nedgradera windows 8 behåll återställningsdisk

Permalänk
Medlem

nedgradera windows 8 behåll återställningsdisk

Hej alla

sitter med en win 8 hp ny....
vill nedgradera systemet till windows 7.

Funderar på några olika saker......

Hur gör jag för att behålla windows 8 återställning?
Så jag vid garanti kan återställa datorn.

Kan jag dual-boota win 7 win 8 och när jag trycker på återställ i windows 8 så blir den som från början?

Hur dual-bootar jag dessa två oprativsytem lättast?

Mvh Prodgy

Permalänk
Medlem

Kör in en startmeny om du inte orkar lära dig nya gränssnitet?

http://www.classicshell.net/

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kör in en startmeny om du inte orkar lära dig nya gränssnitet?

http://www.classicshell.net/

vill byta av andra orsaker

Permalänk
Medlem
Skrivet av prodgy89:

vill byta av andra orsaker

Ok, som vadå ? programkompabilitet?

Tror inte du kan ha kvar partitionen som har restoren tyvär, du skulle kunna testa och ha kvar den och wipa C:\ , dock så stöter du på problem eftersom du inte längre kommer att få valet att välja detta-boot alternativ efter ominstallation.

Win 8 fungerar lite annorlunda då det inte längre finns någon boot.ini utan nu finns det istället en boot loader som du troligtvis inte kan flytta till windows 7.

lycka till iaf , ps varför skulle garantin försvinna? det visste jag inte att den gjorde om man byter os på burken, tråkigt dock att förlora en licens...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Följde det med systemåterställnings skivor? Om ja så kan du ju "göra vad du vill" med nuvarande installation, typ installera Win7.
Om det inte följde med finns det möjlighet för dig att bränna ut sådana skivor, gör så och se ovan

Annars så kan du ta CloneZilla och göra en image av din hårddisk till en extern USB hårddisk så kan du alltid återsälla den i framtiden.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ok, som vadå ? programkompabilitet?

Tror inte du kan ha kvar partitionen som har restoren tyvär, du skulle kunna testa och ha kvar den och wipa C:\ , dock så stöter du på problem eftersom du inte längre kommer att få valet att välja detta-boot alternativ efter ominstallation.

Win 8 fungerar lite annorlunda då det inte längre finns någon boot.ini utan nu finns det istället en boot loader som du troligtvis inte kan flytta till windows 7.

lycka till iaf , ps varför skulle garantin försvinna? det visste jag inte att den gjorde om man byter os på burken, tråkigt dock att förlora en licens...

drivrutins problem

Det betyder att jag inte ens kan dual boota det?
Men om jag partioner upp hårdisken och lägger sjuan på en annan partrion?

Tackar
Jobbar lite med garanti och om datorn inte går att att via datorn återställa till ursprungligt fabriksläge kan man förlora garanti har jag lärt mig iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Följde det med systemåterställnings skivor? Om ja så kan du ju "göra vad du vill" med nuvarande installation, typ installera Win7.
Om det inte följde med finns det möjlighet för dig att bränna ut sådana skivor, gör så och se ovan

Annars så kan du ta CloneZilla och göra en image av din hårddisk till en extern USB hårddisk så kan du alltid återsälla den i framtiden.

följde inte med några men kanske kan skapa en fast hur ser det ut med licensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av prodgy89:

drivrutins problem

Det betyder att jag inte ens kan dual boota det?
Men om jag partioner upp hårdisken och lägger sjuan på en annan partrion?

Tackar
Jobbar lite med garanti och om datorn inte går att att via datorn återställa till ursprungligt fabriksläge kan man förlora garanti har jag lärt mig iaf

Absolut du kan ju alltid lösa det med dual boot! , frågan är dock om den partitionen wipas när du kör en restore, kan du iof göra manuellt ifrån disk-manager iof.

Får man fråga vad för drivers?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Absolut du kan ju alltid lösa det med dual boot! , frågan är dock om den partitionen wipas när du kör en restore, kan du iof göra manuellt ifrån disk-manager iof.

Får man fråga vad för drivers?

Låter nice

Undrar kan jag ha tre system man kan boota

vore nice att ha ubuntu.

Nätverkskort och gpu misstänker jag

Så min förhoppning är att windows 7 ska samarbeta bättre eftersom hp vägrar uppdatera eller släppa dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av prodgy89:

Låter nice

Undrar kan jag ha tre system man kan boota

vore nice att ha ubuntu.

Nätverkskort och gpu misstänker jag

Så min förhoppning är att windows 7 ska samarbeta bättre eftersom hp vägrar uppdatera eller släppa dem

Okej så du har köpt en ny HP med windows 8 som inte har stöd för drivrutiner för Windows 8? det låter skumt...

Du kan ju alltid köra Windows 7 drivers i win 8 också btw.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Okej så du har köpt en ny HP med windows 8 som inte har stöd för drivrutiner för Windows 8? det låter skumt...

Du kan ju alltid köra Windows 7 drivers i win 8 också btw.

Kan inte hitta drivrutiner för win7 eller men misstänker att windows 8 jobbar dåligt med drivrutiner men det är min uppfattning kan ha fel tänkte testa en ubuntu först för att bekräfta mitt antagande.

Kan ju ha fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av prodgy89:

Kan inte hitta drivrutiner för win7 eller men misstänker att windows 8 jobbar dåligt med drivrutiner men det är min uppfattning kan ha fel tänkte testa en ubuntu först för att bekräfta mitt antagande.

Kan ju ha fel

Om jag säger såhär så är drivrutins biblioteket "out-of-box" mycket högre för windows 8 än för windows 7! så testa först.

Visa signatur

Permalänk

En HP med Win 8 förinstallerat kan du inte nedgradera till Win 7. Detta eftersom Win 8 lägger sig i BIOS och i moderkortet, eller hur man ska förklara det. Enda sättet att nedgradera är att isåfall köpa Win 8 Professional. Då kan du köra in Win 7 istället.

Att ändra partitionerna kommer inte fungera riktigt heller om du vill kunna använda recovery-delen av datorn för att kunna lägga in Win 8 igen. Detta för att recovery-installationen förväntar sig de partitioner som det SKA vara. Stämmer inte de partitionerna så kommer du få felmeddelande och den slutar installera.

Visa signatur

Nätverk, datorer och F1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor_ZyX:

En HP med Win 8 förinstallerat kan du inte nedgradera till Win 7. Detta eftersom Win 8 lägger sig i BIOS och i moderkortet, eller hur man ska förklara det. Enda sättet att nedgradera är att isåfall köpa Win 8 Professional. Då kan du köra in Win 7 istället.

Att ändra partitionerna kommer inte fungera riktigt heller om du vill kunna använda recovery-delen av datorn för att kunna lägga in Win 8 igen. Detta för att recovery-installationen förväntar sig de partitioner som det SKA vara. Stämmer inte de partitionerna så kommer du få felmeddelande och den slutar installera.

Klart det går, det är bara om de kör Secure Boot med UEFI men troligtvis gör den inte det eftersom han köpt den som konsument och inte företag. Hoppas jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Well, förmodligen är Sec Boot påslaget by default.
Enkelt att slå av dock.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"