Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

har pratat med min teknik lärare idag och han föreslog att man kan mäta späningsförändringen på 12v sidan av motorn, alltså mellan batteriet och själva motorn, för när motorn skickar en tändimpuls borde spänningen sjunka under ett väldigt kort ögonblick och iom att det är under 12v blir det lättare att hantera.
känns också som ett bättre val för om man sätter en reflex på svänghjulet får man ju inget värde om den blir smutsig.

Inte för att vara sån nu, men shit vad bökigt.

Är det frågan om att lära sig något, så låt gå för det, men rent praktiskt.. njaeee :>

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Inte för att vara sån nu, men shit vad bökigt.

Är det frågan om att lära sig något, så låt gå för det, men rent praktiskt.. njaeee :>

hela projektet eller att mäta från batteriet?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Vill man nörda till det ännu mer kan man programmera en mikroprocessor såsom AVR eller PIC att läsa av varvtalet på något sätt och sedan kommunicerar man med mikroprocessorn via raspberry pi (eller skippar rapsberry pi helt och hållet).

Har man ändå blandat in logik i det hela så kan man kanske införa varvtalsreglering också, du ställer in önskat varvtal så styr elektroniken motorns gaspådrag för att hålla konstant varvtal vilket kanske kan funka som farthållare? Fast då kanske man hellre styr på hastighet från en GPS med tanke på havsströmmar, vindpåverkan och sådant. Och har man ändå blandat in GPS och dator så kanske man vill ha reglersystem till rodret som håller en viss kurs och följer en viss rutt så får du en autopilot! Skriv in önskad destination och låt båten köra själv.

Här är en variant av varvräknare som kör på reflexprincipen:
http://extremeelectronics.co.in/avr-projects/avr-project-atme...

Kolla lite på elektronikforumet, de har säkert bra tips:
http://www.elektronikforumet.com/

Ja där finns till och med ritning med PIC-processor och mönsterkort:
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?p=892147#p89...

Fast teorin om att man kan mäta pulserna direkt i cigguttaget verkar också stämma:
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?p=864721#p86...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

hela projektet eller att mäta från batteriet?

Att mäta från batteriet. Är rätt säker på att du kommer bli tvungen att filtrera signalen, skulle tippa på att den är ganska duktigt skitig pga kickback från tändspolen och sådant.

Det känns mkt vettigare att köra med en separat pickup som använder en dedikerad signal för det där. Det blir enklare om man kan anpassa signalen efter apparaturen än om man tvingas anpassa apparaturen efter signalen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vill man nörda till det ännu mer kan man programmera en mikroprocessor såsom AVR eller PIC att läsa av varvtalet på något sätt och sedan kommunicerar man med mikroprocessorn via raspberry pi (eller skippar rapsberry pi helt och hållet).

Har man ändå blandat in logik i det hela så kan man kanske införa varvtalsreglering också, du ställer in önskat varvtal så styr elektroniken motorns gaspådrag för att hålla konstant varvtal vilket kanske kan funka som farthållare? Fast då kanske man hellre styr på hastighet från en GPS med tanke på havsströmmar, vindpåverkan och sådant. Och har man ändå blandat in GPS och dator så kanske man vill ha reglersystem till rodret som håller en viss kurs och följer en viss rutt så får du en autopilot! Skriv in önskad destination och låt båten köra själv.

Här är en variant av varvräknare som kör på reflexprincipen:
http://extremeelectronics.co.in/avr-projects/avr-project-atme...

Kolla lite på elektronikforumet, de har säkert bra tips:
http://www.elektronikforumet.com/

Ja där finns till och med ritning med PIC-processor och mönsterkort:
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?p=892147#p89...

Fast teorin om att man kan mäta pulserna direkt i cigguttaget verkar också stämma:
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?p=864721#p86...

Haha jafan varför inte!
nä men autopilot och farthållare behövs inte då båten (en joker 16) kommer gå i en liten sjö bara
hade dock varit roligt att kunna ställa in en kurs så kan man åka vattenskidor utan att någon kör! hade kunnat bli jävligt roligt! (och farligt, men dom har ju en tendens att gå hand i hand )
men att använda en mikroprocessor kan nog vara en bra ide. känns som om man borde få en enklare signal till hallonet då.
tack för länkarna och alla ideer!

Skrivet av kaput:

Att mäta från batteriet. Är rätt säker på att du kommer bli tvungen att filtrera signalen, skulle tippa på att den är ganska duktigt skitig pga kickback från tändspolen och sådant.

Det känns mkt vettigare att köra med en separat pickup som använder en dedikerad signal för det där. Det blir enklare om man kan anpassa signalen efter apparaturen än om man tvingas anpassa apparaturen efter signalen

hur menar du skitig? kan du förklara lite mer vad du menar?

Kom på något som kanske är enkelt att göra. hur dumt är det att sätta en liten magnet på svänghjulet? med tanke på vibrationer och sånt.
tänkte att har man en givare som känner av magnetism kanske man kan få ett säkrare mätresultat än om man har en optisk givare. med tankte på smuts då. dock kanske motorn stör ut magnetismem?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Enklaste borde vara att mäta gaspådraget(med lingivare eller liknande), max gaspådrag ger max varvtal och ingen gas ger noll i varvtal. Sambandet borde var hyfsat linjärt och varvtalet på motorn borde ju svara rätt snabbt mot gaspådraget.

+Inga ingrepp i motorn behöver göras, endast en modifiering av gas-hantaget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mattoys:

Enklaste borde vara att mäta gaspådraget(med lingivare eller liknande), max gaspådrag ger max varvtal och ingen gas ger noll i varvtal. Sambandet borde var hyfsat linjärt och varvtalet på motorn borde ju svara rätt snabbt mot gaspådraget.

+Inga ingrepp i motorn behöver göras, endast en modifiering av gas-hantaget.

Det tråkiga med det är ju att det inte ger ett riktigt värde. Du får ju värden fastän motorn skulle vara av till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Enklaste borde vara att mäta gaspådraget(med lingivare eller liknande), max gaspådrag ger max varvtal och ingen gas ger noll i varvtal. Sambandet borde var hyfsat linjärt och varvtalet på motorn borde ju svara rätt snabbt mot gaspådraget.

+Inga ingrepp i motorn behöver göras, endast en modifiering av gas-hantaget.

det funkar inte så tyvärr. varvet i motorn avgörs inte helt vad man har för gaspådrag. utan även vad man har för propeller på, hur gammal motorn är och säkert andra faktorer också. så att sätta en mätare på gasen funkar inte

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Har hittat den här, den borde väll funka att mäta med? också får man ha en förstärkare som boostar signalen till 5v.
tror ni man kan få den att mäta tänderna på svänghjulet? det fanns någon bild på något liknande i databladet. då behöver man inte ha någon magnet på hjulet.
står dock i databladet på sida 3
"Test Conditions
Air Gap: .040 to .080 in. (1,02 to 2,03 mm)
V Supply: 4.5 to 24 V
RPM: 10 min., 3600 max."
menar dom att den aldrig mäter över 3600 då?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

borde inte en reflex och en gammal laser sensor från en mu med hyfsat hög dpi duga?
tex: ss sensie som har 11000dcpi den borde ju kunna plocka signaler fort?
och eftersom at axeln är rund kommer den inte få signaler utanför den lilla platta reflexen?!
kan kolla lite mer data om musen vid intresse
(har den)

edit: kom på en bonus: den har usb interface....

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr.Azum:

Har hittat den här, den borde väll funka att mäta med? också får man ha en förstärkare som boostar signalen till 5v.
tror ni man kan få den att mäta tänderna på svänghjulet? det fanns någon bild på något liknande i databladet. då behöver man inte ha någon magnet på hjulet.
står dock i databladet på sida 3
"Test Conditions
Air Gap: .040 to .080 in. (1,02 to 2,03 mm)
V Supply: 4.5 to 24 V
RPM: 10 min., 3600 max."
menar dom att den aldrig mäter över 3600 då?

Det står hur de testat sensorn mot en kuggkrans som roterade 3600rpm, sensorn i sig klarar över 100 KHz i switchfrekvens, så det beror på hur fin upplösning du vill ha, man mäter ofta vinklar genom att räkna kuggar/varv då får du fram vinkeln på rotationen, tex om du ska göra ett tändsystem men så avancerat behöver du inte göra det, men däremot kan det vara en fördel med flera nockar att känna av om man ska kunna balansera en roterande axel, sätter du på en sak den reagerar på så blir det obalans, har du flera nockar så går det att balansera det bättre, men pulsfrekvensen från givaren ökar proportionerlig mot antalet nockar och man ska inte gå över 100KHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

borde inte en reflex och en gammal laser sensor från en mu med hyfsat hög dpi duga?
tex: ss sensie som har 11000dcpi den borde ju kunna plocka signaler fort?
och eftersom at axeln är rund kommer den inte få signaler utanför den lilla platta reflexen?!
kan kolla lite mer data om musen vid intresse
(har den)

edit: kom på en bonus: den har usb interface....

hmm.. känns lite bökigt och känns inte som om den kommer klara av miljön innuti en motor. men ska utforska det lite.
ubs interface är inte heller nödvändigt då jag kommer dra det genom gpio portarna för att kunna använda usb:n till annat

Skrivet av mrqaffe:

Det står hur de testat sensorn mot en kuggkrans som roterade 3600rpm, sensorn i sig klarar över 100 KHz i switchfrekvens, så det beror på hur fin upplösning du vill ha, man mäter ofta vinklar genom att räkna kuggar/varv då får du fram vinkeln på rotationen, tex om du ska göra ett tändsystem men så avancerat behöver du inte göra det, men däremot kan det vara en fördel med flera nockar att känna av om man ska kunna balansera en roterande axel, sätter du på en sak den reagerar på så blir det obalans, har du flera nockar så går det att balansera det bättre, men pulsfrekvensen från givaren ökar proportionerlig mot antalet nockar och man ska inte gå över 100KHz.

Ringde och kollade lite med pappa hur man kan göra. han sa att tydligen sitter det redan magneter på svänghjulet, vet dock inte exakt vart dom sitter.
vet inte om det är bra eller dåligt att mäta på kuggarna. borde väll vara lättare att hantera några få signaler istället för dom typ 2000 extra om man mäter på kuggarna

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Denna hallsensor är billigare än den på Elfa. Har ingen aning om den funkar att känna av magneterna på svänghjulet men det känns inte som en omöjlighet.
http://www.electrokit.com/ats177-sip3-hall-effect-sensor-latc...
https://www.sparkfun.com/products/9312

Jag tror på idén att ha en mikroprocessor som interface mellan din givare (vad det nu än blir) och din raspberry pi. En mikroprocessor är lämpad för att mäta snabba förlopp och översätta till digitala signaler som man exempelvis kan läsa av på GPIO-pinnarna eller via UART på raspberry pi. Finns timers, räknare AD-omvandlare och annat roligt inuti dem som kan mäta förloppen snabbt och exakt. Gertboard till raspberry pi innehåller just en AVR-processor för att kunna göra sådana här grejer smidigt. Finns även de som använder Arduino som ju egentligen bara är en AVR-processor med tillhöranda programvarubibliotek för att underlätta programmeringen.

Gertboard: http://www.raspberrypi.org/archives/1734

En annan intressant givare för att stabilisera ditt roder vore väl en kompass?
http://www.electrokit.com/kompassmodul-hmc6352.45271

Eller kan man kanske sätta denna på lämpligt ställe i motorn för att mäta varvtalet?
http://www.electrokit.com/rotationsenkoder-200-p-v-kvadraturu...

Jag gillar verkligen electrokit, de har så roliga prylar man kan bygga saker med. Ibland är de dyra men då får man väl köpa billigare på ebay istället om man orkar vänta en månad på att få grejerna skickade från Kina. Oftast blir det dyrare att bygga något än köpa en färdig grej men det är roligare och mer lärorikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Denna hallsensor är billigare än den på Elfa. Har ingen aning om den funkar att känna av magneterna på svänghjulet men det känns inte som en omöjlighet.
http://www.electrokit.com/ats177-sip3-hall-effect-sensor-latc...
https://www.sparkfun.com/products/9312

Jag tror på idén att ha en mikroprocessor som interface mellan din givare (vad det nu än blir) och din raspberry pi. En mikroprocessor är lämpad för att mäta snabba förlopp och översätta till digitala signaler som man exempelvis kan läsa av på GPIO-pinnarna eller via UART på raspberry pi. Finns timers, räknare AD-omvandlare och annat roligt inuti dem som kan mäta förloppen snabbt och exakt. Gertboard till raspberry pi innehåller just en AVR-processor för att kunna göra sådana här grejer smidigt. Finns även de som använder Arduino som ju egentligen bara är en AVR-processor med tillhöranda programvarubibliotek för att underlätta programmeringen.

Gertboard: http://www.raspberrypi.org/archives/1734

En annan intressant givare för att stabilisera ditt roder vore väl en kompass?
http://www.electrokit.com/kompassmodul-hmc6352.45271

Eller kan man kanske sätta denna på lämpligt ställe i motorn för att mäta varvtalet?
http://www.electrokit.com/rotationsenkoder-200-p-v-kvadraturu...

Jag gillar verkligen electrokit, de har så roliga prylar man kan bygga saker med. Ibland är de dyra men då får man väl köpa billigare på ebay istället om man orkar vänta en månad på att få grejerna skickade från Kina. Oftast blir det dyrare att bygga något än köpa en färdig grej men det är roligare och mer lärorikt.

Tack för tipset om electrokit! ska deffenitivt kolla runt lite där! )
dock är jag lite tveksam på den där givaren, för det första finns det inget vettigt sätt att sätta fast den, sen står det ingenting om vilka frekvenser den klarar av. hittade detta datablad som inte hjälpte mkt.
tror nästan jag besämmer mig för att använda den från elfa. 300 är inte så mkt endå och jag gillar skruvhålet samt att det följer med 0.5m kablar. underlättar en del.
den där kompassen ska jag deffenitivt kolla vidare på, den var nog dock lite väl dyr, blir nog en gammal hederlig från biltema om det blir någon överhuvudtaget
får kolla vidare på gertboarden också, verkar intressant!
men hur svårt är det att göra ett program som skulle kunna räkna ut varven? eller kan man göra det helt med logiska transistorer och sedan bara ha Pin som skriver ut det på en skärm?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

hur menar du skitig? kan du förklara lite mer vad du menar?

Kom på något som kanske är enkelt att göra. hur dumt är det att sätta en liten magnet på svänghjulet? med tanke på vibrationer och sånt.
tänkte att har man en givare som känner av magnetism kanske man kan få ett säkrare mätresultat än om man har en optisk givare. med tankte på smuts då. dock kanske motorn stör ut magnetismem?

Menar att signalen förmodligen kommer vara oren, det kommer ligga massa övertoner/brus på den också, och inte bara den signal du vill ha.

Visst kan du använda en induktiv givare om du vill det. Du kan använda en sådan passivt också, istället för att låta en förbipasserande magnet inducera en puls, så kan du lägga en spänning över den, och mäta induktansen genom den. En förbipasserande järnbit eller liknande kommer ändra induktansen.

Som du föreslår kan obalans bli ett problem. Lösningen på det är förstås att använda två (eller för all del, flera) magneter/järnbitar, som du sätter 180 grader från varandra på hjulet. Det blir ju dessutom fördelaktigt i meningen att du får en mer högupplöst signal att jobba med om du har fler järnbitar/magneter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

det funkar inte så tyvärr. varvet i motorn avgörs inte helt vad man har för gaspådrag. utan även vad man har för propeller på, hur gammal motorn är och säkert andra faktorer också. så att sätta en mätare på gasen funkar inte

Propellerns storlek påverkar inte "steady state" varvtalet, bara responsen. men som sagt vill man ha det mer exakt så får man lösa det på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Propellerns storlek påverkar inte "steady state" varvtalet, bara responsen. men som sagt vill man ha det mer exakt så får man lösa det på annat sätt.

Propellerns stigning påverkar varvtalet, och iom att jag bytt propeller vill jag veta om jag har rätt propeller. det gör man genom att mäta varvtalet. har man en propeller med lite stigning så kommer ju varvtalet öka.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Kom ihåg fel, det är 2 cylindrar inte 3.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Denna hallsensor är billigare än den på Elfa. Har ingen aning om den funkar att känna av magneterna på svänghjulet men det känns inte som en omöjlighet.
http://www.electrokit.com/ats177-sip3-hall-effect-sensor-latc...
https://www.sparkfun.com/products/9312

Jag tror på idén att ha en mikroprocessor som interface mellan din givare (vad det nu än blir) och din raspberry pi. En mikroprocessor är lämpad för att mäta snabba förlopp och översätta till digitala signaler som man exempelvis kan läsa av på GPIO-pinnarna eller via UART på raspberry pi. Finns timers, räknare AD-omvandlare och annat roligt inuti dem som kan mäta förloppen snabbt och exakt. Gertboard till raspberry pi innehåller just en AVR-processor för att kunna göra sådana här grejer smidigt. Finns även de som använder Arduino som ju egentligen bara är en AVR-processor med tillhöranda programvarubibliotek för att underlätta programmeringen.

Tänkte köpa den där Hallsensorn du tipsade om. bara för att testa liksom. sen om den funkar dåligt köper jag den andra
men iom att den bara går ner till 3.5v behöver jag ju en spänningsregulator innan jag skickar in signalen i GPIO porten.
skulle den här fungera för det?

som det ser ut nu kommer jag driva hallsensorn med samma batteri som går till motorn. borde jag då ha en spänningsregulator mellan givaren och batteriet? och ska jag isf gå ner till 5v? eller är det lika bra att ligga kvar på 12v?

har även läst på lite om hallsensorer och om jag förstått det rätt så varierar Output beroende på hur stark magnetism som påverkar sensorn. har jag förstått det rätt?

När det kommer till att använda en mikroprocessor beror det helt på vad som är lättast att programmera. har väldigt begränsade kunskaper inom området. vi startar dock våran programeringskurs på gymnasiet nu efter nyår.
men vad tror du är lättast? att använda en mikroprocessor eller inte? och om, hur ska man koppla då och vad behövs?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

Tänkte köpa den där Hallsensorn du tipsade om. bara för att testa liksom. sen om den funkar dåligt köper jag den andra
men iom att den bara går ner till 3.5v behöver jag ju en spänningsregulator innan jag skickar in signalen i GPIO porten.
skulle den här fungera för det?

som det ser ut nu kommer jag driva hallsensorn med samma batteri som går till motorn. borde jag då ha en spänningsregulator mellan givaren och batteriet? och ska jag isf gå ner till 5v? eller är det lika bra att ligga kvar på 12v?

har även läst på lite om hallsensorer och om jag förstått det rätt så varierar Output beroende på hur stark magnetism som påverkar sensorn. har jag förstått det rätt?

När det kommer till att använda en mikroprocessor beror det helt på vad som är lättast att programmera. har väldigt begränsade kunskaper inom området. vi startar dock våran programeringskurs på gymnasiet nu efter nyår.
men vad tror du är lättast? att använda en mikroprocessor eller inte? och om, hur ska man koppla då och vad behövs?

Jag tror det finns 3,3 Volt ut från raspberry pi? I så fall kanske du med utgången från hallsensorn kan styra en transistor som du kopplar i serie med lämpligt motstånd till 3,3V utgången på raspi och så kör du spänningsdelning till ingången på GPIO. Lite svårt att förklara kanske med om du klurar lite kanske du förstår vad jag menar. Finns väl även 5 Volt ut från raspi som du kan mata hallsensorn med?

Fast egetligen kanske man vill separera detektorn mera från raspin. Kanske kan vara värt att köra med optokopplare istället för transistor för att få en isolation mellan kretsarna. Finns säkert färdiga ic-kretsar man kan koppla in för omvandling av signalnivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tror det finns 3,3 Volt ut från raspberry pi? I så fall kanske du med utgången från hallsensorn kan styra en transistor som du kopplar i serie med lämpligt motstånd till 3,3V utgången på raspi och så kör du spänningsdelning till ingången på GPIO. Lite svårt att förklara kanske med om du klurar lite kanske du förstår vad jag menar. Finns väl även 5 Volt ut från raspi som du kan mata hallsensorn med?

Fast egetligen kanske man vill separera detektorn mera från raspin. Kanske kan vara värt att köra med optokopplare istället för transistor för att få en isolation mellan kretsarna. Finns säkert färdiga ic-kretsar man kan koppla in för omvandling av signalnivåer.

föreslår du att jag ska mata hallsensorn med 3.3v från pin eller att jag ska ha en OCH transistor som matas av Pin och av hallsensorn?
tror det bara blir svårare att köra med 5v från pin. kommer ju behövas en omvandlare i vilket fall som helst. och då känns det lättare att dra från batteriet som sitter bak i båten, nära givaren. istället för att dra från Pin som sitter längst fram.

har även börjat kolla lite på skärmar, tror du denna borde funka? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/124224-deltaco_7_tft-...
också kör man bilden via kompositutgången på Pin. ska ha skärmen till sjökort och visa varvtal, hastighet osv.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

har även börjat kolla lite på skärmar, tror du denna borde funka? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/124224-deltaco_7_tft-...
också kör man bilden via kompositutgången på Pin. ska ha skärmen till sjökort och visa varvtal, hastighet osv.

Protip: den där sortens skärmar kan du köpa mycket billigare från diverse hongkongsiter, gjorde en snabb sökning på dx.com vilken resulterade i ett ganska bra utbud: http://dx.com/s/reverse+camera+monitor

Eventuellt kan du till och med hitta exakt samma skärm som den du funderat på för en bråkdel av priset. Deltacos affärsidé är såvitt jag har sett att rebranda kinagrejer och göra ett prispåslag på några hundra procent.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

föreslår du att jag ska mata hallsensorn med 3.3v från pin eller att jag ska ha en OCH transistor som matas av Pin och av hallsensorn?
tror det bara blir svårare att köra med 5v från pin. kommer ju behövas en omvandlare i vilket fall som helst. och då känns det lättare att dra från batteriet som sitter bak i båten, nära givaren. istället för att dra från Pin som sitter längst fram.

har även börjat kolla lite på skärmar, tror du denna borde funka? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/124224-deltaco_7_tft-...
också kör man bilden via kompositutgången på Pin. ska ha skärmen till sjökort och visa varvtal, hastighet osv.

När du säger det så är det förstås vettigare att mata hallsensorn från båtbatteriet. Men då skulle jag vilja ha en galvanisk isolering mellan sensorn och raspberry pi för att minska risken att något går sönder. Det kan man göra med en optokopplare som i princip är en del som är lysdiod och en annan del (en optotransistor) som påverkas av ljuset från ljusdioden. Dessa båda delar kan kopplas till två olika kretsar som är elektriskt isolerade från varandra. Då tänker jag mig att du matar lysdiodsdelen av optokopplaren från hallsensorn (dubbelkolla om det går att mata ut ström från den som kan driva lysdioden i optokopplaren). Du kommer troligtvis behöva ett motstånd i serie för att begränsa strömmen till lagom nivå. Den andra delen i optokopplaren (optotransistorn) kan man se som en omkopplare som slår till och från beroende på om lysdioden lyser på den. Om du kopplar ett motstånd i serie med optokopplaren på raspi 3,3V utgång kan du koppla GPIO mitt emellan optokopplaren och motståndet så att du får en spänningsnivå som växlar mellan 0 och 3,3 Volt. Detta i teorin alltså, man får väl dubbel och trippelkolla specifikationer på alla komponenter så att man får det att passa ihop.

Sedan får du väl ha ett ganska snabbt program i din raspberry pi som hinner att scanna av GPIO tillräckligt snabbt för att detektera varje puls från hallsensorn. Det är här det möjligen kan bli problem när man kör i ett operativsystem som Linux på raspberry pi som plötsligt kan få för sig att processorn ska jobba med annat en stund. Det är väl lite dit jag vill komma varför det är bra med en mikroprocessor emellan för då kan man göra ett dedikerat program på lägre nivå i mikroprocessorn som sköter om räkning av pulser och så kan man skicka vidare infon exempelvis via UART till raspberry pi så den får varvtalet som en textsträng istället och inte behöver jobba så hårt med själva pulsräkningen själv. Bättre lösa detektering och omvandling i dedikerad hårdvara och så låter man datorn som jobbar på en högre nivå bara samla in informationen för vidare behandling och presentation. Nu är väl i och för sig raspberry pi långt bättre i prestanda än en AVR eller liknande så man skulle ju kunna boota upp direkt i något C-program o och låta raspberry pi agera mikroprocessor men det känns lite som slöseri av resurser. Kanhända det inte är något problem i praktiken, den kanske fixar det ändå genom att läsa av GPIO i en loop i något högnivåspråk under Linux. Man ska ju inte krångla till det om det inte behövs så kör det du tycker verkar enklast och se vad som händer. Kanske inte heller är hela värden om man sabbar raspberry pi, de är inte jättedyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Protip: den där sortens skärmar kan du köpa mycket billigare från diverse hongkongsiter, gjorde en snabb sökning på dx.com vilken resulterade i ett ganska bra utbud: http://dx.com/s/reverse+camera+monitor

Eventuellt kan du till och med hitta exakt samma skärm som den du funderat på för en bråkdel av priset. Deltacos affärsidé är såvitt jag har sett att rebranda kinagrejer och göra ett prispåslag på några hundra procent.

okej tack för tipset! tänkte inte nödvändigtvis köpa den där, va bara den jag hittade först som verkade lämplig

Skrivet av ronnylov:

När du säger det så är det förstås vettigare att mata hallsensorn från båtbatteriet. Men då skulle jag vilja ha en galvanisk isolering mellan sensorn och raspberry pi för att minska risken att något går sönder. Det kan man göra med en optokopplare som i princip är en del som är lysdiod och en annan del (en optotransistor) som påverkas av ljuset från ljusdioden. Dessa båda delar kan kopplas till två olika kretsar som är elektriskt isolerade från varandra. Då tänker jag mig att du matar lysdiodsdelen av optokopplaren från hallsensorn (dubbelkolla om det går att mata ut ström från den som kan driva lysdioden i optokopplaren). Du kommer troligtvis behöva ett motstånd i serie för att begränsa strömmen till lagom nivå. Den andra delen i optokopplaren (optotransistorn) kan man se som en omkopplare som slår till och från beroende på om lysdioden lyser på den. Om du kopplar ett motstånd i serie med optokopplaren på raspi 3,3V utgång kan du koppla GPIO mitt emellan optokopplaren och motståndet så att du får en spänningsnivå som växlar mellan 0 och 3,3 Volt. Detta i teorin alltså, man får väl dubbel och trippelkolla specifikationer på alla komponenter så att man får det att passa ihop.

Sedan får du väl ha ett ganska snabbt program i din raspberry pi som hinner att scanna av GPIO tillräckligt snabbt för att detektera varje puls från hallsensorn. Det är här det möjligen kan bli problem när man kör i ett operativsystem som Linux på raspberry pi som plötsligt kan få för sig att processorn ska jobba med annat en stund. Det är väl lite dit jag vill komma varför det är bra med en mikroprocessor emellan för då kan man göra ett dedikerat program på lägre nivå i mikroprocessorn som sköter om räkning av pulser och så kan man skicka vidare infon exempelvis via UART till raspberry pi så den får varvtalet som en textsträng istället och inte behöver jobba så hårt med själva pulsräkningen själv. Bättre lösa detektering och omvandling i dedikerad hårdvara och så låter man datorn som jobbar på en högre nivå bara samla in informationen för vidare behandling och presentation. Nu är väl i och för sig raspberry pi långt bättre i prestanda än en AVR eller liknande så man skulle ju kunna boota upp direkt i något C-program o och låta raspberry pi agera mikroprocessor men det känns lite som slöseri av resurser. Kanhända det inte är något problem i praktiken, den kanske fixar det ändå genom att läsa av GPIO i en loop i något högnivåspråk under Linux. Man ska ju inte krångla till det om det inte behövs så kör det du tycker verkar enklast och se vad som händer. Kanske inte heller är hela värden om man sabbar raspberry pi, de är inte jättedyra.

Förstår inte riktigt vad jag tjänar på att ha en optokopplare. låter ju bättre att ha en spänningsreglerare då.
är helt med på ditt tänk med mikroprocessorn nu. låter väldigt vettigt att ha en nu iom att Pi:n ska göra massa andra saker som gps-hantering, generera kartor etc etc.
hur menar du med att läsa av GPIO i en loop?
nä jättedyra är dom inte men tar ett tag att få en vad jag förstått

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Varför mäter du inte bara antal tändingar? Detta borde ju helt klart vara det lättaste, eftersom Rasberry PI har flera programerbara I/O om jag inte minns fel, så borde det vara relativt lätt att skriva få det att fungera eftersom du endast behöver 1 input. Och jag tror knappast att det kommer att finnas stora störningar, kan hända några peaks men dessa borde inte vara några problem att filtrera bort. Borde ju vara 1/1 i ratio alltså 1000 tändningar/min är 1000 Varv/min.

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Varför mäter du inte bara antal tändingar? Detta borde ju helt klart vara det lättaste, eftersom Rasberry PI har flera programerbara I/O om jag inte minns fel, så borde det vara relativt lätt att skriva få det att fungera eftersom du endast behöver 1 input. Och jag tror knappast att det kommer att finnas stora störningar, kan hända några peaks men dessa borde inte vara några problem att filtrera bort. Borde ju vara 1/1 i ratio alltså 1000 tändningar/min är 1000 Varv/min.

har varit inne på det också men det svåra är att få till rätt spänning. raspberryns gpio klara ju bara 3.3v och om man ska mäta från tändkablarna snackar vi typ 25KV. och om man sätter en spole på tändkabeln för att mäta induktansen så är det svårarare att planera. såvitt jag vet går det inte att räkna ut vilken spänning man kommer få så då måste man in i motorn med spole och multimeter och linda tills man får 3.3v.
har ju även varit inne på att mäta spänningsfallet mellan batteriet och motorn men det blev för komplicerat även det.

har kommit fram till att en Hallsensor på (nukommerjaginteihågvaddetheterHjulet) blir lättast.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

har varit inne på det också men det svåra är att få till rätt spänning. raspberryns gpio klara ju bara 3.3v och om man ska mäta från tändkablarna snackar vi typ 25KV. och om man sätter en spole på tändkabeln för att mäta induktansen så är det svårarare att planera. såvitt jag vet går det inte att räkna ut vilken spänning man kommer få så då måste man in i motorn med spole och multimeter och linda tills man får 3.3v.
har ju även varit inne på att mäta spänningsfallet mellan batteriet och motorn men det blev för komplicerat även det.

har kommit fram till att en Hallsensor på (nukommerjaginteihågvaddetheterHjulet) blir lättast.

Finns ju spänningsregulatorer, eller bygga upp något med operationsförstärkare som ger ut en digital signal. Te.x så att den vid tändning ger ut 5v.

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Finns ju spänningsregulatorer, eller bygga upp något med operationsförstärkare som ger ut en digital signal. Te.x så att den vid tändning ger ut 5v.

jo det går ifs men då blir det ju lika svårt som att använda sig av en hallsensor. om inte svårare. så tror jag håller mig till planen nu

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden lite! när lönen kommer, den 25, ska det handlas grejer! det jag hade tänkt mig var en Arduino leonardo som ska få agera varvtalsräknare. den skickar sedan en textfilsliknande signal till Pin som printar på skärmen. sen behöver jag en hallsensor. har bestämt mig för att mäta magneterna på svänghjulet med en ATS177. det jag undrar över äv vad jag behöver utöver det? hur är det med spänningsregulatorer? fördel om allt finns på elektrokit.com

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det är bra om spänningen är stabil, jag vet inte hur "snygg" den är direkt på motorn, men helt stabilt dc är det nog inte, så nån form av regulator och kanske även nått filter så att bara dc kommer igenom kan behövas, det kan nog även vara krävas skärmade lådor om elektroniken ska vara nära motorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.