detta? Är det någon bugg eller kanske detta bara var en tillfällighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag vill också stänga dom från multitaskingen men det jag fått höra som anledning är att de redan är stängda och inte drar CPU, det är mer som en historik.

Spelar ingen roll eftersom du hamnar i "historiken" genom att backa från startskärmen, i call it bullshit...
Hoppas på det kommer i färdiga "portico" uppdateringen !

Skrivet av waspman:

...text...

Inte från 100% men ja, microsoft har problem med att någonting låser sig och drar ur batteriet rekordfort. Men inte alltid.
Hade behövts en app för att se vad som drar ström likt android...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ni som uppdaterat till Portico, är multitaskhanteringen fortfarande "dålig"? Dvs, samma som tidigare.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Lannzy:

Så jäkla mycket kan de inte ha stressat de är väll snart 6 månader sedan de presenterade telefonen och fortfarande finns det inga röda att få tag i... Letar fortfarande efter en i närheten av Växjö:P

Ja ellerhur!

Den har sålts i 2,5 månader globalt och man kan fortfarande inte gå in i valfri butik och få den färg man vill ha. Det går snabbt i den här branschen och snart är Lumia 920 ointressant.

Som aktieägare blir jag faktiskt förbannad! Här kommer man med en lyckad produkt och så faller det på att man inte kan leverera den. Epic fail!

Permalänk
Skrivet av AF4590:

Känner nog likdant som dig. Det där med musiken har jag också råkat ut för. Det är väl standard att när sladden åker ur (om man har headset) så ska den pausas. Men inte med WP8, pinsamt värre första gångerna

Nu kan man hålla in "bakåt knappen" och då få fram en slidemeny över vad som är öppet. Varför kan man inte bara stänga ner fönster på ett lätt sätt? Tokigt. Många brukar påpeka hur inlåst man är med iPhone men jag måste nog säga att jag känner mig betydligt mer inlåst med lumian tyvärr!

Ja jag håller med. Känner att denna telefonen är betydligt mer låst än en iphone. En annan grej som jag trodde var ett skämt först var att den inte kan spela upp xvid/avi filer utan att man först konverterar dem. Det är ju helt sanslöst dåligt, på iphone kan man iallafall köpa en fin app som grejar det men inte här.

Ytterliggare störigar saker är internet explorer, om man har maxantalet tabbar öppet (dvs 6 stycken) och håller ner fingret på en länk för att öppna den i en ny tab, då slussas man bara vidare på den nuvarande tabben, inget om att "Maxantalet tabbar är öppet, vill du stänga någon" eller liknande innan jag skickar vidare dig....

Permalänk
Skrivet av waspman:

En skum grej...när jag gick o la mig hade jag 100% batteri....sex timmar senare var det nere på 27%. Ingeng uppkoppling på eller wifi, utan den ligger i standby. Fler som råkat ut för detta? Är det någon bugg eller kanske detta bara var en tillfällighet?

Jag hade också problem med att batteriet helt plötsligt tog slut fast den var idle och dessutom frysningar. Sen läste jag att Nokia Drive+ Beta kunde vara boven och blockerade den från att vara aktiv i bakgrunden. Det var inte många timmar sen jag gjorde det men jag tycker det hjälpt. Värt att testa.

Permalänk
Medlem

Ja jag håller med. Känner att denna telefonen är betydligt mer låst än en iphone. En annan grej som jag trodde var ett skämt först var att den inte kan spela upp xvid/avi filer utan att man först konverterar dem. Det är ju helt sanslöst dåligt, på iphone kan man iallafall köpa en fin app som grejar det men inte här.

Ytterliggare störigar saker är internet explorer, om man har maxantalet tabbar öppet (dvs 6 stycken) och håller ner fingret på en länk för att öppna den i en ny tab, då slussas man bara vidare på den nuvarande tabben, inget om att "Maxantalet tabbar är öppet, vill du stänga någon" eller liknande innan jag skickar vidare dig....

Tycker varken iPhone eller WP8 är särskilt "låst", vet faktiskt inte varför folk säger så. (Jo jag fattar vad de menar, men jag förstår inte varför det är en issue, man får ju det man köper.)

Vad gäller tabbar så har jag aldrig upplevt det, har aldrig haft mer en kanske två samtidigt, men ditt förslag med "Maxantalet........" skulle göra mig stört förbannad, låter som en sån grej som jag som macanvändare minns från PC-tiden och ryser. OSet ska aldrig ifrågasätta, det ska lyda och lösa uppgiften efter bästa förmåga

Permalänk
Medlem

Köpte en Lumia 920 igår. När jag skulle ladda telefonen så tyckte jag att det glappar lite i kontakten ska det de? svårt och förklara men man känner att den sitter i hårt som tusan men man kan vicka på kontakten framåt och bakåt så känns det väldigt B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navve:

Köpte en Lumia 920 igår. När jag skulle ladda telefonen så tyckte jag att det glappar lite i kontakten ska det de? svårt och förklara men man känner att den sitter i hårt som tusan men man kan vicka på kontakten framåt och bakåt så känns det väldigt B

Låter som att den sitter löst, om du inte pallar att lämna in den är det en baggis att öppna o titta, finns en jäkligt pedagogisk video på youtube.
Nu vet jag iofs inte hur hårt du vickar och jag kommer inte testa hur hårt jag kan vicka på min heller men jag antar att den vickar även när du knappt petar på den?
Själv laddar jag trådlöst.

Permalänk
Medlem

Någon som upplevt problem med omstart av telefonen så försvinner cirka 50% av batteriet? Hände mig igår på vägen hem från jobbet, hade 70% batteri ungefär och startade om den då jag ändrade språket till engelska, vid start igen hade luren 20% batteri. Kändes sådär :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hmmm.... Nu har jag märkt en grej med min Lumia 920 som är mindre rolig. Folk säger att jag försvinner ibland vid röst samtal trots full täckning. Någon annan som har samma? Köpte Nokia för att jag ville ha bra samtalskvalitet.

MVH J

Upplever samma här. Märkte dock inte det när jag körde headset. Tror nästan det har att göra med hur man håller denna stora lur, det är alltid när jag använder axeln för att hålla telefonen och den börjat vinkla sig lite nedåt bort från munnen det händer. Tror det är en kombination av brusreducerande mikrofon som inte skall ta upp bakgrundsljud och att munnen hamnar för långt från den eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Låter som att den sitter löst, om du inte pallar att lämna in den är det en baggis att öppna o titta, finns en jäkligt pedagogisk video på youtube.
Nu vet jag iofs inte hur hårt du vickar och jag kommer inte testa hur hårt jag kan vicka på min heller men jag antar att den vickar även när du knappt petar på den?
Själv laddar jag trådlöst.

Det stämmer man rör den knappt och den flyttar på sig. Så du tror att det skulle kunna gå och DOA den?

Permalänk

En annan grej som jag trodde var ett skämt först var att den inte kan spela upp xvid/avi filer utan att man först konverterar dem. Det är ju helt sanslöst dåligt, på iphone kan man iallafall köpa en fin app som grejar det men inte här.

Då jag tankade över en film en gång fick jag upp en dialogruta som sade att det kan bli problem vid uppspelning om man inte konverterar filen, så jag konverterade den. Vid ett annat tillfälle tankade jag över ett avsnitt av en serie i AVI-format och då behövde jag inte konvertera och det funkade hur bra som helst. Min teori är att "konverteringen" egentligen är en komprimering av filer som är över en viss storlek för att göra den mer lätthanterlig och spara utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Då jag tankade över en film en gång fick jag upp en dialogruta som sade att det kan bli problem vid uppspelning om man inte konverterar filen, så jag konverterade den. Vid ett annat tillfälle tankade jag över ett avsnitt av en serie i AVI-format och då behövde jag inte konvertera och det funkade hur bra som helst. Min teori är att "konverteringen" egentligen är en komprimering av filer som är över en viss storlek för att göra den mer lätthanterlig och spara utrymme.

Sen kommer ju även VLC, då blir det ju inga problem

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrPhilicorda:

AVI är bara en "behållare", och kan innehålla video kodad i en mängd olika format (bara ett åt gången, men jag menar att det inte måste vara samma codec från fil till fil). När det fungerade i ett av dina fall så kanske innehållet helt enkelt var i ett format som WP8 klarar av, och de andra gångerna kanske det var i t ex XVID eller vad den nu inte gillar — även om alla hette .avi.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

AVI är bara en "behållare", och kan innehålla video kodad i en mängd olika format (bara ett åt gången, men jag menar att det inte måste vara samma codec från fil till fil). När det fungerade i ett av dina fall så kanske innehållet helt enkelt var i ett format som WP8 klarar av, och de andra gångerna kanske det var i t ex XVID eller vad den nu inte gillar — även om alla hette .avi.

Tack för informationen. Min egen kunskap bygger bara på trial and error så man fattar inte alltid hur saker och ting egentligen hänger ihop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navve:

Det stämmer man rör den knappt och den flyttar på sig. Så du tror att det skulle kunna gå och DOA den?

DOA vet jag inte, de kommer nog vilja laga den åt dig. En sån enkel grej hade jag övervägt att fixa själv för att slippa vänta.

Permalänk
Skrivet av Navve:

Min USB-sladd sitter hårt men glappar lite åt alla håll ändå. Anser att det är helt normalt för så är det också på tex på datorns USB/HDMI/FW-portar. Det är alltså inte porten som sitter löst utan sladden som har ett visst spelrum.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad på flamebait*

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?