tyst alternativ till seasonics 460 fanless

Permalänk
Avstängd

tyst alternativ till seasonics 460 fanless

Hej,

Ska bygga en surf/kontorsdator till föräldrarna som ska vara så tyst som möjligt. Kommer använda integrerad grafik på i5-3450, tredjeparts CPU-kylare, och tänkte ha ett Seasonic 460 fanless. Fick önskemål om ett Node 304 men då ser jag att PSU monteras i topp under taket och det finns ingen luftöppning för konvektionsluften att stiga ut ur chassit. Så all varmluft kommer att trängas därunder taket vilket inte lär bli så bra. Återstår att byta chassi eller PSU.

Jag blir inte klok på alla andra PSU, det lovar otroligt mycket men håller inte så mycket. Seasonic x650 blir lite dyrt och Corsairs ax650 sälja inte längre. Vad finns det för alternativ som är riktigt jäkla tysta? Gärna kommentarer med lite mer kött på benen än "jag har 'PSU x' och tycker det är tyst", inget ont menat men ljud/oväsen är subjektivt så jag måste ha något annat att haka upp ledtrådarna på för att utvärdera hur bra ett agg kan passa mig.

Tack!

Permalänk
Medlem

Alltid bra tala om hur mkt du är beredd att lägga på ett nätagg. Det kan begränsa väldigt mycket. Men eftersom du funderat på ett X-460FL så förmodar jag att du kan tänka dig klring 1300 max.
Som det ser ut i Swecs recension av Node 304 så sitter agget nere i fronten. Ser ut att vara monterat med fläkten neråt. Hittade denna kommentar på Anandtech: "Finally, on the bottom of the case is an opening for the power supply's intake fan. Note that the Node 304 does sit fairly low to the ground, though. I'm not sure how negatively this will affect the PSU's longevity, but it bears mentioning."
Det behövs inte mycket luftspalt för att agget ska få frisk luft, så jag skulle inte vara värst orolig med ett enkelt system utan häftig GPU som du tänkt.
Jag skulle kört på med ett X-460FL.. Om någon kan bygga väldigt bra långlivade agg så är det ju Seasonic!
Annars har du ju Silver Power SP-S460FL som är identiskt agg, fast du kanske hittar till bättre pris
Annars har du Seasonic G-450 som jag tror skulle göra jobbet.. tyvärr är det inte så litet, samma som 460FL, 150*86*160mm.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd

sitter det i botten. Okej, då hade jag missförstått. Men å andra sidan åker ju varmluften rakt upp i chassit i så fall. Är kanske inte helt optimalt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

sitter det i botten. Okej, då hade jag missförstått. Men å andra sidan åker ju varmluften rakt upp i chassit i så fall. Är kanske inte helt optimalt heller.

Nä, dom flesta agg blåser ut "bakåt", precis som det ska vara anatomiskt .. om dom nu har fläkt dvs. Ta en titt på lådan till agget så ser du hur luften tar sig genom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

I ett så trångt chassi hade jag nog ändå satsat på ett nätaggregat med fläkt men du behöver verkligen inte mycket effekt för bara en processor med inbyggd grafik. Som nämnts innan finns ju Seasonic G450 men även G360 hade räckt länge.

Å andra sidan har du ju två 92mm fläktar rakt ovanför nätagget som kan ta hand om värmen om du väljer att köra passivt.

Kolla recensioner på johnnyguru. Kan även tipsa om realhardtechx.com som är en bra databas för nätagg med länkar till en massa recensioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz