Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Vi vet, men tyvärr så struntar de flesta av oss i dessa så kallade "möjligheter". Ordet är bara ett uttryck myntat för att kunna ta pengar av så många som möjligt. Tänk dig att vi var tvugna att registrera oss för att ta del av TV utbudet. Jäklar vad mycket pengar de skulle gå miste om för att vi fick rätten till fri vilja.

TV är inte intressant och jag har inte tid. Dessa "möjligheter" är totalt onödiga för mig och angår mig inte. Men om du ser på TV skall du givetvis betala.

Precis det jag menade! Jag rättade dig bara för att du skrev skatt först och det är inte skatt man betalar utan bara en avgift någon kommit på att man ska betala för innehavet av tv/ radio whatever. Tog föregivet att du missuppfattat det lite, sorry :S

Och det är precis de dom vill ha pengar från, dom som inte ser tv men har en dator. För att ALLA ska betala pengar till dom. Giriga är dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon190792:

Men herregud! vilken shit storm!

Om ni inte vill betala för nånting ni inte använder/kommer använda, flytta till USA! där har du alla möjligheter! betala bara för det du vill!

Svt/SR sänder kvalitativa program. Uppdrag granskning, barnkanalen utan massa reklam tjafs, vetenskapens värld, dokumentärer, plus, Nyheter.. sen finns det sånt emellan som inte är för alla så klart.

"varför ska jag betala nånting jag inte använder" håller inte. Då kan vi avskaffa sjukvård och allting då? "varför ska jag betala om du får cancer?"

Tror det är mest barn/ungdomar som sitter och tar i så byxorna spricker här på forumet. "Äntligen händer det nånting jag kan vara förbannad på!"

Håller med, bra sagt.

Permalänk

Är det bara jag som tycker:
1. Alla betalar skatt till detta skit så slipper ingen undan och det blir lättare för dem som är hederliga!
2. Annars som för min del som aldrig kollar på svt 1,2 eller radio, kan slippa betala och blir utan dem som "straff".

mvh

Visa signatur

Kotten

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

De flesta som skriver här är ju ganska historielösa då ni förmodligen är på sportlov i dessa veckor. SVT har definitvt fyllt en otroligt stor funktion, jag minns då det endast fanns en kanal och den kanalen var från det som nu kallas SVT. Persondatorer fanns inte överhuvudtaget. Den situationen var ju naturligtvis inte idealisk men sett i backspegeln och med hjälp av historieskrivningen nu efteråt så var den förvånadsvärt korrekt.
Att en oberoende kanal fyller en lika stor funktion som sjukvård låter ju naturligtvis konstigt om man formulerar det så, finns det något som säger att vi inte kan ha både fungerande sjukvård OCH public service TV? Det har vi haft i ett stort antal år, långt innan du blev född.
Det jag blir lite undrande över hur ser ni som säger inte se alls på SVT nyheter eller samhällsdokumentärer? Visst kan man läsa nyheter om Anna Bok på aftonbladet eller välja sina egna nyheter som passar sin egen agenda bland intressegrupper som känns rätt- frågan är hur objektivt det blir då? Det objektivaste vi hitills har kommit på är enligt mig avgiftsfinasierad public service. Hur man än försöker skönmåla det så är reklamfinasieradmedia alltid beroende av finasiärerna och helt fristående media är beroende av eldsjälar (som ju naturligtvis finansierar dem, hur vackert det än låter) som man inte har någon som helst koll på.

Du skriver just om ditt problem och speglar det rakt ut som att vi alla har samma problem. Det är just det att vi börjar bli allt fler som inte tar till oss några som helst nyheter genom TV, utan genom diverese nyhetssidor och bloggar, vi har lärt oss och granska mer vad vi läser genom att just bara besöka flera olika nyhetssidor istället för att invänta vad Aktuellt, Rapport eller TV4 Nyheterna har och erbjuda. Vi söker oss även utanför Sveriges gränser eftersom vi har hela internet framför oss.
Genom detta kan jag även få en betydligt större nyhet om t.ex. en ny rapport från forskare än bara höra fem sekunders inslag, som troligtvis inte ens hörs i nyheterna då det inte anses vara tillräckligt intressant, genom att t.ex. läsa just den tjocka rapporten, när jag vill, hur jag vill.
Inte nog med det så diskuterar vi även nyheter, som nu och lär oss nytt.

Oavsett så är inte det frågan i det här, inte vad som erbjuds utan att vi ska betala en avgift för att få nyttja våra tekniskaprylar till att t.ex. jobba, spela, eller för hobbyverksamhet, vilket är fel.
Visst, t.ex. Copyswede har avgiften på b.la. USB-minnen, men jag behöver iaf inte betala en månadskostnad till dem för att jag har ett USB-minne hemma, däremot måste detta göras till SVT och Radiotjänst, för att jag lagligt ska kunna använda min dator till mina sysslor och jag kan med hedersord säga att 0% av den tiden kommer gå till att besöka svtplay.se! Jag kan likaväl garantera att sedan jag började använda internet i mitten av 90-talet har jag besökt SVTs hemsida max 10 gånger, så det blir riktigt trevligt och betala ca 2000kr för något jag aldrig kommer använda. Det är alltså dyrare för mig och använda min dator än och köra min bil...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
  • Vägar utnyttjar i princip alla. Det finns nog ingen som aldrig utnyttjar en väl eller använder något varit på en väg.

  • Skola ska alla gå i upp til 9e klass. Gymnasie är i princip för alla. Utbildning har enorma samhällsekonomiska fördelar.

  • Sjukvård är för alla. Du kan inte välja om ambulansen ska hämta dig eller inte efter en olycka.

  • Polisen är för alla, man kan inte avskriva sig lagen.

  • Myndigheter används av alla direkt eller indirekt då de styr samhället och ger viktigt service.

Allmänna medel ska användas till det som är nödvändigt för vårat samhälle. Jag skulle kunna acceptera att SR vore nödvändigt för viss samhällsinformation men detta skulle bara omfatta en kanal. Även om SVT skulle behövas så skulle även detta omfatta en eller kanske två kanaler. SVT har idag aldeles för mycket som tillhör vanlig underhållning och deras budget är omotiverat stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvalaSnubben:

http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/Avgift... kan man läsa:
"Att man har en utrustning som är avsedd att ta emot en utsändning eller vidaresändning av tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål."

Notera "avsedd", hur ska man tolka det? De kan ju aldrig komma och påstå att en dator är avsedd för det såvida den inte är inhandlad för att streama just SVT-Play.

Vad en TV/surfplatta/dator är avsedd för är helt olika från person till person.
Jag kanske köper en TV för att titta på film via nätet eller på min Blu-ray,
kanske spela lite spel på den med. Då är den avsedd för detta och alltså inte för att se på SVT.

Skulle jag haft egen bostad med någon av dessa prylar och en person skulle knacka på dörren
och fråga om jag har en dator/TV eller ej skulle jag säga ja, men jag tänker inte betala ändå,
för den är inte avsedd för att se på SVT

Permalänk
Medlem

Jaha

Vad ger SVT rätt att kräva betalning för något som många utav oss inte använder.
Fungerar inte bluffakturorna likadant ?, man betalar för något som man inte vill ha ?

Sen är det lite konstigt det här med Internet:
Betyder det om du skapar en hemsida som visar videoklipp, nyheter osv + har den helt reklamfritt samt håller den politisk neutralt? har du då rätt att ta ut avgift för denna hemsida utav alla svenska hushåll?

Neh något måste göras som andra säger, andra länder hade inte funnit sig i detta odemokratiska tvångsmedel.

Permalänk
Skrivet av HoppHS|Kotten:

Är det bara jag som tycker:
1. Alla betalar skatt till detta skit så slipper ingen undan och det blir lättare för dem som är hederliga!
mvh

Nej dom som har socialbidrag, jobbar utomlands eller jobbar svart t.ex. kommer undan avgiften då.
I första fallet är det inget problem dom lever på existensminimum iaf men i dom andra fallen så blir det fel.
Sen måste det vara utformat på sånt sätt att det inte blir dyrare för många familjer som senaste förslaget hade blivit om skatt och därför skrotades det förslaget. Familjer med 2 hemmaboende barn med inkomst hade fått betala 3 ggr mer än idag samtidigt som en höginkomstagare hade betalat runt 100:- trots månadslön på en halv miljon.
Sen måste man garantera oberoende så det inte blir mer politiskt styrt än det redan är.
Sen kan jag ju tycka att studenter och pensionärer ska ha en rabatt på avgiften.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

De flesta som skriver här är ju ganska historielösa då ni förmodligen är på sportlov i dessa veckor. SVT har definitvt fyllt en otroligt stor funktion, jag minns då det endast fanns en kanal och den kanalen var från det som nu kallas SVT. Persondatorer fanns inte överhuvudtaget. Den situationen var ju naturligtvis inte idealisk men sett i backspegeln och med hjälp av historieskrivningen nu efteråt så var den förvånadsvärt korrekt.
Att en oberoende kanal fyller en lika stor funktion som sjukvård låter ju naturligtvis konstigt om man formulerar det så, finns det något som säger att vi inte kan ha både fungerande sjukvård OCH public service TV? Det har vi haft i ett stort antal år, långt innan du blev född.
Det jag blir lite undrande över hur ser ni som säger inte se alls på SVT nyheter eller samhällsdokumentärer? Visst kan man läsa nyheter om Anna Bok på aftonbladet eller välja sina egna nyheter som passar sin egen agenda bland intressegrupper som känns rätt- frågan är hur objektivt det blir då? Det objektivaste vi hitills har kommit på är enligt mig avgiftsfinasierad public service. Hur man än försöker skönmåla det så är reklamfinasieradmedia alltid beroende av finasiärerna och helt fristående media är beroende av eldsjälar (som ju naturligtvis finansierar dem, hur vackert det än låter) som man inte har någon som helst koll på.

Jo det är en vacker historia, men något mer är det inte längre. En ovinklad samhällsnyttig informations och bildningskanal vore något värt att satsa skattepengar på, men tyvärr uppfyller inte dagens public service det på något sätt. Nyheter är inte ovinklade, bildningen är minimal, onödiga skräpprogram fyller tablåerna och finansieringen är en ineffektiv katastrof utan dess lika. Den som har tillgång till ett genomsnittligt kabel-TV utbud och/eller Internet hittar enkelt minst lika bra och balanserat innehåll, men det kräver förstås ett engagemang och kritiskt tänkande vilket är något helt annat än statlig hjärntvätt. Vill man vara konspiratorisk kan detta rent utav vara anledningen att staten vill pracka på alla public service, men mer realistiskt handlar det om att politiker är fega och handlingsförlamade. Det är ingen som vill eller vågar ta tag i att reformera public service till något bra. Att göra om finansieringsmodellen till något vettigt skulle göra halva Kiruna arbetslöst och att införa en ny skatt skulle skrämma bort korkade väljare, det är ingen regering som vill ha det på sitt facit. Bättre att köra på i gamla spår och finansiera sin hjärntvätt med en redan etablerad smygskatt kallad TV-avgift istället. Jag hoppas innerligt att svensken inte är så korkad som regeringen kallt räknar med utan att alla kommer ihåg detta vid framtida riksdagsval och röstar därefter.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Avstängd

Låt oss låtsas att bara reklamfinasierad media finns: Malou håller ännu en gråtmild intervju med Carola efter morgontvs "socialt kompetente" kock har bakat ytterligare en kaka och bjudit en av programledarna på vilket uppdrag hen har fått efter hård konkurens med de andra stammisarna på den populäraste krogen på stureplan. Före detta sportjournalist men nu får man man ta vad man får om man vill synas i rutan.
Visst, dog ett antal människor i ett fjärran land av någon orsak, men visst vore det trevligare och skulle få fler att stanna under reklampausen om vi kör en intervju med någon från "lets dance" där kan vi maximera reklamintäkterna under nyheterna.
Fan vad bra vi är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jovisst då kanske jag borde betala 15%...
Att finansiera public service borde vara en solidarisk handling. Ni yngre som inte har hört talas om ordet solidaritet som var ett lika populärt ord som social kompetens eller reklamtv önskar jag skulle förstå att vi alla i detta land kan ha vissa saker som vi finansierar tillsammans och kanske vi inte personligen drar nytta av dem men ändå ser det som så värdefullt som om vi bör ha det i detta landet. Inte fan gör alla en hjärtoperation men ändå ska alla ha den möjligheten även om man inte är miljonär. Är vi överens om det? Ska alla ha möjlighet att se nyheter och samhällsinformation utan att skaffa en operatör som väljer ut de nyheter som du ska få se baserat på reklamintäkter? Nej?

Solidarisk handling? Det är alltså solidariskt att en student med en inkomst på 9000/mån (varav 6000 är lån) ska betala lika mycket för att titta på TV som nån som tjänar 50 000/mån? Även om studenten i fråga inte har tid att titta på SVT, inte ens samhällskritiska och viktiga program som Melodifestivalen.

Hade det varit så förbannat viktigt hade det väl varit inbakat i skatten - då hade alla betalat, och "lagom" mycket eftersom skatten hade anpassats till inkomsten. Det är inte så: eftersom Public Service inte ingår i skatten så har man resonerat att enbart de som tar del av utbudet ska betala för det. Nu försöker man istället vända på det och se till att alla ska betala en fast avgift.

Jag är själv 34, så knappast "yngre", men förstår att det kan vara svårt för vissa att förstå att många faktiskt inte tittar på TV. Alls. Eller på SVT Play. Det är kanske inte så lätt att förstå om man själv sitter 5-10 timmar om dagen framför TVn och glor, men alla gör faktiskt inte det. Du behöver inte utgå från att bara för att vi inte tänker som du gör, så vill vi låta fattiga gå utan sjukvård som du insuinerar.

Permalänk
Medlem

Ni som skriver att ni inte vill betala, för att i nästa mening skriva att det borde läggas på skatten...hur tänker ni då? Nä ni tänkte nog inte alls haha. Det känns som att medelåldern här är oroväckande låg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Nej dom som har socialbidrag, jobbar utomlands eller jobbar svart t.ex. kommer undan avgiften då.
I första fallet är det inget problem dom lever på existensminimum iaf men i dom andra fallen så blir det fel.
Sen måste det vara utformat på sånt sätt att det inte blir dyrare för många familjer som senaste förslaget hade blivit om skatt och därför skrotades det förslaget. Familjer med 2 hemmaboende barn med inkomst hade fått betala 3 ggr mer än idag samtidigt som en höginkomstagare hade betalat runt 100:- trots månadslön på en halv miljon.
Sen måste man garantera oberoende så det inte blir mer politiskt styrt än det redan är.
Sen kan jag ju tycka att studenter och pensionärer ska ha en rabatt på avgiften.

Varför i hela friden skulle det vara FEL att en familj med två arbetande vuxna och två arbetande barn skulle var och en betala för att titta på SVT? De har ju för bövelen fyra hela inkomster! Man kan lika gärna vända på det och säga; varför ska den som bo själv betala fyra gånger så mycket för att få titta på TV?

Permalänk
Medlem

Utveckla datorer som inte stödjer svt då borde man undkomma avgiften

Permalänk
Medlem

Har ingen TV och således ingen licens, har inga som helst planer på att betala licens för datorerna, tittar väldigt sällan på svt på nätet och i så fall är det bara äldre redan sända program, hellre får kronofogden mig som "kund" i så fall, i ett sånt här läge är det dax att säga att nu får det vara nog!!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

direkt från radiotjänst hemsida.. vilken dom redan nu har uppdaterat.

Radio-och tv-avgiften går till Sveriges Television (SVT), Sveriges Radio och Sveriges Utbildningsradio (UR). Det är du som betalar för programmen och för webben med din radio- och tv-avgift. Därför behöver SVT, Sveriges Radio och UR inte ta hänsyn till om ett program är lönsamt, om det säljer reklam eller vad politikerna och andra människor med makt tycker om programmet.

Vad är en tv-mottagare?
Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt.

observerade nu att dom lagt till webben i deras text

Exempel på tv-mottagare:

tv
digital-box
dator/surfplatta, läs mer om villkor för avgiftsplikt här

video med kanalväljare
inspelningsbar dvd-spelare

- I vilket fall som helst är dom tjuvar som tar ut en avgift för något som folk inte vill ha.. hade dom baserat sitt skräp på en betaltjänst typ 10kr i månaden så hade dom nog haft dryga 500 kunder i hela Sverige eller de föräldrar som vill att deras barn ska se bolibompa..

Jag är en av dessa stackare som betalar denna TV-avgift.. bort med skiten.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Fördömt också, nu har man blivit brottsling för att man har en dator hemma utan att betala tv -licens.

Jag har inte ägt tv-mottagare på snart tio år. Detta efter att Robbinson Robban målat sig blå som en smurf och i direktsändning gjort bort sig inför media. Ut åkte tv:n och man började spendera tid på annat istället.

Nu har några skojare bestämt att man ska betala TV -licens till RADIO -tjänst för att man har en DATOR? –Vad trött jag blir…

Nu står det förvisso i tråden att det finns en del svängutrymme i lagen. Exakt vad är att betrakta som TV- mottagare? ”2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).”
Känner mig verkligen inte sugen på att krångla mig igenom en lång rättsprocess för att få klarhet i vad som menas med det uttrycket. Ordet avsedd får mig att tro att lagen INTE gäller datorer, telefoner och surfplattor.

Av tråden så framkommer det även att häxjakten är på gång och facklorna är tända. De som valt att inte ha tv, men annan teknik har, ska upp på bålet. Så är det bara.

För er som tycker att man borde lägga ett par hundra på skatten i stället.
Tänk då såhär istället. För samma kostnad så kan man få en friskare befolkning och skapa lika mycket arbetstillfällen om pengarna istället skulle läggas på gymkort till alla.

Spännande att se vart detta tar vägen rent juridiskt, för en prövning kommer garanterat ske förr eller senare. Får försöka följa detta via radio och tidningar. Datorn kräver ju TV – licens numera!?!?

Visa signatur

DATOR, har jag ingen, för då måste man betala TV -licens till RADIO -tjänst...

Permalänk
Skrivet av Pacman5:

Varför i hela friden skulle det vara FEL att en familj med två arbetande vuxna och två arbetande barn skulle var och en betala för att titta på SVT? De har ju för bövelen fyra hela inkomster! Man kan lika gärna vända på det och säga; varför ska den som bo själv betala fyra gånger så mycket för att få titta på TV?

Det är inte just att alla 4 får betala som är felet utan att det ska bli 3 ggr dyrare för den familjen som är problemet.
Måste ju självklart vara ett tak per hushåll så att inte dom allra flesta får dyrare kostnad än idag som det hade blivit.
Många är ju sambos så hade handlat om minst 200:-/mån och det hade ju inneburit mer än idag.
Samtidigt som en höginkomsttagare på flera 100000 i månaden haft tak på 100:-/mån trots hög inkomst.
Måste självklart sättas ett högre tak för dom med högre inkomster och trappas ner till lägre avgifter för dom med låga inkomster.
Men så var inte det förslaget utformat.
Då är Finlands skatt mycket bättre i det fallet där dom allra flesta fick lägre avgift per månad både ensamstående och sambos.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nyheter är inte ovinklade

Kan nyheter någonsin bli helt ovinklade för en som inte är "ovinklad" själv. Om man har levt ett tag så har man skaffat sig själv värderingar och åsikter som kanske inte är helt neutrala om man tänker efter. Egentligen är själva defintionen av "ovinklad" omöjlig. Allt har en infallsvinkel, tycker dock ofta SVT står på den enskillda människans sida och gör sitt bätsa för att hjälpa till mot oförstående myndigheter. Där liknar dagens SVT det SVT som jag känner igen från förr och där har de sin uppgift då vi finasierar dem.

Citat:

bildningen är minimal

Håller inte med,SVT's dokumentärer och vetenskapsmagasin hör till de bättre som finns att tillgå. Då jämför jag med t.e.x BBC. Det som inte finns finns inte helt enkelt. Möjligen kan jag hålla med om att fler egenproducerade program vore kul i denna genre.

Citat:

onödiga skräpprogram fyller tablåerna

Där har du helt rätt. Inget att sätta emot. Skippa skiten som de reklamfinansierade kanalerna ändå kommer att göra.

Citat:

finansieringen är en ineffektiv katastrof

Nej, inte själva finansieringen, men insammladet av pengarna. Definitivt.

Permalänk
Medlem

Ja vill inte betala för att ja har en dator och internet men ja har ju även en tv och betalar som ja borde, men vill inte sponsra ett så kasst beslut som drabbar många så orättvist.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Jag betalar min tevelicens så jag behöver inte oroa mig. Jag tillhör nog de ca 10% av sweclockers medlemmar som betalar för sig.

Samma här. Men man kommer väl inte behöva betala dubbelt? Har ju både dator och surfplatta. Iofs har jag ingen TV längre så skulle så vara fallet borde det nog vara lugnt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg för nått tag sen att SVT tecknat upp sig på ett antal Dreamhack framöver och ska visa finalerna. Ungefär där började jag nog känna att SVT faktiskt kan vara något bra. Det är en sorts kultur som jag uppskattar och finner intressant och det gjorde mig väldigt positivt inställd att SVT väljer att visa det. Tipsade flera kompisar om att DH finalerna gick på TV och några såg dom faktiskt eftersom det var något nytt och gick på TV så att de slapp krångla med streams och dylikt.

Vidare har jag en sporttokig sambo som sitter bänkad hela tiden nu när det går skidor och OS ska vi inte prata om, en så stor produktion med så många reportrar och kommentatorer utan reklamavbrott? Helt fantastiskt om du frågar mig!

Sen håller jag med om att det verkar vara mycket junk på SVT, men när jag tänker efter tycker nog många att e-sport är junk också så det jämnar kanske ut sig i längden.

Rörande SVT Play tycker jag att det är en väl fungerande tjänst, även om jag i princip aldrig använder den. Vill minnas att SVT var ganska tidiga med att kasta upp en rejäl laddning material på webben och tyckte det var ganska coolt. Ser fram emot att leka lite med live-sändningar i framtiden och se om jag äntligen kan få HD sändningar här hemma.

Till syvende och sist handlar det dock om pengar... som student har jag inte så mycket av dom och jag skulle väldigt gärna se någon slags rabatt på SVT för studenter, och vilka andra ekonomiskt utsatta grupper som nu finns där ute. Men nu när det börjar gälla datorer, och om deras tjänster blir så pass bra som det pratas om, kommer jag nog börja betala tv-avgift även om det svider en hel del i plånboken att betala ut ungefär en månadskostnad mat per år på det.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Men med andra ord så om man redan betalar tv-licens sedan tidigare så kommer man inte bli upptaxerad för att man råkar ha en dator/surfplatta med internet? Isf tänker jag flytta från Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får man bara papper om att anmäla TV innehav till dom, är det lugnt att slänga det (alltså om det inte är en faktura då):) Om du inte öppnar när dom plingar och du hörs inte så är det lugnt (du har ju inget krav på dig att vara hemma, när dom kommer).

Om jag inte öppnar när dom plingar och det hörs att jag är hemma då? Precis som det inte finns något krav på att jag ska vara hemma finns det väl inget som säger att man måste öppna dörren för att någon plingar?!

Sedan förstår jag väl att dom lägger ner en faktura eller så i brevlådan ifall de hör att jag har en TV igång. Men man kan ju knappast bli fakturerad bara för att man är hemma och vägrar att öppna dörren?

Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Samma här. Men man kommer väl inte behöva betala dubbelt? Har ju både dator och surfplatta. Iofs har jag ingen TV längre så skulle så vara fallet borde det nog vara lugnt

Man betalar hu per hushåll så betalar man redan licens så blir det ingen förändring.
Det är precis som om man skaffar en extra TV apparat eller annan form av mottagare.
Även TV mottagare i stugan räknas till hushållet.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jyhan:

Gör som jag som tänker skaffa oregistrerat kontantkort och bara ge ut numret till myndigheter/sjukvård och vänner släkt och familj. That's it. Sen är det stopp. Hur ska dem kunna få tag i en då? Om dom har lyckats med det så ska man spela in samtal och riktigt fråga detaljerat hur dem har lyckats att skaffa till sig det.

Jaja, överdriv gärna och flytta ut till en hydda i skogen. Allt för att slippa få media som inte är infekterad av reklam och spara lite pengar.
Om det är det du vill och inte vill bidra det mista till ett fungerande samhälle, varsegod.
TV4 play med Malou funkar säkert på ditt kontantkort i hyddan. Då kommer du trivas.
Allmänbildande är det också då du kan få lära dig att dansa i lets dance och sjunga i diverse sångtävlingar.
När du bestämmer dig för att återkomma till det vanliga samhället så kan du säkert få uppträda som cirkusartist och turnera runt landet tillsammans med skäggiga damen med kompani.
Jag betalar minst en kvartalsavgift till SVT för att få se det uppträdandet live! Där kan vi prata allmänbildning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

Om jag inte öppnar när dom plingar och det hörs att jag är hemma då? Precis som det inte finns något krav på att jag ska vara hemma finns det väl inget som säger att man måste öppna dörren för att någon plingar?!

Sedan förstår jag väl att dom lägger ner en faktura eller så i brevlådan ifall de hör att jag har en TV igång. Men man kan ju knappast bli fakturerad bara för att man är hemma och vägrar att öppna dörren?

Faktura blir det nog inte, dock en "har du glömt att anmäla tv-innehav?"-blankett. Och den kan du lika väl snyta dig i.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jaja, överdriv gärna och flytta ut till en hydda i skogen. Allt för att slippa få media som inte är infekterad av reklam och spara lite pengar.
Om det är det du vill och inte vill bidra det mista till ett fungerande samhälle, varsegod.
TV4 play med Malou funkar säkert på ditt kontantkort i hyddan. Då kommer du trivas.

Fungerande samhälle där SVT konfiskerar pengar för något som mycket få människor vill ha? Nej, det är nordkoreavarning på det föråldrade systemet vi har. Det enda raka är att förbjuda statsfinansierade media att producera underhållning, sport, film, nyheter eller liknande - det ENDA de skall få sändningstillstånd för är demokratirapportering, samhällsinformation och utbildningsradio. De (lilla) pengar som detta kostar skall tas ifrån skattsedel - gör man så här så får vi ett fungerande system som de flesta accepterar och som dessutom är demokratiskt då man inte konfiskerar medborgarnas medel på det sinnessjuka sätt som görs nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Gör som jag som tänker skaffa oregistrerat kontantkort och bara ge ut numret till myndigheter/sjukvård och vänner släkt och familj. That's it. Sen är det stopp. Hur ska dem kunna få tag i en då? Om dom har lyckats med det så ska man spela in samtal och riktigt fråga detaljerat hur dem har lyckats att skaffa till sig det.

Men snälla...
Du tycker inte det e att överdriva liitegrann? Du behöver nog lite mer livserfarenhet innan du flyttar från mamma o pappa, så du förstår lite bättre hur världen fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nästa steg är nog att dom kräver in uppgifter från alla Sveriges ISP och har man internetabonomang så får man en faktura om man inte idag betalar licens, eller ännu värre kräver att ISP ska lägga slantarna på interneträkningen och spärra internet om man inte betalar licens, skulle inte bli minsta förvånad om det blir så...

Snart kommer man nog inte kunna ha oregistrerat kontantkort heller, för att ansluta till internet den vägen.. vänta bara

Visa signatur

Acer Predator Helios 300