Värt att köpa Sony Xperia S i dagens läge? (Telia Student/Max 25)

Permalänk

Värt att köpa Sony Xperia S i dagens läge? (Telia Student/Max 25)

Jag har i dagsläget Tele2 som jag inte är nöjd med. Min bindningstid har gått ut och nu ska jag därmed återvända till ett Telia-abonnemang igen.
Eftersom jag är student tänkte jag försöka snika till mig en relativt bra mobiltelefon till ett acceptabelt pris tillsammans med mitt abonnemang (Telia Student/Max 25).

Efter att ha besökt Telias hemsida hittade jag där Sony Xperia S som verkar uppfylla mina krav (Android 4.0 och minst 1 GB RAM). Om jag betalar en förhöjd månadsavgift på 100 kr (totalt 149 kr/månad) i 18 månader kan jag köpa den för 1000 kronor i kontantinsats. Det är ett rimligt pris för mig med tanke på vad jag får, men innan jag slår till undrar jag om det finns någon annan mobil i Telias utbud som jag istället borde välja?

Jag använder främst min telefon som ett verktyg, och ringer väldigt sällan. Spelar gör jag heller inte, så (spel)prestandan behöver inte vara på topp. Däremot vill jag som sagt ha mycket RAM-minne och ha en allmänt kvick mobiltelefon när jag använder den. Jag gillar tanken med NFC, och det skulle också vara skönt att ha trådlös laddning (vilket tyvärr Xperia S saknar).

Sedan undrar jag om det går att tigga till sig någon typ av rabatt när jag ändå är i farten? Jag kommer ju som sagt gå över till Telia igen, så på något sätt kanske de vill locka in mig? När jag besöker butiken ska jag i alla fall försöka att inte låta så desperat efter att komma över till dem igen.

Telias utbud: https://www.tewss.telia.se/privat/mobilt/mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

3400 (verkar det bli?) är mycket för en relativt gammal telefon, om än bra.
Den ska få JB, men det lär det vara stopp.
Tele2 och Telia delar dessutom 3G-nät så att det skulle fungera bättre för dig är tveksamt.

Jag skulle tänkt om ifall jag var du.
Trådlös laddning är skitsnack dessutom, skillnaden mot att koppla in en sladd mot att lägga telefonen på en platta? Ren lögn imho.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag är inte så förtjust i Xperia S då den då den använder en skärm utan glas.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

3400 (verkar det bli?) är mycket för en relativt gammal telefon, om än bra.
Den ska få JB, men det lär det vara stopp.
Tele2 och Telia delar dessutom 3G-nät så att det skulle fungera bättre för dig är tveksamt.

Jag skulle tänkt om ifall jag var du.
Trådlös laddning är skitsnack dessutom, skillnaden mot att koppla in en sladd mot att lägga telefonen på en platta? Ren lögn imho.

Tack för ditt svar. Har du tips på någon annan telefon i samma prisklass? Jag skulle kunna tänka mig en Galaxy S2 om den skulle finnas kvar i Teliabutiken (högst osannolikt dock).

Jag ringer gratis till andra Telia-kunder, och eftersom de flesta av mina vänner har just Telia väljer jag hellre dem än Tele2 nu när min 12 månaders bindningstid upphör.

Angående teckningen kan jag dock helt krasst konstatera att Tele2 ÄR sämre än Telia för mig och många andra. Jag har haft Telia sedan min första mobiltelefon (Nokia 3310) och den dagen jag bytte till Tele2 upplevde jag genast en försämring i min mottagning.

Trådlös laddning är inget krav, men vore en skön funktion att ha, mycket smidigare att bara lägga mobilen på säng- eller skrivbordet jämfört med att pilla med lucka och sladd.

EDIT: Jag kan få en Samsung Galaxy S3 mini till samma pris. Det kanske är ett bättre alternativ. Jag ska jämföra telefonerna lite närmare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Jag är inte så förtjust i Xperia S då den då den använder en skärm utan glas.

Har haft en Xperia S, och jag kom ihåg att den repades lätt på både skärmen och baksidan.
Om jag ska jämföra den mot min nuvarande LG Optimus 4X så är det som natt och dag, den är briljant på att inte repa sig.

Xperia S har tyvärr bara Snapdragon S3, alltså förra generationens chips.

Kolla på något annat skulle jag säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Jag är inte så förtjust i Xperia S då den då den använder en skärm utan glas.

vad pratar du om?
Sony Xperia S har glas som är "Scratchproof" men inte "Gorillaglass" som många andra mobiler...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Tänkte på det med abonemanget, 3 pott kanske kan vara något o kolla på med, då du kan ta tjänsten tre vänner för 69:- i månaden och då ringer gratis till alla inom ett vist telenät, sen kan du ju göra så för alla telenät om du så skulle känna för det men då kostar det ju självklart mer. 3pott finns från 69:- och uppåt. På just telefonfronten har jag dessvärre inget att rekomendera förutom lumia 920 och den kostar ju en smula. (Kostnadsfri med 3 pott 399:- som jag har o kör med alla deras tre vänner tjänster så gratis sms o samtal till alla nät. och 3 surf bas då återstår 94:- av potten till eventuella uppkopplingsavgifter, min första månad med abonemanget så inte riktigt fattat om man betalar sådan eller inte)

edit: har du 3 pott 69:- och tar tjänsten 3 vänner så dras det ju på potten dvs kostar inte mer än 69:- iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 MAX // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk

Tack alla för era svar. Efter att ha läst på lite mer om vad telefonens användare tycker verkar det onekligen som att telefonen inte var så bra som specifikationerna gav gällande. Riktigt synd då jag verkligen trodde att jag hittat den mobil jag skulle ha. Just nu har jag en Samsung Galaxy Spica som är så långsam och buggig att jag bara vill slänga den i golvet! :s

Jag tror det helt enkelt blir bäst att skaffa ett "rent" abonnemang och sedan köpa en mobiltelefon begagnat "vid sidan av". Just nu tittar jag på Samsung Galaxy Nexus, som verkar gå på kring 1500-1700 kr på Tradera.

Skrivet av knaz:

Tänkte på det med abonemanget, 3 pott kanske kan vara något o kolla på med, då du kan ta tjänsten tre vänner för 69:- i månaden och då ringer gratis till alla inom ett vist telenät, sen kan du ju göra så för alla telenät om du så skulle känna för det men då kostar det ju självklart mer. 3pott finns från 69:- och uppåt. På just telefonfronten har jag dessvärre inget att rekomendera förutom lumia 920 och den kostar ju en smula. (Kostnadsfri med 3 pott 399:- som jag har o kör med alla deras tre vänner tjänster så gratis sms o samtal till alla nät. och 3 surf bas då återstår 94:- av potten till eventuella uppkopplingsavgifter, min första månad med abonemanget så inte riktigt fattat om man betalar sådan eller inte)

edit: har du 3 pott 69:- och tar tjänsten 3 vänner så dras det ju på potten dvs kostar inte mer än 69:- iaf.

Tack, det där lät som ett intressant alternativ! Jag ska besöka 3s hemsida och läsa vidare om vad de kan erbjuda mig.

Skrivet av Rogga67:

vad pratar du om?
Sony Xperia S har glas som är "Scratchproof" men inte "Gorillaglass" som många andra mobiler...

Det verkar råda lite missuppfattningar om det där. Vad jag läst mig till ligger ett "sprickskydd" i plast över glaset, vilket repas lätt.

Permalänk
Medlem

Jag har en Xperia S och jag skulle inte köpa en när det nu finns nästan lika bra mobiler i samma serie som är både stöt, vatten och dammtåliga.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

vad pratar du om?
Sony Xperia S har glas som är "Scratchproof" men inte "Gorillaglass" som många andra mobiler...

Är du säker? Det känns inte som glas, mer som plast. Den ger mig vibbar av min gamla htc hero.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Är du säker? Det känns inte som glas, mer som plast. Den ger mig vibbar av min gamla htc hero.

Display

•4.3 tums TFT-skärm med 16 777 216 färger och 1280 × 720 pixlar
•Reality Display med Mobile BRAVIA® Engine
•Reptåligt, splitterfritt skikt på mineralglas
•Kapacitiv pekskärm med virtuellt QWERTY-tangentbord
•Skärmdumpar

Detta taget från sony's hemsida
http://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-s/specifi...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Inaktiv

Köp inte Sony. De är helt kass med att uppdatera programvaran. Förra årets toppmodell har ännu inte JB...