Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Har hamnat i en knivig situation..

Jag har tagit på mig jobbet att bygga ihop en dator åt en bekant. Dock uppstod det problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera.
När väl datorn var färdigbyggd så ville den inte boota upp. Fläktar och Led's går igång men ingen bild på skärmen. Efter att ha plockat isär datorn ännu en gång, provat olika ram-variationer, och satt ihop den igen så återstod problemet.

Moderkortet skickades därefter in till Komplett som snabbt konstaterade att två pins i CPU-sockeln hade blivit böjda. Även om jag har svårt att tro att jag själv lyckats böja dem så är bara att acceptera faktumet att så kanske är fallet. Fick tillbaka moderkortet och provade då att böja tillbaka pinsen med hjälp av liten skruvmejsel och förstoringsglas.

Byggde återigen ihop datorn, problemet kvarstår, och här är jag nu.

Antar att blir tvungen att köpa ett nytt moderkort, men det jag är lite rädd över är att processorn kanske blivit bränd i processen. Är det möjligt?
Ett enkelt sätt att felsöka vore ju att helt enkelt prova med processorn som sitter i min stationära, men då den är lite för dyr för att riskeras vågar jag mig inte på det. Hur stor är chansen att moderkortet skulle bränna min processor?

Permalänk

Komponenter? Bilder?
Kan du ha kopplat fel?

Lite mer kött på benen vore bra.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Komponenter? Bilder?
Kan du ha kopplat fel?

Lite mer kött på benen vore bra.

Jag har byggt ett antal datorer tidigare som fungerat smärtfritt, har även kopplat kablarna enligt moderkortsmanualen. Jag har nu som sagt byggt ihop och tagit isär datorn tre gånger och jag dubbelkollat kablaget ett antal gånger. Så att jag skulle ha kopplat fel känns nu inte så värst sannolikt.

Det är följande komponenter monterade i en Antec ISK110-låda:

ASUS P8H77-I, Socket-1155 M-ITX
Intel Pentium G860 Dual Core 3GHz
2x 4gb Kingston 1333mhz DDR3 Value RAM
120gb SSD
Scythe Kozuti-kylare.

Bilden som skickades från Kompletts verkstad:
http://speedy.sh/rngxz/IMG-5792-1.JPG

Permalänk
Skrivet av Ntoon:

Jag har byggt ett antal datorer tidigare som fungerat smärtfritt, har även kopplat kablarna enligt moderkortsmanualen. Jag har nu som sagt byggt ihop och tagit isär datorn tre gånger och jag dubbelkollat kablaget ett antal gånger. Så att jag skulle ha kopplat fel känns nu inte så värst sannolikt.

Det är följande komponenter monterade i en Antec ISK110-låda:

ASUS P8H77-I, Socket-1155 M-ITX
Intel Pentium G860 Dual Core 3GHz
2x 4gb Kingston 1333mhz DDR3 Value RAM
120gb SSD
Scythe Kozuti-kylare.

Bilden som skickades från Kompletts verkstad:
http://speedy.sh/rngxz/IMG-5792-1.JPG

Tja, om du säger att du inte kopplat något fel så är det högst sannolikt pinsen.
Böjda pins kan förhindra bootning av systemet, blev korrigeringen av dem bra?
Vanligtvis kan man få bukt på problemen bara genom att böja tillbaka dem. Annars är jag rädd att du får skicka kortet till ASUS och hoppas på ett nytt.

Tror verkligen inte att CPU'n brunnit i processen, snarare moderkortet som spökar.

Har du provat PSU:n i en annan rigg?
Och vad är det för modell?

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Prova den nya CPU:n i din rigg om det är samma sockel.
Då vet du om CPU:n är okej iaf, fungera den där så vet du att CPU:n är okej och moderkortet är trasigt.

För att verifiera kan du ju sen prova med din CPU i den nya datorn (Då den nya CPU:n då inte tagit skada bör de vara ok)

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3