Permalänk
Medlem

CPU blir överhettad

Tjena!
Vet inte riktigt ifall det här är rätt forum att posta detta i men såg liknande tråder så jag gör ett försök!
Nu är det så att jag har börjat få extremt mycket krångel med min CPU (Intel i5 2500k) under senaste tiden och börjar faktiskt bli lite orolig...
CPU'n går nämligen upp i extremt höga temperaturer utan någon särskild belastning och ibland stänger datorn av sig då den "överhettas".
Temperaturen går lätt upp i 70-80+ grader, något som jag inte anser vara normalt.

Aldrig haft detta problem tidigare utan det dök upp nu bara för någon vecka sedan. Kanske kan vara bra att säga att jag inte använder mig utav någon speciell kylare utan kör fortfarande med kylaren som ingick med processorn, kanske detta kan vara felet(?).

Tacksam för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Är du säker på att den stänger av sig p.g.a. överhettning?

Hur varm blir den under belastning?

Montera om kylaren.

Permalänk

Snurrar fläkten? Försök montera om kylaren med ny kylpasta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av djhulk:

Tjena!
Vet inte riktigt ifall det här är rätt forum att posta detta i men såg liknande tråder så jag gör ett försök!
Nu är det så att jag har börjat få extremt mycket krångel med min CPU (Intel i5 2500k) under senaste tiden och börjar faktiskt bli lite orolig...
CPU'n går nämligen upp i extremt höga temperaturer utan någon särskild belastning och ibland stänger datorn av sig då den "överhettas".
Temperaturen går lätt upp i 70-80+ grader, något som jag inte anser vara normalt.

Aldrig haft detta problem tidigare utan det dök upp nu bara för någon vecka sedan. Kanske kan vara bra att säga att jag inte använder mig utav någon speciell kylare utan kör fortfarande med kylaren som ingick med processorn, kanske detta kan vara felet(?).

Tacksam för snabba svar!

har du öppnat din dator och tittat på kylaren eller ifall din fläkt är full med damm?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Kylaren kan ha hoppat av, stockkylaren brukar inte sitta så bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Jag har öppnat datorn och fläkten snurrar som den ska. Har också tänkt på kylpastan, kanske den blivit för gammal? Datorn är ny sen 1 år tillbaka.
Ska testa montera om fläkten, behöver jag då sätta på ny kylpasta?

Permalänk
Medlem

Ja, sätt dit ny kylpasta, typ arctic silver eller någon annan bättre pasta och blås flänsen helt ren från damm! Men överlag så suger verkligen intels stock kylare :/

Permalänk
Medlem

Ja det måste du, annars blir det inga roliga temps efteråt.
Kör du med samma kylare som du fick med cpu'n lär den behöva bytas.
Funderar på att göra det samma på min eftersom jag kan få upp till 80C
när jag renderar 1080p videor, vilket inte är så roligt. Fläktarna är knappt dammiga alls heller.
Skaffa ny fläkt och pasta (om nu inte pasta medföljer vis köp av en ny fläkt).
Stockkylare brukar inte vara bra vad jag vet när det gäller Intel,
AMD (i alla fall ur FX serien) däremot har riktigt fina fläktar till har jag lagt märke till.

Permalänk
Medlem

Kylpastan blir inte dålig på ett år...

Funkar de andra fläktarna i burken?

Har du gjort några andra ändringar som kan påverkat temperaturerna? Du har inte bytt bios eller liknande tex? Då kanske den återställt nån inställning för fläktkontrollern på moderkortet så den inte varvar upp vid belastning.
Du har inte flyttat datorn fysisk så du skakat loss något?

En korrekt monterad standardkylare ska sitta bra, men allt är väl möjligt.

...

Det kan ju även vara att kylflänsen eller nån av luftfiltren i datorn blivit igenbeckad av damm eller liknande. Öppna o kolla!

...

Om du nu ändå blir sugen att plocka bort kylaren och montera om, ta isåfall direkt tillfället i akt och sätt i en bättre kylare.
212 evo eller nån vettig prisvärd scythe eller kanske tex arctic kylare kostar inte många kronor.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Återigen så tackar jag för alla snabba svar!

Blir väll att vänta tills på måndag så jag kan beställa hem ny kylare inkl. kylpasta!
Kan jag fråga om rekommendationer vad gäller CPU kylare här eller bör jag vända mig någon annanstans i forumet?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk
Medlem

Glöm inte lite t-röd om du inte har någon Thermal remover & purifier hemma.

http://www.clasohlson.com/se/Reng%C3%B6ringsmedel-Kemetyl-T-r...

Nu kommer säkert någon kemist o säger att den är dålig, men den funkar galant och har gjort sitt jobb under alla pastor jag har tagit bort.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem

Öppnade upp datorn och blåste rent på damm. Märkte också att de två nedersta Pinsen som håller fast CPU - fläkten satt lite löst så jag tryckte ned dem och nu sitter den ordentligt. Kan varit detta som var problemet då kylningen kan ha fördelats ojämnt(?). Kommer dock garanterat att skaffa ny kylare och kylpasta nu i veckan! Tack för era rekommendationer! Kommer kolla runt i olika program nu för att se om temperaturen håller sig stabil! Återkommer lite senare!

Permalänk

Det är ju till 99% det som har varit problemet om den satt löst som du beskriver.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk

Satt kylaren löst så var det det som orsakade höga temperaturer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kör med isopropanyl istället för t-röd. T-röd luktar rätt illa och sitter i rätt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djhulk:

Öppnade upp datorn och blåste rent på damm. Märkte också att de två nedersta Pinsen som håller fast CPU - fläkten satt lite löst så jag tryckte ned dem och nu sitter den ordentligt. Kan varit detta som var problemet då kylningen kan ha fördelats ojämnt(?). Kommer dock garanterat att skaffa ny kylare och kylpasta nu i veckan! Tack för era rekommendationer! Kommer kolla runt i olika program nu för att se om temperaturen håller sig stabil! Återkommer lite senare!

Låter som du löst problemet!
Kanske vänta med att köpa nya prylar tills du kollat tempsen du får numera? (Är tempsen OK och ljudnivån acceptabel, och du inte tänkt klocka en massa, så kanske du kan nöja dig som det är för stunden?)

(vad har du för låda förresten? Får det plats en tornkylare i lådan? )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ernesto:

Kör med isopropanyl istället för t-röd. T-röd luktar rätt illa och sitter i rätt länge.

Ja, om man får det på fingrarna eller i maten annars är det kylt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Bra val

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Allt fungerar som det ska nu! Ligger under 40-50 grader när jag kör tyngre program. Låter som en bra temperatur!
Tack för all hjälp!

Admin kan stänga tråden!