Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Permalänk
Inaktiv

Mm är det därför de ringer från privat nummer hela tiden. Jag tänker då inte svara.

Permalänk
Medlem

Varför skaffar de inte bara en premunationstjänst, enkelt och smidigt utan bråk.
Alla som vill kolla på SVT måste betala för att få åtkomst till tjänsten på dator/tv/smartphone medan de som inte kollar på SVT kan helt enkelt skita i att prenumera och därmed inte ha tillgång till kanalen eller webbsidan.

Permalänk
Medlem

Om de kräver att vi betalar en avgift kan vi ju börja kräva TV som är värt att titta på.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk

Lyckligtvis kan man med en smart smartphone blockera Radiotjänst så att de inte ens kan ringa och fråga vad jag gör eller inte med min smartphone. Vilket jag naturligtvis gör.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Det är bara neka, neka, neka och åter neka.

Mitt samtal med radiotjänst för två veckor sedan:
"Har du en tv?"
"Nej"
"Har du en dator i hemmet?"
"Nej, har ingen dator"
"....nehepp, hejdå" (märkbart irriterad)

Personen som ringde märkte ju att jag blåljög(med största sannolikhet eftersom jag satt mitt uppe i Dota2 match och man kunde höra hur jag hamrade på tbordet och klickade för fullt med musen, hehe) men det är bara neka. Ingen idé att vara otrevlig mot personen som ringer heller då den bara sköter sitt jobb.

Men som sagt, neka bara och åter neka.

Iframtiden kommer jag säga "Nej, jag har ingen mobiltelefon när radiotjänst ringer min mobil" just for the lulz.

Vill bara varna att det du beskriver är straffbart, och strider mot forumreglerna:
22 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
1. underlåter att fullgöra sin anmälningsskyldighet enligt 8 § första eller andra stycket,
2. lämnar ofullständiga eller oriktiga uppgifter i en anmälan som avses i 8 § andra stycket, eller
3. lämnar oriktiga uppgifter vid fullgörandet av den uppgiftsskyldighet som avses i 8 § tredje stycket.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Permalänk
Avstängd

Det är utpressning att dom ska tvinga folk att betala.
Dom får väl blocka icke-betalande från att nå deras streamingtjänst.

Det är som om jag skulle skicka massa fakturor till folk och begära att dom betalar pengar till mig för att dom har åtkomst till min hemsida eller någon video jag laddat upp på min sida eller YouTube.

Det är helt absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Bara ut på stan och haffa folk nu då, ni behöver inte ens knacka på hemma längre. Sådana här metoder passar i ett land som Nordkorea eller något, men inte i Sverige 2013. Skämmes tamefan!

Blir svårt för dom att haffa personer ute på stan, då dom kan inte kräva att man ska legitimera sig.
Och be polisen legitimera en får väl enbart göras ifall man står åtalad för något brott?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

"Dock inte på företag, "de har knappast köpt datorer för att de anställda ska se på tv", sa Radiotjänsts vd Carl-Gustav Johansson till Computer Sweden i veckan."
http://www.idg.se/2.1085/1.495217/nar-lagen-blir-ett-svepskal

Fruktansvärt dumt uttalande.
Jag har inte heller köpt dator /platta/smartphone för att titta på sunkig television

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Nej.

"En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål."

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Om jag inte är helt felinformerad så ändrade de den lagen för något år sedan, därmed denna problematik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shrimphook:

Hur kommer det fungera med företagsmobiler? Ska ett företag med Ca 500 anställda börja betala tvavgift för deras mobiler det blir ju 1 000 000 om året....

Man betalar inte inte tv licens per person. Tv licens betalar man om någon i byggnaden/hushållet har tillgång till tjänsten och den är samma oavsett hur många personer som befinner sig i byggnaden. Tex man betalar inte 2 tv licenser trots man tex har tillgång till tjänsten på 2 apparater.

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Dom hade en ide på att sätta den på skatten.
Men hur blir det då?

Säg nu 500kr kvartal / hushåll
Men om 2-3 personer tjänar pengar & betalar skatt, känns som om det skulle bli mer än 500kr kvartalet om 3 personer pyntar?

Men det visa också det skeva ed systemet, en person som bor själv och en familj på 6 personer betalar samma summa det betyder att den personen som bor själv betalar 2000/år:- och person medan 6 manna familjen betalar 333:- per person och år. Det är inte rättvist.

Permalänk
Medlem

Nu får de ta och ge sig. Radiotjänst har sänkt sig till beskyddarverksamhets nivå. Det tragiska är att de har en FULLSTÄNDIGT otydlig lag att luta sig mot och nyttjar det faktumet bäst de kan.

Skrivet av YeZirko:

Varför skaffar de inte bara en premunationstjänst, enkelt och smidigt utan bråk.
Alla som vill kolla på SVT måste betala för att få åtkomst till tjänsten på dator/tv/smartphone medan de som inte kollar på SVT kan helt enkelt skita i att prenumera och därmed inte ha tillgång till kanalen eller webbsidan.

För att de utredare som höll på med detta vet att om det blir prenumerationstjänst på webben kommer plånboken styra om folk tittar eller ej vilket SVT och rövhålstjänst inte accepterar då väldigt väldigt få frivilligt skulle bry sig om att använda SVT på webben(speciellt om det kostar extra för access) då betalande hushåll med TV redan som sagt, betalar och har skräpet på TV. Med andra ord, inga nya inkomster och inga utökade utpressnings samtal som är rövhålstjänsts levebröd. Inget de kan acceptera.

Permalänk
Medlem

Jag äger ingen teknisk utrustning som är avsedd att ta emot TV-sändningar så Radiotjänsts jakt berör mig inte.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

"Dock inte på företag, "de har knappast köpt datorer för att de anställda ska se på tv", sa Radiotjänsts vd Carl-Gustav Johansson till Computer Sweden i veckan."
http://www.idg.se/2.1085/1.495217/nar-lagen-blir-ett-svepskal

Men är han rolig eller? Snacka om att säga emot sig själv. Avgå för i helvete...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Om de kräver att vi betalar en avgift kan vi ju börja kräva TV som är värt att titta på.

Det där är det konstigaste av allt, faktiskt. Om nu alla som har TV i teorin måste vara med och betala för SVT borde alla ha någon form av demokratisk röst också för att kunna påverka innehållet OTROLIGT mycket mer än vad man kan göra idag, då man nästan inte kan påverka utbudet alls. Det är helt sinnessjukt.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

"Dock inte på företag, "de har knappast köpt datorer för att de anställda ska se på tv", sa Radiotjänsts vd Carl-Gustav Johansson till Computer Sweden i veckan."
http://www.idg.se/2.1085/1.495217/nar-lagen-blir-ett-svepskal

och hur många veckor sen var det de sa att de inte aktivt skulle jag folk med surfplattor och telefoner? 3, 4? Men visst kommer företagen inte behöva betala fullpris utan de kommer få in det på samma företags licens de säkert redan har till TVn i lunchrummet.

Permalänk
Medlem

Ska erkänna att sedan SVT lanserade sina TV-kanaler på webben har jag haft dessa igång betydligt mer än när TV:n är på (finns ju andra kanaler på TV än SVT) men detta är alltså på datorn.
Men aldrig att jag skulle titta på TV i en mobil, det heter trots allt mobilTELEFON och inte mobilTV.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Fuck detta! Tänker fanimig inte betala för de här jävla Nord Korea fasonerna! Tänker fan smälla dörren i facet på första blodsugare som knackar på.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

När är protesten? Ill fucking be there.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

och hur många veckor sen var det de sa att de inte aktivt skulle jag folk med surfplattor och telefoner? 3, 4? Men visst kommer företagen inte behöva betala fullpris utan de kommer få in det på samma företags licens de säkert redan har till TVn i lunchrummet.

Det var nog SVT som sa det om jag inte missminner mig. Jag tror de behöver rycka i kopplet lite nu så deras indrivare lugnar ner sig, det börjar spåra ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Vill bara varna att det du beskriver är straffbart, och strider mot forumreglerna:
22 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
1. underlåter att fullgöra sin anmälningsskyldighet enligt 8 § första eller andra stycket,
2. lämnar ofullständiga eller oriktiga uppgifter i en anmälan som avses i 8 § andra stycket, eller
3. lämnar oriktiga uppgifter vid fullgörandet av den uppgiftsskyldighet som avses i 8 § tredje stycket.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Isåfall får du passa dig, because we got a badass over here.

Jag ser radiotjänsten som vilket bluff-företag som helst, att skicka fakturor på en tjänst jag varken beställt eller nyttjar kommer jag bestrida och om det skickas fakturor till mig kommer jag inte att betala dessa. Allt enligt polisen och konsumentverkets rekommendationer.

Permalänk
Medlem

Bara slänga smartphonen, tv'n och dator.

Nokia 3310 räcker för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Det där är det konstigaste av allt, faktiskt. Om nu alla som har TV i teorin måste vara med och betala för SVT borde alla ha någon form av demokratisk röst också för att kunna påverka innehållet OTROLIGT mycket mer än vad man kan göra idag, då man nästan inte kan påverka utbudet alls. Det är helt sinnessjukt.

Det är väl bara pensionärer som aktivt kollar på SVT nu för tiden Finns absolut ingenting som är värt att titta på.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Att licensindrivningen ska baseras på hur TV4 marknadsanpassar sig känns väl lite sådär 1970 tal. TV4 får ju inte ett öre av dessa licensmedel.
Förövrigt så sänder SVT internationell, borde inte hela världen då bli tvungna att betala TV licens?

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk

I och med det här beslutet så upphör behovet av att ha en licens som utfärdas och övervakas av en myndighet. Inom kort kommer alla att vara betalningsskyldiga i vilket fall som helst. De kan de lika gärna lägga ner radiotjänst (hejdå jobben i Kiruna) och låta skatter betala public service.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Nej.

"En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål."

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

"Avsedd", det vill säga huvudsyfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Om jag inte är helt felinformerad så ändrade de den lagen för något år sedan, därmed denna problematik?

Texten i fråga ändrades 2007.

Permalänk
Medlem

Nästa steg:
1) Konstatera att vi inte kan bevisa att klärvoajans inte finns och alltså (med standard troendelogik så) är fenomenet förankrat i verkligheten.
2) Klärvoajans gör det uppenbart möjligt för alla att ta emot en signal när och var som helst (även om det kanske inte görs).
3) Kräv betalning från alla med huvuden.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

Statlig beskattning för samtliga sveriges arbetande population. Problem fuckin solved. Sparar en jädra massa byråkrati dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Detta låter som ett jobb för duktiga hackers. Låt dom stänga ner deras tjänster så ingen kan se deras skit. Då finns det verkligen ingen anledning att betala för det heller. Skulle vara kul att se hur dom löser det problemet.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.