Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Spel åt 8-åring som fått sin första dator? Mer än lego

Permalänk

Spel åt 8-åring som fått sin första dator? Mer än lego

Min sladdbrorsa ska precis få sin första pc av mig. Har ni några bra tips på spel? Vet att han spelar minecraft, men tänkte på andra spel som inte är så väldsamma och helst har svensk text eller lite text. Han ska få mitt Spore, också har jag köpt lego star wars till honom.

Några bra tips?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem

Själv fick jag en riktigt fin uppväxt med Theme Hospital som är av den gamla skolan.
Barnvänligt och kreativt.
Ps. det är även på svenska.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 7950X3D | Asus GeForce RTX 5080 Prime OC | Cooler Master Silencio S600 | Asus ROG Crosshair X670E Hero | Kingston Fury Beast 64GB DDR5 6000MHz CL30 (EXPO) | Corsair RM850x | Zalman Alpha 2 A24 | Windows 11 Pro

https://www.sweclockers.com/medlem/80207/gallerier

Permalänk
Medlem

min yngsta fyller 8a i år han spelar nu endast minecraft men han gillade lego indiana jones 1 och 2 , hjälpte han att googla fram varje kapitel till youtube walktrough så att han kunnde kolla när han hadde kört fast.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Du kan ju köpa någon indie bundle på steam?

Permalänk
Medlem

Minecraft är ju given, även om jag inte spelar det själv så är det ju uppenbart vad det gör för ett barns kreativitet, det är som att freebasa lego!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Varför inte prova med lite äldre spel som t.ex The Sims 1 som åtminstone jag nördade när jag var mindre, inte våldsamt och man kan vara kreativ. Annars så håller jag med om att Minecraft skulle passa bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Skylanders Giants. Kanonspel, tror det finns till PC, inte säker dock!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Min barndom har präglats av spelet "Lego Racers" tror jag att det hette. Grymt roligt, dock är det sjukt gammalt. Man racear med legobilar, bygger sina egna bilar osv. Påminner lite om Mario Cart.

Permalänk
99:e percentilen

Underskatta inte barns förmåga att förstå spel som är på engelska. Det är helt enormt bra för honom att få gratis kunskaper i engelska genom spelet, för i skolan börjar man inte med engelska förrän i fyran (iallafall när jag gick).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Synd att detta inte finns till PC men Ty the Tasmanien tiger fyllde min barndoms tillvaro. (På engelska)

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

Jag spelade mycket mulle meck när jag va liten.. tror det finns kvar.. (det är på svenska)

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk

Minecraft. Kreativt, underhållande och om man spelar på engelska kan man lära sig det på ett bra sätt.

Annars så tyckte jag alltid att strategiska spel var underhållande när jag var yngre! Typ TW-spelen.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Underskatta inte barns förmåga att förstå spel som är på engelska. Det är helt enormt bra för honom att få gratis kunskaper i engelska genom spelet, för i skolan börjar man inte med engelska förrän i fyran (iallafall när jag gick).

Precis! Själv spelade jag nästan bara spel på engelska och även något spel på franska i den åldern. Jag kunde inte förstå långa texter och dialoger men själva gameplayet var inga problem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av LemonIllusion:

Precis! Själv spelade jag nästan bara spel på engelska och även något spel på franska i den åldern. Jag kunde inte förstå långa texter och dialoger men själva gameplayet var inga problem.

Samma spela nästan inga spel på svenska jag tror nog nästan inga

Spelade ju typ hur mycket WC1 och Zelda där är det ju bara engelska.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Vad är fel på lite lego, afk?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Mullemeck var grejer det!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Vill man ha action-RPG så kan Torchlight 2 vara ett bra alternativ, dock vet jag inte riktigt om det kan vara för komplext för att intressera så unga ungar

Själv spelade jag Dungeon Keeper när jag var i den åldern, där slakt av hjältar och en och annan tortyr låg på agendan, och jag har ändå klarat mig igenom livet utan några skolskjutningar eller liknande, så jag tror i den åldern är man rätt kapabel att skilja spel från verklighet.

Dungeon Keeper, Theme Hospital, typ det mesta från Bullfrog var vad jag lirade som liten, och dessa spel hade ju ofta alternativ att ha både svenskt tal och text, finns fortfarande att köpa på GOG.com, om man vill ha lite Retro-gaming så att säga

Vill man ha något modernare är ju Skylanders älskat av mina systersöner på 5 och 7 år, kanske inte lika mycket så från föräldrarna dock, som får höra tjatet om att man måste köpa nya gubbar då och då

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Kanske World Of Tanks. Våldsamt beror på hur man ser det. Är tillåtet från 7år.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Terraria och så ger även jag en röst på minecraft.

Permalänk
Medlem

Skaffa en SNES/NES emulator och kör typ super mario world, super mario bros 3, Link to the past.

De är lite snabbare och genom emulatorn kan du lätt spara efter ett par banor så han behöver inte varva spelet i en sittning som på den gamla goda tiden.

Permalänk
Medlem

Scribblenauts!

Permalänk
Medlem

Psychonauts! Hmm, iofs, engelskan kanske blir lite för svår..

:edit: Ja, har nog för mig att det krävs lite för mycket förståelse av dialog. Vad sägs om transport tycoon? Sålänge du visar hur man tar ett begynnelselån, vilket gods som ska vart osv, så klarar man sig rätt fint utan att förstå allt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Haha fy hellskotta, man ska inte vara inne på SweC när man är trött för då kan man läsa knasigt. Titeln för mig blev "Spel åt 8-åring..."

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 13ers3rk:

Haha fy hellskotta, man ska inte vara inne på SweC när man är trött för då kan man läsa knasigt. Titeln för mig blev "Spel åt 8-åring..."

Nom nom nom
__

Typ vilket gammalt story spel som helst tex, Zelda. Jag skulle inte sätta honom på ett multiplayerspel för det är ingen bra ide med spel som är mot andra, stackars killen kommer ju bli råköttad av alla p12or.

Som många sagt, Minecraft löser problemet, du kommer aldrig mer behöva undra var han är, kan kommer vara framför datorn med Minecraft. Annars som någon nämnde, The Sims 1 kan vara bra.
Jag tror det är en bra ide att börja på äldre "enklare" versioner av spel så att han får en bra grund i hur spel fungerar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av LemonIllusion:

Verkligen sant. Jag körde Worms 2 när jag var liten och lärde mig en del tyska ord på det!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ge honom spel som är lärorika och roliga, som låter honom vara kreativ! Spel där han kan få bygga, konstruera, lösa gåtor och problem, etc. Om dem är på engelska (eller ett annat språk som du själv kan) så är det oftast bara en bonus. Undvik spel som idiotförklarar honom och gör honom hyperaktiv (som många av dagens äckliga jävla barnprogram), samt FPS-spel i flerspelarläge där han inte är välkommen.

Många bra spel är redan nämda; olika (vissa?) LEGO-spel, Mulle Meck, Minecraft, The Sims-spelen. Eller varför inte låta honom prova Perspective och Antichamber? The Curse of Monkey Island innehåller förvisso en hel del engelska, men jag var nog inte mycket äldre när jag spelade det

Permalänk
Medlem

Postal 2... fast ne

Som tidigare nämnts så är ju Mulle Meck serien superb! Många timmar med det när man var yngre

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Ja personligen så spelade jag Wolfenstein 3D följt av Commander Keen, Duke Nukem och Doom när jag var i den åldern och jag är väl ingen psykotisk yxmördare till följd av det men i dag så är ju moralpaniken på en aningen högre nivå...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Min grabb som är i tioårsåldern gillar de spel du nämner i trådstarten, dvs Minecraft, Spore och Lego-spelen. Men han har också kört en del RTS (och annan strategi) de senaste åren, däribland Age of Empires-spel, Warcraft 2/3 och Heroes of Might and Magic. Visst är det våld i de spelen, men det är ganska odetaljerat sådant.

Permalänk
Medlem

Sim City tror jag han kommer uppskatta

Visa signatur

Citera för svar.