Permalänk
99:e percentilen

Hur gör man snabel-a?

Vi har försökt allt nu, men vi kan fortfarande inte göra ett vanligt enkelt snabel-a i terminalen på vår Ubuntu Server, vilket innebär att vi inte kan fortsätta arbeta på vårt projektarbete. Vi måste göra detta.

Mer utförligt:

Ubuntu Server körs virtuellt i VirtualBox under Windows 7. Det går inte att ansluta med SSH. (Det står Connection established men inget mer händer.) Det går inte att köra kommandona vi behöver köra i Webmin. (Sidan bara laddar i evighet.)

Alt Gr + 2: Händer ingenting.
Shift + 2: Händer ingenting.
Ctrl + Alt + 2: Händer ingenting.

Det går att göra snabel-a i Notepad på host-OS. Ändrar man till engelsk tangentbordslayout blir ÅÄÖåäö = {":['; både i Notepad och Ubuntu, precis som förväntat. Snabel-a funkar ändå inte.

Dold text

Snälla, finns det någon här som vet hur man gör ett snabel-a?

EDIT: Det går att ansluta med SSH, så det bör gå att lösa det. Men det hade ändå varit fint att kunna göra snabel-a lokalt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Prova

sudo apt-get update sudo apt-get install debconf sudo dpkg-reconfigure locales

Så kan du ställa in svenska där. Annars är det säkert något problem med Virtualbox. Fanns en bugg i en urgammal version.. Provat copy-paste?

Annars installera openssh-server (även om det verkar som att det inte är det som är problemet)

sudo apt-get install openssh-server

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

För att skippa inputlagret helt och hållet (låter som att det är några knasigheter i någon setup någonstans, men det är ett annat problem), så kan man i Bash köra:

$ echo root$(printf '\u0040')localhost root@localhost

(se även `man echo` om det handlar om andra teckenkodningar än UTF-8 i ert fall).

I ert fall så är ni i MySQL-tolken. Smidigast är att på förhand öppna t ex Vim, skriva era SQL-kommandon, lägga till @ genom Ctrl+V u0040 och därefter köra denna textfil som input till MySQL. Se Executing SQL Statements from a Text File.

Notera att ni även kan köra kommandot `edit` i MySQL-tolken för att direkt öppna en texteditor för att redigera ett kommando (kör `help` i MySQL-tolken för en lista på vad man kan göra). Vilket program som öppnas beror på vad som är definierat i sessionsvariabeln EDITOR.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

ni kanske kan sätta i det med ascii annars? alt+64

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Alt codes är väldigt användbara i dessa fall. Googla upp vilket tecken du vill få in och vilken motsvarande altvode den har. Samma som "Otur" sade men lite mer utförligt xD

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk

...Linux är nog inget för mig!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Har du testat med bara Alt+2? (precis som alt gr + 2 osv)

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

...Linux är nog inget för mig!

Har garanterat mer med kombinationen Windows 7 + VirtualBox + Linux att göra än bara Linux.

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av CryingFreeman:

Prova

sudo apt-get update sudo apt-get install debconf sudo dpkg-reconfigure locales

Så kan du ställa in svenska där. Annars är det säkert något problem med Virtualbox. Fanns en bugg i en urgammal version.. Provat copy-paste?

Annars installera openssh-server (även om det verkar som att det inte är det som är problemet)

sudo apt-get install openssh-server

Skrivet av phz:

För att skippa inputlagret helt och hållet (låter som att det är några knasigheter i någon setup någonstans, men det är ett annat problem), så kan man i Bash köra:

$ echo root$(printf '\u0040')localhost root@localhost

(se även `man echo` om det handlar om andra teckenkodningar än UTF-8 i ert fall).

I ert fall så är ni i MySQL-tolken. Smidigast är att på förhand öppna t ex Vim, skriva era SQL-kommandon, lägga till @ genom Ctrl+V u0040 och därefter köra denna textfil som input till MySQL. Se Executing SQL Statements from a Text File.

Notera att ni även kan köra kommandot `edit` i MySQL-tolken för att direkt öppna en texteditor för att redigera ett kommando (kör `help` i MySQL-tolken för en lista på vad man kan göra). Vilket program som öppnas beror på vad som är definierat i sessionsvariabeln EDITOR.

Skrivet av Otur:

ni kanske kan sätta i det med ascii annars? alt+64

Skrivet av henke_92:

Alt codes är väldigt användbara i dessa fall. Googla upp vilket tecken du vill få in och vilken motsvarande altvode den har. Samma som "Otur" sade men lite mer utförligt xD

Skrivet av Ayrin:

Har du testat med bara Alt+2? (precis som alt gr + 2 osv)

Tack så mycket för hjälpen, allihop! Alt code funkade bra. Borde jag provat tidigare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av CryingFreeman:

Har garanterat mer med kombinationen Windows 7 + VirtualBox + Linux att göra än bara Linux.

...Datorer är nog inget för mig!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

AltGr 2 precis som vanligt har alltid funkat för mig. Jag tror snarare det är något med inställningarna för svenskt tangentbord som har blivit fel. Funkar åäö eller strular det också?

Permalänk
Medlem

Tror anledning till att det inte funkade som vanligt (Alt Gr + 2 ifall man har svensk layout) var för att VirtualBox använder Alt Gr som en modifier, knapptryckningen fastnar alltså i VirtualBox ^^
Ändra till engelsk layout på tangentbordet (i Ubuntu då) och kör på Shift+2 (Y)

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk

Prova att installera guest additions.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funkar för mig men har för mig jag kör på desktop versionen av ubuntu på min server.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

:EDIT:
DUMMA MIG... Idiot jag är som inte läser hela TS inlägg. *facepalm*

Shift + 2 funkar om man vill skriva snabela@ vid engelsk tangentbordlayout.

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZnaxQue:

:EDIT:
DUMMA MIG... Idiot jag är som inte läser hela TS inlägg. *facepalm*

Shift + 2 funkar om man vill skriva snabela@ vid engelsk tangentbordlayout.

Misstag händer den bäste.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.