Permalänk
Inaktiv

VHS till dator?

Tjo!

Jag har en hög med vhs-band med inspelat material från min gamla videokamera och skulle nu vilja föra över det på hårdisken så jag kan bränna det på dvd.

Men hur ska jag gå tillväga?? Har läst och kollat runt en hel del på nätet men inte hittat något som verkar bra..

Finns det någon som har erfarenhet av detta? Alla tips och råd mottages

/L

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

kolla in "EasyCap"

Permalänk
Inaktiv

Tack!

Kjell och Co. har jag kollat!

EasyCap likaså men de verkar inte så bra, om man läser recensioner om dom..

Permalänk
Inaktiv

Vet ni vilka bra program man kan redigera i?

Windows Movie Maker känns ju sådär.. måste man ju kovertera oxå

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har en fungerande video så behöver du ett videoin kort/usb till datorn, bra är det svårt att säga i samma mening som vhs eftersom vhs inte ser så bra ut jämfört med vad vi vant oss vid idag.
Men bästa bild lär du få om du kan överföra signalen via rgb istället för kompositvideo.
Det brukar dyka upp kort med videoin på begmarknaden, Hauppauge och Avermedia, men även en del äldre Ati grafikkort har video in, men de brukar ha agp anslutning så de passar inte i nya datorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Om du har en fungerande video så behöver du ett videoin kort/usb till datorn, bra är det svårt att säga i samma mening som vhs eftersom vhs inte ser så bra ut jämfört med vad vi vant oss vid idag.
Men bästa bild lär du få om du kan överföra signalen via rgb istället för kompositvideo.
Det brukar dyka upp kort med videoin på begmarknaden, Hauppauge och Avermedia, men även en del äldre Ati grafikkort har video in, men de brukar ha agp anslutning så de passar inte i nya datorer.

Tack för tipset! Tyvärr fatta jag bara hälften

vad är ett videoinkort? vad är rgb och kompositvideo? Hauppauge och Avermedia?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon216558:

Tack för tipset! Tyvärr fatta jag bara hälften

vad är ett videoinkort? vad är rgb och kompositvideo? Hauppauge och Avermedia?

Du behöver ett kort som ger dig en videoingång till datorn, rgb och komposit är olika sätt att överföra videosignalen, rgb är det som ger högst kvalitet om du har vhs video, komposit är sämre.
Hauppauge och Avermedia är de största tillverkarna av den här typen av enheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kör med en dazzle. Jag körde med dazzle 101 tror jag och blev okej med tanke på att det inte ens var hi8 kompatibel kamera

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dontmakeme:

Kör med en dazzle. Jag körde med dazzle 101 tror jag och blev okej med tanke på att det inte ens var hi8 kompatibel kamera

Vad är dazzle 101?

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461532&gclid=CJ3Li9aZ6rY...

Den har jag , funkar perfa.
Man kan redigera så smått med medföljande program

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Skrivet av anon216558:

Vad är dazzle 101?

Används för att koppla ihop din kamera eller video till datorn så du kan se bilden du spelar upp på datorn och spara den till hårddisken.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629127&gclid=CLW-7oTI6rY...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216558:

Vet ni vilka bra program man kan redigera i?

Windows Movie Maker känns ju sådär.. måste man ju kovertera oxå

Jag rekommenderar Sony Vegas Movie Studio. Lillebrorsan till Sony Vegas Pro men har alla features man behöver om man bara ska göra lätt redigering.
Annars Pinnacle Studios. Lite mer "familjvänligt" program som till interfacet är rätt likt Movie Maker och skulle nästan kunne beskrivas som storebrorsan till MM

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roxxer:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461532&gclid=CJ3Li9aZ6rY...

Den har jag , funkar perfa.
Man kan redigera så smått med medföljande program

Synd att det inte såldes!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sputte:

Jag rekommenderar Sony Vegas Movie Studio. Lillebrorsan till Sony Vegas Pro men har alla features man behöver om man bara ska göra lätt redigering.
Annars Pinnacle Studios. Lite mer "familjvänligt" program som till interfacet är rätt likt Movie Maker och skulle nästan kunne beskrivas som storebrorsan till MM

Tack
Brukar inte sånna program va väldigt dyra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216558:

Tack
Brukar inte sånna program va väldigt dyra?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog alla "Pro" eller "Ultimate"-programen som går upp i pris. Dessa är lite mer för hobbyisten, och inte filmskaparen.

Sony Movie Studio ligger på $45
Pinnacle Studios börjar på $59 så det är ju inte liknande priser som värstingprogramen som ligger på runt 150-500

Av dessa två (med tanke på priset) så skunne jag rekommendera Sonys. Det beror dock lite på dig själv. Sony's är lite mer att lära än Pinnacle.
Finns en Trial på Movie Studio. Du kan ju testa den först!

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sputte:

Det är nog alla "Pro" eller "Ultimate"-programen som går upp i pris. Dessa är lite mer för hobbyisten, och inte filmskaparen.

Sony Movie Studio ligger på $45
Pinnacle Studios börjar på $59 så det är ju inte liknande priser som värstingprogramen som ligger på runt 150-500

Av dessa två (med tanke på priset) så skunne jag rekommendera Sonys. Det beror dock lite på dig själv. Sony's är lite mer att lära än Pinnacle.
Finns en Trial på Movie Studio. Du kan ju testa den först!

Okej!

Vet du hur man kan på bästa sätt konvertera filerna sen? Till avi filer utan att dom blir enormt stora eller tappar allt för mkt kvalitet.. Eller det kanske man kan göra i programmen du tipsade om...!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216558:

Okej!

Vet du hur man kan på bästa sätt konvertera filerna sen? Till avi filer utan att dom blir enormt stora eller tappar allt för mkt kvalitet.. Eller det kanske man kan göra i programmen du tipsade om...!?

Javisst. Man kan välja en uppsjö av filformat - AVI, MKV, MP4 etc. Tror inte en normal användare kommer sakna något filformat. Sen angående enorma filer och sådant handlar ju själv om kunskapen om vilken kvalitet man ska välja på filerna. Är tyvärr ingen expert på detta, utan brukar testa mig fram. Men bara man ser till att bitraten ligger på mänskliga värden så ska det nog funka bra

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att alla dessa USB anslutna VHS 2 PC capture korten är identiska när det gäller vilken bildkvalité man får i slutändan... VHS är VHS, det blir inte HD oavsett hur mycket man ändrar och tweakar. Bara kortet levererar bilden till PC:n så kan man använda valfritt program för att spara ner det från den strömmen och sen knåpa ihop DVD filmer med alla klipp osv. Pinnacle Studio är riktigt bra till det har jag förstått.

Pinnacle finns att "hitta" på nätet och en konverter finns på eBay för några dollar: http://www.ebay.com/itm/Easycap-USB-Record-VCR-VHS-Video-to-P...

Jag kommer testa med detta först innan jag lägger närmre 1000kr för att spara över några gamla VHS band.

Edit: Howto. Dock så ska man köra SVIDEO om VHS spelaren har en SVIDEO utgång. https://www.youtube.com/watch?v=IUG2Y0NxXcc

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Väcker liv i denna tråd igen.
Såg denna deal på Groupon idag: http://www.groupon.se/deals/hela-sverige/gg-groupon-goods-glo... (tryck på "Redan registrerat dig" för att bli kvitt rutan som ligger över).

Är det värt det? Finns det bättre prylar idag 2014 eller går det bra med denna för att föra över lite VHS till en Win 8.1 burk.
Vilken mjukvara rekommenderas för capture (behöver ej vara gratis), antar att medföljande prog ev suger?

7h kvar på dealen så svara gärna innan den tar slut om nån har nåt tips

Visa signatur

Sent from my Commodore 64