Permalänk
Medlem

Dator på 8 tusen

Jo, min ASUS G74SX fungerar bara inte längre. Jag vet inte vad som är felet, laggar som satan under 60 FPS och har haft stora problem med datorn. Nu har jag gett upp och bygger egen stationär istället.

Jag ska använda datorn för att spela på högsta grafik (Om möjligt) på krävande spel. Är det möjligt för 8 tusen? Jag vill bara inkludera de vanliga delarna, inga bonusar som SSDs. Däremot vill jag ha ett moderskort som jag kan lägga till flera GPUs ifall nödvändigt.

Kan någon hjälpa mig att sätta ihop en dator på runt 8 000 som klarar av de mesta spelen på hög grafik? Snälla inkludera hur många FPS du tror datorn kommer att klara av. Kan också sträcka mig längre än 8 000 + jag behöver inte windows cd.

Min kompis säger att han kör på 30 FPS konstant och han får inget "Screen lagg", allting är mjukt för honom. Men kommer jag ens i närheten av 50 så märker man hur skärmen "fladdrar". Vet någon varför? Jag har uppdaterat till senaste drivers och installerat alla uppdateringar, defraggat, scannat för virus och dragit ner alla inställningar på kortet till 0 men det fungerar fortfarande inte.

Jag är ingen computer wiz, så ifall ni orkar skriv gärna förklarningar till vissa saker som t ex varför RADEON och inte NVIDIA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zourn:

Jo, min ASUS G74SX fungerar bara inte längre. Jag vet inte vad som är felet, laggar som satan under 60 FPS och har haft stora problem med datorn. Nu har jag gett upp och bygger egen stationär istället.

Jag ska använda datorn för att spela på högsta grafik (Om möjligt) på krävande spel. Är det möjligt för 8 tusen? Jag vill bara inkludera de vanliga delarna, inga bonusar som SSDs. Däremot vill jag ha ett moderskort som jag kan lägga till flera GPUs ifall nödvändigt.

Kan någon hjälpa mig att sätta ihop en dator på runt 8 000 som klarar av de mesta spelen på hög grafik? Snälla inkludera hur många FPS du tror datorn kommer att klara av.

Min kompis säger att han kör på 30 FPS konstant och han får inget "Screen lagg", allting är mjukt för honom. Men kommer jag ens i närheten av 50 så märker man hur skärmen "fladdrar". Vet någon varför? Jag har uppdaterat till senaste drivers och installerat alla uppdateringar, defraggat, scannat för virus och dragit ner alla inställningar på kortet till 0 men det fungerar fortfarande inte.

Jag är ingen computer wiz, så ifall ni orkar skriv gärna förklarningar till vissa saker som t ex varför RADEON och inte NVIDIA?

Hej!

här har du ett värstingpaket för dygt 8.000kr

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3312420/2013-05-06

det här är bland det bästa prestandan du kan få för 8.000kr
-du kommer ligga mellan 60-85 fps med 660ti.
-Min lillebror har 660ti i sin dator med ungefär samma komponenter och han får 60-85 FPS i bf3, 1920*1080 Ultra
-amd´s 7950 kostar nästan lika mycket. väldigt lika grafikort.

-Nvidias grafikkort har bättre drivrutiner och presterar oftast bättre än Amds grafikort i t.ex battlefield 3.

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem

Okej, men finns det något annat som INET fast billigare/samma? De har slut på dessa delar I lager och newegg/ibuypower skeppar inte till Europa
Förresten, är det värt att skaffa dubbla GTX 660 TI? Och vad är skillnaden mellan GTX 660, GTX 660 TI och GTX 660 SLI (SLI är väl 2 kombinerade kort?)
Är allting kompatibelt i denna setupen? Ifall möjligt skulle du kunna slänga in ett par sladdar och sådant som fattas i den här "builden"
Det ska bli väldigt skönt att få ny dator och en annan bonus med NVIDIA är att man kan köpa project Shield nästa år

PS: Går det att snacka om detta över skype? Jag vill bara vara riktigt säker innan jag spenderar 8k på det här.
Skype namn : marcel.vacante

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zourn:

Okej, men finns det något annat som INET fast billigare/samma? De har slut på dessa delar I lager och newegg/ibuypower skeppar inte till Europa
Förresten, är det värt att skaffa dubbla GTX 660 TI? Och vad är skillnaden mellan GTX 660, GTX 660 TI och GTX 660 SLI (SLI är väl 2 kombinerade kort?)

(Är allting kompatibelt I den där setupen?)

Det ska bli väldigt skönt att få ny dator och en annan bonus med NVIDIA är att man kan köpa project Shield nästa år

PS: Går det att snacka om detta över skype? Jag vill bara vara riktigt säker innan jag spenderar 8k på det här.
Skype namn : marcel.vacante

-Med detta moderkortet går inte att köra SLI med, om du vill köra SLI nu eller i framtiden så måste du gå upp till det här:http://www.inet.se/produkt/1902198/msi-z77a-g45-atx
-Man ska aldrig köra SLI med 2 grafikort, antingen 1 grafikort eller 3 grafikkort. Det är svårt att förklara varför men det blir bugg med FPS och sånt i spel.
-Det är bättre att köpa 1 bättre grafikort istället för 2 sämre.
- skillnaden mellan 660 och 660ti har en annan gpu-processon och det betyder mycket bättre prestanda.
om det är något mera du vill veta så bara skriv på

-Här har du ett likadant grafikort men Asus kylning. Nästa lika bra om inte bättre än Gigabytes http://www.inet.se/produkt/5405142/asus-geforce-gtx-660ti-204...

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem

Tackar, kommer nog skaffa detta väldigt snart. Förresten som jag sa förut, inkluderas sladdar till alla komponenter eller måste man köpa dom separat? Ifall man måste så kan du väl snälla leta upp dom därför jag har ingen aning som sagt vad som passar var och vad man ska köpa. Förresten är 550W tillräckligt för den här datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zourn:

Tackar, kommer nog skaffa detta väldigt snart. Förresten som jag sa förut, inkluderas sladdar till alla komponenter eller måste man köpa dom separat? Ifall man måste så kan du väl snälla leta upp dom därför jag har ingen aning som sagt vad som passar var och vad man ska köpa. Förresten är 550W tillräckligt för den här datorn?

Jajjemen!

All ström får du från nätagregatet.
550w räcker men vill du vara 120% säker kan du lägga till så du får 650w http://www.inet.se/produkt/6900364/xfx-core-edition-650w-80-b...

Du får kontakter till DVD och hårddisk med från moderkortet.

-Uppdaterad: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3313157/2013-05-06
Nu har du 650w aggregat
Asus geforce Gtx 660ti : superbra grafikort-kommer maxa allt som du ville
Alla strömsladdar hänger med från nätagget och allt annat med moderkortet
La till en processor kylare med också, det hänger med en "vanlig" med processorn men om man vill ha lite tystare och bättre prestanda är detta det mest prisvärda kylaren:http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Har du mera frågor? t.ex om bygget?

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem

Nej inte direkt, men tackar som frågar! Du är den bästa hittils som kunnat ge mig raka svar och sagt vilka delar jag ska ha, jag har testat med 2 andra forum sajter. Tummen upp för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zourn:

Nej inte direkt, men tackar som frågar! Du är den bästa hittils som kunnat ge mig raka svar och sagt vilka delar jag ska ha, jag har testat med 2 andra forum sajter. Tummen upp för dig!

Man tackar

Är det något mera så är det bara att skriva!

När ska du köpa din dator?

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem

Antingen denna månaden eller efter sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zourn:

Antingen denna månaden eller efter sommar.

Gött!

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GPU: MSI GeForce GTX 660 2GB TwinFrozr III - CPU: 3570k - COOLER: CM Hyper 212 Evo RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP - HDD: 1TB WD Caviar Black - SSD: 120GB Intel 330 - FANS: Corsair AF140 - MB: ASRock Z77 EXTREME4 - CASE: R4 -PSU: EVGA SuperNOVA NEX650
Min första build 9k
Fraktfritt Inet Citera för svar

Permalänk
Medlem

Lura inte på ha massa AMD skit, amd är helt ute och cyklar när det gäller processorer!

ska man ha något som presterar ska man ha Intel och Nvidia.

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocksman:

Lura inte på ha massa AMD skit, amd är helt ute och cyklar när det gäller processorer!

AMD processorn presterar likgiltigt en i5a samt att AMD 7970n är jävligt prisvärd.
De e väl smaksak.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce GTX 660 2GB TwinFrozr III - CPU: 3570k - COOLER: CM Hyper 212 Evo RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP - HDD: 1TB WD Caviar Black - SSD: 120GB Intel 330 - FANS: Corsair AF140 - MB: ASRock Z77 EXTREME4 - CASE: R4 -PSU: EVGA SuperNOVA NEX650
Min första build 9k

Permalänk
Medlem
Skrivet av dnp:

AMD processorn presterar likgiltigt en i5a samt att AMD 7970n är jävligt prisvärd.
De e väl smaksak.

ja, men jag tycker inte att men ska dra ner så mycket på processorn bara för att ha råd med 7970...

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocksman:

ja, men jag tycker inte att men ska dra ner så mycket på processorn bara för att ha råd med 7970...

Det har ju samma prestanda som en i5a bara lite högre temp o strömförbrukning.
Ditt förslag e alldelles utmärkt om han vill ha intel o nvidia, men om AMD är okej så får han lite mer prestanda iallafall GPU mässigt.

Visa signatur

Min första build 9k

Permalänk
Medlem
Skrivet av dnp:

Det har ju samma prestanda som en i5a bara lite högre temp o strömförbrukning.
Ditt förslag e alldelles utmärkt om han vill ha intel o nvidia, men om AMD är okej så får han lite mer prestanda iallafall GPU mässigt.

Det är lite vad man tycker själv, jag har alltid kört på intel och nvidia så jag ska inte säga för mycket men jag kan inte riktigt lita på amd :/

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocksman:

Det är lite vad man tycker själv, jag har alltid kört på intel och nvidia så jag ska inte säga för mycket men jag kan inte riktigt lita på amd :/

okej förstår de:) rekommendera bara AMD för de har funkat bra för mig tidigare, och prestandan för pengarna var grym, speciellt med 1k rabatt på grafikkortet, men jo intel o nvidia e riktigt bra, köpte nyss mitt första nvidia grafikkort då det var prissänkt å är nöjd hitills ja tycker AMD CPUn ger bäst prestanda för pengarna, men intel har ju lägre temperaturer och drar mindre.

Visa signatur

Min första build 9k

Permalänk
Medlem

Okej nu e man snurrig, AMD eller NVIDIA processor / gpu?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zourn:

Okej nu e man snurrig, AMD eller NVIDIA processor / gpu?!

Jag själv skulle tagit intel och nvidia, lite dyrare men bättre kvalit'e

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem

Ja, radeon verkar vara bättre i vissa fall och värre i andra men jag satsar på NVIDIA eftersom jag redan har det i min dator just nu. ^^ Tack för att ni hjälpte.

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd lite. Jag håller på att bygga ihop en dator. Grafikkortet som jag hade tänkt köpa (Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce) har en rekommenderad effekt på 500W. Jag har ett nätagg hemma på 500W. Räcker det, eller är det nödvändigt att skaffa ett kraftigare nätagg?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Arctic Liquid Freezer III 360 | Intel i7-14700K | Z790 | 32GB 6000 MHz CL36 | 1000W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicwe:

Lånar denna tråd lite. Jag håller på att bygga ihop en dator. Grafikkortet som jag hade tänkt köpa (Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce) har en rekommenderad effekt på 500W. Jag har ett nätagg hemma på 500W. Räcker det, eller är det nödvändigt att skaffa ett kraftigare nätagg?

jag skulle rekomendera att du köper ett kraftigare nätagg så att den inte behöver jobba ihjäl sig.

Permalänk
Skrivet av rocksman:

Skrivet av rocksman:

Hur vet du att det är skit när du inte smakat på de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObviouslyGod:

Hur vet du att det är skit när du inte smakat på de?

Jag har vet att AMD gör bra ifrån sig i vissa spel men i t.ex bf3 så presterar nvidia bättre

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem

Förresten, jag läste att det var skillnad på dom där grafikkorten, 192 bit minnesbuss och 384, skillnad? Och behöver jag 3gb eller 2gb GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zourn:

Förresten, jag läste att det var skillnad på dom där grafikkorten, 192 bit minnesbuss och 384, skillnad? Och behöver jag 3gb eller 2gb GPU?

DU behöver absolut inte mera än 2gb om du inte kör på 3 skärmar med jätte hög upplösning, kör du med en skärm på 1920*1080 så klarar du dig lätt.

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem

Och skillnaden mellan minnesbussarna?

Permalänk
Medlem

ta http://cdon.se/hemelektronik/intel%C2%AE_core_i7_2600k%2c_3.4...

Och kör på intel platform, bättre pris får man döda för.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zourn:

Om du har 192 som exempelvis GTX 660ti har så kommer den inte kunna prestera lika bra som ett kort med ex 384-buss vid höga inställningar på kantutjämning, den orkar inte punga ut lika många fps då. Finns säkert någon mer.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Okej, men ska jag skaffa 384 eller 192? och en annan sak, du föreslog i7 2600k. Vilken är den bästa processorn inom min budget jag borde skaffa? i7 3770k? i5 3570k eller i7 2600k? Vad är skillnaden på dom? Jag fattar inte numreringen i intel serierna.