Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av SnowJim:

Bra summering, Intel NUC har inte USB 3. Fläkten låter endast om du sitter in till den och du pressar den hårt. Borta från soffan hörs den defenetivt inte.

I mitt fall är det endast XBMC och vanlig surf som gäller och då tror jag inte det märks så stor skillnad.

Stora nackdelen med builden i denna tråden är som sagt formfaktorn, den passar inte in i en normal bänk utan måste stå för sig antingen i bänken(om man nu har plats) eller ovanpå och efter som den är snäppet större än en XBOX som redan den är ganska stor så känns den lite otymplig tyvärr.

Här känns det som att man köper en sjukt flexibel HTPC men tänker man inte stoppa i en Blu-ray spelare för 800 kr extra eller dra in TV kort för 1000 kr så börjar det kännas som att man sitter med en onödigt stor låda. Och om man skulle dra in de två sakerna så pratar vi genast om ett bra mycket högre pris totalt.

Med det sagt kan jag ändå säga att jag har sjukt svårt att välja mellan dessa två!! Har velat ett par dagar nu

Men herrejävlar vad sugen man blev på en NUC nu då!!!
Ahhh!!, hur länge har dessa enheter funnits på marknaden?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

NUCen verkar RIKTIGT intressant måste jag säga.

Men frågan är hur stor prestandaskillnad jag skulle få om jag köpte en sådan och böt ut min EEEBOX EB1012 som har en Intel Atom 330 dual core på 1.6GHz.

Som jag skrivit tidigare här i tråden så tycker jag att eeeboxen är alldeles för seg, visst 1080p funkar klockrent. Men allmän användning och streaming från tex viaplay funkar inte så bra som jag vill.

Visst det är ju inte bara cpun som skiljer utan det är ju ddr3 och även nyare prylar överlag. MEN frågan är om jag blir nöjd

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av stoffeboffe:

NUCen verkar RIKTIGT intressant måste jag säga.

Men frågan är hur stor prestandaskillnad jag skulle få om jag köpte en sådan och böt ut min EEEBOX EB1012 som har en Intel Atom 330 dual core på 1.6GHz.

Som jag skrivit tidigare här i tråden så tycker jag att eeeboxen är alldeles för seg, visst 1080p funkar klockrent. Men allmän användning och streaming från tex viaplay funkar inte så bra som jag vill.

Visst det är ju inte bara cpun som skiljer utan det är ju ddr3 och även nyare prylar överlag. MEN frågan är om jag blir nöjd

Det är en jävla skillnad på Atom cpu'er och Core X -serien, oavsett om det är low voltage eller ej.

Jag har en low voltage i5'a i min Macbook air från 2011 som jag kör bootcamp med Windows ibland, och den är rapp som helvete.
Kör jag en Cinebench eller Geekbech är i3an i mitt streacom bygge snabbare - pga. den högre TDP'n och därav inte strypt volt och klockningsmässigt, men även en ultra low voltage cpu i core i5 segmentet eller i3 skall nog dra runt det mesta utan att svettas.

Prislappen tycker jag helt klart är vettig, med tanke på att priset för bara ett streacom chassi + cpu är vad en NUC kostar...
Då har vi inte räknat med nätdel, moderkort och ev. kablage...

... Fan, ni får inte post'a sådant här!, bli ju köpsugen bara för att!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Howdy boys!

Nu flyter allt på finemang hemma i soffan, (förutom xbmc då, men jag har givit upp och kör power dvd istället)
så nu tänkte jag kasta in en blu-rayläsare i HTPCn..
men vilken ? (endast läsare, ej brännare)
kan inte säga att jag är speciellt beläst i ämnet optiska läsare, och priserna varierar ju mellan 300-3000 kr

Här är ju en variant för runt 700-lappen, visserligen med brännare..
men den skall ju tydligen vara ganska tyst iaf..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=619508

Eller räcker det med följande ?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=444826
för mig har det ingen sexuell betydelse om filmen tar 15 sec på sig att starta.
bara den inte brötar för mycket.

Någon som har tankar/rekomendationer ??

/gid

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av gidde:

Howdy boys!

Nu flyter allt på finemang hemma i soffan, (förutom xbmc då, men jag har givit upp och kör power dvd istället)
kan inte säga att jag är speciellt beläst i ämnet optiska läsare, och priserna varierar ju mellan 300-3000 kr

/gid

Det kanske nämnts någon gång i tråden, men vilket chassi kör med du med?
FC8 EVO ? - då har du ju betydligt större valfrihet än med första utgåvan FC8...

Jag hade satsat på något middle range, inte billigast men inte dyrast heller.
Det är en blå laser som skall lysa på en plastbit, resten sköter datorn.... så man behöver inte ha något extravaganza.

Det du måste tänka på är bara vart du har din eject-knapp på chassit och att dess placering överensstämmer med den på den optiska enheten.
Om du bryr dig mindre om det, och mer om priset (och kan ejecta via datorn / fjärrkontroll) så är det fritt val.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Det är en jävla skillnad på Atom cpu'er och Core X -serien, oavsett om det är low voltage eller ej.

Jag har en low voltage i5'a i min Macbook air från 2011 som jag kör bootcamp med Windows ibland, och den är rapp som helvete.
Kör jag en Cinebench eller Geekbech är i3an i mitt streacom bygge snabbare - pga. den högre TDP'n och därav inte strypt volt och klockningsmässigt, men även en ultra low voltage cpu i core i5 segmentet eller i3 skall nog dra runt det mesta utan att svettas.

Prislappen tycker jag helt klart är vettig, med tanke på att priset för bara ett streacom chassi + cpu är vad en NUC kostar...
Då har vi inte räknat med nätdel, moderkort och ev. kablage...

... Fan, ni får inte post'a sådant här!, bli ju köpsugen bara för att!!

Frågan är ju varför jag ens ställer frågan för jag antog nästan detta svaret. Det ger mig ett GALET köpbegär kan jag säga

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av stoffeboffe:

Frågan är ju varför jag ens ställer frågan för jag antog nästan detta svaret. Det ger mig ett GALET köpbegär kan jag säga

Köp och skriv en recension!!

Är själv sugen på att kränga av ena Boxee Box'en nu när D-link lagt ner produkten och köpa en sådan här istället och börja labba med Tyvärr som nämns tidigare är jag nybliven husägare och köpte igår nya vitvaror för strax över 18k.... ingen buffert för leksaker nu. Tvärttom. :cry:

Men du kan jämnföra atom .vs. core -serien med fiat punto .vs. en "svensson sport-bil" typ allt med över 250 hästar och duktig turbo.

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎

Gällande Intels NUC och andra tekniska gizmos... man vill ju bara ha och ha, den här videon förklarar precis hur jag känner!!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Köp och skriv en recension!!

Är själv sugen på att kränga av ena Boxee Box'en nu när D-link lagt ner produkten och köpa en sådan här istället och börja labba med Tyvärr som nämns tidigare är jag nybliven husägare och köpte igår nya vitvaror för strax över 18k.... ingen buffert för leksaker nu. Tvärttom. :cry:

Men du kan jämnföra atom .vs. core -serien med fiat punto .vs. en "svensson sport-bil" typ allt med över 250 hästar och duktig turbo.

Drabbar väl ingen fattig? Men vet du vad, jag hade hellre ägt ett hus och haft kvar min eeebox än att ha en nuc och bo kvar i vår snordyra lägenhet. Men det gäller att veta exakt var man vill bo, sen skall man hitta DET huset och sen skall banken säga ja ocskå.

Men efter att ha läst på mer och mer nu så tror jag helt klart att denna kommer vara helt rätt för mig. För 3k kan man inte klaga. Gäller det bara att skrapa fram pengar och verkligen bestämma sig att köpa den. Har ju två småbarn som kräver väldigt mycket av min plånbok. Så ja, får se när och om

Här är en sweclockare som kör en NUC -> http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/11...

Visa signatur

Permalänk

Hittade ett nytt passivt chassi som kanske kan tänkas vara intressant. Dock för lite "klenare" processorer då denna klarar max 35w TDP.

http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.detail...

Sen står Deltaco.se som ända leverantör i Sverigen, men hittade inte chassit på deras sida.

Edit: fixade länken här också.

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av stoffeboffe:

Hittade ett nytt passivt chassi som kanske kan tänkas vara intressant. Dock för lite "klenare" processorer då denna klarar max 35w TDP.

http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.detail... ITX&model=AK-ITX05-BK#

Sen står Deltaco.se som ända leverantör i Sverigen, men hittade inte chassit på deras sida.

Jag ser ingen info på sidan du länkar tilll?, helt tom.. ???

Det finns ju i3or och även i5or med 35w tdp... low power modeller.. så ingenting är omöjligt!
http://www.inet.se/produkt/5310030/intel-core-i3-3220t-2-8ghz

Men frågan är om det blir billigare än att köpa färdigt från Intel?, alltså NUC'en.

Man skall ju ha moderkort, chassi, nätdel, cpu, minnen, ssd (ja ssd.) och lite annat, så det plockar på!

* Sure, men skall ha minne och ssd till NUC'en också, men du fattar jag vad menar.

Sedan är de lösa CPU'erna (iaf vad jag hittar) endast med HD2500 chipset, alltså riktigt kass grafikdel.
NUC'arna har HD4000. *yummy*

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag ser ingen info på sidan du länkar tilll?, helt tom.. ???

Det finns ju i3or och även i5or med 35w tdp... low power modeller.. så ingenting är omöjligt!
http://www.inet.se/produkt/5310030/intel-core-i3-3220t-2-8ghz

Men frågan är om det blir billigare än att köpa färdigt från Intel?, alltså NUC'en.

Man skall ju ha moderkort, chassi, nätdel, cpu, minnen, ssd (ja ssd.) och lite annat, så det plockar på!

* Sure, men skall ha minne och ssd till NUC'en också, men du fattar jag vad menar.

Sedan är de lösa CPU'erna (iaf vad jag hittar) endast med HD2500 chipset, alltså riktigt kass grafikdel.
NUC'arna har HD4000. *yummy*

Min NUC setup går på strax över 3k, NUCen själv, 4 gb 1600MHz minne och en Adata msata 64Gb. För mitt användningsområde och placering av HTPCn så tror jag inte det går att slå.

Nu funkar länken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gidde:

Howdy boys!

/gid

Tjena Gidde,

Jag tänkte kontakta dig igen angående XBMC problemet. Jag glömde helt bort det. Jag fick löst de där problemet som du fick. Vad du måste göra för att få DTS-ljud att funka inne i XBMC är att du går till Inställningar -> System -> Ljud -> Ljudutgång: Välj här WASPI och INGET annat. Du måste välja WASPI om du ska få det funka. Annars blir det lagg och strul. Du måste också köra Windows Vista/ Win7 eller nyare för de va då WASPI blev introducerat.

Enheten heter något i stil med WASPI: Intel HD Graphics eller nåt sånt.

Häng mig inte om sökvägarna i programmet och allt är helt rätt stavat. Jag har inte XBMC på min jobbdator så jag kan inte kolla nu men det var i alla fall detta som orsakade hacket på min dator med just DTS-strömmar. Hör gärna av dig med resultat.

Edit: osäker på om det stavades WASPI.. men det finns något som heter w-något.. Kolla så hittar du.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tjena Gidde,

Jag tänkte kontakta dig igen angående XBMC problemet. Jag glömde helt bort det. Jag fick löst de där problemet som du fick. Vad du måste göra för att få DTS-ljud att funka inne i XBMC är att du går till Inställningar -> System -> Ljud -> Ljudutgång: Välj här WASPI och INGET annat. Du måste välja WASPI om du ska få det funka. Annars blir det lagg och strul. Du måste också köra Windows Vista/ Win7 eller nyare för de va då WASPI blev introducerat.

Enheten heter något i stil med WASPI: Intel HD Graphics eller nåt sånt.

Häng mig inte om sökvägarna i programmet och allt är helt rätt stavat. Jag har inte XBMC på min jobbdator så jag kan inte kolla nu men det var i alla fall detta som orsakade hacket på min dator med just DTS-strömmar. Hör gärna av dig med resultat.

Edit: osäker på om det stavades WASPI.. men det finns något som heter w-något.. Kolla så hittar du.

AHA !.. i shall prova det vid ankomst i soffan !
återkommer.

/gid

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av stoffeboffe:

Min NUC setup går på strax över 3k, NUCen själv, 4 gb 1600MHz minne och en Adata msata 64Gb. För mitt användningsområde och placering av HTPCn så tror jag inte det går att slå.

Nu funkar länken

Det chassit var riktigt fint!, men nu får det vara nog med teknik-utgifter på ett tag framöver.

Hade varit kul att se en riktig bench mellan en vanlig ivy 3225 och en 3220T modell... för att se vilket prestanda tapp det är?

Håll oss uppdaterade om hur det fortlöper med min NUC, om du köper en

Visa signatur

Permalänk
Medlem

radx> .. det var mycket riktigt WASPI som spökade.. nu flyter tillochmed xbmc på som silke... känns ju nästan lite tråkigt att inte ha några problem längre

Stort tack för hjälpen!

/gid

Permalänk
Medlem

Värmeproblem :O

Här är min konfiguration:
Streacom FC8 EVO
Streacom ST-NANO150 150W PSU
ASRock Z77E-ITX
Intel Core i3-3220T
2x4GB G-skill Sniper 1,2V 1600Mhz
A-data SP900 Premier Pro 128GB 2,5"
2TB WD Caviar Green 5400 rpm 3,5"

Mitt problem är att det blir läskigt varmt i lådan och främst 3,5" HDD:n som man i princip bränner sig på. Den gick upp till 58 grader enl HWMonitor, men känns betydligt varmare än så. Då gränsen enl tillverkaren är 60 grader så känns det inte som att det är möjligt att köra passivt med en mekanisk hårddisk i lådan dvs.

Jag har monterat om kylningen av CPU:n tre gånger och det känns som att det är riktigt bra kontakt. Smetat på rikligt med MX-2, precis så att det är på håret att smeta över. Värmespridarna på minnena är borttagna, annars har jag inte haft sönder något.

Som en tillfällig lösning har jag satt in en 70x15mm fläkt (från AMD stockkylare) som går i låga varvtal. Den är satt som inblås i det runda hålet där SSD:n egentligen ska sitta. SSD:n lyckades jag peta in bredvid moderkortet i fronten. CPU:n är ännu lite varm tycker jag, 45-75 grader för en kraftigt undervoltad 3220T. Hårddisken är ca 10 grader svalare än vid passiv körning vilket är klart ok.

Någon som har samma problem som jag eller är alltihop bara kasst monterat?

Ändrade fläktspecifikationen
Permalänk
Medlem
Skrivet av gidde:

radx> .. det var mycket riktigt WASPI som spökade.. nu flyter tillochmed xbmc på som silke... känns ju nästan lite tråkigt att inte ha några problem längre

Stort tack för hjälpen!

/gid

Sweet! Fan va skönt att vi kunnat begrava de irritationsmomentet för dig

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Här är min konfiguration:
Streacom FC8 EVO
Streacom ST-NANO150 150W PSU
ASRock Z77E-ITX
Intel Core i3-3220T
2x4GB G-skill Sniper 1,2V 1600Mhz
A-data SP900 Premier Pro 128GB 2,5"
2TB WD Caviar Green 5400 rpm 3,5"

Mitt problem är att det blir läskigt varmt i lådan och främst 3,5" HDD:n som man i princip bränner sig på. Den gick upp till 58 grader enl HWMonitor, men känns betydligt varmare än så. Då gränsen enl tillverkaren är 60 grader så känns det inte som att det är möjligt att köra passivt med en mekanisk hårddisk i lådan dvs.

Jag har monterat om kylningen av CPU:n tre gånger och det känns som att det är riktigt bra kontakt. Smetat på rikligt med MX-2, precis så att det är på håret att smeta över. Värmespridarna på minnena är borttagna, annars har jag inte haft sönder något.

Som en tillfällig lösning har jag satt in en 60mm fläkt (från AMD stockkylare) som går i låga varvtal. Den är satt som inblås i det runda hålet där SSD:n egentligen ska sitta. SSD:n lyckades jag peta in bredvid moderkortet i fronten. CPU:n är ännu lite varm tycker jag, 45-75 grader för en kraftigt undervoltad 3220T. Hårddisken är ca 10 grader svalare än vid passiv körning vilket är klart ok.

Någon som har samma problem som jag eller är alltihop bara kasst monterat?

MX-2 pasta tar ett tag för du ska få ut full effekt av de så tempen bör gå ner något ytterligare. Mekanisk hårddisk vet jag faktiskt inte hur varm dom brukar bli. Jag har inga mekaniska diskar i mina datorer längre, allt är placerat i en server som är kopplad på mitt nätverk. Men någon annan här kan säkert skicka lite ljus över hur deras temperaturer ser ut.

Kolla lite längre bak i tråden så kan du se vad för värden vi har fått på våra respektive CPU:er. Din bör ligga lägre än våra dock med tanke på att din cpu har en kraftigt mycket lägre TDP runt bara 35 watt. Min är exempelvis 65watt. Så i teorin bör ju min vara betydligt mycket varmare än din. Fast nu skalar ju inte verkligheten med teorin på de sättet. Men ändå en ordentlig skillnad bör det vara.

Hur står lådan placerat i övrigt? Inne i ett skåp? Har du möjlighet att omplacera lådan så den får friluft runt om (om den inte har de redan)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

MX-2 pasta tar ett tag för du ska få ut full effekt av de så tempen bör gå ner något ytterligare. Mekanisk hårddisk vet jag faktiskt inte hur varm dom brukar bli. Jag har inga mekaniska diskar i mina datorer längre, allt är placerat i en server som är kopplad på mitt nätverk. Men någon annan här kan säkert skicka lite ljus över hur deras temperaturer ser ut.

Kolla lite längre bak i tråden så kan du se vad för värden vi har fått på våra respektive CPU:er. Din bör ligga lägre än våra dock med tanke på att din cpu har en kraftigt mycket lägre TDP runt bara 35 watt. Min är exempelvis 65watt. Så i teorin bör ju min vara betydligt mycket varmare än din. Fast nu skalar ju inte verkligheten med teorin på de sättet. Men ändå en ordentlig skillnad bör det vara.

Hur står lådan placerat i övrigt? Inne i ett skåp? Har du möjlighet att omplacera lådan så den får friluft runt om (om den inte har de redan)?

MX-2 ska ändå ge fullgod effekt direkt efter applikation, så man kan nog inte vänta sig mer än ett par graders förbättring är jag rädd. Jag testade faktiskt till en början utan mekanisk hårddisk och utan taket på lådan, då blev det inte alls speciellt varmt förutom då att jag vid det tillfället hade applicerat allt för lite kylpasta.

Jag har kollat igenom tråden och det är på grund av detta jag tycker att temperaturerna är ganska höga. Jag har dessutom undervoltat CPU:n en hel del vilket har sänkt temperaturerna ytterligare. Jag har tänkt testa ett annat monteringssätt däremot. Det kan ju vara så att kylblocket inte får full kontakt med CPU:n.

Lådan är placerad i TV-bänken som är helt öppen fram- och baktill, så inte är det för hämmande. Däremot har jag säkert 23-24 grader i rummet vilket givetvis har betydelse.

Permalänk
Medlem

Om det inte passar från början, får man ta fram herr vinkelslip:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

CPU:n är ännu lite varm tycker jag, 45-75 grader för en kraftigt undervoltad 3220T.

Nu har jag haft min dator i drygt en vecka. De första dagarna var temperaturen på cpu:n mer ostabil, 40-80 grader.
Vid normal användning ligger jag nu runt 45-50 grader, med toppar upp mot 60 grader.

Då kör jag helt passivt och utan mekanisk hårddisk. Ja misstänker att din mekaniska hårddisk kan värma upp en del. Har du testat att mäta temperaturer utan den?
Edit: Läste nu att du har testat det. Det verkar som att man helst ska undvika mekaniska diskar i lådan. Lite av tjusningen försvinner ju också, när den kan vara helt tyst.

Har dessa delar:
Streacom FC8B EVO Svart
Streacom ST-NANO150
Gigabyte GA-Z77N-WIFI
Intel Core i3-3225

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickman:

Nu har jag haft min dator i drygt en vecka. De första dagarna var temperaturen på cpu:n mer ostabil, 40-80 grader.
Vid normal användning ligger jag nu runt 45-50 grader, med toppar upp mot 60 grader.

Då kör jag helt passivt och utan mekanisk hårddisk. Ja misstänker att din mekaniska hårddisk kan värma upp en del. Har du testat att mäta temperaturer utan den?
Edit: Läste nu att du har testat det. Det verkar som att man helst ska undvika mekaniska diskar i lådan. Lite av tjusningen försvinner ju också, när den kan vara helt tyst.

Har dessa delar:
Streacom FC8B EVO Svart
Streacom ST-NANO150
Gigabyte GA-Z77N-WIFI
Intel Core i3-3225

Jag har testat att dra åt skruvarna för CPU-blocket lite hårdare, fäst ett par gummi-pads på hårddisken samt ändrat lite på fläkten i lådan. Vi får se om det hjälper. Nu gör det absolut inget för mig att jag har en fläkt i lådan då den går på så pass låga varvtal att den nästan låter mindre än omgivesbruset.

Med lite tur så stabiliserar sig temperaturerna i min låda så väl att jag kan köra passivt också. Annars kan jag köra hårddisken externt, men det är ju inte lika roligt direkt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat att köra Prime95 i 30 minuter. Temperaturerna känns väldigt höga. Är de det?
Vad är PCH egentligen? Varför finns det två värden för PCH? 95 grader låter i alla fall väldigt mycket.
Här är resultatet:

Sen testade jag att köra FurMark Burn-in test samtidigt (Jag antar att detta ger 100% GPU). Nu snackar vi sjuka temperaturer. Detta är efter någon minut, sedan vågade jag inte fortsätta:

I praktiken finns det förhoppningsvis inget scenario där både CPU och GPU ligger på 100%. Eller?
Ni som har lagt upp temperaturer i tråden, ni kör bara Prime95 va? Annars ligger jag nog illa till.

Permalänk
Medlem

Temperaturerna verkar bli bättre med tiden, speciellt efter gårdagen då jag satte fast gummi-pads på hårddisken. Däremot gav jag mig inte där.

Här är fläkten som jag monterade tidigare:

Jag valde att sätta på lite kylflänsar på hårddisken som jag hade sparat från någon gammal grafikkortskylare:

Ska ta lite fler och finare bilder framöver.

Permalänk
Medlem

Hilfe!

Sitter och försöker sätta ihop en HTPC här, kommer att användas till Netflix, HBO, XBMC, SVT-play, Spotify osv. Inget spelande bara media med maximal kvalitet. Lagringen har jag på en NAS i nätverket och kommunikationen sker med trådat LAN.

Tanken är följande:

Streacom F10
Streacom Nano 150
Intel Core i3 3225
OCZ Vertex 3 Series SATA III 60GB
Corsair Vengaence 2x4 GB

MEN, nu till problemet. Jag kan inte välja vilket moderkort jag ska ha.
Har sneglat lite på Asus P8Z77-I Deluxe som verkar vara ett bra HTPC-kort med WiFi-GO!, blåtand och annat.
Med det kortet så behöver man ju även en HT4 Thermal Riser, vilket i sig inte är ett problem kanske.
Men eftersom det får plats både Micro-ATX och ATX i detta chassie så undrar jag om det någon som har ett tips på ett annat moderkort att använda?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk Processor: Ryzen 5 7600 @ 5,15 Ghz (PBO + Curve Optimizer -50) Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: Kingston Fury Beast 32GB (2x16) 6000 Mhz Cl30 Grafik: Asus Rog Strix 2080 Ti OC 11GB Hårddiskar: Kingston Fury Renegade M2 2TB + 2st 2,5" Samsung SSD's (256 + 512GB) Nätagg: Seasonic Vertex 850 ATX3.0 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 10 PRO 64bit

Permalänk
Medlem

Okay, fast efter att jag läst lite mer om det hela så verkar det kunna bli problem med strömförsörjningen om man går på ett ATX. Så det får nog bli ett P8Z77-I Deluxe i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hej,
Är helt ny på datorbyggen och kan inte så mycket om datorkomponenter.
Vill nu bygga en htpc för användning som surfdator, film och bildvisning samt köra lite Lightroom. Har en gammal nas men skulle vilja nyttja denna för viss lagring.

Har satt ihop följande, men vet inte om allt får plats då det tycks trångt,
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2867313/2013-01-20

framför allt är jag osäker på minnena. Anser ni att man skall investera i en enkel fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bcerne:

Hej,
Är helt ny på datorbyggen och kan inte så mycket om datorkomponenter.
Vill nu bygga en htpc för användning som surfdator, film och bildvisning samt köra lite Lightroom. Har en gammal nas men skulle vilja nyttja denna för viss lagring.

Har satt ihop följande, men vet inte om allt får plats då det tycks trångt,
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2867313/2013-01-20

framför allt är jag osäker på minnena. Anser ni att man skall investera i en enkel fläkt?

De minnena är overkill till ett sådant här bygge, satsa på ett par billigare low profile minnen, du får precis samma sak men till halva priset. http://www.inet.se/produkt/5315301/corsair-16gb-2x8192mb-cl10...

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]