Permalänk
Medlem

Bygglogg/Projektarbete | Nice and Clean

Hej och välkommen!!

Mitt namn är Johan och jag går mitt 3:e och sista år på gymnasiet. Som projektarbete bestämde jag mig då för att bygga ett chassi då detta är något jag länge velat göra och tänkte kunde vara ett bra arbete att ha som projekt.

Min idé med hela chassit var att få ett så cleant chassi som möjligt samtidigt som det inte skulle vara alltför stort men ändå ha plats för ett
ATX-moderkort.
Måtten jag kom fram till som verkade lagom var 470x360x180mm (DxBxH), dessa mått lånades halft ifrån någon gammal Acer Aspire modell som jag tyckte hade en trevlig storlek.
Angående plåten så valde jag att köra med aluminium då jag tyckte att detta kändes som ett trevligt material, både relativt starkt samtidigt som det är lätt, tjocklek på plåten blev 2mm samt 3mm efter rådfrågning av Brodholm som ska ha stora tack för detta.
Chassit kommer att målas med en mattsvart färg.

Ritningar gjorde med Autodesk Inventor

Botten samt top

Baksidan

Framsidan

Fronten

Sidor

Helhets bild

Fötterna

Dold text

Andra delar som kommer att användas:
Lian Li ATX moderkortsplåt

Xigmatek Hårddiskbur

Strömbrytare

Jag fick plåtarna bockade av ett företag som heter Isakssons Plåt då jag kände en person som jobbade där, hålen gjorde jag själv och detta med en "dremel" samt bågfil.
Bilderna när plåtarna endast var bockade har på något sätt försvunnit så kan jag visa hur de såg ut innan jag gjort hål.

Efter bearbetning av delarna

Framsidan och Baksidan efter ett antal timmar med dremel
Blev lite annorlunda jämfört med min ritning då moderkortsplåten inte riktigt passade då jag gjömt lite detaljer när jag gjorde en modell av den i Inventor

Fronten

Svarvade och gängade fötter
Stort tack till min morfar som lärde mig svarva och hjälpte mig med dessa.

Dold text

Montering av delarna

Fastnitad hårddiskbur

Innan nitning av framsida och baksida, samt borrning och gängning av sidorna

Ihopnitat och ihopskruvat

Magneter, innan limning till fronten då denna kommer att sitta fast med magneter mot framsidan.

Magneterna limmas fast på fronten

Limning på insidan av framsidan, hoppas ni förstår

Ihopsatt samt "tjuvkopplad" strömbrytare för att få belysning

Dold text
Visa signatur

Nzxt H500 | Gigabyte X570 Gaming X | Ryzen 5 3600 | Hyper X Fury 16 GB DDR4 @ 3200Mhz | ASUS GeForce GTX 1060 Dual OC 3GB | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem

Updates kommer de närmaste dagarna

Visa signatur

Nzxt H500 | Gigabyte X570 Gaming X | Ryzen 5 3600 | Hyper X Fury 16 GB DDR4 @ 3200Mhz | ASUS GeForce GTX 1060 Dual OC 3GB | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem

Kan bli väldigt snyggt. Intressant design med moderkortet på framsidan (gissar jag), konstigt att ingen chassitillverkare kommit på det. Ska iaf följas!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Moderkortet sitter på sin vanliga plats, jag har däremot flyttat fram nätagget.

Visa signatur

Nzxt H500 | Gigabyte X570 Gaming X | Ryzen 5 3600 | Hyper X Fury 16 GB DDR4 @ 3200Mhz | ASUS GeForce GTX 1060 Dual OC 3GB | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erladion:

Moderkortet sitter på sin vanliga plats, jag har däremot flyttat fram nätagget.

Men... varför det? Då kommer väl sladden också ut på framsidan, är det särskilt lyckat om allt annat ändå kommer ut där bak?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Satt nätagget där för att slippa göra chassit så högt, sladden kommer att gå inuti chassit bak till moderkortsplåten

Visa signatur

Nzxt H500 | Gigabyte X570 Gaming X | Ryzen 5 3600 | Hyper X Fury 16 GB DDR4 @ 3200Mhz | ASUS GeForce GTX 1060 Dual OC 3GB | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erladion:

Satt nätagget där för att slippa göra chassit så högt, sladden kommer att gå inuti chassit bak till moderkortsplåten

Som på ett Lian-Li PC-A05FNB? Gillar den idén extremt mycket Ser fram emot resultatet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Kan bli väldigt snyggt. Intressant design med moderkortet på framsidan (gissar jag), konstigt att ingen chassitillverkare kommit på det. Ska iaf följas!

det finns visst chassi med moderkortet på framsidan men kan tyvärr inte bevisa det :/ bara för det så hittar jag inte videon XD
http://www.sweclockers.com/galleri/5628-htpcnas-datorbygge

till ts: ser skitbra ut^^ kör hårt^^

Permalänk
Medlem

Kan bli riktigt trevligt! kommer absolut att följas

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Nu drar jag till med en vild gissning, det är inte så att du går på soltorg?

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Som på ett Lian-Li PC-A05FNB? Gillar den idén extremt mycket Ser fram emot resultatet!

Japp, fick faktiskt lite av idén därifrån.

Skrivet av _Skalman:

Ser bra ut!

Nu drar jag till med en vild gissning, det är inte så att du går på soltorg?

Det var en väldigt bra gissning, jag går faktiskt på Soltorg

Här kommer en liten update också

Början på hålet för strömkontakten

Efter lite användning av fil och sandpapper

Done!

Grundmålat

Visa signatur

Nzxt H500 | Gigabyte X570 Gaming X | Ryzen 5 3600 | Hyper X Fury 16 GB DDR4 @ 3200Mhz | ASUS GeForce GTX 1060 Dual OC 3GB | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem

Här kommer nästa update, nu är delarna målade

Stommen med hårddiskbur

Fläkten samt moderkortsplåt monterade

En utav sidorna

Startknapp monterad utan belysning

Startknapp monterad med belysning

Visa signatur

Nzxt H500 | Gigabyte X570 Gaming X | Ryzen 5 3600 | Hyper X Fury 16 GB DDR4 @ 3200Mhz | ASUS GeForce GTX 1060 Dual OC 3GB | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk

Snyggt, Har dock en fråga? har du tänkt och färglägga moderkortsplåten?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Snyggt, Har dock en fråga? har du tänkt och färglägga moderkortsplåten?

Tack, jo det är en sak jag funderat på att göra men är inte riktigt säker om jag vill måla den samma färg som resten eller behålla aluminium ytan.

Visa signatur

Nzxt H500 | Gigabyte X570 Gaming X | Ryzen 5 3600 | Hyper X Fury 16 GB DDR4 @ 3200Mhz | ASUS GeForce GTX 1060 Dual OC 3GB | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Skrivet av Erladion:

Tack, jo det är en sak jag funderat på att göra men är inte riktigt säker om jag vill måla den samma färg som resten eller behålla aluminium ytan.

Vit skulle väl funka?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Riktigt stiligt bygge för att vara utan CNC-fräs och liknande!

Har faktiskt lite ritningar som jag kollar med till ett sommarprojekt med liknande tankar om nätaggets placering för att få ner höjden, dock är detta i ett mATX bygge för att få det ytterligare lite mindre

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Ska bli spännande och se hur det blir. ^^

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk
Skrivet av Erladion:

Hur är distanserna på Lian Li moderkortsplåten? Jag ser att det inte är några, så kan man använda vanliga chassi distanser?

Permalänk

Roligt projekt! Kommer följas! lycka till

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk

Nice bygge!

Kan jag fråga vad det är för lim du använde för att limma magneterna?

Permalänk
Medlem

Väldigt vackert och enkelt. Precis något i denna stil jag själv är sugen på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Dold text

Tja!

Hur går det med projektet? hade varit kul med en uppdatering!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Bevakning lagd!;)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Proffsmoddare

Ser fram emot update!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Very Nice!

Permalänk

Riktigt het!

Vilken sprayburk har du använt efter primern för att få den färgen?