Sätta upp fildelning i Windows Server 2012.

Permalänk
Medlem

Sätta upp fildelning i Windows Server 2012.

Hej.

Tänkte jag skulle kolla här om de finns någon vänlig själ som kanske skulle kunna hjälpa mig med mitt problem som jag har hållt på med i 5 dagar nu.

Jag har bygg ihop en server här hemma som jag nu ska använda som Fildelningsserver över internet.

Men mitt problem är då att jag kan inte få datorn att lägga en Share så den blir att kunna komma åt över internet.

Jag har provat köra servern med Windows Server 2008 r2, men efter väldigt många försök och svordommar så har jag nu bytt över till Windows Server 2012.
Dock utan resultat.

Jag har skapat en Share i servern, även lagt upp DNS server och AD Domain services, samt File&Storage Services.
Jag har även öppnat dom portar som används i router till servern.

Jag kan Mappa share'n i en av de lokala datorerna i windows men jag kan inte ansluta till delningen via internet.

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem

har du tänkt på att dom flesta isp blockerar windows fildelningsportarna just föratt du inte ska kunna köra så dom du försöker göra. SÅ ska du köra så där får du antingen skifta portar eller köra vpn nätverk mellan din server och stället du är på. Eller gör livet enklare och sätt upp en ftpserver och ha tillgång till allt på en port som du själv väljer och högre säkerhet.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Jag ska kika å se om jag kan ändra portarna för delningen i servern !
just för att jag inte valt ftp tidigare, så är den ju inte krypterad eller "säker".
sen kanske de bara är jag men jag har 100/100 lina men kommer max upp i 400kb/s i överföring till min polare som sitter på 100/10.

Men det finns ju inte inbyggt stöd för FTP i windows server 2012 så då måste man ju skaffa en annan programvara för det?

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

ISP blockerar Windows fildelning (smb/samba) eftersom det blir en säkerhetsrisk att släppa ut den på internet. Många kunder kör utan lösenord på delningarna eller har en dåligt lösenord. Inte läst på hur säkert protokollet i säg är (blev nyfiken nu, har aldrig ifrågasatt det).

Ftp är inte säkert, men det finns sftp (ssh-filöverföring) och ftps (som https). Filezilla går att köra, men det ska finnas ftp om du klickar i att installera iis tror jag.

Varför kört in active directory, dns och grejor när du bara ska delar filer? Fildelningen i server sker inte på annorlunda sätt än det gör på din klientversion.

edit: Smb skickar datan okrypterat så länge man inte kör smb3. Authentieringen sker skyddat. Smb-version 1 ska undvikas om man har klienter nyare än vista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

ISP blockerar Windows fildelning (smb/samba) eftersom det blir en säkerhetsrisk att släppa ut den på internet. Många kunder kör utan lösenord på delningarna eller har en dåligt lösenord. Inte läst på hur säkert protokollet i säg är (blev nyfiken nu, har aldrig ifrågasatt det).

Ftp är inte säkert, men det finns sftp (ssh-filöverföring) och ftps (som https). Filezilla går att köra, men det ska finnas ftp om du klickar i att installera iis tror jag.

Varför kört in active directory, dns och grejor när du bara ska delar filer? Fildelningen i server sker inte på annorlunda sätt än det gör på din klientversion.

edit: Smb skickar datan okrypterat så länge man inte kör smb3. Authentieringen sker skyddat. Smb-version 1 ska undvikas om man har klienter nyare än vista.

Jag har kört in AD för jag antog att man behövde inloggning från utomstående klienter för att kunna ha någon form av säkerhet.
Ska kika på smb3, även kollat lite på TFTP men inte lyckas hittat någon bra serverprogrammvara till de än dock.
ska kolla om de finns ftp med i IIS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

väntar med spänning på nästa support tråd när maskinen blivit hackad

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Server 2012 har ftp i iis:en, och du kan även köra med krav på certificat och ha ej utdelning på certificat. bara som exempel....

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk

Titan FTP är ett bra, om än svindyrt, program som låter dig köra SFTP med AD-integrerade NTFS-rättigheter. Finns tillhörande modul för webgränssnitt, ifall du vill komma ifrån FTP-klienter. Lösenorden är krypterade med upp till 4096 bitars asynkrona RSA-krypteringar.

Permalänk

Skapa ett vpn. Då ansluter du till det och behöver bara ha en port oppen i routern. När du då Ansluter blir det som om du vore hemma. Det finns många guider på nätet om hur du sätter upp det hela.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus89:

Men det finns ju inte inbyggt stöd för FTP i windows server 2012 så då måste man ju skaffa en annan programvara för det?

Det finns inbyggt i IIS (som är inbyggt i Windows Server 2012).

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av bobonolla:

Skapa ett vpn. Då ansluter du till det och behöver bara ha en port oppen i routern. När du då Ansluter blir det som om du vore hemma. Det finns många guider på nätet om hur du sätter upp det hela.

Exakt. Registrerade mig bara för att skriva det, men du hann före.

Kolla in protokollet SSTP om du vill ha en lösning så går förbi de flesta (alla) brandväggar. Du behöver inte öppna något i din router, dock styra om trafik på port 443 till din server. Dessutom kräver SSTP certifikat, vilket man kan tillverka själv. Googla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus89:

Jag har kört in AD för jag antog att man behövde inloggning från utomstående klienter för att kunna ha någon form av säkerhet.
Ska kika på smb3, även kollat lite på TFTP men inte lyckas hittat någon bra serverprogrammvara till de än dock.
ska kolla om de finns ftp med i IIS.

Tftp används inte för detta ändamålet. Så länge inte smb3 inte använder annat portnummer så tror jag du ska hoppa det över internet. Active directory är central användarhantering.

Permalänk
Medlem

Om man skulle köra in en NAS programvara då? som kanske är mera installera och köra?
Någon som vet nån bra ?
Men om jag förstått rätt så kommer inte CIFS/Samba delning fungera över internet oavsett vilket OS jag kör de via, för att den går på samma portar?

Men annars nån som har nån rekommendation på en enkel och säker FTP lösning? Server Program OSV?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus89:

Om man skulle köra in en NAS programvara då? som kanske är mera installera och köra?
Någon som vet nån bra ?
Men om jag förstått rätt så kommer inte CIFS/Samba delning fungera över internet oavsett vilket OS jag kör de via, för att den går på samma portar?

Men annars nån som har nån rekommendation på en enkel och säker FTP lösning? Server Program OSV?

Freenas kan du prova.