Permalänk

Hitta utdelad mapp i XBMC

Tja!

Jag har precis formaterat min ASRock HTPC och lagt in Win7 Pro och XBMC igen men har nu problem med att hitta mina utdelade mappar i "filmdatorn" (också win 7 pro).
Har delat ut dem med avancerad delning med fullständig behörighet och de dyker upp i Windows (utforskaren) och jag kan titta på dem därigenom, men inte i XBMC.
När jag går in i XBMC på Videor/Filer/Lägg till filer/Bläddra/Windowsnätverk (smb) så kommer inget upp.
Alla datorer i hemmer är sammankopplade med en switch/hubb, alltså ingen router, och de är med i samma hemgrupp (hemnätverk).
Innan formateringen funkade nästan allt bra. Hade lagt till mappar för länge sen som jag har kunnat titta på men på senare tid har jag inte kunnat lägga till nya mappar men har kunnat titta på den gamla som jag redan lagt till.
Jag har en HTPC till med exakt samma problem så jag gissar att problemet ligger i "filmdatorn".

Är det någon vänlig själ som vet hur man kan få upp de utdelade mapparna i XBMC?

Permalänk
Medlem

prova att lägga till den manuellt genom att ange adressen till dem. Istället för att klicka på "bläddra" så klicka på "adressfältet" strax till vänster om bläddraknappen, ange: smb://ip-nummer-till-datorn-med-utdelningen/namnet-på-utdelade-mappen

funkar inte det så är det något galet med utdelningen

Visa signatur

Workstation :: Linux Mint :: [ASUS TUF Gaming B650M-Plus ]|[AMD Ryzen 9 7900X ]|[Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz]|[GTX1080]||[ASUS Prime AP201]

Permalänk

Funkade inte. Jag har gjort delningen så som det har funkat tidigare. Alltså högerklicka på mapp som skall delas ut...egenskaper...delning...avancerad delning...bocka i "dela ut den här mappen"...Behörigeter...i "Grupp och användarnamn" står det "Alla" och alla behörigheter är tillåtna.

Permalänk
Medlem

Känns lite luddigt det här. Hittar du det som du delar ut från "filmdatorn" på HTPC 1 & 2 genom Windows (utforskaren) men inte i XBMC?

Visa signatur

XBL GT: tucke

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det inte gick att lägga till manuellt heller så tycker jag att du ska kolla hur din brandvägg är inställd. Kan vara något där som spökar. Stäng av brandväggarna och testa så att det fungerar då!

BTW, W7 har ju nåt hitte-på med olika nätverkstyper, "hemnätverk", "arbetsplats" och gud vet vad. Se till att det är ställt på hemnätverk, för annars kan Windows blockera diverse tjänster.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Med tanke på att det inte gick att lägga till manuellt heller så tycker jag att du ska kolla hur din brandvägg är inställd. Kan vara något där som spökar. Stäng av brandväggarna och testa så att det fungerar då!

BTW, W7 har ju nåt hitte-på med olika nätverkstyper, "hemnätverk", "arbetsplats" och gud vet vad. Se till att det är ställt på hemnätverk, för annars kan Windows blockera diverse tjänster.

Ja det låter som ett sånt problem men han skriver även "de dyker upp i Windows (utforskaren) och jag kan titta på dem därigenom, men inte i XBMC.".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuXoR:

Ja det låter som ett sånt problem men han skriver även "de dyker upp i Windows (utforskaren) och jag kan titta på dem därigenom, men inte i XBMC.".

Det är märkliga problem, men jag tycker att det kan vara värt att fråga i XBMC eget forum då de säkerligen har varit ett problem tidigare. Jag tycker även att jag känner igen det från någon av de maskiner jag kört XBMC.

Visa signatur

Workstation :: Linux Mint :: [ASUS TUF Gaming B650M-Plus ]|[AMD Ryzen 9 7900X ]|[Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz]|[GTX1080]||[ASUS Prime AP201]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Det är märkliga problem, men jag tycker att det kan vara värt att fråga i XBMC eget forum då de säkerligen har varit ett problem tidigare. Jag tycker även att jag känner igen det från någon av de maskiner jag kört XBMC.

Jo har stött på det själv också var då tvungen att lägga till username och password. "smb://username:password@ip-nummer-eller-datornamn/Utdeladmap".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuXoR:

Jo har stött på det själv också var då tvungen att lägga till username och password. "smb://username:password@ip-nummer-eller-datornamn/Utdeladmap".

Ja det är klart, eller om man inte vill visa lösenordet så där så kan man i windows mappa upp sharen som t.ex. Z: och sen använda Z: som källa i XBMC.

Visa signatur

Permalänk

Ja Tuxor jag kan se filmen med VLC i utforskaren det är det som är så skumt.
Första gången jag startade XBMC efter formateringen så fick jag en brandväggsförfrågan automatiskt, vilket jag godkände.
Nätverket är ställt som hemnätverk, precis som jag haft tidigare.
Tidigare har jag kört helt utan lösenord på allt och det har funkat.

Provade nu med att stänga av brandväggen helt och det blev ingen skillnad.

Permalänk

Har grötat ordentligt i problemet och hittat orsaken:)
Hade en Dlink 10 Mbit switch/hubb liggandes så jag bytte ut min Netgear Gbit switch/hubb och vips....så funkar allt klockrent. Halvtrasig switch/hubb alltså.

Tack zyberzero, TuXoR och eonic för visat intresse!

Edit: Nu är det samma problem igen. Funkade några dar. Fan jag blir tokig på det här. Varför kommer inte mina utdelade mappar fram?
Edit 2: Kopplar jag in min jätte gamla D-Link DI-604 så kommer mina utdelade mappar fram men har bara internet på en av Filmdatorn eller Mediacentret.
Kopplar jag in min nya Netgear GS108 så kommer jag inte åt mina utdelade mappar men har internet på båda datorerna. Vad är felet med min nya switch?