Permalänk
Medlem

Obsidian 900D

Hej

Jag ska för första gången försöka mig på att sätta ihop en egen dator och jag hade behövt lite hjälp.
Jag har beställt ett Corsair Obsidian 900D Chassi då detta verkade snyggt och rymligt.
CPU kommer att vara vattenkylt med ett enkelt slutet system och resten kyls med luft.

Frågor:

1. Nu vet jag att inte chassit finns på marknaden här i Sverige än men någon kanske kan komma med förslag endå, fläktarna som fäljer med chassit, tror ni dessa är bra? (kyl och ljudmässigt) vill ha tysta fläktar som kyler bra och ger ett bra luftflöde. Då man ser in i chassit genom sidorutan så hade det ju varit trevligt kanske att följa någon typ av färgschema, Jag tror Svart/Vit (ofärgad LED-ljus) är min favorit. Vad har jag för alternativ på fläktar som lyser? Jag såg nån resension av chassit där det var ledljus runt fläktarna.

2. Hur många extra kablar, fläktar rekomenderas att köpa till utöver medföljande?

3. Andra modifikationer ni rekomenderar till Chassit? (högst personligt men kul att höra)

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av Senderan:

Hej

Jag ska för första gången försöka mig på att sätta ihop en egen dator och jag hade behövt lite hjälp.
Jag har beställt ett Corsair Obsidian 900D Chassi då detta verkade snyggt och rymligt.
CPU kommer att vara vattenkylt med ett enkelt slutet system och resten kyls med luft.

Frågor:

1. Nu vet jag att inte chassit finns på marknaden här i Sverige än men någon kanske kan komma med förslag endå, fläktarna som fäljer med chassit, tror ni dessa är bra? (kyl och ljudmässigt) vill ha tysta fläktar som kyler bra och ger ett bra luftflöde. Då man ser in i chassit genom sidorutan så hade det ju varit trevligt kanske att följa någon typ av färgschema, Jag tror Svart/Vit (ofärgad LED-ljus) är min favorit. Vad har jag för alternativ på fläktar som lyser? Jag såg nån resension av chassit där det var ledljus runt fläktarna.

2. Hur många extra kablar, fläktar rekomenderas att köpa till utöver medföljande?

3. Andra modifikationer ni rekomenderar till Chassit? (högst personligt men kul att höra)

Tack på förhand.

1. Chassit fins I Sverige Inet har ett

2. Man ska få med en förlägnare för 24pins kabeln (tror jag).

3. Här har du lite blandade LED produkter (fläktar, skärmar och slingor)
Även här på Inet

Sweclockers har även gjort en video om chassit som jag tycker du bör kolla på
Video

Sen håller jag med dig om det svartvita temat, jag är även en sån som tycker om att hålla det steril och inte kladda dit för mycket färg

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senderan:

Hej

Jag ska för första gången försöka mig på att sätta ihop en egen dator och jag hade behövt lite hjälp.
Jag har beställt ett Corsair Obsidian 900D Chassi då detta verkade snyggt och rymligt.
CPU kommer att vara vattenkylt med ett enkelt slutet system och resten kyls med luft.

Frågor:

1. Nu vet jag att inte chassit finns på marknaden här i Sverige än men någon kanske kan komma med förslag endå, fläktarna som fäljer med chassit, tror ni dessa är bra? (kyl och ljudmässigt) vill ha tysta fläktar som kyler bra och ger ett bra luftflöde. Då man ser in i chassit genom sidorutan så hade det ju varit trevligt kanske att följa någon typ av färgschema, Jag tror Svart/Vit (ofärgad LED-ljus) är min favorit. Vad har jag för alternativ på fläktar som lyser? Jag såg nån resension av chassit där det var ledljus runt fläktarna.

2. Hur många extra kablar, fläktar rekomenderas att köpa till utöver medföljande?

3. Andra modifikationer ni rekomenderar till Chassit? (högst personligt men kul att höra)

Tack på förhand.

2. Som du ser i videon så får man med förlängning till 8-pin till CPU.

Kommer inte ihåg allt från videon, och jag orkar inte kolla igenom den igen

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

http://www.youtube.com/watch?v=p4XPxLD0GNI

2. Som du ser i videon så får man med förlängning till 8-pin till CPU.

Kommer inte ihåg allt från videon, och jag orkar inte kolla igenom den igen

Var det 8-pin man fick med?
Skrev i mitt inlägg att det var 24-pin förlängning man fick med, det kändes fel men var det jag hade för mig att man fick

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TasTheDevil:

1. Chassit fins I Sverige Inet har ett

2. Man ska få med en förlägnare för 24pins kabeln (tror jag).

3. Här har du lite blandade LED produkter (fläktar, skärmar och slingor)
Även här på Inet

Sweclockers har även gjort en video om chassit som jag tycker du bör kolla på
Video

Sen håller jag med dig om det svartvita temat, jag är även en sån som tycker om att hålla det steril och inte kladda dit för mycket färg

Vart ser du att Inet har ett? Står 0 i Lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senderan:

Vart ser du att Inet har ett? Står 0 i Lager.

Skulle tippa på att någon har köpt den som var i lager

Eftersom chassit är väldigt nytt lär det säkerligen ta ett tag innan fler återförsäljare har det i lager.

Håll lite utkik här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1615514

Så ser du när det kommer i lager hos olika återförsäljare.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TasTheDevil:

Var det 8-pin man fick med?
Skrev i mitt inlägg att det var 24-pin förlängning man fick med, det kändes fel men var det jag hade för mig att man fick

Man kanske får en 24-pin också, har inte kollat videon på ett tag

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Master of Overkill

Så du menar att det fanns et 900D i lager OMGG..... fan :/

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nej, det fanns inte i lager. Om det nu visade sig som att det fanns i lager var det helt fel. Var i kontakt med dom nyss och dom hänvisade till datumet som står på sidan.

Permalänk
Medlem

Så utöver lagerstatus etc har ni några rekomendationer på fläktar etc att köpa och ersätta medföljande?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kategori/419/120mm/518/enermax båa och vita till chassit och på enermax kan du kunna ta loss fläktbladen utan att montera ur fläkten så det blir lätt att rengöra

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Köp öppen vattenkylning om du lägger ner så mycket pengar på ett chassi som är designat för vattenkylning..

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

snygg vattentank som passar chassit http://www.coolingstuff.se/p/768/swiftech-maelstrom har ingen koll på resten med det finns det nog annat folk här som kan

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Köp öppen vattenkylning om du lägger ner så mycket pengar på ett chassi som är designat för vattenkylning..

Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senderan:

1. Nu vet jag att inte chassit finns på marknaden här i Sverige än men någon kanske kan komma med förslag endå, fläktarna som fäljer med chassit, tror ni dessa är bra? (kyl och ljudmässigt) vill ha tysta fläktar som kyler bra och ger ett bra luftflöde. Då man ser in i chassit genom sidorutan så hade det ju varit trevligt kanske att följa någon typ av färgschema, Jag tror Svart/Vit (ofärgad LED-ljus) är min favorit. Vad har jag för alternativ på fläktar som lyser? Jag såg nån resension av chassit där det var ledljus runt fläktarna.

Nej, jag gissar på att de inte är bra. Skit i lampor, det är gay.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595