Permalänk
Medlem

Striped Volume?

Hej.

Jag har köpt ny dator och lagt två 2 TB diskar i Raid0. När jag nu i diskhanteraren ska göra partitioner så kan jag välja mellan:

Simple
Spanned
Striped
Mirrored Volume

Jag har ju gjort Raid0 för prestandan, ska jag då välja striped? Eller kan jag välja något annat, vad är det bästa.

Win 7 pro

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga också. Men jag fattar det som att Striped inte går att spegla. Men jag kan väl kopiera de filerna på en Striped volume till en vanlig hårddisk?

Permalänk
Medlem

RAID 0 är striped.
Datan sprids jämnt mellan diskarna vilket betyder att minsta lilla fel så är allt borta.
Det kan räcka med en bluescreen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrpimmy:

Hej.

Jag har köpt ny dator och lagt två 2 TB diskar i Raid0. När jag nu i diskhanteraren ska göra partitioner så kan jag välja mellan:

Simple
Spanned
Striped
Mirrored Volume

Jag har ju gjort Raid0 för prestandan, ska jag då välja striped? Eller kan jag välja något annat, vad är det bästa.

Win 7 pro

Det du säger är inte rimligt, du kan inte få de alternativen i diskhanteraren om du redan gjort en raid i diskkontrollern, då uppfattar diskhanteringen i win det som en disk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

RAID 0 är striped.
Datan sprids jämnt mellan diskarna vilket betyder att minsta lilla fel så är allt borta.
Det kan räcka med en bluescreen.

Tack för snabbt svar. Jo med detta visste jag. Men varför kan jag välja de andra volymerna i diskhanteraren?
Och menar du att jag kan förlora all data på diskarna vid en bluescreen, inte bara det som jag håller på att skriva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpimmy:

Tack för snabbt svar. Jo med detta visste jag. Men varför kan jag välja de andra volymerna i diskhanteraren?
Och menar du att jag kan förlora all data på diskarna vid en bluescreen, inte bara det som jag håller på att skriva?

Vad jag menar är att man aldrig skall använda en RAID 0 volym till vanlig lagring.
Och oftast så är prestandavinsten inte värt det.

Permalänk
Medlem

Jahaaa. Är det någon form av mjukvaruraid som jag kan fixa i diskhanteraren? Jag har ju redan gjort en Raid0 i Bios (och mina två 2TB hdd visas som en). Så då räcker det att jag gör några simple volume på den stora partitionen? Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Raid 0 är striping utan paritet. Det innebär att den information som annars skrivs där man kan återställa information inte finns på disken.
Det betyder att kraschar en disk är allt borta då den skriver filfragment över båda diskarna. Raid 1 är mirroring det betyder att du skriver exakt samma information på båda diskarna men du halverar så klart utrymmet. Har du paritet som vid raid 5 förlorar du en av 3 diskars utrymme men å andra sidan kan vilken som av diskarna krascha och du har ändå informationen kvar. Kräver 3 diskar.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Windows stödjer raid 0, 1 och 5 mjukvaruraid.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Precis... en RAID bestående av X antal diskar uppfattas i Windows som EN disk. Dock kan man fortfarande göra en mjukvaruraid av flera redan raidade diskar. Inget som rekommenderas.

Toppentack.

Så att göra en Raid1 mjukvaruraid på den redan raidade disken är inte att rekommendera heller, och i så fall varför. Bättre att ta bakup på den någon gång ibland alltså?

Permalänk
Rekordmedlem

Nä det lär inte vara nån höjdare att mixa nån enklare moderkortsraid med mjukvaruraid i win, risken att det går fel är stor, och chansen att ordna upp det efteråt i så fall är liten, det är bättre att göra allt i en riktig raidkontroller eller helt i mjukvaran om man skulle vilja göra 1+0 eller liknande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.