Permalänk
Medlem

Datorn startar inte

Min polare petade in ett finger i mitt moderkort på någon metall sak och nu vägrar den att starta... vad tror ni har gått sönder?

Permalänk
Skrivet av 2571628:

Min polare petade in ett finger i mitt moderkort på någon metall sak och nu vägrar den att starta... vad tror ni har gått sönder?

Lite mer text än en rad tack

först och främst, var datorn på medens han petade.

och härnäst, vilket moderkort har du?

Permalänk
Medlem

Datorn var på medans detta hände och det var ett ASUS M5A78L-M LE - uATX / 760G finns väll inte mycket mer o säga
tacksam för svar

Permalänk
Medlem

vad är det för komponenter i datorn samt vad den där silversaken var för något...

såg den ut sådär ?
isåfall kan du plocka ur det (du ska inte behöva ta i något utan bara kunna trycka ur det försiktigt) och se om du får bild eller någon reaktion ifrån datorn
i värsta fall så åker din kompis på att få ersätta moderkortet då det kanske fått sig en esd skada pga din kompis.

bild på moderkort bara för att visa lite smått att det är ganska mkt som kan vara silvrigt heh

ifall du har nära till skolan eller jobbet kanske så kan de nog kika lite på datorn och hjälpa dig bättre. om du inte kan beskriva datorn själv komponenter specifikationer och eventuellt vart du köpt den...
har du nära till någon datorbutik så kan du kanske ringa och höra om de gör felsökningar så drar du dit med burken om du nu inte har garanti kvar ifall du har köpt någon stationär ifrån typ siba eller någon annan butik som säljer datorer heh

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av 2571628:

Datorn var på medans detta hände och det var ett ASUS M5A78L-M LE - uATX / 760G finns väll inte mycket mer o säga
tacksam för svar

Trodde det var baskunskap att du inte ska pilla vid en dator medens den är på. Den kan ha kortslutits och helt enkelt blivit paj. Ta tipset från överliggande post. Det är det bästa du kan göra för tillfället.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är en värme fläns.. Kan absolut inte ha gått sönder från att han petade på den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Det är en värme fläns.. Kan absolut inte ha gått sönder från att han petade på den.

Enda chansen är om han kom emot mobo't medens åt kanske...? Du hade ju igång den medens han petade på den. Dog den direkt efter att han petade på den eller fungerade den som vanlgit tills han/du stängde av datorn?

Permalänk
Medlem

Kan de inte vara så att han var statiskt laddad och kortslöt den genom att ta på den medans den var igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Enda chansen är om han kom emot mobo't medens åt kanske...? Du hade ju igång den medens han petade på den. Dog den direkt efter att han petade på den eller fungerade den som vanlgit tills han/du stängde av datorn?

Jag satt och spelade så jag såg inte att han gjorde de men den dog direkt

Permalänk
Hedersmedlem

Hette kompisen Freddy Krüger?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Han bör han bränt sig rätt hårt ifall det nu verkligen var den där kylflänsen han petade på för de brukar inte ligga under 60 grader om man säger så. Så fråga ut honom.. Han ljuger nog.

Källa på det: Jag har själv petat på den kylarflänsen när ett spel var igång.. Det var varmt, kortfattat sagt.

EDIT: Du får nog kolla upp i din "Polare-arsenal" och kicka ut sådana som honom som förstör för dig.. Och antagligen även medvetet.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av 2571628:

Jag satt och spelade så jag såg inte att han gjorde de men den dog direkt

Din polare rörde knappast kylar flänsen som sakt ovanför. Han har mer eller mindre kotrslutit din dator och förstört den. (Mest troligt) eller så har han ryckt ut 24pins kontakten (minst torligt)

Sorry.. Men den är nog bränd..

Permalänk

dat moment när din vän har förstört något dyrbart och kan inte fixa det man går sycho och tänker GTFO!

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk

förresten varför skulle du ha den öppen?

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Tror inte han ljuger då han är beredd att betala moderkortet och frakten, han säger även att den inte var särskillt varm när han petade på den hmmm så kanske borde satsa på ett nytt moderkort då eller kan de vara några mer komponenter?

Permalänk
Skrivet av 2571628:

Tror inte han ljuger då han är beredd att betala moderkortet och frakten, han säger även att den inte var särskillt varm när han petade på den hmmm så kanske borde satsa på ett nytt moderkort då eller kan de vara några mer komponenter?

Allting KAN ju ha grillats. du vet inte försän du har provat..

Permalänk
Medlem

kan tillägga att de som händer när jag trycker på powerknappen är att processorfläkten snurrar ett halv varv

Permalänk
Medlem

Om du har en annan dator ståendes kan du ju kanske testa så många komponenter du kan i den innan du målar upp worst case scenario.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Skrivet av 2571628:

kan tillägga att de som händer när jag trycker på powerknappen är att processorfläkten snurrar ett halv varv

Du kan ju prova å kopplar ur så många komponeneter som möjligt, tex hdd, graffekrot (om du har internt) samt så lite ram som möjligt. (har du 4 stickor så kör med 1)

Permalänk
Medlem

Problemet funnet! Någon som är villig att skänka sitt grafikkort?