NAS: Zyxel, Synology eller xx?

Permalänk

NAS: Zyxel, Synology eller xx?

Hej,

Skrev en tråd tidigare med ungefär samma fråga och fick bra tips om Zyxel NSA325, den har bra specifikationer och ligger bra till i pris. Men hur mycketv låter den, kan den ska stå bredvid TVn?

I alla andra trådar rekommenderas Synology, vad finns det för fördelar där? Jag har kollat på DS212J.

Båda går att köpa med en 3TB hårddisk till för 2000kr respektive 2800kr, vad utgör prisskillnaden?

Om jag vill kunna:
Streama videos till telefonen/datorn när jag inte är hemma. (Ansluts som källa i xbmc).
Dela ut disken till ett fåtal inom familjen som ansluter till den som ftp-server, säg att max 5 hushåll ansluter samtidigt.
Gärna köra backup på en specifik mapp till Dropbox (foton).

Räcker då prestandan och i vilken av maskinerna är detta enklast att genomföra? Vilken har bäst prestanda?

Alternativt, bör jag satsa på en annan NAS? Vad rekommenderas? Behöver inte mer plats i dagsläget utan planerar att bygga ut när det väl behövs...

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ja kör med en ds212j. Prestanda?? Till vadå? att flytta och läsa lite filer? Behövs knappt någon prestanda.

VIll du kan du köra med gamla dator delar å bygga en med.

Synologyn gör allt du vill. Inga problem alls, lite små pill att konfigurera om man inte kan sådant innan.

Men det är jätte enkelt sen.

Permalänk
Skrivet av Qwal:

Ja kör med en ds212j. Prestanda?? Till vadå? att flytta och läsa lite filer? Behövs knappt någon prestanda.

VIll du kan du köra med gamla dator delar å bygga en med.

Synologyn gör allt du vill. Inga problem alls, lite små pill att konfigurera om man inte kan sådant innan.

Men det är jätte enkelt sen.

Tänkte på hur många olika enheter den orkar skyffla data till... Men det kändes ju som ett positivt svar :).

Hur är ljudvolymen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ljudvolymen har ju med vad du spelar upp det med och vad det är för filtyp som spelas upp, inte vad det lagras på.

Kör flac filer ifrån den till riktiga högtalare dac å förstärkare.

Ska du spela upp ljudfiler på mobilen så är de ju hårdvaran i mobilen som sätter kvalitetsskillnaden.

Att spela upp en film i 1080p kräver typ inget från diske även från en 5200 rpm disk, har inget att göra med syology att göra. Det läses från hddn direkt ju, som allt annat, som vanligt.

Det 'r ju en NAS, den står bara där å lagrar allt. Bara att du kan ställa in å köra den som cloud storage. Komma åt allt så länge du har internet. DU spelar ju inte upp saker "direkt" ifrån den som med en dator eller en Boxee/htpc. Det är apparaten du spelar upp det med som måste ha hårdvaran för att spela upp filmen/musiken, öppna dokumenten/bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Ljudvolymen har ju med vad du spelar upp det med och vad det är för filtyp som spelas upp, inte vad det lagras på.

Kör flac filer ifrån den till riktiga högtalare dac å förstärkare.

Ska du spela upp ljudfiler på mobilen så är de ju hårdvaran i mobilen som sätter kvalitetsskillnaden.

Att spela upp en film i 1080p kräver typ inget från diske även från en 5200 rpm disk, har inget att göra med syology att göra. Det läses från hddn direkt ju, som allt annat, som vanligt.

Det 'r ju en NAS, den står bara där å lagrar allt. Bara att du kan ställa in å köra den som cloud storage. Komma åt allt så länge du har internet. DU spelar ju inte upp saker "direkt" ifrån den som med en dator eller en Boxee/htpc. Det är apparaten du spelar upp det med som måste ha hårdvaran för att spela upp filmen/musiken, öppna dokumenten/bilderna.

Ljudvolymen på NAS:en, dvs. hur mycket oljud den för när hårddiskarna snurrar tror jag det TS är ute efter.....

/z

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen inte DS212J utan DS213 så jag vågar inte säga något specifikt om prestandan, men har två andra kommentarer.

Min NAS är tystare än jag förväntade mig. Den står jämte soffan jag sitter i när jag ser på film, på en meters avstånd från örat. Jag hör den inte. Kanske finns det någon skillnad mellan modellerna jag inte känner till men den jag har är alltså väldigt tyst.

Jag är komplett amatör på NAS, den jag har nu är min första. Jag lyckades utan några som helst problem med de första av de två uppgifter du vill genomföra (streama när du inte är hemma samt dela ut delar av innehållet på NAS:en). Dropbox vet jag ingenting om, använder inte det. Synologys gränssnitt är enkelt, i stort sett självförklarande, och program/appar finns till det mesta. Dessutom finns väldigt gedigna instruktioner på nätet.

Jag har alltså bara gott att säga om Synology.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Ljudvolymen på NAS:en, dvs. hur mycket oljud den för när hårddiskarna snurrar tror jag det TS är ute efter.....

/z

Skickades från m.sweclockers.com

"facepalm" joo de e ju möjligt

Och om det är ljudnivån, så tycker inte jag den låter något.

Permalänk
Skrivet av Eda Lurk:

Jag har visserligen inte DS212J utan DS213 så jag vågar inte säga något specifikt om prestandan, men har två andra kommentarer.

Min NAS är tystare än jag förväntade mig. Den står jämte soffan jag sitter i när jag ser på film, på en meters avstånd från örat. Jag hör den inte. Kanske finns det någon skillnad mellan modellerna jag inte känner till men den jag har är alltså väldigt tyst.

Jag är komplett amatör på NAS, den jag har nu är min första. Jag lyckades utan några som helst problem med de första av de två uppgifter du vill genomföra (streama när du inte är hemma samt dela ut delar av innehållet på NAS:en). Dropbox vet jag ingenting om, använder inte det. Synologys gränssnitt är enkelt, i stort sett självförklarande, och program/appar finns till det mesta. Dessutom finns väldigt gedigna instruktioner på nätet.

Jag har alltså bara gott att säga om Synology.

Tack det låter ju kanon :). Fint att det går enkelt att få igång allt...

Ja precis det var eventuellt oljud från nasen jag menade, kanske var lite otydlig...

Någon som har haft chansen att jämföra med en Zyxel NAS?