Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Datorn är seg, vad är fel?

Tja sweclockers!.

Som rubriken lyder har min dator gått och blivit 100 år gammal under en dag. Det började helt plötsligt. Allt är verkligen sjukt segt. När jag tex startar Diablo eller wow tar det seriöst runt 2-3 min för launchern att poppa upp. Det samma gäller för Chrome,spotify och alla andra program. Dock när jag väl spelar minna spel är det precis som det brukar vara,flyter alltid på bra i 60 fps. Några ideér?. Skriv gärna!

Sjukt tacksam för alla svar

MVH Fredde.

Permalänk
Medlem

Kollat så det inte ligger något och drar i bakgrunden?
CTRL+SHIFT+ESC för taskmanager och kolla processer, så det inte är något som tar all RAM eller tynger ner CPUn

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hippiecow:

Tja sweclockers!.

Som rubriken lyder har min dator gått och blivit 100 år gammal under en dag. Det började helt plötsligt. Allt är verkligen sjukt segt. När jag tex startar Diablo eller wow tar det seriöst runt 2-3 min för launchern att poppa upp. Det samma gäller för Chrome,spotify och alla andra program. Dock när jag väl spelar minna spel är det precis som det brukar vara,flyter alltid på bra i 60 fps. Några ideér?. Skriv gärna!

Sjukt tacksam för alla svar

MVH Fredde.

Ashampoo WinOptimizer tycker jag du ska prova på din dator, o se ifall den kan åtgärda det plötsliga åldrandet

Annars, kan det vara virus?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Eller något roligt som att hårddisken håller på att ge upp

Permalänk
Medlem

Varit och surfat på ryska sidor nu igen?

Vad kör du för antivirusprogram? Skulle rekommendera att du kör en sökning med ett schysst antivirusprogram + Malwarebytes Anti-Malware!

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Kollat så det inte ligger något och drar i bakgrunden?
CTRL+SHIFT+ESC för taskmanager och kolla processer, så det inte är något som tar all RAM eller tynger ner CPUn

Inget i bakgrunden. 1% av cpun används och 3% av ramen

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Ashampoo WinOptimizer tycker jag du ska prova på din dator, o se ifall den kan åtgärda det plötsliga åldrandet

Annars, kan det vara virus?

Ska testa programmet,tack

Permalänk
Medlem

Fick snigeleffekten när min HD fick Smart errors. Kolla upp din mekaniska HD så den mår bra. Även om den inte är C:\ så kan windows bli segt som fan då det gärna snackar med D:\ bara för att kolla hur den mår.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Testa kör en disk check av din hdd med ett program från den hdd tillverkaren visar om de håller på att ge upp..

Annars kan du göra bara ett test att överföra filer till eller från din systemdisk till en annan hdd och se hur fort de går.. min systemdisk i servern ville bara flytta i en hastighet runt 1.5Mb/sec så körde ett diskcheck program och mycket riktigt den hade en massa errors..

Nu snackar ja inte om ett disk repair program utan bara ett program som kollar diskens smart data typ..

Permalänk
Skrivet av Citruz:

Varit och surfat på ryska sidor nu igen?

Vad kör du för antivirusprogram? Skulle rekommendera att du kör en sökning med ett schysst antivirusprogram + Malwarebytes Anti-Malware!

Tror det var polska sidor faktist :P. Har inget virus program huehuehue. Några gratis program du kan rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hippiecow:

Tror det var polska sidor faktist :P. Har inget virus program huehuehue. Några gratis program du kan rekommendera?

Haha, då kan det nog vara ditt problem

Finns en hel del gratisprogram som är schyssta. Kör du äkta Windows så har ju Microsoft själva ett gratis antivirusprogram som heter Microsoft Security Essentials (MSE) som ska vara rätt bra har jag hört, har dock aldrig använt det själv. Sen finns det flera andra gratis antivirusprogram som t.ex. avast! och AVG som jag själv tycker är bra. Kör för tillfället avast! och är helnöjd, inte haft några problem alls.

Sen skadar det inte att du laddar ner Malwarebyte's Anti-malware (också gratis) och kör en malwaresökning nån gång i månaden för att se till att du inte dragit på dig en massa skit som kan slöa ner datorn.

Lycka till!

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Skrivet av Hippiecow:

Tror det var polska sidor faktist :P. Har inget virus program huehuehue. Några gratis program du kan rekommendera?

Inget antivirus?
Hmmm
Skaffa det

Permalänk
Skrivet av gummybearkiller:

Inget antivirus?
Hmmm
Skaffa det

I am on it

Permalänk
Avstängd

Microsoft egna är bra eller AVG

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Microsoft egna är bra eller AVG

Eller Avast ;D kolla hur mycket hårddisken jobbar när det går segt! System övervakaren typ

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Ladda ner CCleaner också och rensa trasiga reigstry filer.

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Permalänk
Skrivet av Hippiecow:

Tror det var polska sidor faktist :P. Har inget virus program huehuehue. Några gratis program du kan rekommendera?

avast är ett bra gratis alternativ.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

1. Rensa hårddisken på onödigt gojs du har samlat på dig
2. Kolla så din hårddisk mår bra med t.ex. "Crystaldisk"
3. Kör ccleaner
4. Köp en SSD <:

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A