BBB gör reklam för 250 Mbit. Nån som har det alls?

Permalänk
Medlem

Eftersom priserna på nätverksutrustning sjunker och samma sak för transit så kommer priserna på bandbredden mot kund också att gå ned. Jag tror att BBB, Telia och Tele2 känner av trycket från små operatörer, speciellt här i Stockholm eftersom vi har STOKAB.
Det skulle inte förvåna mig om priserna för en 100/100 (konsument) kommer att sjunka till 49-99 kr/mån. Detta sker kanske redan i år, här i Stockholm.

Vi som bor har i Stockholm och har tillgång till STOKAB fiber kan kanske njuta av snabb internet till ett superpris inom en snar framtid!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Ja, det är rätt att det skall vara litet b i Mbit men jag har börjat skriva MBit för att jag är en programmerare och nyttjar camel case. Sitter i fingrarna och det går ju inte missta vad som menas ändå eller?
Inte precis så att jag menar MegaByteBit... :/

Haha jag tror att vi båda har yrkesskador så sett
Håller med resterande i inlägget från Quoten.

Ha det gött allesammans.

Visa signatur

Never argue with Idiots...they will drag you down to their level and beat you with experience!

Permalänk
Medlem

När det gäller lagring så stämmer det att 1 Byte är 8 bitar. Dock när det gäller både interna och externa överföringar över gränssnitt, dataöverföringar helt enkelt, så brukar man räkna med en faktor av 10X dvs 1 Byte som 10 bitar. Detta beroende på ackar och annan overhead information. Så i själva verket blir då 10Mbit/s 1MB/s och 100Mbit/s 10MB/s.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

250/100 eller 1000/100 ser jag som ointressanta. Why bother. Sitter kvar på 100/100 även fast jag kan få de andra. Om de erbjöd 100/250 eller 100/1000 då skulle jag hoppa på tåget direkt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooD:

Jag ser det som ett försök att göra konsumenter medvetna och efterfråga sådant som faktiskt är viktigt. Ungefär som att påpeka hur meningslöst megapixel och gigahertzracet var. Tror inte det gynnade utveckligen att folk köpte P4 endast för den "hade ju så mycket gigahertz, yeaah" och "WOW 30 MP!"

Att du inte ser nyttan eller har behovet gör inte att detsamma gäller alla. Vi konsumenter är inte alla lika eller har samma behov. Jag har 230/50 uppmätt hos bredbandskollen med <6ms latency. Detta ger mig oftare host i Halo på Xbox Live så jag slipper spela i sirap.

När jag kommer hem efter en dags fotografering kan jag ladda upp mina 8GB bilder till flickr på 10 minuter.

Hade jag haft dubbelt så många pixlar på min kamera hade jag kunnat printa 1,4 gånger så breda bilder med samma kvalitet.

Allt i livet baseras inte på vilka behov just du har i detta ögonblick.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lollol7:

Det du säger i den meningen är Nätverkshastigheter räknas i Mbps (Mbit/s), inte MBit/s. Hur tänkte du där?
Att Mbit/s inte är det samma som Mbit/s?
Det TheCadde skrev var att 1MByte/s är det samma som 8Mbit/s vilket är helt korrekt, inte något prat om att äpplen inte är äpplen.

Så ett äpple är ett äpple Min världsbild har gått i kras.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Att du inte ser nyttan eller har behovet gör inte att detsamma gäller alla. Vi konsumenter är inte alla lika eller har samma behov. Jag har 230/50 uppmätt hos bredbandskollen med <6ms latency. Detta ger mig oftare host i Halo på Xbox Live så jag slipper spela i sirap.

När jag kommer hem efter en dags fotografering kan jag ladda upp mina 8GB bilder till flickr på 10 minuter.

Hade jag haft dubbelt så många pixlar på min kamera hade jag kunnat printa 1,4 gånger så breda bilder med samma kvalitet.

Allt i livet baseras inte på vilka behov just du har i detta ögonblick.

Kul att du bara påvisar min poäng när du motargumenterar. Min tes är att sådant som är viktigt glöms bort, framför sådant som är lättare att marknadsföra. Ex en kamera med 100 MP med kass isoprestanda är lättare att sälja än en 10 MP med grym isoprestanda. Men vilken är det som folk har mest nytta av? En kamera som kan skriva ut gigantiska bilder, eller en kamera som kan fota i mörker utan att använda blixt? Hur många skriver ut bilder större än A4 idag? Vs hur många som fotar fester och lägger ut på facebook?

Och här är det onekligen 250 MBIT som är det viktiga enligt BBB. I ditt inlägg menar du att upload är viktigt för dig samt latensen, något som har väldigt lite med maximal download att göra.

En annan kanske närmre liknelse är mobilt bredband, och kanske helst 4G. Här är det 100 MBIT som är WOW. Att sedan latsensrna är skräp, att du sannolikt inte ens kommer komma upp i 50 MBIT majoriteten av tiden och att det är allmänt ostabilt om du inte bor brevid en antenn, det nämns inte. Men det är ju 100 MBIT, och säkert mycket enklare att sälja en om de utvecklat en ännu mer stabil 3G-teknik som i det långa loppet tjänat konsumenterna bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooD:

Kul att du bara påvisar min poäng när du motargumenterar. Min tes är att sådant som är viktigt glöms bort, framför sådant som är lättare att marknadsföra. Ex en kamera med 100 MP med kass isoprestanda är lättare att sälja än en 10 MP med grym isoprestanda. Men vilken är det som folk har mest nytta av? En kamera som kan skriva ut gigantiska bilder, eller en kamera som kan fota i mörker utan att använda blixt? Hur många skriver ut bilder större än A4 idag? Vs hur många som fotar fester och lägger ut på facebook?

Och här är det onekligen 250 MBIT som är det viktiga enligt BBB. I ditt inlägg menar du att upload är viktigt för dig samt latensen, något som har väldigt lite med maximal download att göra.

En annan kanske närmre liknelse är mobilt bredband, och kanske helst 4G. Här är det 100 MBIT som är WOW. Att sedan latsensrna är skräp, att du sannolikt inte ens kommer komma upp i 50 MBIT majoriteten av tiden och att det är allmänt ostabilt om du inte bor brevid en antenn, det nämns inte. Men det är ju 100 MBIT, och säkert mycket enklare att sälja en om de utvecklat en ännu mer stabil 3G-teknik som i det långa loppet tjänat konsumenterna bättre.

Du förstår fortfarande inte att vi alla är olika och att du bör respektera andras behov även om du inte förstår dem.

Permalänk
Medlem

Tid är pengar.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Du förstår fortfarande inte att vi alla är olika och att du bör respektera andras behov även om du inte förstår dem.

Förklara då vilka de är som har behovet och till vad?

Trenden är dessutom att gå mot molnet, vilket minskar nyttan med att ha kunna ta ned stor mängd data, det är hastigheten som är viktigt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur uppgraderingen går totalt sett?
Det känns högst tveksamt att de hinner bli klara under 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burbo:

Det känns högst tveksamt att de hinner bli klara under 2013.

Varför tror du inte det?

Permalänk
Medlem

Det här var ju den sorgligaste diskussionen jag sett på länge på det här forumet.

Jag kan hälsa att samma diskussion fördes för 10 år sedan på det här forumet och då var det folk som inte fattade vad man skulle ha 10/10 till. 0.5 dög ju alldeles utmärkt!

På er låter det ju som att internetaccess vad bara fanns i en begränsad mängd.. ungefär som att det var det sista drickbara vattnet på jordet. Herregud om folk förklarar för er vad de använder det till börja inte käfta emot då!

Ni kommer ändå sitta här om 10år på era 1000/1000 uppkopplingar och undra varför folk ska ha 10000/10000.

Det blir bara ett j'vla ekorrhjul av det i alla fall.

Kan f.ö hälsa att min tjej valde 100/10 över 10/10 för att det skiljde 29kr i pris. Och hon tittar bara på Netflix, facebookar och kör lite Sims 3 via origin. Där kan ni ju börja spekulera varför hon valde som hon gjorde.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Jag har 100(100 och får detta via BBB fast de fick hålla på och uppgardera en del innan det blev de hastigheterna.

Skrivet av TimeLeap:

Helt off-topic, men jag tycker BBB ska lösa sina "problem" så man iallafall kan få 100/100 MINST innan att gå ut med erbjudandet. Visst, kanske blir bra reklam och så. Men om man ringer till dom och får som svar att dom inte ens kan leverera 100 upp blir man(jag) besviken

Permalänk
Medlem

Själv kan man inte få annat än 1mbps ner, 350kbps upp via 3G (4G funkar inte ens) där jag bor, och här sitter ni och klagar på 100/10

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Skrivet av MooD:

Förklara då vilka de är som har behovet och till vad?

Trenden är dessutom att gå mot molnet, vilket minskar nyttan med att ha kunna ta ned stor mängd data, det är hastigheten som är viktigt.

Tvärt om, streamning och moln gör att du måste flytta all data över din uppkoppling varje gång du använder den. Istället för innan molnets era, då du bara behövde flytta en fil en gång.
Hög hastighet under längre kontinuerlig tid, är vad behovet går mot idag.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag har Bredbandsbolaget 250/100 Mbit sedan en tid tillbaka, märker dock inte så jättestor skillnad. Har kört Bredbandskollen och där får jag nästan alltid 117 MBit/s på testet ta emot filer. Jag sitter visserligen på en riktig sunkdator med en gammal Intel Core 2 Duo processor så den kanske inte klarar av så här snabb uppkoppling. Vi har gruppanslutning där jag bor så jag betalar bara 79 kr/mån för min bredbandsuppkoppling

Permalänk

Här sitter folk med 100/100 och trånar efter mer.

Själv har jag varken tillgång till ADSL eller fiber utan jag får lov att förlita
mig på databegränsat 4G. Kul

Permalänk
Medlem

Jag har 500/50 via ComHem, funkar faktiskt riktigt bra. Får i regel ut ca 400 Mbps ner och strax över 50 Mbps upp när jag laddar saker.

Naturligtvis klarar man sig bra med säg 100/10, men det är rätt trevligt när man ska spela och spelet kräver en uppdatering, som sedan rasar ner i 40 MB/s.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yonologin:

Här sitter folk med 100/100 och trånar efter mer.

Själv har jag varken tillgång till ADSL eller fiber utan jag får lov att förlita
mig på databegränsat 4G. Kul

Flytta då?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Kan lägga mig i disskutionen lite snabbt, gick från 100/10 fiber till 3 0/10 adsl(pga av flytt till hus) och jag spenderar nästan all min fritid till att få en fiberlina indragen till huset, va skeptisk till att jag hade nytta av 100/10 när jag skaffade det men nu mår jag dåligt varje dag utan det. Så snabbare är bättre oavsett om de kostar nån krona mer:)

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men hittade ingen bättre.

Har flera gånger fått reklam för PS4 erbjudandet de har i samband med sina 250/250+/1000 anslutningar men tycker verkligen det är riktigt fräckt av dem att ens ha detta erbjudande.

Teckna 250 eller bättre (minst 399kr i månaden) och få en PS4a för ytterligare 200kr i månaden i 24månader. Då får man PS+ "på köpet" men det är ju rena bluffen. För det första får man pröjsa 4800kr (200x24) för PS4an som kostar runt 3600kr i butik (enl prisjakt). Men vänta, man fick ju PS+ gratis i två år värt 960kr...eller inte? Tar man 4800 - 960 = 3840kr är det fortfarande mer än vad basenheten kostar i butik. Mao får man inte bara betala mer för vad basenheten hade kostat i butik, utan även betala för PS+ abonnemanget trots att det är "på köpet".

Usch!

http://www.bredbandsbolaget.se/kampanj/playstation4.html

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

De kunder som inte har 250Mbit+ och därför inte får med PS+ betalar ju fortfarande 200kr i månaden för enbart PS4, det må vara ett högt pris men att PS+ är på köpet för de som kan ta del av den kampanjen går inte att säga något om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmamman:

De kunder som inte har 250Mbit+ och därför inte får med PS+ betalar ju fortfarande 200kr i månaden för enbart PS4, det må vara ett högt pris men att PS+ är på köpet för de som kan ta del av den kampanjen går inte att säga något om.

Fast även om man fick PS+ på köpet så är det ju fortfarande billigare att handla detta i butik än via BBB.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fast även om man fick PS+ på köpet så är det ju fortfarande billigare att handla detta i butik än via BBB.

jag sitter på 1000/1000 från ownit för 199kr i månaden, jäklar vilka priser alla andra verkar ha.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Jag har 250/100 och har haft det i ett år nu har jag för mig. Det har ALLTID varit problem med uppströms, jag misstänker att det är utrustningen i huset eftersom jag har testat tre av deras skräproutrar, de har genomgått två eller tre firmware-uppdateringar och jag har bytt moderkort under tiden.

Nedströms har alltid fungerat klockrent, ligger alltid mellan 31-32MB/s från t ex Origin, Uplay och Steam. Uppströms däremot har varit runt 45-55Mbit... om jag använder 250/100. Går jag däremot ned till 100/100 ligger den mellan 93-98Mbit. Har aldrig fått något svar eller bra förklaring utan de har velat skicka nya routrar hela tiden och efter tredje så insåg jag att de inte hade någon aning om vad de pratade om och bad de sluta skicka nya.

Ska köra pingplotter tror jag det var men även där verkar de komma med väldigt konstiga frågor osv och jag har tröttnat lite. Först trodde jag det var routerns fel eftersom det fungerade när jag kopplade in min 100/100-switch. Men upptäckte senare att det var detsamma när jag rakkopplade.

Någon begåvad som vågar sig på en gissning?

250/100

100/100 Begränsade anslutningen till 100/100 full duplex från 1gbit full duplex.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

jag sitter på 1000/1000 från ownit för 199kr i månaden, jäklar vilka priser alla andra verkar ha.

199:- är det du får lägga till utöver den delen som du betalar via hyran på lägenheten tror jag är närmare verkligheten. Både ownit och bredbandsbolaget ägs av telenor, men ett gruppanslutningsavtal är så klart alltid fördelaktigt så länge som du faktiskt vill nyttja tjänsten, även bredbandsbolaget har den typen av avtal med många föreningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmamman:

199:- är det du får lägga till utöver den delen som du betalar via hyran på lägenheten tror jag är närmare verkligheten. Både ownit och bredbandsbolaget ägs av telenor, men ett gruppanslutningsavtal är så klart alltid fördelaktigt så länge som du faktiskt vill nyttja tjänsten, även bredbandsbolaget har den typen av avtal med många föreningar.

samma hyra som vi hade förut, ingen förändring där och internet ingick ej i den

Jobbat för en entreprenad mot Ownit och vet att deras förenings deals är jäkligt bra.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Själv har man 12/24 och får 12-1.5 när det mår som bäst.

http://puu.sh/b8Mdk/f90275d8f8.jpg

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Gammal tråd men hittade ingen bättre.

Har flera gånger fått reklam för PS4 erbjudandet de har i samband med sina 250/250+/1000 anslutningar men tycker verkligen det är riktigt fräckt av dem att ens ha detta erbjudande.

Teckna 250 eller bättre (minst 399kr i månaden) och få en PS4a för ytterligare 200kr i månaden i 24månader. Då får man PS+ "på köpet" men det är ju rena bluffen. För det första får man pröjsa 4800kr (200x24) för PS4an som kostar runt 3600kr i butik (enl prisjakt). Men vänta, man fick ju PS+ gratis i två år värt 960kr...eller inte? Tar man 4800 - 960 = 3840kr är det fortfarande mer än vad basenheten kostar i butik. Mao får man inte bara betala mer för vad basenheten hade kostat i butik, utan även betala för PS+ abonnemanget trots att det är "på köpet".

Usch!

http://www.bredbandsbolaget.se/kampanj/playstation4.html

Finns dock folk som tror de får saken på köpet.
Vet en som fick en "gratis" telefon för 200:- extra i månaden plus att vara bunden i xx månader. Han skulle säkert säga att man får en ps4a gratis här

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.