Permalänk

Värmedriven Nö(r)dgenerator

En vidareutveckling från min tidigare värmeljusdrivna fläkt.

Den här konstruktionen kan man faktiskt ha till någon nytta när man är i skogen! Det är en portabel, kompakt och justerbar termoelektrisk generator som drivs av i princip vilken värmekälla som helst.

Video:

Full info:
Instructables

Exempel på värmekälla:
Stearinljus, Spritkök, Gaskök, Värmekamin, Lägereld

Exempel på användning:
LED-ljus, USB-laddare, fläkt, USB-prylar

Kolla också in mitt andra projekt där tonfisk genererar ström till LED:
http://www.instructables.com/id/Emergency-LED-powered-by-Fire...

Värmedriven Nö(r)dgenerator

Permalänk
Medlem

Fyfan vad ballt! skulle vart bra när värmen och strömmen gick hos mig. :/

Visa signatur

Intel i5 3570K @3.4GHz - ASUS P8Z77-V - Corsair Vengeance 16GB - GTX 670 2GB- TX750W - CM Storm Scout II Gaming

Permalänk
Medlem

Mamma har en vedeldad spis och det blir ju ett och annat strömavbrott där i skogen...

Kan man förresten rikta den mot solen?

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Inaktiv

Angående hur värmeljust fungerar

Säg att ett värmeljus är 1% effektivt (det är mycket innefektivare) och drar 100 W. Då kommer du få ut 1 lm ljust men 99W värmeenergi kommer åka därifrån.
Är din maskin ungefär 30% effektiv så kommer 30W att gå vidare till dioderna, som är kanske 80% effektiva så kommer du att få 9 lm ljus och 21 W värme.

Dessa siffror kanske inte är 100% verklighetskopplade men jag kan lova dig att du inte gjort något magiskt

EDIT: Kolla in stirlingmotorn, då skulle du få mycket mer effekt

Permalänk
Medlem

Det var nog bland det coolaste jag sett hittills. Skyhög vill ha-faktor!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt Har jag helt fel eller används inte termisk energi på Grönland? där dom utnyttjar källorna för värme och el? eller är jag helt ute och snurrar ?

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!

Permalänk
Skrivet av hag.com:

Det var nog bland det coolaste jag sett hittills. Skyhög vill ha-faktor!

Bara att köpa en då!
http://www.biolitestove.com/campstove/camp-overview/features/

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Ta två stycken och lägg de på varandra.
Använd sedan en kanna med vatten för att kyla ner dem. Det finns många fina vildmarksapplikationer att köpa.
https://www.youtube.com/watch?v=lXiM38VLEq8

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk

Hur snabbt laddas mobilen då?

Visa signatur

Datorn:
Chassi: NZXT H440WProcessor: Intel I5 3570K Grafikkort: Asus r9 280x Moderkort:ASUS p8z77 v-LK CPU-kylare:Corsair H60 Lagring1:2TB Lagring2: 256GB Kingston SSD RAM:Crucial BallistiX 8Gb 1333mhz Nätagg: XFX 80+ Bronze 550w
eger på runescape, så passa dig.

Permalänk
Medlem

häftigt!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl | Nvidia MSI GTX 980 Ti Lightning 6GB | MSI Z170A XPOWER | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666Hz CL16 DDR4 (4x4GB) | i7-6700k 4,0GHz | Noctua NH-D15 | Corsair PSU 850W 80+Gold | Samsung SSD 850 500gb | Fractal Design Chassifläkt Dynamic GP-14 140mm x4 |

Permalänk
Skrivet av Sleten:

Riktigt häftigt Har jag helt fel eller används inte termisk energi på Grönland? där dom utnyttjar källorna för värme och el? eller är jag helt ute och snurrar ?

Island... Grönland ligger inte ovanpå sprickan som delar Atlanten

http://blogs.nasa.gov/cm/blog/icebridge/posts/post_1366140794...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Holymacaloly:

0.5A samma som från datorn
titta du på filmklippet, läste instruktionen som finns som länk på youtube ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Du är grym!

Permalänk
Medlem

Antar att en mindre kylare skulle behövas om man kunde reglera värmekällan, tex genom att strypa lufttillförseln till värmeljuset baserat på temperaturen. Men det är klart, då hade lösningen inte blivit lika generell men i gengäld fått högre verkningsgrad.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Säg att ett värmeljus är 1% effektivt (det är mycket innefektivare) och drar 100 W. Då kommer du få ut 1 lm ljust men 99W värmeenergi kommer åka därifrån.
Är din maskin ungefär 30% effektiv så kommer 30W att gå vidare till dioderna, som är kanske 80% effektiva så kommer du att få 9 lm ljus och 21 W värme.

Dessa siffror kanske inte är 100% verklighetskopplade men jag kan lova dig att du inte gjort något magiskt

Är effektiviteten 80% borde han rimligen få 21lm ljus och 9W värme?

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Jo det är jag med på att en del av värmen blir ljus men om man har ett slutet rum, blir inte ljuset till värme igen när det träffar väggarna? Eller tänker jag fel?

Permalänk

Aah tack, har sett den förut men har letat efter den för att kolla vad den kostade. Har sett en liknande för ca. 2000kr men den var ju ganska billig. Byggde min för ca. 800kr så det är ju ungefär samma. Kanske ska köpa den om min går sönder Min väger dock hälften så mycket!

Skrivet av Holymacaloly:

Har inte riktigt hunnit utvärdera det än men jag tror jag ladda stabilt under längre stunder vid ca. 300mA. Det är lite sämre än via datorn som laddar ca. 500mA. Men det går säkert att vidareutveckla detta koncept med t.ex. vattenkylning för att komma upp i 500mA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

Jo det är jag med på att en del av värmen blir ljus men om man har ett slutet rum, blir inte ljuset till värme igen när det träffar väggarna? Eller tänker jag fel?

Det är korrekt. Det bryter ju dock inte mot några av fysikens lagar.

I fall A: 0.1W ljus, 99.9W värme -> 100W totalt, ljuset blir sedan värme när det träffar väggar

I fall B: 2W ljus, 98W värme -> 100W totalt, ljuset blir sedan värme när det träffar väggar

Permalänk

Jo precis. Det var lite det jag snackade om med min förra fläkt. Man tar värme-energi, omvandlar det till någon positiv känsla (vind/ljus/etc.) och sedan får tillbaka allting i värme igen. Man skapar alltså något ur ingenting. Visst, det är bara omvandling mellan olika sorters energi men jag tycker ändå det är en intressant tanke. Det är väl samma i en dator (och även en hjärna), du beräknar information och skapar kunskap men får tillbaka allting i värme i slutändan. Man kan alltså inte mäta kunskap i watt, den är energilös..

Permalänk

Stort plus för titeln!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Det är korrekt. Det bryter ju dock inte mot några av fysikens lagar.

I fall A: 0.1W ljus, 99.9W värme -> 100W totalt, ljuset blir sedan värme när det träffar väggar

I fall B: 2W ljus, 98W värme -> 100W totalt, ljuset blir sedan värme när det träffar väggar

Det är bara en del av sanningen, den fotoelektriska effekten bildar en mindre ström då ljuset träffar metallen.
Strömmen av elektroner som sedan bildar värma på grund av motståndet i metallen.

Detta om väggarna som ljuset träffar är gjorda av metall, vilket jag bara antog att de skulle vara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joohansson:

Jo precis. Det var lite det jag snackade om med min förra fläkt. Man tar värme-energi, omvandlar det till någon positiv känsla (vind/ljus/etc.) och sedan får tillbaka allting i värme igen. Man skapar alltså något ur ingenting. Visst, det är bara omvandling mellan olika sorters energi men jag tycker ändå det är en intressant tanke. Det är väl samma i en dator (och även en hjärna), du beräknar information och skapar kunskap men får tillbaka allting i värme i slutändan. Man kan alltså inte mäta kunskap i watt, den är energilös..

Om kunskap är att lägga elektroner i olika lådor så ja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joohansson:

Typ så. En del ljus kommer att reflekteras, men en annan del av ljuset kommer ju att absorberas av väggen och strålas ut som IR ljus

Permalänk
Medlem

Ser man på...kronans spritbrännare...
Trots att det kanske är en del kvar innan själva nördgeneratorn uppnår fältmässighet och IP67 så är det en given 5:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

Watt är effekt inte energi. Att ta bort data kräver energi, det är vetenskapligt bevisat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Helt underbart!

Permalänk

Kan man rikta typ ett förstorningsglas mot den och få samma effket? Alltså använda den som en solpanel

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk

Jag tror inte ett förstoringsglas är tillräckligt men kanske en stor parabol med spegelyta. Det är nog smidigare med en solpanel så fall:)

Permalänk
Medlem

Kylaren känns lite klen, hur varm blir peltiern under längre användning? Jag skulle vara rädd att den bränns med ett gaskök samt skulle en större kylare ger högre effekt på peltiern.

I varje fall, snyggt byggt.

Permalänk
Medlem

Älskar ghetto-modden med wellpapp som isolering:) riktigt roligt projekt du fått igång med peltier projektet. Dags att gå på de tunga sakerna snart, sterlingmotor så du kan bygga dig en egen ubåt;)