Microsoft visar nyheterna i Windows 8.1

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zaqexa:

Självklart finns ingen "riktig" startknapp som fanns förut i windows 7, mircrosoft vill att alla ska vara så medvetna som möjligt om "modern ui", den stora massan bryr sig inte om startknappen och microsoft får gratis reklam för den så fort man ska hitta en app. Bara ett företag som vill tjäna pengar så förvänta er inte att de ska lyssna på en liten majoritet nördar på ett forum som detta

Då kan du ju då förklara varför nästan inga företag som jag har varit på och kollat och pratat med folk.

80-90 % första saken är.
VAD ÄR start menyn.

Jag lovar dig att folk vill ha den.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Då kan du ju då förklara varför nästan inga företag som jag har varit på och kollat och pratat med folk.

80-90 % första saken är.
VAD ÄR start menyn.
Jag lovar dig att folk vill ha den.

Henry Ford sade "Om jag hade frågat folk vad de ville ha, så hade de svarat snabbare hästar"

Windows 8 kanske inte är perfekt ännu men förhoppningsvis är det på vägen dit i alla fall, och det kommer bli något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Så Windows 8.1 är alltså Service Pack 1 (SP1) till Windows 8.
Alltså, lite fixar för att göra så Windows 8 suger mindre.

Men i stora drag, så suger det fortfarande.
Fortfarande ingen startmeny, fortfarande när du öppnar filer i desktop så öppnas dom i Metro (Modern UI) istället för för på skrivbordet. Sabbar hela workflowet och dödar produktiviteten.

De öppnar i metro för att du har det satt som default, svårt att ändra.

Permalänk
Medlem

När kommer ett vettigt OS från MS som jag kan ha användning av på min PC då ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

När kommer ett vettigt OS från MS som jag kan ha användning av på min PC då ?

Det finns ju fullt med andra varför vill du använda MS? Du får nog vänta ett tag till eller helt enkelt använda Linux. Många verkar tycka det är en bra produkt (själv tycker jag Linux fungerar så där).

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Mina 50 cents

Fail, fail and fail. Snart dags att gå till Mac OS X eller Linux på heltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Alla säger precis samma sak bland de jag pratar med dvs medelstora till stora företag , ja vi har tittat på W8 men vi är inte intreserade då den saknar startmenyn.
Frågar man MS Windows team så vill de inte riktigt ta den diskussionen.

Det var nån som frågade om uppdateringen till 8.1 också.
Det går att att uppgradera från 8.0 till 8.1 preview men det kommer itne att gå att uppgradera från 8.1 preview till 8.1 gold.
Där kommer man att få installera om och läsa tillbaka apparna (Minst)

Preview/RC brukar man aldrig kunna uppgradera ifrån. Det är inte riktigt menat att användas som beta för att sen rullas över till final. Visst försvårar det säkert i någon mån. Företag stänger dessutom av möjligheten att köra några program i Metro generellt sett, så det är helt avgörande att man kan boota in och börja använda produktiva Win32-program direkt vid inloggning. Att man ska behöva vänta för att få saker som EAS-synk fullt ut och saker som IMAPI-stöd i Metro-program och för Windows Phone-plattformen och hålla på och vänta och vänta borde göra vem som helst trött, när Win32 fortsätter leverera och alla konkurrenter på plattor levererar bättre stöd. Microsoft måste lära sig att de inte kan leverera massor saker som är feature starved och hypa samma sak. Win32 finns alltid där under, det så kallade nya är helt beroende av den gamla tekniken och ha ett .NET 4.5 med WPF och ett med WinRT/XAML som bara kör PCL bör få vem som helst att undra vad de sysslar med. Självklart måste då gå mot att få det mer integrerat och förenklat och inte dela upp saker i onödan. XAML i Metro är dessutom inte kompatibelt med XAML i Windows Phone, vilket gör hela Windows RT/ARM-plattorna konstiga likaså mindre x86-plattor utan tangentbord poänglösa. Det blir väldigt hög ingångströskel för dem överallt.

Att behöva utveckla saker som t ex BankID för Windows-skrivbord, Windows-Metro/WinRT och Windows Phone blir bra lustigare än något annat.

Permalänk
Avstängd

jag vill ha dreamscene tillbaka android klarar levande bakrunder utan problem så varför ska inte en dator klara det

Permalänk
Medlem
Skrivet av dentaku21:

Henry Ford sade "Om jag hade frågat folk vad de ville ha, så hade de svarat snabbare hästar"

Windows 8 kanske inte är perfekt ännu men förhoppningsvis är det på vägen dit i alla fall, och det kommer bli något nytt.

Vista var också något nytt.......
faktum är att jag vet fler kunder som vill ha vista än kunder som vill ha W8

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Kul att dem förbättrar det, men detta är väl ändå ganska basic saker som skulle varit med från början eller? I alla fall så kommer jag inte byta upp mig från 7 till 8a för har inga direkt behov av något från windows 8, det enda hade väl varit snabbare boot-time osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Vista var också något nytt.......
faktum är att jag vet fler kunder som vill ha vista än kunder som vill ha W8

Och vi har en del kunder som gör Windows nt4.0 sr4...

Men även en del som älskar Windows 8 men hindras pga kompatibilitetsproblem... Framför allt när det kommer till vdi lösningar för mobila enheter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Det som stör mig mest är att Stardock har två mycket populära program, Start8 och Modernmix, som fixar användarupplevelsen för desktop i windows 8. Om Microsoft bara bet i det sura och implementerade de lösningarna som ett tillval i Windows 8 skulle nästan alla kritikerna vara nöjda. Men nejdå.

Det jäkliga är att det faktum att en pryl kör windows 8 automatiskt får den att framstå som sämre än alternativen för mig. Tror inte jag är ensam om det.

En profetia från 2012:
http://www.zdnet.com/blog/hardware/final-thoughts-on-windows-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sneaky:

Det som stör mig mest är att Stardock har två mycket populära program, Start8 och Modernmix, som fixar användarupplevelsen för desktop i windows 8. Om Microsoft bara bet i det sura och implementerade de lösningarna i som ett tillval Windows 8 skulle nästan alla kritikerna vara nöjda. Men nejdå.

Det jäkliga är att det faktum att en pryl kör windows 8 automatiskt får den att framstå som sämre än alternativen för mig. Tror inte jag är ensam om det. En pryl som kör windows 8 kan inte vara en premiumprodukt. Det går liksom inte ihop.

dem vägrar antagligen svälja sin stolthet

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

dem vägrar antagligen svälja sin stolthet

Ja, plus att de har en mobil strategi som gör att de inte kan ta hänsyn till vad folk vill ha, och en företagskultur som gör att bra idéer försvinner i ett träsk av kontorspolitik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Tro ni att en formatering kommer behövas för preview eller kommer man kunna bara välja att uppdatera sitt w8 och ha kvar all data?

Skrivet av Maysay:

Om man gör en ominstallation då kan man ju ha kvar allt. Det borde gå nu också.

Skrivet av Reyintaz:

Hur blir det sen när 8.1 är klar med Previewen och den skarpa versionen släpps?

Skrivet av Maysay:

Det vet jag tyvärr inte. Kanske är bäst att vara lite försiktig.

Skrivet av Petterk:

Preview/RC brukar man aldrig kunna uppgradera ifrån.

Om man uppgraderar till Windows 8.1 Preview kommer man vara tvungen att installera om alla sina program. Uppgraderar man inte till Windows 8.1 Preview utan går direkt till den färdiga versionen av Windows 8.1 behöver man inte göra någonting utan allt är kvar. Det går bra att uppgradera från Windows 8.1 Preview till den färdiga versionen när den släpps. Allt är som tidigare sagts gratis.

http://www.zdnet.com/microsoft-goes-public-with-windows-8-1-u...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Fail, fail and fail. Snart dags att gå till Mac OS X eller Linux på heltid.

Men byt då, betyder avsaknaden av startmenyn och modern ui så mycket för dig så förstår jag inte vad det är som håller dig kvar vid Microsofts OS annars gilla läget eller installera en av de programvaror som återställer funktionalliteten från Windows 7.

Fattar inte att det skall gnällas så mycket, det finns fullgoda ersättare för exempelvis startmenyn och ändå har vi forummedlemmar som av ren pricip vägrar att använda de 3:e parts lösningar som finns på deras problem och i princip hävdar att det är Microsofts skyldighet att erbjuda den funktionalitet man är van vid sedan tidigare.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Inaktiv

Väldigt bra att de tagit sig åt av kritiken de fått. Jag blir oerhört nöjd om jag kan starta direkt till skrivbordet!

Permalänk
Skrivet av mats42:

Vista var också något nytt.......
faktum är att jag vet fler kunder som vill ha vista än kunder som vill ha W8

Vista var väl bara en pimpad XP.
Win 8 har ju en helt ny princip. Ungefär som när man gick över från dos till Windows. Första versionerna var väl så där samt en slags blandning av gammalt och nytt.

Personligen tycker jag Win 8 är riktigt bra. Speciellt i desktopläge. Appläget har en del förbättringspotential fortfarande.

Permalänk
Medlem

Har inte sett några förbättringar jämfört med Windows 8.0, så kommer avstå på vanliga datorer.

Kör man På en tablet finns förbättringar, fast kommer jag köra en tablet med windows 8.1, nej skulle inte tro det..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan inte se många företag gå över till 8. Tänka bara på support kostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dentaku21:

Henry Ford sade "Om jag hade frågat folk vad de ville ha, så hade de svarat snabbare hästar"

Windows 8 kanske inte är perfekt ännu men förhoppningsvis är det på vägen dit i alla fall, och det kommer bli något nytt.

Liknelsen med Henry Ford rättfärdigar inte ALLA förändringar. Jag kan tänka mej många sätt att göra Desktopen bättre, rentav modernUI-lik utan att man behöver dessa förbifladdrande helskärmar som saboterar helhetsbilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har inte sett några förbättringar jämfört med Windows 8.0, så kommer avstå på vanliga datorer.

Kör man På en tablet finns förbättringar, fast kommer jag köra en tablet med windows 8.1, nej skulle inte tro det..

Jo, det är förbättringar men inte som vi vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Windows 8 har en startmeny, den öppnas bara i fullskärmsläge nu, med fler funktioner man inte behöver använda.

Det är just fullskärmslägena som är problemet, inte att de har en annan stil.

Permalänk
Medlem

Har kört Win 8 på min bärbara sen det kom ut, och aldrig haft några problem. Jag gillar faktiskt startskärmen och sökfunktionen etc, och jag tycker inte att det behövs en startmeny nere i hörnet. Har man problem med att trycka på windowsknappen så kanske man borde köra Win 7 istället?

Kommer nog testa 8.1

Permalänk
Medlem

Det mest patetiska med MS-videon är att man nu helt plötsligt kan markera flera tiles på samma gång, wow. Om man ville ta bort eller manipulera flera tiles tidigare fick man gör det en och en. Hallå, har ni glömt ctrl-klick, typ en 35-40-årig uppfinning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

Har kört Win 8 på min bärbara sen det kom ut, och aldrig haft några problem. Jag gillar faktiskt startskärmen och sökfunktionen etc, och jag tycker inte att det behövs en startmeny nere i hörnet. Har man problem med att trycka på windowsknappen så kanske man borde köra Win 7 istället?

Kommer nog testa 8.1

Har också W8 och min bärbara hemma och det funkar bra men det skulle inte funka på jobbet. Problemet med W8 är att den blivit en vattendelare, man inför ett koncept som inte längre fungerar för alla.

Permalänk
Avstängd

Man vill ju bara spy... ren idioti att köra detta på en stationär dator. Extra tråkigt är att man är tvungen att certa sig på denna skiten på jobbet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Linux blir alltmer attraktivt.

Synd att Linux inte kan spela spel. Därför använder jag Windows.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Har inte sett några förbättringar jämfört med Windows 8.0, så kommer avstå på vanliga datorer.

Kör man På en tablet finns förbättringar, fast kommer jag köra en tablet med windows 8.1, nej skulle inte tro det..

Det är inte så konstigt att du inte har sett några förbättringar eftersom att du garanterat inte har tittat på videon. Alla andra som har gjort det har nämligen sett förbättringar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Kul att se att de utvecklar modernUI med fler inställningsmöjligheter och lite så. Det är ju främst modernUI som behöver fokus och utvecklas då många har klagat på det. Stort plus att man kan slippa deras vedervärdiga bakgrundsbilder i modernUI, dock gillade jag ändå den ormen eller vad det nu var. Hade gärna sett en möjlighet att låta modenUI glida fram direkt på skrivbordet istället för att modernUI ska ha en egen bakgrund. Fast det hade nog blivit väldigt rörigt för de som lägger allt de har på datorn direkt på skrivbordet men det hade fungerat fint för en annan som inte har några ikoner där alls.
Högerklick på program i modernUI för att öppna senaste dokument i det programmet hade varit välkommet också förstås.

Undrar om man även kan få ställa in lite fler grejer med hot corners också. Hade gärna sett att man kunnat växla mellan vanliga program också uppe till vänster istället för att bara kunna växla mellan desktop och en massa appar.

Men man får se vad som händer, det i videon är ju bara några få ändringar som de har tagit upp.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |