Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Nätagg från en gammal Dell Optiplex Gx270

Permalänk
Medlem

Nätagg från en gammal Dell Optiplex Gx270

Hej.
Jag har ett nätagg från en gammal Dell Optiplex Gx270.
Tänkte att jag skulle använda nätagget till en liten budget htpc bygge men jag visste inte om det fungerade, så jag tog och testade det genom att bygla nätagget. Grön till jord.
När jag först slog på strömmen hände ingenting, dvs nätaggsfläkten snurrade inte. Stängde av och kopplade in en 92mm fläkt, då snurrade nättaggsfläkten till men stannade igen. 92mm fläkten snurrade däremot på fint. Testen varade i ca 20sekunder styck.

Min fundering är om det kan vara något fel på nätagget, nätaggsfläkten eller om den är tempstyrd, dvs att fläkten skulle gå igång om nätagget var igång under en längre tid.
Eller ska jag köpa ett nytt nätagg för att vara på den säkra sidan.
Tacksam för hjälp.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag tror det är säkrast att köpa ett nytt nättagg, du slipper senare att få din dator bränd, om nättagget dör och skickar ut hög voltat ström till alla delarna. eftersom att alla dom företagen som gör färdiga datorer brukar sätta in budget delar så att dom går sönder snabbt och sen ska konsumenten köpa en ny dator.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem

Katastrofal kvalitet på det nätagget vad det verkar: http://www.edugeek.net/forums/hardware/4151-widespread-dell-p...

Förutom detta hade en del tidigare Dell helt egen koppling på ATX-kontakten, så anslöt man det till vanligt ATX-kort brann delarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Köp ett billigt FSP-agg istället. T ex det här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=523825

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

jag tror det är säkrast att köpa ett nytt nättagg, du slipper senare att få din dator bränd, om nättagget dör och skickar ut hög voltat ström till alla delarna. eftersom att alla dom företagen som gör färdiga datorer brukar sätta in budget delar så att dom går sönder snabbt och sen ska konsumenten köpa en ny dator.

Skrivet av MultiMan:

Katastrofal kvalitet på det nätagget vad det verkar: http://www.edugeek.net/forums/hardware/4151-widespread-dell-p...

Förutom detta hade en del tidigare Dell helt egen koppling på ATX-kontakten, så anslöt man det till vanligt ATX-kort brann delarna.

Hade varit roligt att kunna använda det agget med tanke på storleken.
Visst förstod jag att det inte var något kvalitetsagg men trodde dock inte att det var så illa :/

Skrivet av teejee:

Köp ett billigt FSP-agg istället. T ex det här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=523825

Tack för tipset, men ska bog försöka titta på ett något mindre.
Ska nog köpa ett FSP 300W SFX eller kanske t.o.m Mini-Itx Ström kit 120w (fläktlöst).

Tack för svar.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpers91:

Hade varit roligt att kunna använda det agget med tanke på storleken.
Visst förstod jag att det inte var något kvalitetsagg men trodde dock inte att det var så illa :/

Tack för tipset, men ska bog försöka titta på ett något mindre.
Ska nog köpa ett FSP 300W SFX eller kanske t.o.m Mini-Itx Ström kit 120w (fläktlöst).

Tack för svar.

Är du händig är det säkert bara dåliga kondensatorer pga att tillverkaren vill spara några ören (inte ovanligt även bland agg som en del rekommenderar i forumet). Det är enkelt att åtgärda med en lödstation och kvalitetskondensatorer för någon hundralapp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro