Vad är fördelarna med betald Spotify ?

Permalänk

Vad är fördelarna med betald Spotify ?

Man kan ju ladda ner Spotify gratis och lyssna på alla låtar utan att betala. Enda är väl att det är reklam mellan låtarna ? Vad tjänar man på att betala för Spotify igentligen ?

Permalänk
Medlem

Gratis = reklam
unlimited = ingen reklam
premium = Tillgängligt offline + tillgängligt i mobil+surfplatta+tv etc

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

kan också välja bättre ljudkvalitet på premium versionen.

Citat:

Desktop: Streaming is normally at 160 kbps. Premium subscribers can enable higher bit rate streaming at 320 kbps from the Preferences menu.

Mobile: Normal quality is 96 kbps. High quality is 160 kbps. Extreme quality is 320 kbps.

Permalänk
Medlem

Jag använder Premium, förutom att du slipper reklam kan du lyssna på dina playlistor offline om du lägger på den funktionen (musiken laddas ner på din hårddisk krypterat, bara spotify kan spela dem), du streamar i 320 kbps (high quality streaming i options), och så förstås tillänglighet på alla dina apparater.

Dessutom finns det ytterligare en begränsning på gratis versionen - du har bara 30 timmar i månaden tid att lyssna, efter det får du vänta på månadsbyte om det har överskridits.

Permalänk
Medlem

Spotify i mobilen och ingen reklam.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Man kan faktiskt gå in på Spotify.com och läsa själv. Det går snabbare än att posta en tråd om det här på Swec faktiskt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Dessutom finns det ytterligare en begränsning på gratis versionen - du har bara 30 timmar i månaden tid att lyssna, efter det får du vänta på månadsbyte om det har överskridits.

30?! Jag har 10.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Du stöder spotify med pengar,inte precis gratis att driva en musiktjänst,dessutom slipper man irreterande reklam som sagt.

Permalänk
Inaktiv

Sen finns ju grooveshark.com också, gratis i webbläsaren, ingen reklam men någon banner kan synas vid sidan då o då, eller hela tiden, har ingen koll.
Man får dock betala för att få tillgång via mobilen, men det har jag inte testat.

Spotify med reklam är ju omöjligt att använda.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Premium då jag använder Extreme Quality för att normal låter verkligen skit, speciellt om du höjer volymen lite om du har ett ordentligt ljudsystem i bilen som jag t. ex. har.

Permalänk
Medlem

Kör du Normal vs Extreme quality i ett par PC högtalare för 299:- så hör man inte direkt skillnad.

Personligen när jag kört ut det hela i en HRT DAC till en bra stereo så är Normal helt olyssningsbart när man väl hört Extreme.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Sen finns ju grooveshark.com också, gratis i webbläsaren, ingen reklam men någon banner kan synas vid sidan då o då, eller hela tiden, har ingen koll.
Man får dock betala för att få tillgång via mobilen, men det har jag inte testat.

Grooveshark är väldigt jobbigt att använda, fullt med kopior av alla låtar och album så ska man lyssna på något måste man i förväg manuellt plocka ut alla låtar som hör till ett album och lägga dem i en spellista.
Jag fick Grooveshark premium i ett år när jag skänkte pengar till Japan efter tsunamin och att gå från det till spotify premium var en enorm förbättring.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Man kan faktiskt gå in på Spotify.com och läsa själv. Det går snabbare än att posta en tråd om det här på Swec faktiskt.

Du tar bara upp onödig plats med att skriva en sådan dum sak, blir mera att läsa tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tycker Wimp är bättre än spotify när det gäller utbudet av låtar och vad som är nytt samt så tycker jag 256 AAC låter bättre än spotify:s 320. Bara som exempel, Wimp har nu en special skiva med Paul Mccartney:s solo låtar som jag sitter och lyssnar på, äckligt bra låtar.

Medan spotify vinner enbart på offline och UI.

Hur som helst det som skiljer mellan att betala och inte betala om vi skall diskutera om spotify så är det att gratis versionen innehåller reklam mellan varje 2:a eller 3:e låt vilket man tröttnar på i längden eftersom det är samma reklam som repeteras. Medan i Premium versionen får man högre kvalitet, kan hantera offline lista och slipper reklamen och kan spela låtarna hur många gånger du än vill. För i tiden innan spotify blev känt så kunde man lyssna på hur mycket man ville med gratis versionen och sedan infördes det restriktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Har kört grooveshark premium via mobilen och så, och appen var tyvärr värdelös, ingen struktur och den krascha ofta. Grooveshark i webläsaren var också lite krångligt.

Kör spotify unlimited, räcker för mig då jag alltid är hemma eller i skolan, och skolan ligger bara 10 minuter med cykel bort ^^

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem

Köra i mobilen i offline mode om man flyger eller kör bil där det är dålig täckning är perfekt.
Jag har också en spellista som min fru "äger" som är tillgänglig offline i hennes mobil. Hon uppdaterar den ibland så den synkar och sedan kör hon spotify i offline mode i mobilen och hemma medans jag lyssnar streamat på jobbet tex. Perfekt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av punchline82:

Man kan ju ladda ner Spotify gratis och lyssna på alla låtar utan att betala. Enda är väl att det är reklam mellan låtarna ? Vad tjänar man på att betala för Spotify igentligen ?

Fördelarna är massor, synka offline filer, hög kvalité (bitrate) i gratisversionen har du låg kvalite, köra spotify i mobilen, synka låtar till mobilen osv osv.

Permalänk
Medlem

Vart hittar ni alla Extreme inställningen? Inne på preferences är det högsta jag hittar "High quality streaming"?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Vart hittar ni alla Extreme inställningen? Inne på preferences är det högsta jag hittar "High quality streaming"?

Har för mig det är i mobil appen som de menar med extreme.

Permalänk

Spotify free är väl dessutom tidsbegränsad? Innan jag skaffade premium nyligen så fick jag bara lyssna på musik 10h i månaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Tycker Wimp är bättre än spotify när det gäller utbudet av låtar och vad som är nytt samt så tycker jag 256 AAC låter bättre än spotify:s 320. Bara som exempel, Wimp har nu en special skiva med Paul Mccartney:s solo låtar som jag sitter och lyssnar på, äckligt bra låtar.

Medan spotify vinner enbart på offline och UI.

Hur som helst det som skiljer mellan att betala och inte betala om vi skall diskutera om spotify så är det att gratis versionen innehåller reklam mellan varje 2:a eller 3:e låt vilket man tröttnar på i längden eftersom det är samma reklam som repeteras. Medan i Premium versionen får man högre kvalitet, kan hantera offline lista och slipper reklamen och kan spela låtarna hur många gånger du än vill. För i tiden innan spotify blev känt så kunde man lyssna på hur mycket man ville med gratis versionen och sedan infördes det restriktioner.

Problemet är bara att vimp klient är adobe air baserad och sådan skit att det spelar ingen roll hur bra utbud de har. Den går knappt använda på en dator och på mobilen går det åt helvete ännu mer (drar mycket mer batteri, ostab som bara den och så vidare).

Permalänk
Medlem

Har spotify premium så jag kan lyssna på musik när jag jobbar.
Offline listor då jag inte har teckning i verkstaden.

Även Offlinelistor till bilen då jag pendlar mycket.

Bara fördelar för min del

Permalänk
Medlem

Förr var det även så att man max kunde lyssna på varje låt 5 ggr. Vet dock inte om det fortfarande finns kvar.

För övrigt tycker jag personligen att det lätt är värt att skaffa premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Problemet är bara att vimp klient är adobe air baserad och sådan skit att det spelar ingen roll hur bra utbud de har. Den går knappt använda på en dator och på mobilen går det åt helvete ännu mer (drar mycket mer batteri, ostab som bara den och så vidare).

Kör enbart stream hemma medan ute på stan kör jag egna låtar med Ipod. Har inget emot Adobe air. Adobe air fungerar bättre än Adobe flash och adobe reader. Som sagt alla väljer det dem gillar. Wimp fungerar utmärkt på datorn och mycket har förändrats sedan sist. Jag hade också samma fördomar mot wimp en gång i tiden. Sedan tycker jag Spotify har bara blivit värre sedan starten. Det var mycket bättre när det var ett litet projekt som ingen visste något om. Sedan det jag tycker är bra med Wimp är att det låter mer renare än spotify. Spotify känns mer som att det låter enbart högt, svårt att förklara hur jag ser på det hela. ACC standarden låter lite annorlunda än det vanliga 320 formatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Har för mig det är i mobil appen som de menar med extreme.

Jag har en lumia 800, där står det inget med Extreme. Kanske är annorlunda med iPhone/Android?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Jag har en lumia 800, där står det inget med Extreme. Kanske är annorlunda med iPhone/Android?

Har också en lumia, och har inte heller nåt extreme. Men tänk på att windows phone-appen i princip är övergiven, senaste uppdatering var i november 2011 :/ så det kan mycket väl vara något som tillkommit till iphone/android

Btw så kikade jag in på spotifys hemsida, och oj vad svårnavigerad den har blivit. Visst är framsidan snygg, men det tog ett bra tag att leta fram vilka bitrates som erbjuds till mobila enheter

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

30?! Jag har 10.

Isåfall har det ändrat sedan jag uppgraderade till premium, eller så skiljer det mellan Sverige och Finland.

Permalänk

Så Sporify Premium gör inte så låtarna blir av bättre kvalité eller streamar i högre kvalité? Detta är jämfört med gratis verisionen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Grooveshark finns gratis som app till android men heter då Groovemobile, UI är dock dåligt och ljudkvalitén är minst sagt tveksam på en del låtar...
Funkar i absolut nödfall då man inte orkar med youtube genom mobilen.

Visa signatur

FD Torrent Compact | Corsair RM850x | Gigabyte Z790 | Intel Core i9 13900K | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 | Radeon RX 9070 XT Taichi | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billström:

Så Sporify Premium gör inte så låtarna blir av bättre kvalité eller streamar i högre kvalité? Detta är jämfört med gratis verisionen då.

Jo du får högre ljudkvalite med premium,sen så är det bara högre bitrate om låtarna är söndermastrade på grund av loudnesswar så hjälper det knappast.