ViaPlays dåliga system
Hej Swec! I lite ilska vill jag dela med mig av vad jag har fått bråka med ViapPlay om. För de som inte orkar läsa alla mail hänvisar jag till sammanfattningen i slutet. Observera att "*" betyder att jag dolt viss information för er. De som läser och engagerar sig är guld värda!
Jag:
Hej!
Jag har nyligen ominstallerat min dator, och märker till min förvåning att man inte kan ha hur många enheter som hellst kopplade till samma konto.. Hur lägger jag till min dator igen?
Tycker detta system borde överses direkt! Vore det inte bättre att ni begränsade antalet användare samtidigt, på samma konto? Än att låta kontot fastställas på varje enhet??
MVH.
ViaPlay:
Hej Jesper,
Tack för ditt mail och vad bra att du skriver in till oss om detta!
Man kan som max ha 4 st enheter registrerade till sitt konto hos oss.
Vilken kan vara till exempel 1 dator, 1 TV och 1 telefon.
Om du vill att jag ska låsa upp en enhet så du kan ansluta en ny, är det inga som helst problem.
Det är även bra att veta om att vi endast kan byta ut, eller ta bort en enhet per 90 dagar.
Vi håller på att utveckla en möjlighet för er som kunder, så ni själva via vår hemsida kan gå in och justera era enheter.
I dagsläget ringer man bara in till oss eller mailar så ordnar vi det åt er.
Jag gjorde nu en koll mot den mailadress du skriver in till oss från; jesper.karlsson@live.se, men hittar där inget abonnemang.
Kan det vara så att du har tjänsten skriven mot någon annan mailadress?
Hoppas jag har gjort mig förståelig, annars är det bara att du återkommer till mig, och ha nu en riktigt fin söndag!
Jag:
Hej igen
Ja jag skulle gärna vilja ta bort en enhet. E-posten som är kopplad till kontot det gäller är *******@****.se
ViaPlay:
Hej igen Jesper,
Vad bra att du återkom så snabbt till mig!
Idag har du dessa enheter registrerade till ditt konto:
3 st datorer
1 iPhone döpt *****
Datorerna registrerades;
2013-02-27
2013-03-04
2013-04-15
Vilken av dessa enheter vill du att jag låser upp åt dig?
Ha nu en riktigt fin kväll!
Jag:
Hej igen!
Kan man se någon form utav IP eller datornamn på enheter som är registrerade? Eller kan jag enbart utgå från datumen då enheterna blev registrerade?
MVH.
ViaPlay:
Hejsan!
Jag kan även se IP-adresserna så det var bra att du frågade om detta.
Datorerna registrerades med följande IP-adresser;
2013-02-27 - **.***.***.***
2013-03-04 - ***.**.***.***
2013-04-15 - **.***.***.***
Hoppas detta kan hjälpa dig något!
Jag:
Hejsan!
Jag har nu kontrollerat de registrerade enheterna, och antar att datum “2013-02-27 - **.***.***.***” var datumet då jag registrerade mig på ViaPlay. Jag vill därför be att få ta bort resterande registrerade enheter, d.v.s följande: “2013-03-04 - ***.**.***.***” och
”2013-04-15 - **.***.***.***”
MVH.
ViaPlay:
Tjena Jesper,
Tack för din återkoppling. Eftersom min goda kollega Kajsa är ledig idag tar jag mig friheten att kliva in här.
Som tidigare nämnts så kan vi som sagt plocka bort en enhet per varje 90:e dag. Så om du återkommer med vilken av de två som du helst ser byts ut så ordnar jag det på momangen.
Hör av dig!
Jag:
Hej!
Ja juste, så var det ja. Då vill jag be att få plocka bort följande registrerade enhet: 2013-03-04 - ***.**.***.***
ViaPlay:
Hej hallå igen,
Sisådärja, då var det ordnat, klappat och klart - bara att köra på med valfri ny enhet nu!
Ha en riktigt bra fredag och en fortsatt skön helg,
Här börjar problemen:
Jag:
Hej igen!
Tack så mycket, det jag funderar över är varför min telefon nu blev spärrad från Viaplay? Anledningen till att jag undrar det är för att jag även hade min bärbara dator registrerad. Och det var den bärbara datorn som jag bad att få ta bort. Vilket ni också gjorde. Den bärbara finns inte längre i systemet Men som sagt så verkar även min telefon ha följt med i borttagningen?
Känner att detta system är ganska bristande tyvärr.. Finns det ingenting man kan göra för att återställa alla enheter så att man kan lägga till alla enheter på nytt? Starta om kontot eller dylikt?
Om något går att göra åt saken så meddela mig innan någonting ändras.
MVH.
ViaPlay:
Hejsan!
Tack för ditt mail.
Man kan ha upp till 4 stycken enheter registrerade på sitt Viaplaykonto, och man har lov att ta bort en per 90- dagarsperiod. Detta på grund av krav ifrån våra licenshavare.
För att jag ska kunna se vilka enheter du har på ditt konto, så ber jag dig att återkomma med den emailadress du använder hos oss.
Ha det fint så länge!
Jag:
Hej!
Jo jag vet nu att man endast kan ha 4 enheter på en gång, och att ni bara kan låsa upp en enhet per 90 dagar. Var ju tidigare i kontakt med dina medarbetare på Viaplay 😊 Och ni hjälpte mig med att ta bort en enhet. Men på nåt märkligt sätt har två enheter lyckats tagits bort. Vet att jag hade både telefon och min bärbara dator registrerad. Och jag bad att få ta bort min bärbara dator, men telefonen försvann också. Och jag kan inte lägga till den eftersom jag registrerat en annan enhet.
Kortfattat så har alltså två enheter tagits bort när jag bad att få ta bort en. Och därför undrar jag som sagt vad ni kan göra åt detta?
Mailen som jag har registrerad hos er är ********@****.se
MVH.
ViaPlay:
Hej igen!
Detta fixar vi.
Då har du i dagsläget har du följande registrerat:
Namnlös PC/Mac (registrerad: 27.02.2013)
Namnlös PC/Mac (registrerad: 31.03.2013)
Namnlös PC/Mac (registrerad: 15.04.2013)
Namnlös PC/Mac (registrerad: 25.05.2013)
Ta dig en titt på listan och hör av dig med vilken av dessa jag kan plocka bort så fixar jag det!
Med vänliga hälsningar
Jag:
Hej!
Tror tyvärr inte ni förstår riktigt. Ska försöka förklara så gott jag kan 😊
För det första så finns inte min telefon med bland registrerade enheter, och jag är helt 100 på att jag har registrerat telefonen. Problemet är just nu att när jag bad att få ta bort EN enhet, så har TVÅ enheter på något sätt tagits bort. En av enheterna som togs bort, men som INTE skulle tas bort, är just telefonen.
I teorin så har du tagit fram en lista på mina fyra registrerade enheter, vilket tydligen är max antal enheter som går att ha kopplat till ett konto. Så långt är jag med! Men i praktiken så har jag i skrivande stund följande enheter registrerade till mitt konto: En bärbar dator, två stationära datorer. detta blir sammanlagt tre enhet. Med telefonen blir det sammanlagt fyra enheter. Men telefonen har som sagt försvunnit från systemet och jag nekas lägga till den...
Och jag undrar nu hur jag kan lösa detta? Bäst för mig som kund vore ju ifall ni tog bort alla enheter så att jag fick lägga till en och en, på nytt. För det kan väl inte försvinna någon information ifall man skulle ta bort alla enheter från kontot, och sedan lägga till dessa på nytt igen? Slutligen så känner jag till eran 90-dagars period när det gäller att ta bort enheter som är kopplade till kontot. Så jag vet inte vad jag kan göra, mer än att fråga er om hjälp..
MVH.
Sammanfattning: Att registrera sig på ViaPlay innebär att man ENSAST kan ha 4 enheter registrerade på samma konto. Och vill man ta bort en enhet så måste man endera ringa eller maila supporten på ViaPlay. Haken är att endast EN borttagning kan ske med 90 dagars mellanrum.
Mina tankar:
Detta var det sista jag har hört från dom. Alltså har dom inte ens svarat på det sistnämda mailet... La ni märke till att supporten började om eftersom de frågade mig om e-mail, och uppgav vilka enheter som fanns registrerade. Tillbaka till ruta 1 med andra ord -.- Supporten verkar villig att hjälpa, men systemet som viaplay använder sig av är helt åt helvete enligt mig. Skulle sååå vilja skriva av mig mer, men då blir tråden alldeless för lång. Kan även tala om följande: Kan ni gissa VAR informationen om enheterna som är kopplade till kontot finns lagrat? Man kan ju anta att det finns i serverna som ViaPlay har. NEJ... Jag rensade just min historik, sparad folmulärinformation och allt annat skit för att hålla webläsaren ren.(Ni vet vad jag menar ) Då märke jag att jag inte längre fanns med på viaplay. Med andra ord så är det DÄR Viaplay sparar den informationen... Som nån slags cookie i webläsaren på persondatorerna... Fyfan vilket skitsystem...
Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical