Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Sandisk USB-minne problem

Permalänk

Sandisk USB-minne problem

Hej!
Märkligt problem det här. Pluggar in USB minne i datorn, den hittas och kan öppna den. Men den visar ingen data alls. När jag försöker spara något i USB minnet får jag detta felmeddelande "Det gick inte att hitta objektet. Objektet finns inte längre i datorn. Verifiera objektets plats och försök igen". Kan inte se något i minnet, kan inte formatera och kan inte spara något i den.

Problemet verkar gälla endast för 2 st Sandisk USB minne, 4Gig och 32Gig. Jag har inte testat med andra USB-minne men andra enheter hittas och det är inga problem. En gammal mp3-spelare hittas och jag kan se låtarna och kan överföra nya låtar till den.

Det som förbryllar mig är att Sandiskminnena fungerar i andra datorer. De strejkar bara i min dator.

Detta har jag provat att göra.

• Installerat om USB drivrutiner

• Startat windows enbart med windows tjänster

• Tilldelat enheten en annan bokstav

• Återställt datorn

• Använt olika USB portar

Inget tycks hjälpa. Hoppas på hjälp. Datorn är 3 år gammal och fungerar utmärkt annars. Tack

Dator:
Gigabyte p55UD3
Inter i5 2.67 GHz (ej klockad)
4 Gig Ram
Windows 7 x64
Resten kommer jag inte ihåg

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Sandisk 32Gb och hade samma problem på en enda dator , det fungerade överallt annars.
Jag körde och bytade ut det till ett nytt och sen har det aldrig hänt igen, så antagligen hade mitt ett fel, det kan ju vara så på ditt med.

Permalänk
Skrivet av PibesiLL:

Jag köpte ett Sandisk 32Gb och hade samma problem på en enda dator , det fungerade överallt annars.
Jag körde och bytade ut det till ett nytt och sen har det aldrig hänt igen, så antagligen hade mitt ett fel, det kan ju vara så på ditt med.

Jag har haft minnena ett bra tag nu och de fungerade tidigare

Permalänk
Medlem

Prova ta bort partitionen och skapa en ny antingen med Easeus Partition Master Home Edition om du bara använder windows eller med Gparted i linux, finns även live skiva att boota på.

Det brukar bli så här att partitionen blir korrupt eller förlorar skrivrättigheter om man inte avmonterar partitionen innan man sliter ur minnet från datorn vilket många är slarviga med

Permalänk
Medlem

jag har haft problem av o till med Sandisk produkter i flera år. Efter ett samtal med deras support för länge sen så framkom det att deras drivisar ibland lämnade efter sig felaktiga registernycklar. Antingen hade nycklarna fel behörighet(ingen kunde läsa dem) eller så innehöll de fel data. När du stoppar in en USB grej, så matchas dess ID mot redan installerade drivisar via registret. Så ligger det en reg-nyckel som windows o ingen annan kan läsa, så är man rökt.

Min lösning var att gå in och ta "ownership" över nycklarna o sen sätta "read" på dem.

// Lz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag har haft problem av o till med Sandisk produkter i flera år. Efter ett samtal med deras support för länge sen så framkom det att deras drivisar ibland lämnade efter sig felaktiga registernycklar. Antingen hade nycklarna fel behörighet(ingen kunde läsa dem) eller så innehöll de fel data. När du stoppar in en USB grej, så matchas dess ID mot redan installerade drivisar via registret. Så ligger det en reg-nyckel som windows o ingen annan kan läsa, så är man rökt.

Min lösning var att gå in och ta "ownership" över nycklarna o sen sätta "read" på dem.

// Lz

Det blir ju enbart root som kan läsa och skriva till enheten. Har själv en sandisk sticka, det var väl sista gången jag köpte något utav dem.

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

// Lz

Jag förstår inte vad du menar. Antar du menar nycklar i registret, men hur hittar jag dom ?

Skrivet av R00t:

Prova ta bort partitionen och skapa en ny antingen med Easeus Partition Master Home Edition om du bara använder windows...

Programmet hittar inte ens enheten. Jag har tagit bort enheten och dess drivrutiner via Enhetshanteraren men det blir samma problem när den hittas av windows igen. Jag ser enheten i Diskhanteraren men jag kan inte göra något med den förutom att byta enhetsbokstav.

Permalänk

Problemt löst

Det var bråk med någon drivrutin till intel 5 series/3400 series chipset family usb enhanced host controller. Jag hade installerat om drivrutinen och windows bekräftade att jag använde senaste drivrutinen, men funkade inte i alla fall då. Jag laddade programmet SlimDrivers Free och den ville uppdatera drivrutinen till just chipset familj usb enhanced host controller. Det funkade efter det.

Tack alla för era svar.