Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

Trådlöst från hus till hus

Hej!

Farsan har en router i ett hus, och vill kunna surfa i ett annat. Han tänkte dra en kabel mellan husen i sommar, men vill så länge ha en trådlös lösning. Avståndet från router till dator är c:a 30 meter. Det är två ytterväggar mellan, och några innerväggar på det. Prestandan behöver inte vara perfekt, men det ska gå att surfa drägligt som minst, och går det att få till bättre utan att det blir mycket dyrare, så varför inte.

För det första, någon som har ett förslag på en bra men billig Wifi-dongel?

För det andra, tror ni det räcker med en dongel, eller behöver han ha en accesspunkt på vägen? I så fall, tips på bra billig sådan också?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om man bara skall kunna surfa drägligt och det endast skall vara en temprär lösning. Varför inte då skaffa ett mobilt bredband med kontantkort? Om lösningen endast skall vara tills sommaren så pratar vi ju om max 6 månader.
Ett trådlöst nätverkskort som löser det du ber om kostar ju lite mer än 199 kr och en bra accesspunkt är ju inte gratis den heller.

Alternativt så släng ut en billig kabel rätt på backen och gräv ner en riktig till sommaren?

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk

Ok, du tror det krävs riktigt feta grejer alltså?

Permalänk

Går det en elkabel mellan husen? I så fall är kanske homeplugs en passande lösning. Är inte helt säker på hur det fungerar, men jag har för mig att två homeplugs ska kunna kommunicera med varandra så länge de ligger bakom samma elmätare.

Edit: "Homeplug-tekniken har några begränsningar. För att kommunikationen ska fungera måste alla homeplugs vara inkopplade under samma elmätare. Elmätaren innehåller ett spärrfilter som spärrar all typ av kommunikation utanför lägenheten eller huset. Homeplugs kan därför inte användas för kommunikation mellan grannar. Signalen kan däremot skickas mellan olika faser, men prestandan blir bättre om homeplug-enheterna ligger på samma fas (läs mer)."
Källa: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Permalänk
Skrivet av rasmussen:

Går det en elkabel mellan husen? I så fall är kanske homeplugs en passande lösning. Är inte helt säker på hur det fungerar, men jag har för mig att två homeplugs ska kunna kommunicera med varandra så länge de ligger bakom samma elmätare.

Edit: "Homeplug-tekniken har några begränsningar. För att kommunikationen ska fungera måste alla homeplugs vara inkopplade under samma elmätare. Elmätaren innehåller ett spärrfilter som spärrar all typ av kommunikation utanför lägenheten eller huset. Homeplugs kan därför inte användas för kommunikation mellan grannar. Signalen kan däremot skickas mellan olika faser, men prestandan blir bättre om homeplug-enheterna ligger på samma fas (läs mer)."
Källa: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Det där låter ju som en kanonlösning! Kanske rent av så att det kan vara en permanent lösning! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Om du ska använda homeplug som permanent så är det inget problem, men som temporär vore den nog lite väl dyr..
Den blir dock aldrig lika bra som en sladd.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Om du ska använda homeplug som permanent så är det inget problem, men som temporär vore den nog lite väl dyr..
Den blir dock aldrig lika bra som en sladd.

Att köpa en vettig router och ett trådlöst nätverkskort är inte heller helt gratis. Ett par ordentliga homeplugs går att få tag på för 500-600 kr.
Angående prestanda så kan man lätt komma upp i 100 mbit/s i varje riktning med rätt förutsättningar. Om TS inte får ut den prestanda han behöver kan han alltid använda sig av distansavtalslagen

Permalänk

Farsan har beställt homeplugs nu. Jag hittade ett par som fått bra betyg av användare, och som var billiga. 400 spänn kom han undan med, och för hans ändamål duger de klockrent. Av vad jag har läst mig till är prestandaskillnaden mot en sladd obetydlig. Det här är troligen den permanenta lösningen. Återigen, tack för tipset!