Permalänk
Medlem

Datorn dör efter 30 sek till 9 min

Hej!

Nu behöver jag er expertis igen..

Som titeln säger så dör min dator allt mellan 30 sek och 9 min efter uppstart.
Jag har bytt RAM-minnen kollat datorn efter virus etc. samt formaterat och installerat om C:

När datorn dör blir det som en vanlig avstängning, dvs ingen bluescreen inga felmeddelanden och när jag sen startar datorn så startar den som vanligt,
jag har dålig förståelse över problemet själv och hoppas att det finns vänligt folk här som kan hjälpa mig!

Min dator består utav
HDD: 1x SDD 80GB Agility 3 med operativsystemet på 2x 250BG 1x 1,5TB
Grafik: Radeon HD 6870
CPU: Intel dualcore E6750
Moderkort: P5P45TD PRO
RAM: 4st XMS3 4BG 1600MHz

Permalänk
Medlem

Hej!

Vad har du för nätaggregat och hur gammalt är det?
Vilket märke samt hur många watt?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk

Kan det vara CPU:n som går het?

du kan kolla temp med bla. realtemp
http://www.techpowerup.com/realtemp/

Permalänk

Vad har du för cpu-kylare?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Medlem

Vad var det som hände första gången detta hände? Det är inte så att du försökt dig på att överklocka eller liknande?

Permalänk
Medlem

Nej, jag har aldrig försökt överklocka min CPU ligger på 34 grader och GPU 50 grader enligt SpeedFan
jag har orginal kylning från när jag köpte delarna

mitt nätagg är ca 7 år gammalt ingen aning om namn eller watt tror den ligger på ca 700 (+/- 150)...
kan det vara nätagget som bör bytas ut?

Permalänk
Medlem

ringde hem till min mor och hon hittade kvittot från 07 och nätagget ligger på 600w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rafttar:

ringde hem till min mor och hon hittade kvittot från 07 och nätagget ligger på 600w

Effekten säger ingenting om kvaliteten. Om det är från 2007 och inte var av toppkvalitet har det troligen gjort sitt.

Eftersom du inte skriver märke/modell så går kvaliteten inte att avgöra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

sry, glömde skriva att det va en antec 600w.. mer än så vet jag inte, som sagt ringde till min mor som bor ca 120mil från mig så jag har lite svårt fara hem och läsa själv...

Permalänk
Medlem

Det låter som att det är nätagget som håller på att ge upp.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

det ser ut som att ni alla är överens om detta, så jag kommer att låna ett nätagg från en vän och testa den, om inte det fungerar så höra jag av mig igen, tackar så mycket för hjälpen!