Sim City 5 och varför vi inte borde köpa, eller spela.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad man gör... Köper ingen spelet så kommer EA bara stänga ner servrarna m.m och skita i allt och aldrig utveckla ett nytt sim city överhuvudtaget. Köper folk det och det blir en jättesuccé kommer det förmodligen komma uppföljare dlc's m.m går de halvbra kommer dem den låta dö ut succesivt precis som med TDU2 och Atari... Så gör hur ni vill spelar ingen roll iaf

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att gamers inte är Maxis målgrupp, snarare har de haft som målsättning att fånga in folk från Facebook, samt Sims (de gillar tydligen att köpa expansion efter expansion).

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Det är bara att tacka Pirate Bay och apparna för denna utveckling.

Online krav gör det mycket svårare att knäcka spelet - de skulle inte välja detta sätt om det inte var mer lönsamt.
Apparna har visat att in-app och reklam funkar väldigt bra. Avskyr själv reklam och köp i spel men folk använder det.

Piratförespråkarna har ju länge skrikit att spelbranschen ska anpassa sig - varsågod.

Appar och pirater är bara snicksnack.

Möjligen blir det marginellt "svårare" men vi snackar om timmar eller max dagar.
Dessutom är det antagligen mer cred och prestige i hacker kretsar att knäcka ett svårt spel så fler försöker göra det...
En kamp mot väderkvarnar men med riktiga förlorare, de som köper spelet och får en undermålig version med onödiga hinder som bara leder till frustration och försämrad upplevelse.
DRM "drabbar" aldrig piraterna eftersom den som hackar spelet tar bort dessa "skydd" och förhinder.

Istället för att spendera hundratals timmar på ett "finurligt" drm skulle utvecklarna dessutom kunna släppa ett spel med mindre buggar.
Det är alldeles för många spel som knappt är spelbara vid release, för att några månader senare eventuellt bli fixade, beroende på hur pass bra det säljer.

Det gäller att vi som köper spel "röstar med plånboken" och meddelar publicerarna varför vi inte kommer köpa deras dåliga drm låsta produkter.
Annars kommer de fortsätta släppa dåliga dåliga always online drm utan riktigt singelplayer.

Permalänk
Medlem

Om man gillar spel som Sim City kan kickstarter projektet http://www.kickstarter.com/projects/1584821767/civitas-plan-d... vara av intresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Det är bara att tacka Pirate Bay och apparna för denna utveckling.

Online krav gör det mycket svårare att knäcka spelet - de skulle inte välja detta sätt om det inte var mer lönsamt.
Apparna har visat att in-app och reklam funkar väldigt bra. Avskyr själv reklam och köp i spel men folk använder det.

Piratförespråkarna har ju länge skrikit att spelbranschen ska anpassa sig - varsågod.

Vad vi spelförspråkare har krävt är följande:

1.) Att spelen skall vara enkla att köpa och ladda ned digitalt. (vilket Steam var först att förstå och anpassa sig till, därför har de gått från ingenstans för 10 år sedan till att erbjuda runt 2000 spel och dra in över en miljard dollar per år).

2.) Att spelen skall ha ett rimligt pris, det är inte rimligt att betala samma 500kr för ett spel när 250kr inte behöver gå till affären, och 200kr till förläggare samt administration/logistik/produktion av fysiska varor. (Ja det stämmer att av de 500kr du betalar i butik för ett spel når endast 50kr utvecklarna).

3.) Att spel inte måste vara tvingande online för att dra in pengar, det finns massvis med exempel på enorma succeer av PC-spel som inte tvingar dig att vara online. Endast om spelet är så dåligt att ingen vill betala för det finns det en poäng, Gör ett bra spel istället så kommer folk betala för det. Dessutom skyddar online-krav liksom de flesta andra DRM inte mot pirater utan krånglar bara till det för betalande kunder genom att begränsa hur vi kan använda vårt spel.

EA har inte lärt sig något och erbjuder inget av dessa tre och är därför inte värd några av mina pengar.

Jag lägger hellre mina pengar på kickstarter eller indie spel utan förläggare på steam där jag vet att 70-90% av pengarna faktiskt går direkt till utvecklarna så de kan ge mig ett så bra spel som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

DRM skydden gör bara att de tar en extra dag att knäcka. Du ska se att Simcity ligger på en särskild piratbukt senare i dag.

Nja, var ligger Diablo 3 med samma lätthet och spelbarhet som en äkta release?

Skrivet av henkiii:

Appar och pirater är bara snicksnack.
Istället för att spendera hundratals timmar på ett "finurligt" drm skulle utvecklarna dessutom kunna släppa ett spel med mindre buggar.
Det är alldeles för många spel som knappt är spelbara vid release, för att några månader senare eventuellt bli fixade, beroende på hur pass bra det säljer.

Se ovan. De har redan löst det. Och Diablo 3 är ett bra exempel för det visar på lönsamhet. Online barnsjukdomar - javisst men enkelheten är ju fantastiskt bra. Så fort där är en uppdateringar kan man installera. Inget sökande eller annat besvär. Buggar kommer vi aldrig undan. Och kan online lösningen ge mer pengar kan de satsa hårdare på QA.

Skrivet av Ixos:

Vad vi spelförspråkare har krävt är följande:

1.) Att spelen skall vara enkla att köpa och ladda ned digitalt. (vilket Steam var först att förstå och anpassa sig till, därför har de gått från ingenstans för 10 år sedan till att erbjuda runt 2000 spel och dra in över en miljard dollar per år).

2.) Att spelen skall ha ett rimligt pris

3.) Att spel inte måste vara tvingande online för att dra in pengar, det finns massvis med exempel på enorma succeer av PC-spel som inte tvingar dig att vara online.

Jag lägger hellre mina pengar på kickstarter eller indie spel utan förläggare på steam där jag vet att 70-90% av pengarna faktiskt går direkt till utvecklarna så de kan ge mig ett så bra spel som möjligt.

1. Löst
2. Ett rimligt pris är det folk betalar... Även det löst. Har aldrig varit ett problem egentligen. Köpare/säljare möts.
3. Såklart det finns MEN så finns det även de spel som hade kunnat vara mer lönsamma med ett online system (det är teorin ivaf). De som brukar tveka att köpa men ändå spelar tvingas nu att välja. Det är detta som löser sig nu - vi får snart svart på vitt ifall kopiering är ett problem. Kanske mediokra spel klarar sig bättre. Gör det ingen skillnad lägger de ner online lösningen...

Tycker online är irriterande men ett väldigt bra motdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Nja, var ligger Diablo 3 med samma lätthet och spelbarhet som en äkta release?

Blizzard har fått otroligt mycket kritik för sättet de skapat Diablo 3 på, även spelet i sig har blivit väldigt kritiserat.
Även om D3 har sålt otroligt mycket så kommer inte D4 kunna rida på samma våg av framgång som D3 gjorde ( Diablo 2 / LoD ).
Jag är helt övertygad om att de skjuter sig själva i foten med sådana och att det kommer straffa sig i längden.

Citat:

Se ovan. De har redan löst det. Och Diablo 3 är ett bra exempel för det visar på lönsamhet. Online barnsjukdomar - javisst men enkelheten är ju fantastiskt bra. Så fort där är en uppdateringar kan man installera. Inget sökande eller annat besvär. Buggar kommer vi aldrig undan. Och kan online lösningen ge mer pengar kan de satsa hårdare på QA.

Har löst vadå? Ett sätt att skita i vad kunderna vill ha och tjäna pengar ändå? Ja möjligtvis.
Men D3 sufar fortfarande på Diablo2s framgångar, det är inte tack vare - utan trots drm det är framgångsrikt.

Det går alldeles utmärkt att ha auto-update utan att man är tvingad att köra online. Snudd på varenda mjukvara ifrån 2000 eller senare har en sådan funktion, (med varierande kvalitet på implementation).

Det går alldeles utmärkt att ha ett multiplayer läge och ett lan/singeplayer läge precis som D2 hade.

Att implementera olika DRM och jaga pirater med högaffel leder bara till att vi betalande kunder får sämre spel.
En DRM lösning tar tid att utveckla, tid som annars skulle kunna läggas på fler funktioner eller mer bugfixar.
Dessutom skapar de inge merväre för oss kunder, bara hinder, restriktioner och irritation.

Citat:

1. Löst
2. Ett rimligt pris är det folk betalar... Även det löst. Har aldrig varit ett problem egentligen. Köpare/säljare möts.
3. Såklart det finns MEN så finns det även de spel som hade kunnat vara mer lönsamma med ett online system (det är teorin ivaf). De som brukar tveka att köpa men ändå spelar tvingas nu att välja. Det är detta som löser sig nu - vi får snart svart på vitt ifall kopiering är ett problem. Kanske mediokra spel klarar sig bättre. Gör det ingen skillnad lägger de ner online lösningen...

Tycker online är irriterande men ett väldigt bra motdrag.

Du tycker själv att det är irriterande att spela online torts att du kör ensam, men ändå försvarar du konceptet?
Mycket märkligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Så fort där är en uppdateringar kan man installera. Inget sökande eller annat besvär. Buggar kommer vi aldrig undan. Och kan online lösningen ge mer pengar kan de satsa hårdare på QA.

Varför måste det vara svårt att uppdatera ett spel som du kan välja att spela offline om du vill?

Jag anser precis dom de flesta jag känner att jag själv bör kunna välja om och isåfall när jag skall updatera mina spel. Detta är speciellt viktigt för de som sysslar med moddar eller om en ny patch förstör kompabilitet med savegames som forfarande är ganska vanligt tyvärr.

I vissa fall så vill du inte att nya patchen automatiskt skall dras ned och installeras.

Skrivet av TuHack:

Online barnsjukdomar - javisst men enkelheten är ju fantastiskt bra. Så fort där är en uppdateringar kan man installera. Inget sökande eller annat besvär. Buggar kommer vi aldrig undan. Och kan online lösningen ge mer pengar kan de satsa hårdare på QA.

Problemet med överbelastning av tvingande online lösningar är inget som man kan kalla "barnsjukdommar" eller som går att lösa med QA / bättre spel. Det fanns för MMOs som släpptes för 20år sedan i exakt lika stor utstäckning som det finns idag för alla "online only" spel.

Problemet med överbelastning på releasedagen är nämligen inmurat i hela konceptet, första veckan/månaden vill 5-10gånger så många spela samtidigt som resten av spelets livslängd, det är helt enkelt inte "ekonomiskt" att köpa in tillräckligt med servrar, utan man tar helt enkelt lite överbelastning för att tjäna mer pengar och slippa sitta med för mkt servrar efter första rushen har lagt sig.

Enda lösningen är infrastruktur, alltså att sköta DRM via t.ex. Steam som har tillräckligt med servrar eftersom de hanterar ett stort antal spelare året runt helt oavsett vilket spel som råkar vara populärt just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberz:

Jag gör inte iof det men många andra helt säkert....

Men spel världen är på väg åt det hållet. Går inte att hjälpa, Valve är inte så jäkla duktiga heller. Överpriser de luxe.

Överpriser på vad? Det är inte Valve som sätter priser just FYI.
Valve sätter priser på sina egna produkter men inte det som är gjort av annan utvecklare och utgett av annan utgivare.
Ubisoft sätter sina priser, Activision sätter sina.

Du verkar mestadels bortskämd av gråa-key sellers.
En studerande svensk som tjänar mer än en 5 barns familj i Kina är snål som in i helvete.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Jag lade ner 550 spänn på det här i torsdags. Jag tänkte att jag ville ha ett bra lir till helgen, och att jag inte behövde läsa recensionerna som kanske skulle låta sig vänta över helgen på att komma ut.

Jag har inte lagt ner 550 kr på ett spel sedan, ja, jag vet inte. Länge sedan, iaf. Det är ju SimCity, hur skulle det kunna bli dåligt?

J*vla skit.

Så då "röstade" man med plånboken. Jag ber om ursäkt till mig själv för hålet i min plånbok, och till er, mina gaming-vänner som likt mig endast vill gynna de på marknaden som förtjänar det. Jag känner mig smutsig och lurad.

Permalänk
Medlem

Är väll egentligen inget fel på själva spelet utan det är EA som ställer till problem.
Om spelet inte hade drm, alltid online + origin, stödde moddar och hade stora kartor skulle det vara ett perfekt spel.
En ren uppföljare på simcity 4 med bra grafik och inget drm, skulle vara kul.

Permalänk
Skrivet av Anton275:

Har kört betan och jag måste säga att det känns inte som Sims City längre, det känns som om det är för "litet" för det. Och dessutom gillar jag inte det faktum att väldigt många saker styrs av vägarna. En positiv sak är ju dock att man kan dra sina vägar lite hur man vill nu.

Detta med vägarna tycke jag var en av Simcity 4s stora nackdelar. Gatorna hamnade aldrig där jag vill ha dom och det var i stort sett omöjligt att få raka gator som korsade flera zoner. Att dra upp gator i förväg funkade inte heller bra för då la spelet ändå på en massa gator så att det blev gata, en ruta zon och ny gata. I Simcity 3000 så byggde man själv gatorna och då kunde man få dem precis där man ville ha dem. Är det likadant i Simcity 5 så är det en stor förbättring.

Permalänk
Medlem

Kartorna är så jävla små så när man byggt över hela arean så är ju spelet typ över, eller det går ju inte göra något sen?

Hela staden är full av byggnader men samtidigt så står det att man måste bygga fler industier och fastigheter?
ska man riva dem man har då och bara bygga över nya eller vad är meningen när det inte går att bygga ut staden?

Och när man väl får lite cash så och kan göra någon ny gigantisk byggnad så måste man ta bort typ alla sina hus för att bygga den, men samtidigt så behöver jag fler hus vilket gör att jag inte kan göra ett skit.

Ska man bara börja på ny karta eller vad är detta för skit spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patienten:

Jag tror inte att gamers inte är Maxis målgrupp, snarare har de haft som målsättning att fånga in folk från Facebook, samt Sims (de gillar tydligen att köpa expansion efter expansion).
http://i.imgur.com/EgmQWIm.gif

Fan vad jag avskyr påhittade diagram.
Vad definierar en "gamer"? Varför är inte en Sims spelare en "gamer"? Jag har vänner som spelar Farmville och liknande facebookspel, är dom "gamers"?
Sluta hitta på egna diagram som inte har någon fakta som stödjer ditt argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunde:

Är väll egentligen inget fel på själva spelet utan det är EA som ställer till problem.
Om spelet inte hade drm, alltid online + origin, stödde moddar och hade stora kartor skulle det vara ett perfekt spel.
En ren uppföljare på simcity 4 med bra grafik och inget drm, skulle vara kul.

Frågan är väl dock vem som är skyldig till vad. Att serverparken är underdimensionerad och inte funkar som den ska är ju helt klart EA's fel men jag är mer osäker när det gäller storleken på städerna samt behovet av att alltid vara online. Jag tror Maxis ville göra ett mer socialt spel än tidigare och då blir det ju en smula enklare att köra allt online än att utveckla två spellägen. Sen såg säkert både Maxis och EA möjligheten att använda detta till att förstärka kopieringsskyddet.

Gamers vill nästan alltid bara ha rena remakes på gamla spel med uppfräschad grafik medan utvecklarna nog hellre vill vara kreativa och förnya koncepten ibland. Jag tror Maxis är glada över att ha den möjliheten och inte tvingas göra samma spel år ut år in.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Avstängd

Det sociala är ju egentligen bluff och båg, det är väldigt liten interaktion med andra spelare i SimCity.
Och är du ensam och dina polare offline så är deras städer frysta och där händer ingenting, ingen mer "interaktion"

För bättre indepth förklaring titta på Total Bisquits video på 1h.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacrum:

Fan vad jag avskyr påhittade diagram.
Vad definierar en "gamer"? Varför är inte en Sims spelare en "gamer"? Jag har vänner som spelar Farmville och liknande facebookspel, är dom "gamers"?
Sluta hitta på egna diagram som inte har någon fakta som stödjer ditt argument.

Jepp, jag kunde använt en annan term, kanske "spelets ursprungsbefolkning" (de marginaliseras av nykomlingarna).
"Indigenous gamer"?

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.