Permalänk
Medlem

Hjälp med Nas bygge

hade tänkt bygga en freenas server och behöver lite tips och hjälp med hårdvaran.
jag har byggt ihop ett paket som jag tycker borde funka men skulle uppskatta åsikter om det!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3310006/nas

Permalänk
Medlem

Förutom att köp inte greendiskar till nas så funkar det nog bra. Kolla att nätagget passar för jag har för mig det var någon begränsning i chassit ang storlek.

Permalänk

Ska du köra ZFS filsystem så köp till mer minne, ju mer minne desto bättre samt minne är inte dyrt idag.

Glöm inte lägga till Sweclockers fri frakt hos Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Förutom att köp inte greendiskar till nas så funkar det nog bra.

Det är absolut inga problem att köra WD Green i en NAS, och om du tänker på problemet att WD Green kan droppa ur från RAID:en så gäller det endast hårdvaruraid, kör man i mjukvaruraid eller NAS boxar så är det i 99% av fallen lugnt med WD Green. Men visst, vill man vara på den säkra sidan kan man ju alltid lägga till 100kr per disk och ta WD Red istället.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på WD Red diskar!

Skillnaden i prestanden är definitivt värt den extra pengen Red diskarna kostar!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

tack för feedbacken här är en uppdaterad inköps lista efter era rekomenadtioner borde fungera!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3312424/nas1

Permalänk
Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

av vilken anledning då?

Permalänk

Ser bra ut, men jag skulle hålla med både Sedman och JesperA. Sattsa på Red istället.

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Hade nog försökt hitta ett moderkort med 6st SATA då du har 6 diskplatser i lådan.
Som sagts tidigare så älskar ZFS minne, ju mer desto bättre. Jag hade nästan köpt 1st 8GB så har man möjlighet att köpa 1 till 8GB senare om man tycker det behövs (du kommer inte att märka skillnad på dual eller single channel på minnet i Freenas det kan jag garantera). Men 8GB är minimum det du ska ha till Freenas med ZFS

Sen kan man ju diskutera hela AMD eller Intel grejen. Det är ju mest en smaksak men ett Intel system drar sannolikt mindre ström.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag byggde en egen nas för några månader sedan med ASUS C60M1-I som moderkort. (dock verkar det vara svårt att få tag på nu?..
Det är en Fusion cpu (som räcker gott och väl till NAS) brädan och med CPU'n på kostade då 550kr vilket var ett kap!

Det fina är att den har 6st SATA portar på sig så det kan bli gott om disk.
Den drar ingen ström att tala om och är helt passivt kyld... kan det bli bättre?

Chassit jag använde var Fractal Design Node 304

Slänger med lite bilder på bygget för den som är intresserad;

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

ASUS C60M1-I låter som ett väldigt bra förslag men som du sa svår att få tag på men hittade på amazon för ca 700 kr inklusive frakt. hur fungerar hela datorn prestanda mässigt har du haft några problem eller så? exakt samma chassi som jag också kollat på!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av T-W:

ASUS C60M1-I låter som ett väldigt bra förslag men som du sa svår att få tag på men hittade på amazon för ca 700 kr inklusive frakt. hur fungerar hela datorn prestanda mässigt har du haft några problem eller så? exakt samma chassi som jag också kollat på!

Jag använder den ju som en filserver aka. NAS, och endast det.
Den delar filer i mitt lokala nätverk, och kör lite downloads.

Den är snabbare än en Atom CPU men inte mycket snabbare.
Däremot, med hjälp av den inbyggda GFX-delen i CPU'n har den inga problem att spela upp 720/1080 av "normal" kvalitet. (Läs; har inte provat tex. 10bit)

Rent prestandamässigt på LAN'et är den riktigt bra!, ~100-115mb/sek och det är ju vad ett gigabitnic klarar av, så jag är riktigt nöjd.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag håller också på att snickra ihop en beställning till ett NAS-bygge, såhär tänkte jag.

Jag kommer troligtvis att välja Fractal Design Array R2 som är ett litet och snyggt chassi med plats för 6st 3.5" hårddiskar, samt att det följer med ett 300W nätagg. Var länge inne på Node 304 som är "uppföljaren" men hittar inget bra nätagg så Array R2 känns mer prisvärt. Får klara mig med 2st mindre fläktar. Någon som exakt vet vilket nätagg som sitter i Array R2?

Jag kommer stoppa i WD Red diskar och behöver då så många SATA III portar som möjligt. Det enda Mini-ITX moderkortet som hade stöd för 6st SATA III portar var ASRock FM2A85X-ITX så jag kommer göra AMD. Jag valde A6-5400K som processor, har ingen aning om vad som krävs för CPU i en NAS men den ska nog räcka. Sen slängde jag på 16GB RAM.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2317675&view=l

FreeNAS ska köras, där jag framför allt ska streama högupplösta filmer till min HTPC/Apple TV, torrenklient och backups.