Permalänk
Medlem

Spel "fryser" fast

Hej

Har ett problem, när jag spelar LoL så fryser spelet fast i ca 5 sekunder efter det svartnar skärmen i någon sekund innan det i vissa fall fungerar igen annars så "tabbas" spelet ner fast ljudet och musen är kvar i spelet, det går inte att "tabba" upp det igen utan man blir tvungen att starta om spelet helt. Detta händer oftast med några minuters mellanrum vilket är väldigt störande. Samma fel i CS:GO, SC2 och Ravaged fast inte alls lika ofta.

Team Fortress 2, Metro 2033, Civ V och m.m fungerar däremot perfekt utan några problem

Har testat att byta till diverse olika drivrutiner, kört memtest, installera om spelen och sänkt grafiken i spelen. Allt utan framgång.

Bild på när spelet "tabbas" ner

Datorn

CPU: Amd Phenom II X4 965
GPU: Amd HD7770
MB: Msi 970A-G46
RAM: Corsair 8GB CL9 1333Mhz XMS3
PSU: Corsair GS 600w
SSD: A-Data SP900 128GB
HDD: WD Caviar Blue 500GB

Tacksam för svar

//Daniel

Permalänk
Skrivet av D_xx:

Hej

Har ett problem, när jag spelar LoL så fryser spelet fast i ca 5 sekunder efter det svartnar skärmen i någon sekund innan det i vissa fall fungerar igen annars så "tabbas" spelet ner fast ljudet och musen är kvar i spelet, det går inte att "tabba" upp det igen utan man blir tvungen att starta om spelet helt. Detta händer oftast med några minuters mellanrum vilket är väldigt störande. Samma fel i CS:GO, SC2 och Ravaged fast inte alls lika ofta.

Team Fortress 2, Metro 2033, Civ V och m.m fungerar däremot perfekt utan några problem

Har testat att byta till diverse olika drivrutiner, kört memtest, installera om spelen och sänkt grafiken i spelen. Allt utan framgång.

Bild på när spelet "tabbas" ner

http://imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img5/7642/...

Datorn

CPU: Amd Phenom II X4 965
GPU: Amd HD7770
MB: Msi 970A-G46
RAM: Corsair 8GB CL9 1333Mhz XMS3
PSU: Corsair GS 600w
SSD: A-Data SP900 128GB
HDD: WD Caviar Blue 500GB

Tacksam för svar

//Daniel

jag vet inget svar, men jag skulle tippa på att det är något med mjukvaran, för om det var hårdvaran, skulle det krasha eller sluta fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av arekusanda:

jag vet inget svar, men jag skulle tippa på att det är något med mjukvaran, för om det var hårdvaran, skulle det krasha eller sluta fungera

Okej, tack. Får testa att installera om Windows i helgen då

Permalänk
Medlem

Har testat lite mer nu det senaste och det verkar som att det oftast händer när det är något program i bakgrunden (ex. Skype, Spotify. Youtube) Är det Proccesorn som krånglar då? Körde Prime95 i en kvart typ utan problem.

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon idé?

Permalänk
Skrivet av D_xx:

Ingen som har någon idé?

jag skulle tippa på att det är något med grafikkortet, eftersom det minimeras kan jag tänka mig att den inte klarar av att köra det, men då brukar det oftast stängas ner! så det är väldigt lustigt att den gör så!
de är inte så att om du har igång spotify, och när den byter låt, så tar spotify "fokuset" ifrån LoL så datorn vill minimeras för att den tror att spotify vill göra någonting?

Permalänk
Medlem

Nääe det händer lite när som helst, får väll höra med Inet om att byta grafikkortet då. Tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av D_xx:

Nääe det händer lite när som helst, får väll höra med Inet om att byta grafikkortet då. Tack för hjälpen

du borde dock felsöka problemet innan du skaffar något nytt, för man vet ju aldrig, de kan ju lika väl vara någon annan komponent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arekusanda:

du borde dock felsöka problemet innan du skaffar något nytt, för man vet ju aldrig, de kan ju lika väl vara någon annan komponent!

Ska skicka in Grafikkortet på felsökning hos inet, så får se vad dom säger

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vet om detta kan hjälpa dig men hur som helst. För några dagar sedan var jag hemma hos en kompis på LAN. Jag har tidigare aldrig haft några problem med att datorn fryst osv men när vi skulle köra det första spelet (BF3) frös spelet så fort som jag joinade en server. Alt+Tab visade att spelet krashat. Det visade sig till slut att det grenutag jag kopplat in datorn på var mindre bra samt att hans ström direkt i väggen var lite klen så för att kunna spela var jag tvungen att öka volten på CPU en aning för att få systemet stabilt. Anledningen till att jag inte lade någon energi på att analyzera GPU var för att mina GPU är standard samtidigt som BF3 är ganska CPU intensivt. Det kan ju vara så att LOL är CPU intensivt och då kräver lite mera ström för att snurra.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Inte för att jag vet om detta kan hjälpa dig men hur som helst. För några dagar sedan var jag hemma hos en kompis på LAN. Jag har tidigare aldrig haft några problem med att datorn fryst osv men när vi skulle köra det första spelet (BF3) frös spelet så fort som jag joinade en server. Alt+Tab visade att spelet krashat. Det visade sig till slut att det grenutag jag kopplat in datorn på var mindre bra samt att hans ström direkt i väggen var lite klen så för att kunna spela var jag tvungen att öka volten på CPU en aning för att få systemet stabilt. Anledningen till att jag inte lade någon energi på att analyzera GPU var för att mina GPU är standard samtidigt som BF3 är ganska CPU intensivt. Det kan ju vara så att LOL är CPU intensivt och då kräver lite mera ström för att snurra.

Hej och tack för svaret

Har aldrig överklockat eller likanade innan men var inne i bios och kolla lite, cpu volten låg på 1,4250v. Vad tycker du att jag ska ändra den till? Är det de enda jag behöver göra eller finns det fler inställningar man behöver ändra för det inte ska bli ostabilt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_xx:

Hej och tack för svaret

Har aldrig överklockat eller likanade innan men var inne i bios och kolla lite, cpu volten låg på 1,4250v. Vad tycker du att jag ska ändra den till? Är det de enda jag behöver göra eller finns det fler inställningar man behöver ändra för det inte ska bli ostabilt?

Jag googlade lite snabbt på din CPU och som det verkar så har ditt moderkort ställt in vcore (CPU volt) lite väl högt. De flesta verkar rapportera vcore mellan 1.330 och 1.400. Ditt värde på 1.425 är ju långt över dessa värden så det kan vara som så att din CPU helt enkelt trottlar dvs måste räkna om värden gång på gång. Om det är vad som händer så uppstår oftast instabilitet eftersom tex ett grafikkort inte får information tillräckligt snabbt.

Om jag vore du skulle jag testa att ställa ner vcore till 1.380 till att börja med och se hur pass stabilt systemet håller sig. Det skall noteras att du INTE kan paja ditt system genom att råka undervolta, endast övervoltning kan förstöra komponenter. Om det skulle visa sig att ditt system håller sig stabilt i 1.380 skulle jag gå ner till 1.360 och sedan 1.340 osv tills du upptäcker att det inte längre är stabilt. Om systemet inte är stabilt i 1.380 skulle jag testa med 1.390 osv.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q