Permalänk

Jag är så förbannat trött på den värdelösa skiten som min ISP skickade med (Thomson TG575v7) och jag funderar på att köpa nytt.
Jag har inga jättehöga krav, jag behöver ett (ADSL) modem och en router, gärna allt-i-ett så att säga, men jag kan tänka mig att köpa ett separat modem och router om det finns skäl att göra så. Routern ska kunna användas både till Wireless G och N samtidigt så jag har enheter som kör över båda. Jag behöver inga avancerade delningsfuktioner inom det lokala nätverket ellet nått sånt. Allt jag kräver är att jag ska kunna dela min internetuppkoppling till allt i hushållet utan att routern/modemet dör och tappar anslutningen hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Folstream:

Jag är så förbannat trött på den värdelösa skiten som min ISP skickade med (Thomson TG575v7) och jag funderar på att köpa nytt.
Jag har inga jättehöga krav, jag behöver ett (ADSL) modem och en router, gärna allt-i-ett så att säga, men jag kan tänka mig att köpa ett separat modem och router om det finns skäl att göra så. Routern ska kunna användas både till Wireless G och N samtidigt så jag har enheter som kör över båda. Jag behöver inga avancerade delningsfuktioner inom det lokala nätverket ellet nått sånt. Allt jag kräver är att jag ska kunna dela min internetuppkoppling till allt i hushållet utan att routern/modemet dör och tappar anslutningen hela tiden.

Vilken ISP har du? Är det Telia?

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Vilken ISP har du? Är det Telia?

Glocalnet.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt skillnaden mellan dessa 2 - ASUS RT- N65U eller N66U, förutom då att 66 är dyrare och har 3 synliga antenner. Ska has i en 65kvm sekelskifteslägenhet, ger 66:an större signalstyrka eller något?

Permalänk
Medlem

Jag har 1 gbit från Bredband2 och en DIR-655. När jag tankar hem Debian's Netinstall från debian.org kommer jag upp i 208 Mbit eller 26 MB/s.
rätt trevligt. BBK ger mig bara runt ~110 mbit.. vad får ni i WAN-throughput som mest? LAN är sisådär 60 MB/s mellan dator och server.

Mvh

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av googlah:

vad får ni i WAN-throughput som mest?

Jag testade lite förra våren med min (då) 200/20 Mbit lina (får 5 IP-adresser av Bahnhof) med min virtuella pfSense router.

Permalänk
Skrivet av IceEye:

Förstår inte riktigt skillnaden mellan dessa 2 - ASUS RT- N65U eller N66U, förutom då att 66 är dyrare och har 3 synliga antenner. Ska has i en 65kvm sekelskifteslägenhet, ger 66:an större signalstyrka eller något?

Jag kan starkt rekommendera ASUS RT-AC66U istället, den ger dig 1300Mbps via 802.11ac och kör jag på 5Ghz wifi så får jag över 100mb/s i praktisk hastighet upstream!, till skillnad från ca 35-40mb/s praktisk hastighet som man får de andra trådlösa standarderna.
Den har även typ den fetaste dataöverföringshastigheten för routad trafik på 870mb/s.

De 3 antennerna i kombination med 5Ghz nätet ger dig riktigt bra räckvidd.

Permalänk
Medlem

För 689kr får man extremt mycket prestanda när man köper en Asus RT-N56U, perfekt för den som inte vill lägga enorma summor!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Brallor:

För 689kr får man extremt mycket prestanda när man köper en Asus RT-N56U, perfekt för den som inte vill lägga enorma summor!

Det man dock bör ha i åtanke är att prestandan försvinner när man börjar sätta upp port-regler på WAN för forwarding. Prestandan blir då snarlik WNR3500L - med den skillnaden att RT-N56U inte kan köra tredjeparts-fw som t.ex. shibby. RT-N56U är dock ett väldigt bra val för den som inte vill mecka men ändå vill ha 5 GHz på WiFi - som inte WNR3500L har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det man dock bör ha i åtanke är att prestandan försvinner när man börjar sätta upp port-regler på WAN för forwarding. Prestandan blir då snarlik WNR3500L - med den skillnaden att RT-N56U inte kan köra tredjeparts-fw som t.ex. shibby. RT-N56U är dock ett väldigt bra val för den som inte vill mecka men ändå vill ha 5 GHz på WiFi - som inte WNR3500L har.

Hur står sig RT-N65U i jämförelse? har beställt en sådan och såg att du har en själv.

Permalänk
Vila i frid

RT-N56U har 1 cpu och RT-N65U har 2 (en för vardera WiFi-banden dvs 2.4 och 5 GHz).

Permalänk
Medlem

Min router dog inatt (Dlink DIR-635), så nu behöver jag en ny! är det Asus RT-N56U som gäller eller? tittade på DIR 655 men verkar som många har problem med den? Dock är den billigare....

Vad skall jag köpa?

har följande i lägenheten:

5 stationära datorer (kabel)
1 ps 3 (kabel)

4 laptops
3 smartphones
2 surfplattor

switch har vi en redan.

Ingen lust o betala 1.2k för en router...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Vila i frid

[QUOTE="Iwar;13269699"]Min router dog inatt (Dlink DIR-635), så nu behöver jag en ny! är det Asus RT-N56U som gäller eller?/QUOTE]

Jomenvisst.

Annars brukar det bara vara en konding i nätdelen för D-LINK'arna som svullat sig och behöver bytas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:
Skrivet av Iwar:

Min router dog inatt (Dlink DIR-635), så nu behöver jag en ny! är det Asus RT-N56U som gäller eller?

Jomenvisst.

Annars brukar det bara vara en konding i nätdelen för D-LINK'arna som svullat sig och behöver bytas.

Okay! Skall testa med en Annan nätdel när jag kommer hem isf! Har ev en till en annan dlink router!

Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Ahh... Jag har hamnat i internets sökvinkelvolt och blir snurrigare ju mer jag läser.

Jag har idag en 4G router "huawei b593". Hemma på mitt nät har jag en server som jag accessar utifrån via dynamisk dns, minserver.no-ip.com. Däremot lyckas jag inte komma åt den när jag är hemma uppkopplad på mitt wifi utan att ändra till serverns lokala ip. Detta steg vill jag slippa, och har förstått att jag måste ha nåt som heter "NAT loopback" i routern.
Eftersom det inte verkar finnas i huawei routern så letar jag därför efter en till router som jag kan sätta bakom huawein.
Det känns tråkigt att lägga mycket pengar på en router för en sån liten funktion, därför vill jag gärna få en "bättre router" med bättre wifi osv. så jag kan motivera köpet.
Jag har googlat mycket och frågat endel tillverkare om "NAT loopback", och får intrycket av att ingen? av nya routrar stödjer detta "out of the box". Utan att man är hänvisad till 3e parts mjukvara.

Så... Det var historian, nu skulle jag vilja ha lite hjälp att pricka in den billigaste/prisvärdaste routern enl nedanstående kravspec:

1.) NAT loopback! (krävs som sagt kanske att det ska vara möjligt att köra typ tomato eller dd-wrt)

2.) Dual channel (Mervärdet jag pratade om, jag vill kanske innom snar framtid köpa nån android tv sticka alt raspberry för att streama HD till sovrummet på övervåningen)

Sedan har jag även på önskelistan att jag ska kunna plocka ur hur mycket data jag förbrukar på wanporten, gärna att det går via script att polla den informationen och presentera på t.ex. en webbserver. (Eftersom jag har 4G med begränsning så är det lite intressant att ha koll, och det vore skönt att slippa gå in i huawei routern för att kolla det)

Har någon tips? Eller finns det någon annan lösning än att köpa en router? Har sneglat litegrann ang. en egen dns server. men har ingen möjlighet att ange dns någonstan i huawein.
Ev. att man skulle kunna ändra om kravet på "NAT loopback" om man hittar en router som bekräftat kan peka på en dns i det interna nätet där man klargör att minserver.no-ip.com ska peka på 192.168.1.2.. om jag tänker rätt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av albinsson.andrea:

Ahh... Jag har hamnat i internets sökvinkelvolt och blir snurrigare ju mer jag läser.

Jag har idag en 4G router "huawei b593". Hemma på mitt nät har jag en server som jag accessar utifrån via dynamisk dns, minserver.no-ip.com. Däremot lyckas jag inte komma åt den när jag är hemma uppkopplad på mitt wifi utan att ändra till serverns lokala ip. Detta steg vill jag slippa, och har förstått att jag måste ha nåt som heter "NAT loopback" i routern.
Eftersom det inte verkar finnas i huawei routern så letar jag därför efter en till router som jag kan sätta bakom huawein.
Det känns tråkigt att lägga mycket pengar på en router för en sån liten funktion, därför vill jag gärna få en "bättre router" med bättre wifi osv. så jag kan motivera köpet.
Jag har googlat mycket och frågat endel tillverkare om "NAT loopback", och får intrycket av att ingen? av nya routrar stödjer detta "out of the box". Utan att man är hänvisad till 3e parts mjukvara.

Så... Det var historian, nu skulle jag vilja ha lite hjälp att pricka in den billigaste/prisvärdaste routern enl nedanstående kravspec:

1.) NAT loopback! (krävs som sagt kanske att det ska vara möjligt att köra typ tomato eller dd-wrt)

2.) Dual channel (Mervärdet jag pratade om, jag vill kanske innom snar framtid köpa nån android tv sticka alt raspberry för att streama HD till sovrummet på övervåningen)

Sedan har jag även på önskelistan att jag ska kunna plocka ur hur mycket data jag förbrukar på wanporten, gärna att det går via script att polla den informationen och presentera på t.ex. en webbserver. (Eftersom jag har 4G med begränsning så är det lite intressant att ha koll, och det vore skönt att slippa gå in i huawei routern för att kolla det)

Har någon tips? Eller finns det någon annan lösning än att köpa en router? Har sneglat litegrann ang. en egen dns server. men har ingen möjlighet att ange dns någonstan i huawein.
Ev. att man skulle kunna ändra om kravet på "NAT loopback" om man hittar en router som bekräftat kan peka på en dns i det interna nätet där man klargör att minserver.no-ip.com ska peka på 192.168.1.2.. om jag tänker rätt?

Gör en favoritlänk som pekar mot din servers lokala adress och använd den länken när du är hemma. Gratis och lätt. Sen är väl frågan lite off topic i denna tråden.

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Gör en favoritlänk som pekar mot din servers lokala adress och använd den länken när du är hemma. Gratis och lätt. Sen är väl frågan lite off topic i denna tråden.

Jag ber om ursäkt om frågan var OT, jag är ny användare och tänkte att det första man brukar få ris för är om man startar en ny tråd när det finns befintliga trådar som rör ämnet. Och nu frågar jag ju vilken router som gäller (för mig ) ....
Favoritlänk går inte, jag ansluter till min serverapplikation med en klientmjukvara i telefonen där bara en adress går knappa in. Därav mitt förtydligande att jag använder mig av en dyndns för att slippa ändra ip. Det är alltså inte en webbserver jag har...

Permalänk
Vila i frid

En E4200 med shibby firmware klarar av både NAT loopback och hanterar 3G/4G-modem dvs skotta Huawei-routern och montera SIM'et i en 3G/4G-sticka som du pluggar in i E4200'an.

Permalänk
Medlem

[quote="hasenfrasen;13270219"]

Skrivet av Iwar:

Min router dog inatt (Dlink DIR-635), så nu behöver jag en ny! är det Asus RT-N56U som gäller eller?/QUOTE]

Jomenvisst.

Annars brukar det bara vara en konding i nätdelen för D-LINK'arna som svullat sig och behöver bytas.

Routern funkar med ny nätdel! Tack för tipset! Sparade nyss 900kr!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

En E4200 med shibby firmware klarar av både NAT loopback och hanterar 3G/4G-modem dvs skotta Huawei-routern och montera SIM'et i en 3G/4G-sticka som du pluggar in i E4200'an.

Tack för tipset!
Men rätta mig om jag har fel: Jag har fått för mig att det borde finnas bättre antenner i Huawei routern jämfört med en usb sticka? Vinner jag nåt i övrigt på att plocka bort 4G routern annat än strömförbrukning + ev intäkt vid försäljning?

Nu impulsköpte jag en e4200 då det verkade som att det fanns bara 1 kvar i lager hos inet, annars såg det ganska tomt ut....
Så nu är det dags att börja våndas om jag skulle ha valt Asus RT-n66u för ungefär samma pengar... =/
ehhh... Gud vad jag håller på! Nu avbokade jag beställningen för att överväga vidare....

Permalänk
Medlem

Jag gick lös och köpte mig en Asus RT66U, tack betsson för jag missklickade på "max bet" och du gav mig bonusspelet precis då

Någon som har en bra guide när det kommer till custom firmware till denna manick?

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Figgedy:

Jag gick lös och köpte mig en Asus RT66U

All-In-One dvs AIO @ http://tomato.groov.pl/download/K26RT-N/build5x-106-EN/Asus%2...
How-to @ http://www.shadowandy.net/2012/03/asus-rt-n66u-tomatousb-firm...

Permalänk
Medlem

Nån bra custom firmware till RT-N65U ?

Installerade en USB-disk på den, men skiten går ju aldrig ner i viloläge. *grr*

Permalänk
Vila i frid

För RT-N56U och RT-N65U finns inga tredjeparts firmware - än, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ska nu till helgen flytta och kommer behöva en ny router.
Kommer troligen skaffa 100mb/s och köra trådad gaming (ps3/pc), men även se på film via min laptop(wireless).

Är det asus n56-66u som är "the shit" just nu?
Kan tänka mig lägga iväg 1200kr för en router, men då måste den verkligen vara värd det extra priset och fylla alla mina behov nu samt inom en rimlig framtid.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

För RT-N56U och RT-N65U finns inga tredjeparts firmware - än, tyvärr.

Du har fel. Jag kör tredjepartsprogramvara i min 65a

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Du har fel. Jag kör tredjepartsprogramvara i min 65a

Vad kör du för programvara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Insight:

Vad kör du för programvara?

kolla på länk

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon76929:

I stand corrected - fast med 238 "issues" dvs buggrapporter/featurerequests låter det som att den får "simmer" ett tag till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

I stand corrected - fast med 238 "issues" dvs buggrapporter/featurerequests låter det som att den får "simmer" ett tag till.

Tja du får nog läsa på lite till. Dagens version har ca 10 rapporter varav de flesta verkar vara användarfel. Inte hittat en enda av de rapporterade buggarna på min router. Allt bara fungerar