Blir det verkligen så mycket bättre ljud med ljudkort?

Permalänk
Medlem

Blir det verkligen så mycket bättre ljud med ljudkort?

Hejsan igen.
Jag har alltid kört mitt ljud genom moderbordet.Jag har ett 5.1 system samt corsairs 1500 headset. Jag tycker att basen är bra och ljudet i hörlurarna är utmärkt men hur mycket skillnad blir det med ett ljudkort? vill inte slösa 1000kr på något som knappt gör skillnad.

Svår fråga men om ni skulle ge 1-10 på skillnad och kanske vad som blir bättre så skulle det uppskattas!

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Från mitt inbyggda på moboet till ett asus essence stx så skulle jag säga att skillnaden är 7. Klarare ljud inget sprak och sånt samt mickfrofon låter bättre etc. Har dock väldigt dyrt ljudsystem överlag sedan men det är vad jag tycker iaf.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Klart det blir bättre med ett ljudkort. Men jag är inte så kräsen så jag kör som du genom moderkortet.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

Om du själv tycker ljudet är bra finns det väl ingen anledning att uppgradera? Verkar ju inte som att det är några problem varken med högtalare eller hörlurar för dig.

Jag har ett ljudkort för att jag sysslar med musikinspelning och redigering, och behöver bättre ASIO-drivrutiner för inspelning, samt ingångar för gitarr och mikrofon.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att skillnaden är enorm. Speciellt om det används i kombination med bra förstärkare och BRA headphones, inte gaming headsets nu utan headphones.
Upplevelsen är dock som med det mesta ytterst personlig, vissa märker stor skillnad, andra ingen alls.

Permalänk
Medlem

Varför jag fick skaffa ljudkort var för att moderkortet fuckade upp BF BC2. Så när jag då avinstallerade och satte in ett externt så fungerade allt. Just nu har jag hoppat tillbaka till moderkortet. (köpt ett nytt) för att jag inte får till intställningarna på externa.

Skillnaden är väl om du har ett tyngre bioljud hemma. Riktig receiver då kan externa ljudkortet komma väl till pass. Mitt fall så ligger mobo på gränsen om jag drar på.

Men som andra säger, vissa märker skillnad andra inte. Funkar det så kör på det. Dumt att köpa om man inte vet om det man behöver.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Ja, men kanske inte på dina lurar då dessa är helt ärligt för dåliga och kommer vara den svagaste länken.
Jag märker extrem skillnad med mina bx5d2 och fiio e10 och mina hd25-1 II

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Tummregel kan väl vara att du behöver inte ha bättre ljudkort än du har högtalare och vice versa:) Den gyllene regeln: vet du inte om du bör/varför du uppgraderar datorn så ska du inte göra det.

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det beror på vad du har för saker i övrigt, har du ett par tungdrivna hörlurar så blir skillnaden större jämfört med några som inte är tungdrivna, tex.

Sen är det väldigt individuellt som någon sa, vissa märker stor skillnad, vissa gör det inte.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem

Jag fick ett sjukt lyft i ljudkvalité och tryck.
Säger väl en 8+ baguetter av 10 möjliga.

Permalänk
Medlem

Jag märker en skillnad med mina dedikerade och interna ljudkort. Den är inte enorm men stor nog för att göra en skillnad i ljudkänslan för längre lyssningspass. Jag har en creative xtremegamer och genom vardaglig användning kan jag inte använda det integrerade ljudkortet eller min macbook pro för att lyssna på musik. Det integrerade ljudkortet och ljudet från macbooken är inte lika tillfredsställande som den dedikerade. Detta hade jag i för sig inte känt om jag inte hade haft det dedikerade ljudkortet alla dessa år.

Jag har inte en high-end dedikerad ljudkort, den är därför inte hårdvaruaccelererad liksom de dyrare varianterna, men min åsikt är att det är endast värt att köpa ett dedikerad ljudkort om du är en musikenthusiast och behöver fler anslutningar än den integrerade ljudkortet har eller en professionell spelare med en massa pengar. Det är mer värt pengarna att spendera tusenlappen eller tvåtusenlappen på bättre grafikkort eller CPU, om du inte redan har overkill-komponenter. Jag köpte endast min då jag redan hade de "best bang for the buck" komponenter i sin tid och hade pengar över att köpa något extra, samt för att jag fick ett headset med ljudkortet. Ljudkortet hjälpte en väldigt stor del med counter-strike, men det slutade där.

För de flesta spel ger jag det en 4/10.
För enthusiastisk musik är det ett måste med ett high-end ljudkort(9/10). För en vardaglig musiklyssnare 1/10.

Här är ljudkortet jag använder och recencerar enligt denna. Jag kan inte tala för de dyrare ljudkorten.
http://www.dustinhome.se/product/5010110081/creative-sound-bl...

Lite stavningsfel fixade. :)
Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Hejsan igen.
Jag har alltid kört mitt ljud genom moderbordet.Jag har ett 5.1 system samt corsairs 1500 headset. Jag tycker att basen är bra och ljudet i hörlurarna är utmärkt men hur mycket skillnad blir det med ett ljudkort? vill inte slösa 1000kr på något som knappt gör skillnad.

Svår fråga men om ni skulle ge 1-10 på skillnad och kanske vad som blir bättre så skulle det uppskattas!

Skillnaden för ditt headset blir 0, eftersom det är anslutet via USB, och använder sitt egna inbyggda ljudkort.

Skillnaden för ditt 5.1-system kan bli allt mellan 1 och 10. Vad är det för system?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

det beror precis på vad som kopplas in skulle jag säga och din grad av hörselskada om du komemr höra någon större skillnad.

har du ett system som använder optisk/coax anslutning spelar det ingen roll då de har en avkodare inbyggt i högtalarna och tar endast emot en digital signal från datorn som är exakt samma oavset vilket ljudkort det kommer ifrån.

även billigare analoga ljudsystem brukar vara helt meningslöst att kosta på ljudkort då de ändå har för dåliga element som ändå inte kan dra nytta av det där extra som ett dyrt ljudkort kan klämma fram.

det bästa är att hitta ett balanserat system.

personligen anser jag att generellt kan ljudkortet motsvara ungefär 20% av högtalarkostnaden.

och för headset/lurar kan man köra ungefär 70% ljudkorts pris.

dvs för att motivera ett ljudkort på över 1000:- så ska du iaf ha högtalare för ca 4000-5000:- eller headset/lurar ca 1000-1500:-.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Skillnaden för ditt headset blir 0, eftersom det är anslutet via USB, och använder sitt egna inbyggda ljudkort.

Skillnaden för ditt 5.1-system kan bli allt mellan 1 och 10. Vad är det för system?

Läs det fetmarkerade ovan.

Jag provade mitt 5.1 system med både mitt inbyggda Realtek-ljud och med mitt Asus Xonar DG (prislapp på ca 250 spänn) och jag kunde inte höra någon skillnad alls. För 5.1 skulle jag lägga pengarna på en hemmabioreciever istället och skicka ljudet digitalt via HDMI till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Hejsan igen.

Som tidigare skribenter påpekat så kommer ditt usb-anslutna headset inte påverkas.
Om du har kopplat ditt surround via optisk eller koaxial S/PDIF kommer det inte påverkas av nytt ljudkort heller.
Det är bara om du kör på analoga signaler ut från ljudkortet som det gör nytta med ett bättre kort (eller om du behöver fler/andra anslutningmöjligheter)

Permalänk
Medlem

Jag kör med Beyerdynamic MMX 300 och ett Asus Xonar Essence STX. Samt lyssnar på högkvalitativa flacs 9 gånger av 10.

Skillnaden mot det inbyggda ljudkortet på moderkortet (och eller laptopen) är marginell - även med andra headset ifrån exempelvis Sennheiser (i högre prisklasser). Visst finns det en skillnad, men för mina öron handlar det mer om en vanesak.

Jag uppskattar den kvalité som mitt ljudkort levererar, men i ärlighetensnamn hade jag lika väl kunnat vara utan!

Permalänk
Medlem

Jag hade väldigt irriterande problem med statiska biljud på det integrerade ljudkortet. Ett billigt Asus Xonar D1 löste detta med glans.
Jag upplever även att ljudet överlag blev ett snäpp vassare. Har dock svårt att avgöra huruvida detta är ren placeboeffekt eller inte eftersom varken högtalarna eller headsetet är något att skryta över.
Hur som helst var det värt 500kr för att slippa höra konstant sprak i bakgrunden.

Men jag, som många andra här ovan, tvivlar på att detta är något du behöver investera i om du upplever att ljudet redan är utmärkt.

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Det beror på vad för övrig ljudutrustning du har. Man kan säga att det inte är värt att byta förrän man har nått en viss mängd kvalité i sina hörlurar/monitorer/osv osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blir grym skillnad. På vilka högtalare som helst.
Realtek vet inte hur man gör ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Som tidigare skribenter påpekat så kommer ditt usb-anslutna headset inte påverkas.
Om du har kopplat ditt surround via optisk eller koaxial S/PDIF kommer det inte påverkas av nytt ljudkort heller.
Det är bara om du kör på analoga signaler ut från ljudkortet som det gör nytta med ett bättre kort (eller om du behöver fler/andra anslutningmöjligheter)

Så det finns inga ljudkort med optisk eller koaxial s/pdif menar du?

sigh

Permalänk
Inaktiv

Den största skillnaden du kommer att märka av är att det finns mycket fler inställningsmöjligheter, såsom virtuellt surround etc

Permalänk
Skrivet av lang666:

sigh

Så ljudkorten påverkar dom optiska eller koaxiala s/pdif-strömmarna som går igenom dom menar du?

sigh

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Ingen större skillnad om man har medioker kringutrustning, men ju dyrare saker du har ju mer tjänar du på att ha ett bra ljudkort.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

sigh

Se svar nedan, kunde inte sagt det bättre själv.

Skrivet av n_sandstrom:

Så ljudkorten påverkar dom optiska eller koaxiala s/pdif-strömmarna som går igenom dom menar du?

sigh

Tack!