Permalänk

Datorn går inte och starta

Hejhej imorse när jag vaknade så hade datorn frusit, hade haft på datorn över natten för det brukar inte vara nå problem alls.
Och sen när jag startar datorn så vägrar den komma förbi ett ställe där det bara blinkar, kan fixa en bild för jag är inte så bra på att förklara
Det jag har testat är:
Har lämnat den strömlös i en timme.
Har kollat så ingenting är glapp.
Jag har testat koppla ur ram-minnet och koppla in det igen.

Ber om ursäkt om jag är dålig på att förklara, mest för att har inte så mycket erfarenhet med datorer.

Specs -

EVGA GTX 670 FTW
I5 3570k
8 gig ram
Det är allt jag kan i huvudet just nu, ska försöka ta reda på resten.

Det borde inte vara nå fel på Nät-agget men, om ni har några tips om hur jag kan få det att funka igen så skulle det vara guld

Bilden som finns där är mitt problem - Den där lilla saken sitter bara o blinkar

Permalänk
Medlem

Får inte fram bilden, jag antar du nollat bios inte bara dragit ur sladden?

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Får inte fram bilden, jag antar du nollat bios inte bara dragit ur sladden?

Högerklicka, kopiera bildwebadress och tadaa! http://postimage.org/image/ksj9drgnb/

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Börja med att testa datorn med så lite saker som möjligt moderkort-cpu-minne och ev ett annat grafikkort sen provar du att koppla in saker undan för undan och se vad som händer...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av Ten:

Får inte fram bilden, jag antar du nollat bios inte bara dragit ur sladden?

Känner mig lite dum, men nej det har jag inte.. Försökte googla hur man nollställer bios men fick inget direkt svar.
Lust och förklara för en okunnig rookie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazingyo:

Känner mig lite dum, men nej det har jag inte.. Försökte googla hur man nollställer bios men fick inget direkt svar.
Lust och förklara för en okunnig rookie?

Vad har du för moderkort, kolla i manualen om du hittar en resett switch på moderkortet bör finna rätt långt nere på det till höger, gör datorn strömlös med att dra ut sladden sedan flytta switchen eller vad du har för lösning i ca 10 sek sedan ställ tillbaks den och i med strömkabeln igen och testa igen. Ser ut som att den har hängt sig vid bootsekvensen och om du får fram en felkod på moderkortets lilla display kan det hjälpa felsökningen.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Ten:

Vad har du för moderkort, kolla i manualen om du hittar en resett switch på moderkortet bör finna rätt långt nere på det till höger, gör datorn strömlös med att dra ut sladden sedan flytta switchen eller vad du har för lösning i ca 10 sek sedan ställ tillbaks den och i med strömkabeln igen och testa igen. Ser ut som att den har hängt sig vid bootsekvensen och om du får fram en felkod på moderkortets lilla display kan det hjälpa felsökningen.

Hittade tyvärr inte manualen efter en 5 minuters sökning, Vet vilken MB jag har dock och det är -
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746629#extra
hittade ingen "Resetswitch" på skiten men ska fortsätta leta efter manualen

Permalänk
Medlem

Kolla om din HDD led blinkar konstigt, ett aånt där sträck som blinkar betyder ofta att den förösker läsa in Windows. Så har det iaf varit för mig.

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett bra tips i detta läge är att läsa dom klistrade trådarna, varför är det nästan ingen som läser dom?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Ett bra tips i detta läge är att läsa dom klistrade trådarna, varför är det nästan ingen som läser dom?

Läste hittade inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazingyo:

Läste hittade inget.

Läste du verkligen den här tråden:

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Permalänk
Skrivet av TontteJooi:

Kolla om din HDD led blinkar konstigt, ett aånt där sträck som blinkar betyder ofta att den förösker läsa in Windows. Så har det iaf varit för mig.

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade bara en lampa på MB'n och den lös grönt.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Japp och beskrev det som jag kunde i huvudet eftersom har inte lådorna hos mig, jag förstår att folk inte är tankeläsare försöker bara få av med problemet så snabbt som möjligt.

Jag har också skrivit till min far om han kan komma hit med lådorna, men just nu så får jag förlita mig på att folk är positiva och försöker hjälpa.

Permalänk
Medlem

https://dl.dropbox.com/u/54648563/clear.jpg

Här fanns den i manualen för ditt m-b. Prova det och se vad som händer, men glöm inte att dra ut sladden från nätagget innan du gör detta du kan även hålla in startknappen efter du dragit ur den för att tömma m-b från ström om du känner dig säkrare.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazingyo:

Hittade tyvärr inte manualen efter en 5 minuters sökning, Vet vilken MB jag har dock och det är -
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746629#extra
hittade ingen "Resetswitch" på skiten men ska fortsätta leta efter manualen

Tryck på komplett.se länken du gav oss / Länkar / Produktinformation: ASUS P8Z77-V LX / Support / Download /

Vänta längre än 10 sekunder för folk räknar på tok för fort i huvudet så att bios inte hinner bli nollställd. Hittar du inte rätt jumper eller manualen kan du alltid ta bort det runda platta batteriet en stund. Inget hindrar dig från att göra båda sätten samtidigt om du ändå sitter och väntar. Glöm inte att strömkabeln ska var utdragen så att det inte tar en hel evighet.

Du borde verkligen följa Hagis2k råd att ta bort onödiga saker. Finns flera falla där struntsaker som tangentbord, mus, USB kablar, SATA kablar osv eller porten de satt i orsakat olika start fel, frysningar och helt död dator tills det togs bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazingyo:

Japp och beskrev det som jag kunde i huvudet eftersom har inte lådorna hos mig, jag förstår att folk inte är tankeläsare försöker bara få av med problemet så snabbt som möjligt.

Jag har också skrivit till min far om han kan komma hit med lådorna, men just nu så får jag förlita mig på att folk är positiva och försöker hjälpa.

Men hallå, du behöver inga lådor, varför använder du inte ögonen och tittar efter själv? Du sitter ju bredvid datorn så titta vad du har för komponenter och skriv det här...

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Tryck på komplett.se länken du gav oss / Länkar / Produktinformation: ASUS P8Z77-V LX / Support / Download /

Vänta längre än 10 sekunder för folk räknar på tok för fort i huvudet så att bios inte hinner bli nollställd. Hittar du inte rätt jumper eller manualen kan du alltid ta bort det runda platta batteriet en stund. Inget hindrar dig från att göra båda sätten samtidigt om du ändå sitter och väntar. Glöm inte att strömkabeln ska var utdragen så att det inte tar en hel evighet.

Du borde verkligen följa Hagis2k råd att ta bort onödiga saker. Finns flera falla där struntsaker som tangentbord, mus, USB kablar, SATA kablar osv eller porten de satt i orsakat olika start fel, frysningar och helt död dator tills det togs bort.

Resetswitchade datorn och nu är den helt död har dubbelkollat så ingenting sitter löst men, Motherboarden lyser fortfarande men det vägrar bara starta >.<

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Men hallå, du behöver inga lådor, varför använder du inte ögonen och tittar efter själv? Du sitter ju bredvid datorn så titta vad du har för komponenter och skriv det här...

Vad Missade du med i att "Ber om ursäkt om jag är dålig på att förklara, mest för att har inte så mycket erfarenhet med datorer" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazingyo:

Vad Missade du med i att "Ber om ursäkt om jag är dålig på att förklara, mest för att har inte så mycket erfarenhet med datorer" ?

Vad Missade du i den klistrade tråden! Gör om gör rätt... Du kan ju knappast få någon vidare hjälp om du vill att alla skall gissa sig till vad ditt problem består utav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazingyo:

Resetswitchade datorn och nu är den helt död har dubbelkollat så ingenting sitter löst men, Motherboarden lyser fortfarande men det vägrar bara starta >.<

DU satte väl tillbaks switchen på samma ställe efter du flyttade den?

Skrivet av Puttefnasket:

Vad Missade du i den klistrade tråden! Gör om gör rätt... Du kan ju knappast få någon vidare hjälp om du vill att alla skall gissa sig till vad ditt problem består utav.

Bra hjälp du är då? bättre du lägger tiden på att hjälpa än att stjälpa....

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazingyo:

Vad Missade du med i att "Ber om ursäkt om jag är dålig på att förklara, mest för att har inte så mycket erfarenhet med datorer" ?

Jag tror att han inte missade något. Jag tror du du missade hans mening. Jag tror att han menar att du ska öppna upp datorn och läsa lite på de olika komponenterna som sitter där i. Nätagget blir lätt att läsa på likaså RAM. Moderkortet får du leta lite efter vad som liknar ett modellnamn och voila vi har alla specs.

Innan du öppnar datorn, se till att du är fri får ESD. Kolla upp detta om du inte vet vad det är.

En liten fråga, körde du GPU-Z över natten? Kollade på asus hemsida och det var ett problem att systemet frös med det där moderkortet om man körde just GPU-Z. http://support.asus.com/knowledge.aspx?SLanguage=en&p=1&s=39&...

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Avstängd

Ta bort batteriet på moderkortet ha de ur 30sek. stoppa i .. sen in i bios och kolla BOOT menyn., så att det står att det är hdd den bootar ifrån.

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

DU satte väl tillbaks switchen på samma ställe efter du flyttade den?

Bra hjälp du är då? bättre du lägger tiden på att hjälpa än att stjälpa....

Jag försöker ju hjälpa men det kanske är bättre att anmäla tråden så en moderator får ge ts en tillsägelse om att läsa den klistrade tråden... Tycker du att ts har gjort tillräckligt för att hjälpa oss att hjälpa han?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag försöker ju hjälpa men det kanske är bättre att anmäla tråden så en moderator får ge ts en tillsägelse om att läsa den klistrade tråden... Tycker du att ts har gjort tillräckligt för att hjälpa oss att hjälpa han?

Det har redan skett, dock är det DU som är föremål för anmälan, ej TS.
Förvisso borde TS noggrant ha läst den klistrade tråden men din attityd gör inte saker och ting bättre.

Eftersom du, Puttefnasket, verkar ha en kort stubin förslår jag nu att du lämnar denna tråden och lämnar åt de andra att reda ut det hela.
Jag hoppas du följer mitt förslag så jag slipper få en anledning att återkomma till tråden.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Ten:

DU satte väl tillbaks switchen på samma ställe efter du flyttade den?

Bra hjälp du är då? bättre du lägger tiden på att hjälpa än att stjälpa....

Jo, det gjorde jag och fick igång den efter ett tag.. samma problem men den här gången efter jag "Resettade BIOSen" så såg jag ett nytt error och det va nånting om "Anti Power Surge" Och kollade upp problemet, och det kan ha varit att min PSU, så ska testa byta ut den och ta ut alla delar och fixa om i datorn

Permalänk
Skrivet av Obolla:

Jag tror att han inte missade något. Jag tror du du missade hans mening. Jag tror att han menar att du ska öppna upp datorn och läsa lite på de olika komponenterna som sitter där i. Nätagget blir lätt att läsa på likaså RAM. Moderkortet får du leta lite efter vad som liknar ett modellnamn och voila vi har alla specs.

Innan du öppnar datorn, se till att du är fri får ESD. Kolla upp detta om du inte vet vad det är.

En liten fråga, körde du GPU-Z över natten? Kollade på asus hemsida och det var ett problem att systemet frös med det där moderkortet om man körde just GPU-Z. http://support.asus.com/knowledge.aspx?SLanguage=en&p=1&s=39&...

Har ingen aning vad GPU-Z är, så antar inte om det är inte från default? och om jag har hur fixar jag?

Permalänk
Medlem

Vet du inte vad GPU-Z är så är det ett program som kollar grafikkortet volt, temps osv väldigt använbart vid överklockning men det är inget orginal program. Har du testat ett annan nätagg?

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Kan inte vara så att det av någon anledning sitter nånting som inte brukar sitta i nån USB-port? Hade själv problem att starta datorn när min Android lur satt i, gick inte förbi POST osv, har själv ett Asus P8Z77-V-LE (extremt snarlikt moderkort).

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Varför har ingen ens frågat om nätagget??
Vilket nätagg har du och hur gammalt är det?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

det låter som det är PSU problem, om du inte får nåt i bildskärmen så misstänker jag också att din nätagriggat har pajjat

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف