Permalänk
Medlem

Datorn luktar bränt och crashar.

Hej,

Efter 4 år har min dator nu börjat bråka med mig. Jag märkte igår att det luktade bränd elektronik i mitt rum och idag har datorn börjat crasha när jag spelar Dota 2. Jag har återställt klocken på både processor och grafikkort och rensat processorkylaren. Är det någon som har en idé om vad som kan ha hänt?

Tack på förhand!

Permalänk

nätagget som börjar ge upp? kanske sätta ny pasta på processorn?
kollat tempen på gpu och cpu?? prova logga tempen om du kan så kan du titta på dom efter en crash

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter ?
De intressanta är ju moderkort, grafikkort och PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolus1978:

nätagget som börjar ge upp? kanske sätta ny pasta på processorn?
kollat tempen på gpu och cpu?? prova logga tempen om du kan så kan du titta på dom efter en crash

Kan du rekomendera något program för det?

Chassi: Lian Li Lancool pc-k62
Nätagg: Corsair HX520
Fan controller: Scythe Kaze Master Pro
Moderkort: Gigabyte GA-MA790X-UD3P
Processor: AMD Phenom II x4 945 @3.4GHz
RAM: A-Data 1066MHz 1+1+2+2 GB
Kylare: Corsair H50
Grafikkkort: XFX Radeon HD4890 1GB

Detta är min setup. Jag misstänker att grafikkkortet är boven. Det är väldigt varmt och jag antyder mer lukt kring det.

Kan lägga till att crasher sker på olika sätt, BSOD, datorn fryser, datorn stängs av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zl33ter:

Hej,

Efter 4 år har min dator nu börjat bråka med mig. Jag märkte igår att det luktade bränd elektronik i mitt rum och idag har datorn börjat crasha när jag spelar Dota 2. Jag har återställt klocken på både processor och grafikkort och rensat processorkylaren. Är det någon som har en idé om vad som kan ha hänt?

Tack på förhand!

Öppna ditt case och titta noga på moderkortet. Om datorn startar är det troligtvis inte ditt nätagg men lukta och se om du kan identifiera varifrån lukten kommer - om det är från PSU eller mer generellt från moderkortet.

Det kan vara en bränd kondensator, bifogar en bild på hur det kan se ut (som en colaburk som legat i frysen, toppen buktar upp lite)
Isåfall är moderkortet bara att kassera och hoppas du har garanti kvar. Kvalitetsmoderkort har alltid 3 års garanti! Low-end har 1 års och komponenterna håller sämre där.

Och ja, det kan funka delvis med en bränd kondensator (beror på vilken som brunnit) men då du överbelastar de andra som fungerar kommer du måsta byta mobo ändå, om så är fallet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zl33ter:

Detta är min setup. Jag misstänker att grafikkkortet är boven. Det är väldigt varmt och jag antyder mer lukt kring det.

Kan lägga till att crasher sker på olika sätt, BSOD, datorn fryser, datorn stängs av.

samma kan hända med ett grafikkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostshades:

Öppna ditt case och titta noga på moderkortet. Om datorn startar är det troligtvis inte ditt nätagg men lukta och se om du kan identifiera varifrån lukten kommer - om det är från PSU eller mer generellt från moderkortet.

Det kan vara en bränd kondensator, bifogar en bild på hur det kan se ut (som en colaburk som legat i frysen, toppen buktar upp lite)
Isåfall är moderkortet bara att kassera och hoppas du har garanti kvar. Kvalitetsmoderkort har alltid 3 års garanti! Low-end har 1 års och komponenterna håller sämre där.

http://img413.imageshack.us/img413/6672/condenser3.jpg

Och ja, det kan funka delvis med en bränd kondensator (beror på vilken som brunnit) men då du överbelastar de andra som fungerar kommer du måsta byta mobo ändå, om så är fallet.

Tack för tipset, lukten kommer inte från PSU. Jag kan inte heller se några brända kondensatorer på moderkortet. Jag har "japanska kondensatorer", det kanske inte syns lika lätt på dem. Med tanke lukten känns det dock som att det borde vara en kondensator. Säkringar brukar lukta värre och då fungerar det väl inte alls? Något har ju brännt i alla fall.

Permalänk
Skrivet av zl33ter:

Gpu http://www.techpowerup.com/gpuz/
Cpu http://www.techpowerup.com/realtemp/

du kan logg till fil med båda

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk

4890 är om jag inte minns fel ökända för att bli varma. Säkert fullt av skräp i kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolus1978:

Tack, jag ska testa att logga GPU-temp. Just nu håller jag på att testa med ett annat grafikkort, ska stresstesta och se om felet uppstår även nu.

Skrivet av thereal_twisted:

4890 är om jag inte minns fel ökända för att bli varma. Säkert fullt av skräp i kylaren.

Jag ska se om problemet dyker upp även med ett annat grafikkort. Då får jag ta och skruva isär, tvätta och stryka på ny pasta på det gamla och se om det löser sig. Annars blir det väl att punga ut med ett nytt kort.

Permalänk
Medlem

Skulle också tippa på överhettning och lukten är bränt damm. Köp luft på burk och gör rent nätagget, gpu och cpu.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Skulle också tippa på överhettning och lukten är bränt damm. Köp luft på burk och gör rent nätagget, gpu och cpu.

Att lukten är bränt damm låter förhoppningsfullt. Jag åker till biltema imorgon.

Datorn klarar Furmark utan att någonting händer med ett annat grafikkort. Jag tolkar detta som att grafikkortet var problemet. Jag uppdaterar när jag gjort rent kortet, tack för hjälpen än så länge!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extremaz:

Kan det också vara men bränd elektronik luktar.....just det och inte bara bränt

Permalänk
Medlem

Jag testade tempen på GPU med Furmark, resultatet blev 120 grader. Nu har jag rensat kylaren och bytt pasta. Tempen landar på 80 grader nu, så det är bra. Däremot failar den på Prime 95(blend) . Jag får meddelandet "Rounding was 0.5 expected less than 0.4" på en av workerna. Processorn är på standardklock och minnena körs i 1066 som de är gjorda för. Vcore och minnesvolt/timings är på auto/standard. Vad kan det bero på? Tempen på CPU är 47 grader efter 30 min Prime95.

UPDATE

Dota 2 är tydligen mer krävande än Furmark och GPUn landar återigen på ca 115 grader. Finns det något man kan göra eller är det bara att köpa nytt?

Permalänk

Nog inget o be för än att köpa nytt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du kör den där setupen nu 4 år och det har funkat, urdammat och bytt kylpasta hjälper inte så bör du nog endå vara nöjd över de 4 åren du haft den. Jag köpte min dator för ett år sen och redan känns den utdared och bajs. efter 2 år brukar jag byta ut komponenterna, så 4 år är en bra trotjänare :;)

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Går fläkten på grafikkortet igång? Kolla så alla fläktar går på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Har du kör den där setupen nu 4 år och det har funkat, urdammat och bytt kylpasta hjälper inte så bör du nog endå vara nöjd över de 4 åren du haft den. Jag köpte min dator för ett år sen och redan känns den utdared och bajs. efter 2 år brukar jag byta ut komponenterna, så 4 år är en bra trotjänare :;)

Det är väl så... Du har inget 3 år gammalt kort som du kan tänka dig att sälja?

Permalänk
Skrivet av zl33ter:

Det är väl så... Du har inget 3 år gammalt kort som du kan tänka dig att sälja?

Kolla fläkten så att den går, mkt möjligt att den pajjat. Du kan komma över en utbyteskylare ganska billigt om du inte vill köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Fläkten går... Hur tempen och användning/klock hänger ihop tyder på att kortet är trasigt. Jag får väl sluta spela tills hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jag har 2 4890 i cross i en dator!
Aldrig över 67 grader i load, så det kan nog inte stämma

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Ser att du har samma processor som jag hade en gång i tiden, hade min i 4 år med, senare gav den upp ( luktade bränt när jag spelade bf3) och sen orkade den inte med att installera windows ( tog 7 timmar) ... Så skulle tro att det är processorn din...

:`(