Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Tyvärr kanske det innebär en anmälan om tv-innehav för din del. Vissa på radiotjänst jobbar tyvärr så.

Jag hade struntat i varenda räkning, påminnelser, inkasso etc å inte ens brytt mej, sen när farbror blå släpar iväg en till rättegången så skulle jag kräva och se lagtexten som visar att man är SKYLDIG att prata i telefon med någon som ringer, vidare så hade jag krävt att få se underskriften där jag godkänner tv-innehav.

Snacka om att rånartjänst hade torskat...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Jag hade struntat i varenda räkning, påminnelser, inkasso etc å inte ens brytt mej, sen när farbror blå släpar iväg en till rättegången så skulle jag kräva och se lagtexten som visar att man är SKYLDIG att prata i telefon med någon som ringer, vidare så hade jag krävt att få se underskriften där jag godkänner tv-innehav.

Snacka om att rånartjänst hade torskat...

Fast tyvärr är det ju du som råkar illa ut tills allt är utrett och det kan ta lååång tid. Du kommer hamna hos kronofogden med en prick och allt vad det innebär.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Undra när Svensken ska vakna och våga ge sig ut i demonstationer.

Det har dom ju åxå sett tilll att fixa... demonstration kräver tillstånd(!) tänka sej, i en marknadsförd demokrati (den enda i världen) krävs det tillstånd för att göra sin röst hörd offentligt lol!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Fast tyvärr är det ju du som råkar illa ut tills allt är utrett och det kan ta lååång tid. Du kommer hamna hos kronofogden med en prick och allt vad det innebär.

Iofs, men en prick som orsakats av nånting som jag aldrig ens gett mitt samtycke till "in the first place" (tv-innehav anmälan) borde ju inte gälla

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Iofs, men en prick som orsakats av nånting som jag aldrig ens gett mitt samtycke till "in the first place" (tv-innehav anmälan) borde ju inte gälla

Tyvärr gör det ju det. Enligt en nyhet nyligen så sitter ca 100 000 personer i Sverige hos kronofogden p.g.a. obetalda tv-avgifter och tillsammans är det skyldiga över en miljard kronor. Då är det bättre att betala första räkningen man får och sedan någon dag senare ringa och säga upp tv-avgiften.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

Vad händer om man har en företagsdator? Ska företaget betala då?
Isf kan jag komma undan ganska lätt

Ja, det kan du.
Jag hade precis den dialogen med Radiotjänst då de ringde förra veckan.

RT: Har du någon internet-ansluten dator?
Jag: Ja, jag har en jobbdator med internetanslutning - men den äger inte jag, ska inte min arbetsgivare betala den licensen?
RT: Om du använder datorn hemma så ska du betala TV-licens.
Jag: Så om jag sitter på ett kafé och arbetar så ska kaféet betala licens för att jag sitter där?
RT: *tystnad*
Jag: Eller om jag tar med datorn till en bekant, ska han/hon betala TV-licens då?
RT: Jag har ingen lust att diskutera detta med dig, du får ha en trevlig kväll.
Jag: Ha det bra.
*klick*

Det återstår förstås att se om det ploppar ner en räkning eller dylikt ändå - det har ju hänt förr att de fulfakturerar, men då får jag väl avanmäla igen.
Ska tilläggas att det inte på något sätt var en hätsk diskussion - jag tolkar det som att han visste att han var ute på hal is när han försökte debitera mig för en dator jag inte äger.

Visa signatur

Don´t believe his lies

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Då drabbar de dom som inte har varken Radio, TV eller dator mm.

Skillnaden mot nu skulle bli..? Många skattebetalare som passar in på dina kriterier där..?

Skrivet av AMD_PERA:

Om tillräklig mängd av svenska folket vill ha bort tv-Licensen så är det bara att rösta bort den, men nu finns det flera som är nöjda än missnöjda med Tv-Licens...

Fast undersökningar visar motsatsen, så vad baserar du det på? Att fler betalar än "smiter" som det heter?

Visa signatur

Don´t believe his lies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast på internet så uttrycker ingen måttlighet. Det är 50% extremliberaler, 20% kommunister och 35% okunniga människor som bara upprepar klassiska slagdängor som att USA bara vill ha olja. Och av de tre kategorierna så är 95% konspirationsteoretiker av en eller annan sort. Det värsta är att de alla tror att de är källkritiska när de får för sig dumheter om att USA inte varit på månen, judarna styr jorden eller att 9/11 var ett insiderjobb. Så att lära folk vikten av källkritik kommer knappast räcka.

Förresten. 98% av statistiken på internet hittas på medan den skrivs.

I see what you did there..

Visa signatur

Don´t believe his lies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oni:

Skillnaden mot nu skulle bli..? Många skattebetalare som passar in på dina kriterier där..?

Fast undersökningar visar motsatsen, så vad baserar du det på? Att fler betalar än "smiter" som det heter?

Har för mig att det var 9 av 10 hushåll som betalar, det är ju bra...
Jag vill ha SVT kvar och gärna med ett par kanaler till...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Då är det bättre att betala första räkningen man får och sedan någon dag senare ringa och säga upp tv-avgiften.

Varför betala först och sedan säga upp? Radiotjänst är ett aktiebolag och där finns möjligheten att protestera när man får en felaktig faktura. Däremot så stämmer det när till exempel skattemyndigheten har gjort fel. Då ska du betala först och sedan protestera.

För om det stämmer att radiotjänst har samma rättigheter som en myndighet, har då inte alla företag samma möjlighet.

Jag vill ha svar på vilka rättigheter radiotjänst har om jag bestrider deras faktura. Samt vilka rättigheter jag har i samma fall.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Varför betala först och sedan säga upp? Radiotjänst är ett aktiebolag och där finns möjligheten att protestera när man får en felaktig faktura. Däremot så stämmer det när till exempel skattemyndigheten har gjort fel. Då ska du betala först och sedan protestera.

För om det stämmer att radiotjänst har samma rättigheter som en myndighet, har då inte alla företag samma möjlighet.

Jag vill ha svar på vilka rättigheter radiotjänst har om jag bestrider deras faktura. Samt vilka rättigheter jag har i samma fall.

//Freezer

Radiotjänst är privat ja, men de fungerar som en statlig verksamhet i det här fallet. Så tyvärr är det så att du måste betala först om du hamnar i en tvist, annars blir det kronofogden till slut. Det är fördjävligt ja, men tyvärr sant.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Radiotjänst är privat ja, men de fungerar som en statlig verksamhet i det här fallet. Så tyvärr är det så att du måste betala först om du hamnar i en tvist, annars blir det kronofogden till slut. Det är fördjävligt ja, men tyvärr sant.

Du vet inte var man hittar beslutet som måste ha tagits för att ge radiotjänst dessa privilegier. För om det inte finns ett lagligt beslut om detta så innebär det att radiotjänst och delvis kronofogden bryter mot lagen.

Beroende på vad som står i det eventuella beslutet, så kan alla Sveriges företag göra samma sak. För står det inte specifikt att endast radiotjänst har denna möjlighet, så måste även andra företag kunna göra samma sak.
Och då får alla tänkbara bedragare morgonluft. Man måste då betala för att kunna bestrida en bluff-faktura.
Nåja, intressant läsning framöver om någon hittar beslutet.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Du vet inte var man hittar beslutet som måste ha tagits för att ge radiotjänst dessa privilegier. För om det inte finns ett lagligt beslut om detta så innebär det att radiotjänst och delvis kronofogden bryter mot lagen.

Beroende på vad som står i det eventuella beslutet, så kan alla Sveriges företag göra samma sak. För står det inte specifikt att endast radiotjänst har denna möjlighet, så måste även andra företag kunna göra samma sak.
Och då får alla tänkbara bedragare morgonluft. Man måste då betala för att kunna bestrida en bluff-faktura.
Nåja, intressant läsning framöver om någon hittar beslutet.

//Freezer

Vet tyvärr inte det, men Radiotjänst jobbar ju efter lagar som regeringen har satt upp för att driva in pengar till Public service.

Dock så kommer det troligen förr eller senare att bli en avgift på skatten. Det kunde man höra senast från en politiker i Moderaterna i SVT debatt den 7/3 som menade på att diskussionerna om att lägga det på skatten inte är slopade utan att det högst troligt kommer bli så framöver.
(Och att kolla på SVTplays inspelade klipp och inte betala licens är inte fel eftersom man betalar för livestreamingen och inte inspelade klipp)
http://www.svtplay.se/video/1071340/7-3-22-00

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att det är en bra poäng att jämställdhet åker ut genom fönstret bara för att män är överrepresenterade i våldtäktsfall? Du måste trolla.

Gudrun Schyman basar ut hur hon är för jämställdhet men samtidigt sitter och påstår att män ska generaliseras och tvingas betala för vad andra män (och kvinnor.. kom ihåg detta) ev. kan tänka sig att göra. Det är helt absurt.

Antar du tycker det är rättvist att kvinnor ska ha lägre löner för samma arbete också?
Då kan jag tycka männen ska ha högre skatt för att kompensera löneskillnaderna.
Män och kvinnor ska ha samma lön för samma arbete.
Nu under alliansens tid har klyftorna ökat ännu mera mellan kvinnor och män och fattiga och rika.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

och idag åkte man på radiotjänstens avgift, enbart för att jag har en dator. tack radiotjänst! vi arbetslösa behöver verkligen fler avgifter

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

och idag åkte man på radiotjänstens avgift, enbart för att jag har en dator. tack radiotjänst! vi arbetslösa behöver verkligen fler avgifter

Ring dom imorn och säg upp din avgift.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ring dom imorn och säg upp din avgift.

då kommer dom väl och knackar dörr eftersom man redan erkänt att man har dator med internet? :/

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

då kommer dom väl och knackar dörr eftersom man redan erkänt att man har dator med internet? :/

Nej det gör dom inte, är många som gör så. Även om de skulle komma och knacka på så antingen så öppnar du inte eller så öppnar du och säger att du missuppfattat lagen och trodde att du behövde betala, men eftersom du tar hem din jobbdator ibland så har du fått reda på att du inte behöver betala då (för så är det).

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Har en liten fundering.
Sedan när kan ett aktiebolag agera som en myndighet när det gäller att driva in obetalda fakturor?
Radiotjänst är faktiskt ett aktiebolag och ingen myndighet och vad jag vet så är det endast myndigheter som kan kräva betalning först och sedan rätta till fel.
Om företag kräver in en faktura har du alltid möjlighet att klaga innan betalning.

Tänk om alla bedragare kunde bete sig som radiotjänst. Kräva in betalning för något som de inte ens har levererat. Enda chansen att kunna få rätt är att först betala och sedan hoppas att blufföretaget är så ärligt att det betalar tillbaka. Om de råkar bli dömda att betala tillbaka så går de i konkurs och du blir ändå blåst på pengarna.

Så varför och hur har radiotjänst fått dessa möjligheter. Var finns lagstödet?

//Freezer

Våra lagar är byggda av vår eminenta riksdag med stöd från deras verk. Det går ut på att skydda sig själv mot alla innevånarnas försök till att sänka makten. Radiotjänst har naturligtvis fått möjligheten (tror alla statliga fakturor är såna) att fakturera fritt som de önskar. Tror inte att den drabbade har möjlighet att få ersättning för de kostnader som det kan förorsakar utan enbart fakturabeloppet. Om det är fel så ska en process startas efteråt.
Så småningom kommer säkert en faktura till var och en på statsskulden, det är trots allt en skuld som vi alla delar på.
Det är inget unikt att deras fakturor måste betalas, de kan dessutom inte begå några egentliga fel, felen får vi övriga stå för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Vet tyvärr inte det, men Radiotjänst jobbar ju efter lagar som regeringen har satt upp för att driva in pengar till Public service.

Dock så kommer det troligen förr eller senare att bli en avgift på skatten. Det kunde man höra senast från en politiker i Moderaterna i SVT debatt den 7/3 som menade på att diskussionerna om att lägga det på skatten inte är slopade utan att det högst troligt kommer bli så framöver.
(Och att kolla på SVTplays inspelade klipp och inte betala licens är inte fel eftersom man betalar för livestreamingen och inte inspelade klipp)
http://www.svtplay.se/video/1071340/7-3-22-00

Det tror jag också men tycker att det är fel.
Den fria marknaden kan få fram andra alternativ och om folk verkligen vill har reklamfri tv med programuppdelning i tid för minoriteter så kommer det alternativet att finnas.
Om alla kan välja vad de vill ha så är det fler som också får det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

och idag åkte man på radiotjänstens avgift, enbart för att jag har en dator. tack radiotjänst! vi arbetslösa behöver verkligen fler avgifter

När radiotjänst frågar om du har dator ska du svara:
Har ingen dator som är avsedd för tv-pogram.
Sen får du stå på dej för det kan komma följdfrågor, de är lömska på radiotjänst.

Skulle du få en faktura så säg upp abbbonemanget omgående så får de ringa en gång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nej det gör dom inte, är många som gör så. Även om de skulle komma och knacka på så antingen så öppnar du inte eller så öppnar du och säger att du missuppfattat lagen och trodde att du behövde betala, men eftersom du tar hem din jobbdator ibland så har du fått reda på att du inte behöver betala då (för så är det).

Efter 15 dagar så får du betala tv-avgiften även för jobbdatorn ändå vare sig du använder den eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Efter 15 dagar så får du betala tv-avgiften även för jobbdatorn ändå vare sig du använder den eller inte.

Nej, du får ha den hemma i 14 dagar i sträck, men om du tar med dig datorn tillbaka till jobbet igen, vilket man självklart gör om man inte konstant jobbar hemifrån, så nollställs tiden och du har 14 nya dagar på dig.

Man kan alltså ta datorn fram och tillbaka mellan jobba och hem och det är lugnt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av abki:

Våra lagar är byggda av vår eminenta riksdag med stöd från deras verk. Det går ut på att skydda sig själv mot alla innevånarnas försök till att sänka makten. Radiotjänst har naturligtvis fått möjligheten (tror alla statliga fakturor är såna) att fakturera fritt som de önskar. Tror inte att den drabbade har möjlighet att få ersättning för de kostnader som det kan förorsakar utan enbart fakturabeloppet. Om det är fel så ska en process startas efteråt.
Så småningom kommer säkert en faktura till var och en på statsskulden, det är trots allt en skuld som vi alla delar på.
Det är inget unikt att deras fakturor måste betalas, de kan dessutom inte begå några egentliga fel, felen får vi övriga stå för.

Visst, du har säkert rätt. Men jag är fundersam på hur ett aktiebolag har fått samma rättigheter som stat, kommun och tror även landstingen. För om ett aktiebolag har dessa rättigheter, borde då inte alla aktiebolag ha samma möjligheter.

Kom nu inte med jumbo mumbo, jag vill veta hur radiotjänst som är ett aktiebolag har fått möjligheten att fakturera oss kunder som myndighet. För om det inte finns något lagstöd begår radiotjänst lagbrott och kronofogden begår också lagbrott som stödjer denna verksamhet.
För framgår det inte i lagstödet att endast radiotjänst har denna möjlighet att fakturera fritt, så ska jag starta ett aktiebolag och fakturera varenda person i Sverige. De som vägrar skickar jag kronofogden efter. Jag har ju trots allt lagen bakom mig.

Nu kanske ni fattar att jag menar allvar. Tänk er att kunna skicka ut fakturor och håva in pengar utan risk. De som försöker slippa betala får kronolle efter sig.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Inte alls dom få jobb som skapats av RUT är väldigt dyra jobb och hade blivit billigare för skattebetalarna och ge pengarna direkt i handen hos dom anställda. ca 1 miljon/år kostar en RUT anställd.
Och det är ett bidrag där främst dom rika har råd att utnyttja.

Förlåt, jätte-offtopic, men VA?!?
Vet du vad RUT-avdraget är för någonting? En källa på den siffran vore himla intressant..

Visa signatur

Don´t believe his lies

Permalänk
Avstängd

Som jag varit inne på tidigare... det skulle vara riktigt intressant att höra från diverse tillverkare vad dom tycker över att svenska staten avgiftsbelägger innehav av deras produkter! det kan knappast vara lagligt?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fönster:

Just nu står det inte i lagen att man ska betala heller, så Bahnhof tar nog gärna striden om rånartjänst försöker och sätta dit dom. Min hetaste önskan just nu är att någon rättshaverist eller företag som Bahnhof ställer det hela på sin spets så att rätten får avgöra huruvida rånartjänsts synnerligen liberala tolkning är korrekt.

Det står i lagen att tv mottagare skall belastas med tv-avgift om det var det du menade
http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-avgift_i_Sverige
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av Demonlord:

Det står i lagen att tv mottagare skall belastas med tv-avgift om det var det du menade
http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-avgift_i_Sverige
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM

en dator är inte specifikt gjord för att vara en TV-motagare. däremot tolkar Radiotjänst datorer felaktigt som tv för att dom ska få in mera pengar. MEN det gör inte deras förehavande mera lagligt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

en dator är inte specifikt gjord för att vara en TV-motagare. däremot tolkar Radiotjänst datorer felaktigt som tv för att dom ska få in mera pengar. MEN det gör inte deras förehavande mera lagligt

Det står väll inte att det specifikt skall vara en specifik tv-motagare utan hårdvara som kan ta emot tv signaler. Men ja jag håller med att det är helt uppåt väggarna det dom håller på med. Citat ur TV avgifts lagen nedan för mig så låter det som att all utrustning oavsett anv område bara de kan ta emot tv signaler kan belastas med avgift.

"2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)."

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

"2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)."

Det man argumenterar om är "avsedd".
Man kan skära halsen av någon med en brödkniv, det gör inte automatiskt alla till mordvapen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.