Optiska läsare på utgång i datorindustrin

Permalänk
Medlem

Många som säger att formatet är dött men enligt undersökningen verkar det bara vara 1/5 som inte behöver den alls. Tycker det är synd att döda ett format som 4/5 av oss använder, framför allt när en optisk enhet kostar så lite. Sen är jag kanske bara en bakåtsträvare, har ju även floppy på min maskin men så använder jag även den ibland (så sent som i helgen faktiskt).

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BadArg:

Många som säger att formatet är dött men enligt undersökningen verkar det bara vara 1/5 som inte behöver den alls. Tycker det är synd att döda ett format som 4/5 av oss använder, framför allt när en optisk enhet kostar så lite. Sen är jag kanske bara en bakåtsträvare, har ju även floppy på min maskin men så använder jag även den ibland (så sent som i helgen faktiskt).

När CD kom så skulle de revolutionera och vinyl skulle försvinna...det säljs vinylskivor mer än någonsin idag och de flesta släpper musik på vinyl för att det är ett bättre format för musik...så man ska inte säga att något är dött bara för att en liten grupp inte använder det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Riktigt tråkig utveckling tycker jag. Tycker att det är en helt annan känsla med att ha cd och dvd-skivor, fysiska produkter känns mer på riktigt än att bara ladda hem och strömma.

USB minne kanske

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asprarn:

USB minne kanske

Det är inte bra i alla avseenden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Inaktiv

Ni som inte använder optiska medium och läsare och lever era liv digitalt med nedladdningar, streamningar och gud vet allt och tycker det är skönt att optiska läsare kommer försvinna. Jättekul och bra för er (jätte sarkastisk röst) och det skulle inte förundra mig alls om det är ni duktiga personer som kommit på idén med att ta bort optiska läsare och medium från marknaden inom en snar framtid.

Hur skulle det kännas om vi tog bort ert internet så ni inte kunde ladda ner och streama, skulle bli ett jäkla kackel. Skulle tycka det var riktigt skönt och bara njuta av och se er lida.

Nä skämt åsido, visa lite respekt. Ni pratar som ni har förstånd till.

"Öhh CD-DVD-läsare kommer inte in i mitt hus för det är 00-tal, bla bla bla"

Permalänk
Inaktiv

Prylar som ändå är bra att ha när olyckan är framme?

Jag tycker att det ska bli kul med en riktig solstorm.. (neh, egentligen inte.. ).

Permalänk
Skrivet av reboot:

Prylar belagda med köpförbud i hemmet: tjocktv, scartsladdar och CD/DVD-läsare. Så 00tal.

För min del är det köpförbud på HDD också.
512 GB SSD är billigt enligt mig och jag behöver inte mer än 512 GB.

Permalänk
Inaktiv

vill äga fysiska skivan, med spel, film eller musik. vilken dag som helst kan digitala tjänster försvinna, och din musik, film, bok samling rycker med. Amazon har get sig själv friheten och ta bort redan köpa digitala böcker och musik utan förvarning, eller återbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Ni som inte använder optiska medium och läsare och lever era liv digitalt med nedladdningar, streamningar och gud vet allt och tycker det är skönt att optiska läsare kommer försvinna. Jättekul och bra för er (jätte sarkastisk röst) och det skulle inte förundra mig alls om det är ni duktiga personer som kommit på idén med att ta bort optiska läsare och medium från marknaden inom en snar framtid.

Hur skulle det kännas om vi tog bort ert internet så ni inte kunde ladda ner och streama, skulle bli ett jäkla kackel. Skulle tycka det var riktigt skönt och bara njuta av och se er lida.

Nä skämt åsido, visa lite respekt. Ni pratar som ni har förstånd till.

"Öhh CD-DVD-läsare kommer inte in i mitt hus för det är 00-tal, bla bla bla"

När jag bygger dator så skippar jag dvdläsare för att det tar onödig plats och försämre luftflödet i burken och sen använder jag det väldigt väldigt få gånger.

Dett finns ju externa läsare som är enkla att koppla i via usb.

Permalänk
Medlem

Använder ibland. Är fortfarande ett måste om man bor utanför en storstad. Inte hållbart att ladda ner Battlefield 3 (13 GB eller något) på en 8/1 Mbit ADSL.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Visst att de som har fiber kanske inte behöver någon dvd-läsare men jag som sitter på adsl köper mina spel på skiva, för att ladda ner stor spel tar 2 dagar, hoppas optisk media stannar kvar tills alla har fiber.

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Skrivet av anon160366:

vill äga fysiska skivan, med spel, film eller musik. vilken dag som helst kan digitala tjänster försvinna, och din musik, film, bok samling rycker med. Amazon har get sig själv friheten och ta bort redan köpa digitala böcker och musik utan förvarning, eller återbetalning.

Vilken dag som helst så kan Elen försvinna och då sitter du där i skiten ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

USB minne kanske

Tycker skivor är klart roligare än usb minnen.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Det var fanimej på tiden..
Optisk media i form av CD/DVD/BR är otroligt utdaterat jämfört med andra sätt att lagra data på.
Tja, rörlig datorelektronik i allmänhet är lite av ett utdaterat koncept. Det ska bli kul när vi helt slipper optisk media, HDDer och fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

vill äga fysiska skivan, med spel, film eller musik. vilken dag som helst kan digitala tjänster försvinna, och din musik, film, bok samling rycker med. Amazon har get sig själv friheten och ta bort redan köpa digitala böcker och musik utan förvarning, eller återbetalning.

Bra skrivet. Det är verkligen en av riskerna med streaming - företagen kan ta bort varorna när de vill, och då måste man ju ändå äga produkten i någon form.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Jo, har man ett stort arkiv med filmer (över 1500 stycken) så kan jag lova dig att utrymmesmässiga skäl är ett problem när det gäller diskar idag.

Visst håller ditt argument om man bara har någon enstaka film men näe du, jag är ingen småsamlare gent emot dig där intresset i största del ligger i bara spel när det gäller medium (gissar jag på). Men när det gäller mig så har jag ett väldigt stort intresse av filmer och serier och definitivt att samla på sig grejer, det är till och med större än spelintresset.

Självklart finns det andra anledningar att samla på sig en massa fodral. Det är t.ex. mycket mer tillfredsställande att sortera sina filmer i ryggfärg än att bara högerklicka och välja "sorta på namn":p

Nej det jag försökte mena var att du köper ju en ny disk varje gång du köper en ny film i och med att varje fodral och skiva tar upp plats. Alltså är argumentet att det är jobbigt att köpa nya hårddiskar lite konstigt, eftersom du behöver en ny hårddisk (1 TB) var 40:e bluray, ungefär. Och en hårddisk tar upp mycket mindre plats än 40 BluRayskivor

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Tycker skivor är klart roligare än usb minnen. Sen låter musik fortfarande bäst på cd.

Placebo-effekten verkar nog gött där.
När musik levereras digitalt i FLAC format så har skivor inte den minsta lilla fördel.
FLAC innebär perfekt kvalitet. Använder man FLAC så är det enda som kommer begränsa kvaliteten själva högtalarna och ljudsystemet på makapären som spelar upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Placebo-effekten verkar nog gött där.
När musik levereras digitalt i FLAC format så har skivor inte den minsta lilla fördel.
FLAC innebär perfekt kvalitet. Använder man FLAC så är det enda som kommer begränsa kvaliteten själva högtalarna och ljudsystemet på makapären som spelar upp det.

Jag vet vad jag tycker, det är knappast något snack om placebo. Även när filformat för musik blir exakt lika bra kvalitetsmässigt som cd-skivan, håller en sån som jag fortfarande fast vid skivorna, tycker helt klart att en fysisk produkt är mer på riktigt än en nerladdad.

Med tanke på ditt tidigare inlägg om utdaterade saker får man anta att du är väldigt förtjust i de senaste trenderna. Man måste faktiskt inte köra på det senaste om man inte vill!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Bra skrivet. Det är verkligen en av riskerna med streaming - företagen kan ta bort varorna när de vill, och då måste man ju ändå äga produkten i någon form.

Skrivet av ari86:

vill äga fysiska skivan, med spel, film eller musik. vilken dag som helst kan digitala tjänster försvinna, och din musik, film, bok samling rycker med. Amazon har get sig själv friheten och ta bort redan köpa digitala böcker och musik utan förvarning, eller återbetalning.

Olika tjänster tillåter olika saker. Bara för att det inte finns bra digitala tjänster för allt betyder inte att det aldrig kommer finnas det. Med tanke på att marknaden är på väg åt det digitala hållet så är det inte direkt någon högoddsare att det kommer finnas bra tjänster för allting på den digitala marknaden.
Det kommer säkerligen att komma bra nedladdningstjänster för film och serier någon gång i framtiden. Det finns redan för musik.
Och kan du ladda ner filerna så har du dem minst lika säkert som på en skiva. Skivor och annan lagringsmedia varar ej heller för evigt, och det är mycket lättare och framför allt snabbare att säkerhetskopiera digitala filer än det är med saker lagrade på skivor.

Permalänk
Skrivet av waverider:

Tycker skivor är klart roligare än usb minnen. Sen låter musik fortfarande bäst på cd.

Skrivet av waverider:

Jag vet vad jag tycker, det är knappast något snack om placebo. Även när filformat för musik blir exakt lika bra kvalitetsmässigt som cd-skivan, håller en sån som jag fortfarande fast vid skivorna, tycker helt klart att en fysisk produkt är mer på riktigt än en nerladdad.

Med tanke på ditt tidigare inlägg om utdaterade saker får man anta att du är väldigt förtjust i de senaste trenderna. Man måste faktiskt inte köra på det senaste om man inte vill!

Länge sedan jag såg sådant skitsnack, det är snarare tvärtom, bättre ljudkvalité i filformat.
Om du har haft personliga erfaranheter med dåligt ljudkvalité på ljudfiler så beror det på låg bitrate etc. på just de filerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

När jag bygger dator så skippar jag dvdläsare för att det tar onödig plats och försämre luftflödet i burken och sen använder jag det väldigt väldigt få gånger.

Dett finns ju externa läsare som är enkla att koppla i via usb.

Jo det är klart man kan göra så om man vill spara utrymme, jag kör dock dual varianten. Dvs. en intern LG Blu-Ray läsare/brännare och en extern FreeCom Blu-Ray läsare/brännare.
Känns som man aldrig kan få nog av läsare och brännare

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Länge sedan jag såg sådant skitsnack, det är snarare tvärtom, bättre ljudkvalité i filformat.
Om du har haft personliga erfaranheter med dåligt ljudkvalité på ljudfiler så beror det på låg bitrate etc. på just de filerna.

Fast de är ganska gött ändå och sätta på en skön platta i B&O stereon när man vill ha det där lilla extra

Permalänk
Medlem

Jag använder en del DVD skivor till datorn. Har inget emot digitala köp men helst då man själv får bränna över dom till en fysisk skiva. Mest för att jag inte är så pigg på steam/orgins priser. Titt som tätt kan ett spel va 2 eller i värsta fel 3 gånger så dyra.
249kr på steam/orgin, eller 79kr ink frakt för fysisk skiva. Tough choice? I think not.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nja inte direkt.. Även om man vill det.

Hm många har kvar media på just dvdskivor, även sina vanliga dvdfilmer. Hoppas optiska mediet stannar ett tag till.
Idag eller när dessa väl försvinner, hur gör folk som inte har bredband men vill se en blurayrulle..

Lugn alla länder ligger inte så långt fram som vi gör. BR finns väl knappt än i vissa länder, DVD dominerar ju u-ländernas marknad.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag DVD-läsaren ca 1-3ggr/år.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk

Nää, bluray kommer nog att finnas kvar.

Bara priset på skivorna hamnar under 5kr så...

Men CD/DVD är antik... Tänkte jag, men sen såg jag min xbox och wii

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirLagsalot:

Nu gråter dem på copyswede!

Skatt på nätverkskablar och routrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Jag vet vad jag tycker, det är knappast något snack om placebo. Även när filformat för musik blir exakt lika bra kvalitetsmässigt som cd-skivan, håller en sån som jag fortfarande fast vid skivorna, tycker helt klart att en fysisk produkt är mer på riktigt än en nerladdad.

Inte för att vara oförskämd eller så, men vad du tycker är irrelevant då åsikten är påverkad av placebo.
Du kan omöjligt säga att det inte handlar om placebo.
Fakta: musik komprimeras för att få plats på CD; musiken förlorar kvalitet.
Fakta: FLAC komprimeras "loss-less"; musiken förlorar inte kvalitet.
Resultat: om musik släpps i FLAC format av den/de som ger ut musiken så har den högre kvalitet än en CD med samma musik.

Sedan kan det dock handla om att du inte använt dig av FLAC, utan sitter med lågkvalitativa MP3 filer och jämför med CD. Det är ju knappast en rättvis jämförelse.

Citat:

Med tanke på ditt tidigare inlägg om utdaterade saker får man anta att du är väldigt förtjust i de senaste trenderna. Man måste faktiskt inte köra på det senaste om man inte vill!

Självklart inte, men man skall ej heller hålla sig kvar vid gamla saker bara för att man är rädd för förändring.
"tycker helt klart att en fysisk produkt är mer på riktigt än en nerladdad."
Det är tydligt att du är rädd för dessa förändringar mot digitala produkter istället för fysiska.

Permalänk
Medlem

ju lägre efterfrågan är ju dyrare blir det, ska nog kränga 2 BD-läsare, mina optiska enhetr används extremt lite men när de behövs så vill man ha en fungerande och inte vill man betala för mycket för dem heller

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadArg:

Många som säger att formatet är dött men enligt undersökningen verkar det bara vara 1/5 som inte behöver den alls. Tycker det är synd att döda ett format som 4/5 av oss använder, framför allt när en optisk enhet kostar så lite. Sen är jag kanske bara en bakåtsträvare, har ju även floppy på min maskin men så använder jag även den ibland (så sent som i helgen faktiskt).

Utvecklingen går framåt. Tekniken fasas ut för att det finns nya tekniker med högre kapacitet, högre hastighet och lägre kostnader.
Detta är bra för alla i slutändan.
Ha ett öppet sinne för förändringar, det finns ingen anledning att streta emot om de inte kommer skada dig

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft någon optisk läsare på ca 2 år och kan inte säga att jag har saknat den. Det mesta laddar jag ner med Steam och sånt

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+